Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Matematikk i barnehagen

#1

him sa for siden:

Har akkurat fått med meg at det er blitt matematikk i barnehagene i følge den nye rammeplanen. Topp! Selv er jeg jo en liten realistfan, så det er vel ikke så unaturlig at jeg synes det. :knegg: Hva mener dere? Unødvendig? Bra? Likegyldig?


#2

Toffskij sa for siden:

Jeg synes det er bra, jeg. Så lenge det ikke er noen formelle krav til ungene, synes jeg det er helt toppers at de får leke seg med tall (og bokstaver og annen kunnskap) av hjertens lyst. De er som små svamper på den alderen, og synes alt er gøy. (Trollet mitt på tre og et kvart er helt besatt av tall om dagen, og har skjønt poenget med enkel matte, legger til og trekker fra, teller og klassifiserer etter nummer og antall. Leser bilskilter sammen med en entusiastisk far. :himle: Morsomt å se!)


#3

Adrienne sa for siden:

Jeg synes det er bra, men så er jeg jeg også realist. Slik jeg forstår det så skal det i stor grad være fokus på matematikkforståelse og ikke den tradisjonelle matematikken som man gjerne tenker på. Man skal vel vise at man strengt tatt bruker matematikk hele tiden i hverdagen, og barnehagen skal være heller sette fokus på at man gjør det enn å direkte lære og undervise barnet i matematikk.

Og det jeg finner så fasinerende med matematikken er jo det faktum at den finnes overalt, hele tiden. Man bruker den når man er i butikken for å handle, når man er på salg (noe vi jenter jo ofte er), når man er ute og kjører bil, når man leker med bilene sine, uten at man tenker over det. Og så får man det plutselig for seg at matte er så utrolig vanskelig og kjedelig og unyttig. Og det er det jo ikke, men det må læres på den riktige måten for at det skal bli forståelig for hvermansen og ikke bare sånne mattenerder som meg.


#4

Plipp sa for siden:

Det synes jeg er veldig bra! Og som Adrienne sier; det er for å vise at vi bruker matematikk i nesten alt vi gjør i hverdagen. I barnehagen bruker man jo MYE matematikk. Veldig mye av det barna gjør dreier seg om å skape, konstruere, bygge..
Å legge mer vekt på den biten i rammeplanen kan være med på å bevisstgjøre barnehagepersonell og i tillegg fortelle omverdenen at barn faktisk lærer og gjør nyttige erfaringer i barnehagen gjennom leken.


#5

m|nken sa for siden:

Jeg vil påstå at man har brukt mattematikk i barnehagen lenge. Og mattefaget finner man jo også i førskolelærerutdanningen. Så det skulle jo bare mangle om det ikke hadde et eget punkt i rammeplanen. Nå husker jeg ikke om matte sto i den gamle rammeplanen, men det er flott at det står der nå ihvertfall :)

Som flere andre her nevner så bruker man jo matte i mye i hverdagen.


#6

Blåbær sa for siden:

Selv sayns jeg det er topp. Jeg jobber i en barnehage der vi legger stor vekt på læring (hovedgrunn til at jeg virkelig ville ha den jobben). Små barn elsker å lære, de hungrer etter kunnskap. Hvorfor ikke benytte dette på best mulig måte til å sø noen frø.


#7

safran sa for siden:

Jeg syns det er helt glimrende, så lenge det ikke er noe press. Det må legges til rette for at barna kan leke det inn, gjøre det naturlig. Jeg har en seksåring som akkurat har begynt på skolen, og det de driver med nå er en videreføring av skolegruppa de hadde i barnehagen. Det er lett for henne å følge med, og det føles trygt. Hun stortrives!


#8

Nenne sa for siden:

Jeg synes det er helt supert. Storesøster fikk meg til å dikte opp regnestykker til henne og hun kunne holde på i timesvis lenge før hun ble skolejente.


#9

Teofelia sa for siden:

Jeg synes det er helt topp.

Bokstaver og tall er jo kjempegøy for barn, så selvsagt bør de få begynne med det allerede i barnehagen. Så sant det ikke settes krav til læringen deres, kan jeg ikke se noen grunn for å ikke jobbe med lesing og matematikk i barnehagen.


#10

Adrienne sa for siden:

Men det må gjøres med omhu og som andre sier være uten krav til læring. Jeg tror det er mange voksne rundt om kring som steiler bare med tanken på matematikk, fordi matten har fått et ufortjent dårlig rykte. Blant mange er det jo opplest og vedtatt at matte er vanskelig, og det synes jeg er fryktelig trist. For ofte er det jo ikke det at faget er vanskelig, men at måten det har blitt lært bort på som har vært vanskelig og utilgjengelig.


#11

Tallulah sa for siden:

Jeg syns i det hele tatt at den nye rammeplanen virker bra, med mer fokus på læring. Jeg ser jo hvor fantastisk gøy Lille B syns det er. Desverre er ikke barnehagen hans av samme oppfatning. De skjønner ikke helt forskjellen på å ha glede av å lære og å presses til å lære. Så derfor skal man ikke ha fokus på læring.


#12

Bequita sa for siden:

Som realist og matematikklærer på videregående må jeg si at jeg ofte ser unger som er blitt lært ting på feil måte en eller annen gang i ung alder. Det er svært vanskelig å rette på dette i etterkant (det vil si etter 6. klasse egentlig). Det er forferdelig trist å se unger som alltid bare har blitt fortalt hvordan de skal løse mattestykker, uten noe som helst engasjement eller forståelse for hvorfor. Derfor mener jeg det skal være en engasjert og matteinteressert førskolelærer som setter i gang med matte i en barnehage. Det burde være valgfritt, jeg tror det er viktigere at en barnehage står fritt til å legge vekt på de områdene deres ansatte har sin styrke innenfor. Og om de ansatte i en barnehage virkelig aldri fikk til matte for sin egen del, så synes jeg de skal holde seg langt unna det faget, for å si det rett ut. Så er i hvertfall ingen skade skjedd. For de som er virkelig tidlig ute til å være flink med tall, er det viktig å oppmuntre, men ikke la det bli kjedelig. Alt for mange begavede barn her til lands får dårlige arbeidsvaner fordi de ikke får tilpasset opplegg.

Jeg underviser mange elever som har slitt med matte i alle år, og jeg har stor medfølelse med dem. For de som er svake i faget, har selvfølelse alt å si, og det får de kanskje utviklet bedre i barnehagen gjennom lek enn gjennom å begynne tidligere og tidligere med faglig opplæring? Nå har vi jo hatt en utvikling de siste årene med mer og mer faglig innhold i opplæringen, tidligere og tidligere. Jeg får litt inntrykk av at man pøser på mer og mer av noe som ikke funker. Det er flere og flere skoletapere, særlig blant guttene. La barna være barn og leke på egne premisser, det er det aller beste grunnlaget for senere faglig utvikling tror jeg.


#13

Teofelia sa for siden:

Jeg ser hvor du vil, Bequita, men argumentet ditt mot matte i barnehagen kan man jo bruke om alle basisfag: lesing og språkfag, for eksempel.

Klart man kan ta fra folk lesegleden hvis man setter dem til å pugge alfabetet, og selvsagt er det få som virkelig får lyst til å lære tysk hvis undervisningen er sentrert rundt det å pugge preposisjoner som styrer akkusativ og dativ.

Løsningen, slik jeg ser det, bør jo ikke være å gjøre fagene og læringen personavhengig og frivillig, men heller å styrke kunnskapen til pedagogene på en slik måte at det er unntakene som er de dårliger lærerne og ikke omvendt.


#14

annemede sa for siden:

jeg synes det er helt toppers at de tar inn matte i barnehage. Snuppa mi på 21 mnd forstår at tall kommer i en bestemt rekkefølge, men har selvfølgelig ikke begreper om hva det betyr enda. Men hun liker å telle :glis:


#15

Bequita sa for siden:

Ja, det jeg sier gjelder i aller høyeste grad for lesing og andre fag også. Men såklart, om man har pedagogisk personale med bra kompetanse så ser jeg ingen problemer med å la de som vil få muligheten.


#16

Tallulah sa for siden:

Jeg syns i grunn å lære er å la barn leke på egen premisser, siden de har så utrolig stor glede av å lære. Å lære er jo det de gjør hele dagen, egentlig.

Jeg mener ikke at man skal sette seg ned å pugge mattestykker fra toårsalder, men leke med tall og bokstaver, at man bruker telling når man går tur f. eks. når man husker, går i trappa osv. At man har et pedagogisk overblikk og baktanke på hvordan man gjør ting, og legger en plan for hvordan det gjennomføres.

I barnehagen til Lille B har de noen flate klosser med tall og bokstaver på, og det er en av de mest populære lekene de har. Nettopp fordi barn ser at voksne holder på med tall og bokstaver, de ser det i bøker og aviser og blir dermed interessert.


#17

Toffskij sa for siden:

Men det er da vel aldri meningen at barnehagene skal få skolepreget matematikkundervisning? De har innført et nytt fagområde som heter Antall rom og form, og jeg oppfatter det som om det skal brukes til å oppmuntre ungenes naturlige bevissthet om og nysgjerrighet på regelmessighetene og systemene og dimensjonene og muligheten til å tallfeste tingene rundt seg. Det kan da vel ikke være snakk om at ungene skal sitte ned med papir, blyant og regnestykker, liksom?

Barnehagene har jo mange andre fastsatte fagområder fra før: samfunn, religion og etikk; estetiske fag; språk, tekst og kommunikasjon; natur, miljø og teknikk; fysisk aktivitet og helse. I vår barnehage er de hele tiden veldig klare på hvilket fagområde de holder på med, men aktivitetene er selvsagt tilpasset alderen og helt basert på lek. De plukker epler som natur/miljø/teknikk-aktivitet, de pynter med bokstaver over hele barnehagen som språk/tekst/kommunikasjon-aktivitet, de fjerner møblene og fyller opp med gymmatter som fysisk aktivitet/helse-aktivitet. Jeg ser da for meg at antall/rom/form vil bli taklet på tilsvarende vis, og er entusiastisk og ikke redd.

(De er kanskje litt uforholdsmessig flinke i barnehagen vår?)


#18

Tallulah sa for siden:

Sukk, nå blir jeg misunnelig.


#19

Toffskij sa for siden:

Jeg er naiv og bortskjemt, altså. :knegg:


#20

Pamina sa for siden:

Det virker som barnehagen deres er veldig oppegående Tinetoff. Er ikke helt sikker på hvordan de forholder seg til dette i vår barnehage, men det skal jeg selvsagt finne ut av etterhvert :nikker:

Jeg synes det er flott at det blir satt fokus på matematikk allerede i barnehagen hvor ungene er så mottakelige og nysgjerrige. De ønsker å lære hele tiden, så hvorfor vente til de er i ungdomsskolen og er lei av alt (ikke alle selvfølgelig) Det er viktig å oppmuntre til læring, samtidig så må det vel også sies, at ungene lærer kanskje heller på tross av opplæringen de utsettes for enn på grunn av den. Særlig når det gjelder lesing.

Kommer ungene fra at hjem med stor kulturell og sosial kapital skal det veldig mye til for at de blir skoletapere. (og her beveger jeg meg ut på en liten vidde på kjepphesten min)


#21

m|nken sa for siden:

Jeg tror nok barnehagen fokuserer på det siste du har skrevet. Det er ikke meningen at barnehagen skal begynne med matteundervisning. Fokuset er nok på å få barn interessert i tall, lære seg og benevne de og kanskje så smått begynne og regne hvis noen er moden for det. Det samme skjer med bokstaver og lesekompetanse.

Førskolelærere har gjennom utdanningen fått undervisning i matte gjennom et helt år og jeg vil tro de fleste pedagoer er rustet til den type kunnskap man da krever i en slik type setting. Nå er det ingen hemmelighet at dagens ungdom sliter mer med realfag enn tidligere, men jeg tror faktisk dette problemet kommer fra barneskolen og ikke barnehagen. Det er jo heller ingen hemmelighet at mange kommende lærere sliter med mattefaget på lærerhøgskolen.


#22

m|nken sa for siden:

Nå tror jeg at jeg har fått for meg at dere bor i Oslo?! Nå vet jeg ikke hvordan kompetansenivået er i deres barnehager, men mange barnehager i Oslo sliter jo med å få ansatt utdannet personale. I Trondheim feks. er situasjonen helt motsatt. Har flere venninner som er førskolelærere og hun ene kunne fortelle at da hun søkte på jobber som førskolelærer tidligere i år, var det 398 søkere. Stillingsutlysningen gjaldt mellom 20- 30 førskolelærerjobber.

Det er trist at Oslo har mangel på førskolelærere. Jeg mener alle barnehager trenger en andel med pedagogisk kompetanse.


#23

Tallulah sa for siden:

Vår barnehage har i 8 måneder hatt kun en ansatt med utdannelse. Nå har to av tre avdelinger en med pedagogisk utdannelse hver. I tillegg er det en nyoppstartet barnehage, som har hatt enorme utskiftninger i personale, ca en ny vikar i måneden, og sliter fremdeles, etter ett år, med oppstartsproblemer som helt enkle rutiner.

Det begynte bra, gikk skikkelig skeis, nå er det på vei oppover igjen, men jeg begynner å bli utolmodig.

Situasjonen i Oslo er helt uholdbar. Sist de regnet over er det rundt 4000 barn som ikke få rdet tilbudet de har krav på, på grunn av manglende utdannelse hos personalet.


#24

m|nken sa for siden:

Det er trist at det skal være sånn. Det gir jo barn en ustabilitet som man gjerne skulle vært foruten! Oslo kommune bør kanskje revurdere hvordan de skal klare og friste flere førskolelærere til Oslo? Friste med bedre lønn og avtaler hos de ansatte?


#25

Bequita sa for siden:

Det er selvfølgelig bare bra å kunne sette tall på enkle ting som skjer i hverdagen, og hvis det er god pedagog som liker tall som gjøre det, blir resultatet helt sikkert bra. Men jeg mener fortsatt det er andre ting som er viktigere i barnehagen. Jeg er glad for at snuppas barnehage har lagt vekt på omsorg, sosial kompetanse og miljø i sin halvårsplan. Håper de klarer å gjennomføre planen. De skal blant annet være med på innhøsting av økologiske grønnsaker, være med på å lage maten og lære om kildesortering.

Det nok desverre ikke bare lærerstudenter som sliter med matematikken, og det er sjokkerende å være i den videregående skolen og se hvor dårlig man kan være og fortsatt få en toer i matematikk bare man er pliktoppfyllende. Lenge var det da slik at det var ikke så farlig om man fikk "nuggen" i alle fag, "man kunne jo alltids bli lærer." Det var bra at Clemet innførte krav om 3 i matematikk og norsk for å komme inn på lærerhøyskolen, håper det gjelder for førskolelærere også. Egentlig burde lista vært lagt mye høyere, i hvertfall nå som teorifag vektlegges mer, enda tidligere.

Kjenner en som begynte som lærer i første klasse i fjor, han var sjokkert over hvor lite tid de hadde til lek. De hadde rett og slett så mye fag de skulle gjennom. Og mange av dem er ikke fylt seks år engang. Litt trist, synes jeg. Det passer sikkert for noen, men ikke for alle.


#26

Maverick sa for siden:

Selv innbiller jeg meg at å lære matte gjennom lek på barnehagebarnas nivå kommer til å gjøre mattefaget mer interessant for barna på skolen.

Uten å være noen fagperson på området, tror jeg at grunnen til at mange synes matte er kjedelig, er at de ikke ser hvordan man bruker matte i praksis. Dette ser jo ut til å være en god start for å opparbeide den forståelsen.

(Selv om jeg enn så lenge ikke tror jeg har brukt algebra i dagliglivet. Mulig det kun er fordi jeg aldri var noen racer i algebra. )


#27

him sa for siden:

Så mange morsomme tanker om matematikk!

Selv har jeg et ganske ambivalent forhold til dette med læreplaner i barnehagene ettersom jeg opplever læring som en indrestyrt og "naturlig" prosess. Med det mener jeg: Er det mulig å delta i dagliglivet uten å lære? Hvis man har 10 epler og 15 barn, vil ikke det at de voksne deler opp frukten automatisk gi en kompetanse i brøkregning? Selvfølgelig på et ubevisst plan, men alikevel er dette en erfaring som barna vil inneha og som de kan bruke ved innlæring av brøk. Samme med dette med å låne penger. Da har man automatisk fått en forståelse av negative tallverdier. Låner man to kroner og bruker de så er man skyldig to kroner, altså man har -2 kroner. Ja, nå tar jeg litt av her! Jeg mente ikke at ungene skal låne penger av hverandre i barnehagen.. :knegg: Jeg bare mente at et daglig liv uten at man tilegner seg kunnskap og lærer er umulig.

Men nåja, i vår barnehage har jeg mer inntrykk av at de heller prøver å tilrettelegge forholdene for læring heller enn å direkte lære opp ungene. Og det er jeg volsomt begeistret for. :)


#28

Polyanna sa for siden:

Ja, jeg med barn i Montessorribarnehage kan jo bare si velkommen etter. :glis:

Ungene i storebrors barnehage regner 3-sifrede substraksjonsstykker uten å blunke, og de syns det er GØY!

Det som jeg syns er kjempeviktig er at det er barnas lærelyst som skal styre dette. Ikke sånn at nå er de 4,5 år, så nå er det sånn og sånn matematikk. Noen 4-åringer er i ferd med å knekke lesekoden men er helt uimottagelige for tall, andre bryr seg BARE om tall. Det nytter ikke å dytte tall inn i et hode som akkurat da er mer innstilt på en annen type læring. La barna søke mot det de syns er spennende, og veilied dem derfra.

:Montessorrientusiast:


#29

Claire sa for siden:

Barnehagen "vår" starter opp med MIO-prosjektet neste høst, vi fikk info om dette på foreldremøtet i forrige uke. Jeg er absolutt for dette prosjektet. Det dreier seg jo primært om å forebygge senere matematikkvansker - noe som veldig mange sliter med.


#30

Ru sa for siden:

Jeg synes det er aldeles topp!

Og misunnelig på Polyanna som har en Montessoribarnehage i nærheten :sukk:


#31

LilleRosin sa for siden:

Jeg er positiv til at barn skal lære masse jeg. Også matematikk, så klart. Jeg mener man ikke skal være så redd for å innføre flere læringsmål i barnehagen. Det er vel aldri meninga å presse ungene ned på en pult og hamre brøkregning inn i hodene. Det er vel meninga å gjøre dette på en morsom måte. Som all læring bør være. Det er jo flott å vite ting!


#32

Bequita sa for siden:

Joda såklart bør all læring være sånn, og tanken bak er veldig ofte god når man innfører mer teori i skolen. Men i praksis så viser det seg gang på gang at det ikke nødvendigvis blir på en morsom måte, og at elevene ender opp med å lære MINDRE, ikke mer. For læreren som har 26 timer i uka, med 28 seksåringer som mye heller vil løpe hit og dit, er det ikke alltid greit å være morsom i alle fag hele tiden. Før var seksåringene i barnehage, kanskje det var lurere tross alt?

Så ja, jeg er helt enig i at læring er bra og kan være morsomt, men alt til sin tid og det finnes flere sider av mennesket enn bare hva man har oppbevart av faktakunnskaper i hjernen.

Tanken er god, men det er desverre ikke sant at det alltid er tanken som teller.


#33

LilleRosin sa for siden:

Jeg skjønner godt poenget ditt. Jeg ser de utfordringene man har. Men jeg mener - på prinsippielt grunnlag - at man ikke skal legge fra seg den gode tanken. Selv om oppgaven forbundet med å gjennomføre noe slikt - på en god måte - er omfattende.


#34

safran sa for siden:

Du tok sikkert litt i, Bequita - men det er da ingen førsteklasser som har så mange som 28 elever? Er det? Toern begynte akkurat på skolen, og de har 15 i hver klasse.


#35

Bequita sa for siden:

Det er klart jeg setter det litt på spissen, og det er mange flinke lærere der ute som sikkert vil gjøre masse flott ut av dette. Men eksempelet er ekte. Det tok jeg fra hverdagen til en venn av meg, som er nyutdannet lærer. Ofte er de to lærere sammen, men ikke alltid. Veldig ofte er den ene syk og det blir ikke satt inn vikar. En annen jeg kjenner som jobber på en barneskole i Asker er flere ganger blitt bedt om å ta begge andreklassene samtidig (50 elever!) på grunn av sykdom blant personalet. Det er helt sykt.

Når skolehverdagen er sånn, blir det latterlig å snakke om tilpasset opplæring og mer læring i skolen.


#36

Claire sa for siden:

Forstår at det kan være vanskelig mange steder.
Men man kan jo ikke resignere heller?


#37

Bequita sa for siden:

Nei, jeg mener absolutt ikke man skal resignere, tvert imot! Man skal hele tiden ha barnas beste i sin fremste bevissthet. Men det jeg forsøker å si er at jeg rett og slett ikke tror mer teorifag inn på tidligere og tidligere og nivå er det beste for barna verken da eller i forhold til senere faglig og personlig utvikling.


#38

Bequita sa for siden:

Bare det å få lovfestet rett til vikar om læreren blir syk hadde gjort skolen radikalt mye bedre. Men slike konkrete tiltak koster mer enn politikerne synes det smaker. De synes det smaker mye bedre av billige papirflyttertiltak som å putte inn mer fagstoff i læreplanene.


#39

Polyanna sa for siden:

Det er helt tragisk at kommuner velger å bruke sykemeldinger som en inntjeningspost. Jo flere sykemeldinger - jo mer går regnskapet i pluss. En skikkelig ond sirkel er det også, og en kortsiktig løsning. Det er sykt. Jeg er ikke så glad i å skulle lovregulere alt kommunene gjør - litt fornuft burde de jo ha. Men det er selvsagt morsommere å bygge et nytt parkeringshus til det nye kulturhuset og ellers låne penger til alle slags gode formål uten å tenke på at pengene skal betales tilbake, enn å bruke dem på kjedelige ting som vikarer... (Helt reelt eksempel fra min egen hjemkommune forresten).

Jeg klarer likevel ikke å se motsetningen i å legge til rette for lystbasert læring i barnehagen (hvor man jo også er 3 voksne på 18 barn og dermed faktisk HAR litt ressurser til dette).


#40

safran sa for siden:

Jeg har ikke noen fakta å slå i bordet med, men han som underviser i kreative fag på barnevern, HiO er meget opprørt over at de presser læring på seksåringene. Han fortalte at hjernen utviklet seg på en annen måte hvis boklig læring startet for tidlig.


#41

Bequita sa for siden:

Ja, stønn. Et veldig typisk eksempel. Der jeg var i praksis, ble det heldigvis nesten alltid satt inn vikarer. Det var en offentlig ungdomsskole, og det er slett ingen selvfølge. Men som lærer med høyere fagutdanning kunne du bare glemme å få vikartimer, fordi da er du dyrere! :dåne:

Kunnskapsløft, du lissom. Snøft.


#42

Polyanna sa for siden:

Jeg vet ikke hva slags "boklig lærdom" han viser til, men når barn viser en sånn intens lærelyst og søk mot kunnskap som det de gjør så virker det SINNSVAKT å ikke legge til rette for det!


#43

Polyanna sa for siden:

På barneskolen hvor min mor jobber har inspektøren nå 20 ukentlige vikartimer som han tar i tillegg til det han egentlig skal gjøre. Rektor har tilsvarende. Men å rive en 30 år gammel skole og bygge en splitter ny i stedet - for lånte penger - DET tar de seg råd til...


#44

Bequita sa for siden:

Ja, så godt å høre at dette tas opp der også. Jeg skulle gjerne lest mer om dette, jeg har heller ikke så mange fakta å slå i bordet med. Slike ting er det jo uhyre vanskelig å forske på.

Jeg ser jo helt klart at jeg står i fare for å måtte svelge tildels store kameler i denne saken, fordi jeg selv har en datter som er veldig opptatt av bøker. :knegg: Kanskje hun ikke vil finne seg i min fine plan om at hun skal få beskyttes mot overlessede læreplaner og slikt som seksåring, antagelig ikke. Tipper hun kommer til å kaste seg over skolearbeidet med stor iver. Så da kan jeg sitte der på min høye hest. :høyhest:


#45

Claire sa for siden:

Bedre? :knegg:


#46

him sa for siden:

Så vidt jeg har oppfattet er første året i barnehagen en viderføring av barnehagen. Jeg er kanskje på ville veier her? Synes du det blir for mye teori i første klasse? Er veldig nysgjerrig ettersom eldste min begynner på skolen til neste år :)


#47

Kaija sa for siden:

Joda, det er ikke noe tak på hvor mange elever som kan være i en klasse. Ikke på hvor mange som kan være i en basisgruppe heller. Vi hadde rundt 60 elever i førsteklasse i fjor. Mesteparten av tiden var gruppa todelt, og noe av tiden var de firedelt. Det hendte ofte vi måtte ha både norsk og matematikkundervisning med tretti unger i samme klasserom. Enten på grunn av mangel på lærere, eller på grunn av mangel på klasserom. (Forferdelig frustrerende å måtte stå to lærere på ett rom når man vet at hadde vi hatt plass kunne vi delt opp gruppa og gitt ungene mye bedre og mer tilpassa undervisning.) Uansett blir det under slike forhold umulig å tilby ungene så mye morsom og kreativ undervisning som man gjerne vil.


#48

Kaija sa for siden:

Førsteklasse skulle være et tilpasningsår, der man brukte et udefinert "det beste fra barnehage og skole" som utgangspunkt for undervisningen. Det går man mer og mer bort fra, og med den nye læreplanen blir det MYE som skal læres det første skoleåret.


#49

him sa for siden:

Det jeg har hørt er at det er viktig at barna oppfatter at det finnes flere, riktige svar for at de skal kunne bli kreative voksne. Det å være kreativ er ofte et "tankesprang" at man ser ting i sammenheng, man overfører en situasjon på en annen, man bruker allgorier osv. Boklig lærdom slik den ofte presenteres i skolen (eller i alle fall da jeg gikk på skolen) - er ofte slik at det bare finnes ett, eneste rett svar.

Hvis man har vært sammen med voksne mennesker som forsøker å ''brainstorme'' så ser man det i praksis. Hver gang noen kommer med en ide så prøver de andre å verifisere ideen ved å lete etter feil. Feks hvis jeg sa:
"Tenk om vi kunne lære ungene å svømme i gele? Den er tykkere enn vann og vil gi bedre oppdrift". For folk som er opplært til å verifisere om svaret er "rett" vil ofte tilsvaret være: "Nei, det går ikke an! Tenk på bakteriene! De kommer til å yngle i all sukkerlaken" osv, men hvis man er opptatt av kreativ tenkning vil man kanskje heller gripe tak i deg som var en god ide - nemlig å gi bedre oppdrift. Og etter en diskusjon kom man kanskje frem til at salt i vannet kunne gi samme effekten.

Hjernen er et mønsterdannende, selvorganiserende system. Og det er helt fantastisk! Men det er vanskelig å "bryte opp" fastlagte mønstre, og opplæring som fokuserer på den eneste, rette svaret sementerer slike mønstre.


#50

Claire sa for siden:

him; det høres veldig fornuftig ut det du skriver.

Men jeg synes at dagens skole faktisk legger veldig stor vekt på kreativitet. Noen ganger litt for mye, slik at det går på bekostning av den konkrete lærdommen barna tross alt må ha med deg videre.
Jeg satt i foreldresamtale med klasseforstanderne til datteren min da hun gikk i 7. klasse og spurte hvorfor de ikke rettet skrivefeil i norskstiler. Da fikk jeg til svar at det var fordi det ville hemme kreativiteten og virke demotiverende. Det er ett eksempel, og jeg forstår tankegangen, men jeg mener at man kan fremme kreativitet uten å inngå en masse kompromisser i forhold til den konkrete lærdommen.

Og at boklig lærdom presses på 6-åringene er jeg ikke med på i det hele tatt. Jeg synes tvert imot at de har en veldig forsiktig og myk overgang fra barnehage til skole.


#51

Teofelia sa for siden:

Jeg synes det høres ut som er fordel, jeg.

Jeg har mange venner som har hatt fustrerte seksåringer, som begynte på skole den gang de første seksåringene startet på skolen. Frustrasjonen gikk på at de "lærte ingen ting". Datteren til en venninne var dypt skuffet over hele skolegreia, for hun hadde gledet seg slik til å lære å lese når hun begynte på skolen, og så skulle de ikke begynne med det før til neste år!


#52

Jessica sa for siden:

Det læreren til datteren din sa er jeg uenig i. Jeg er snart ferdigutdannet lærer og har vært i praksis i skolen. Det har vært veldig fokus på å ikke ta fra elevene skrivegleden. Jeg skjønner at du reagerer. Det har jeg også gjort. Jeg syns det har gått for langt. Jeg tror at lærerne har begynt å gå mer bort fra den tankegangen der. Dette er selvfølgelig læreravhengig, men jeg tror at Kunnskapsløftet kanskje vil endre på dette. Jeg har vært i praksis i ungdomsskolen nå i vinter og ble overrasket over hvor mye skrivefeil det var blant elevene. Jeg var på 8. klassetrinnet og hadde norsk med elevene. Ungdomsskolelæreren var misfornøyd med norskopplæringen elevene hadde fått i barneskolen. Dette var en barne- og ungdomsskole så jeg skjønner ikke at ikke det går an å gjøre noe i forhold til dette hvis det er et problem.....

Slik vi har lært på lærerskolen så er det på tide å se på rettskriving fra 5. klasse. Avhengig av hvor hver enkelt elev står. For noen svake elever er det viktigste at de skriver, men for mange elever kan man f.eks. fokusere på doble konsonanter en periode, så skj- og kj-lyder osv. Diktat er også en fin måte å trene på rettskriving. Det har kommet mer tilbake i skolen.

Jeg savner prosessorientert skriving i skolen. Det er en kjempeflott måte å jobbe på og det mener jeg fremmer skrivergleden for de fleste.
Vi har lært om det i utdanningen. Det krever mer av læreren, men jeg tror at dersom man blir vant til å jobbe slik så er det en god måte å jobbe på.


#53

Kaija sa for siden:

Det har jo litt med hva slags forventninger omgivelsene bygger opp også. "Gleder du deg til å starte på skolen? Der skal du jo lære å lese og skrive og regne og..."

En førsteklasse med mer fokus på formell læring er absolutt en fordel for noen, min egen gutt er blant dem, mens det er andre som helst skulle hatt både ett og to år til i sandkassa før de startet på skolen. En del av disse vil slite veldig med å nå målene som er satt opp etter andreklasse, og jeg er redd en risikerer at skolegleden og lærelysten deres vil gå tapt på veien. Hadde det fulgt skikkelig med ressurser til å kunne følge opp både de faglig sterke og de som trenger mye ekstra faglig og sosialt, hadde det kanskje ikke vært et problem. Slik det er nå, kommer det lille man har av ekstraressurser til å settes inn på at alle skal nå minstemålene for 2. 4. og 7. klasse. Det blir vel igjen til at gjennomsnittseleven får grei nok undervisning, mens det ikke kan brukes av skolenes midler til å gi de sterkeste elevene det ekstra løftet de trenger for å holde motivasjonen oppe. -Ikke noe nytt der, egentlig.


#54

him sa for siden:

Da jeg gikk på barneskolen hadde vi en lærerinne som laget ukesplaner som tegninger. Feks en klovn med en masse ballonger i en snor. I hver ballong sto det en oppgave (regn 3 mattestykker, tegn en kjøttmeis, les to sider i leseboka) og når man da var ferdig kunne man fargelegge den aktuelle ballongen (eller hva den nå var tegning av). Vi fikk jobbe med det vi ville, når vi ville. Dvs vi hadde ikke "undervisning" (en lærer som sto ved tavlen og snakket).

Hva skjer på skolen i dag? For barneskolen.


#55

Jessica sa for siden:

Der har nok vært en tendens det du sier her.

Viktig at læreren er følsom overfor sine elever. Jeg har sett 1. klassinger som har ligget under pulten når de skulle jobbe. De var totalt uinteressert i bokstaver og lyder. De hadde en klok lærer som lot dem gjøre andre ting som å tegne o.a. Læreren var veldig klar på at hun ikke ville presse dem før de var klare for det. Det tror jeg er viktig. Når jeg kom innom utpå vårparten hadde de begynt å bli interessert og da satt de også og skrev bokstaver.


#56

Jessica sa for siden:

Det er en flott måte å jobbe på ja. Jeg jobbet i 2. klasse i fjor. Der brukte de det du nevner, men det var en blomst. På stilken sto det alltid en fysisk aktivitet. Det var som oftest å gå rundt skolen. Da kunne de velge hva de ville gjøre først og så kunne de ta en pause. Den pausen syns jeg var lur. Nå har de 1,5 time skole i slengen og det er lenge for en 6-7 åring.


#57

Polyanna sa for siden:

Dette er grunnen til at vi tenker på Montessorriskole. Der lærer de det de er modne for å lære, når de er modne for det. Alle barnehjerner er sugne etter EN eller annen form for læring til en hver tid. Det gjelder bare å finne ut hvilken, og så tilrettelegge for det.


#58

Jessica sa for siden:

Det er jo det som skal gjøres i offentlig skole da.

Skolene jobber nå med læringsstiler. Det har å gjøre med hvordan vært enkelt barn lærer. Hvilke sider av seg selv et barn eller en voksen, for den del, bruker for å lære.


#59

Polyanna sa for siden:

Ja, jeg vet, og det er jeg veldig glad for! Men man ligger likevel 50 år etter Montessorri på akkurat dette....


#60

Dixie Diner sa for siden:

Så bra! De holder allerede endel på med tall i barnehagen vår, og jenta mi er helt vill etter det. Hjemme har jeg en Baby Einstein-film som handler om tall, og jenta mi (3 år) sitter og teller høyt og koser seg. Hver gang vi er i butikken går hun rundt og leser tallene på prislappene. :knegg:


#61

annemede sa for siden:

Iset, denne baby einstein filmen, snakker de norsk eller engelsk?


#62

Dixie Diner sa for siden:

De snakker engelsk siden jeg har lastet den ned. Men hun ser på tallene og jeg pleier å sitte sammen med henne og telle og peke. Hun har lært seg å telle til 5 ved hjelp av denne filmen, og hun forstår tallene også. Hvis jeg ber henne peke på 4 feks, så peker hun på tallet 4. Nå holder vi på med 6-10, men Babty Einstein-filmen går bare til 5. Tror det finnes en som går fra 6-10 også, men er ikke helt sikker.

Du får tak i 3-4 forskjellige DVDer her i Norge, en med dyr, en med språk, en med musikk og en med tall, tror jeg.

Jeg har lastet dem ned og har 6-7 forskjellige liggende på xboxen nå, som hun ser med jevne mellomrom. Fikk nettopp tak i Baby Neptune, som handler om å bli kjent med VANN. Den er visst veeeldig spennende, synes vesla. :D

Her kan du få kjøpt dem:

www.play.com/Search.aspx?searchtype=r2alldvd&searchstring=baby+einstein&page=search&pa=search

De er virkelig helt geniale, disse filmene! SVÆRT lærerike, og så fengende at tilogmed jeg sitter i sofaen og ser på enkelte ganger. :knegg:


#63

him sa for siden:

Baby Einstein er en serie filmer. Vi har en og den er kjøpt på leketøysbutikken. Vår er på norsk og handler om dyr. Godt mulig du kan få den i andre språk - har aldri prøvd. Veldig fin DVD, den går så "sakte" at de små får det med seg. :)


#64

Kaija sa for siden:

Skal gjøres, ja. Læringsstiler er fint og flott. Individuelt tilpasset opplæring likeså. Men det er søren ikke så enkelt å gjennomføre det med en lærer på over tretti unger i et sprengfullt rom. Hvem skal undervise, tilrettelegge, hjelpe, backe opp, styrke og løfte de tretti elevene mens den ene eleven krever alt av lærerens oppmerksomhet for ikke å gå totalt bananas? Tror ikke at eksemplet mitt er så unikt heller. Gode rammebetingelser er helt avgjørende for å få til en god skole for ungene, og det er det litt for mange av de som bestemmer som glatt overser.

Og bare så det er sagt, jeg er kjempeglad i å være lærer. Jeg trives med ungene og med å undervise, og jeg er glad i skolen jeg jobber på også. Det er bare så stor avstand mellom de fine papirordene, læreplanene og politikertalene og det som faktisk skjer i skolen. Bak hvert eneste kutt i budsjettene, hver tilsettingsstopp, hver undervisningstime som ikke blir erstattet med vikar, hver innkjøpsstopp og så videre i det uendelige, sitter det masser av unger som ikke får et så godt tilbud som de skulle og burde hatt.

Raser fra meg litt nå. Skal prøve å ikke forsure tråden og forumet med flere skolefrustrasjoner.



#66

Jessica sa for siden:

Syns det er bra at du sier noe om det. Det er så mye klaging på skole og lærere blant folk at jeg føler det er den mest mobbede yrkesgruppen innimellom.

Jeg kan for lite om hverdagen i skolen. Har følt litt på den i praksisperioder, men man må nok føle på det over tid før man kan si noe om det. Jeg har jo en lang karrriere i yrkeslivet fra før, men ikke som lærer.


#67

Nenne sa for siden:

Vår skole er teknisk konkurs hvert år den. Sånn omtrent i månedsskiftet august/september. Så langt rekker budsjettet. Resten av skoleåret driftes av forskjellen i lønn til eldre sykemeldte lærere og unge nyutdannede vikarer, evnt. ufaglærte som er enda billigere. Her må man sørge for at det drives rovdrift på lærerne slik at nok folk blir langtidssykemeldte ellers har de ikke penger til å drive skolen for. Også spør man hvorfor sykefraværet er så høyt her til lands. :himle:


#68

safran sa for siden:

Ja, selvsagt. Jeg spurte ham idag om han kunne utdype litt, og han sa det var en finsk forsker (som han ikke husket navnet på i farten) som mente det var et problem når barn ble påtvunget lærdom. At man altså arrangerte oppgaver til barnet. At barnet selv søker lærdom, og man legger til rette for det er altså ikke noe problem. Tvert imot - det er akkurat slik han mente barns hjerne utviklet seg riktig.


#69

safran sa for siden:

Han mente at danningen av nervetråder i hjernen ble hindret.


#70

Bequita sa for siden:

Akkurat sånn føler jeg det også! Vi diskuterte det på skolen i dag, og fant frem til en fin løsning: Ingen politiker som ikke har minst ti års erfaring som lærer får komme noen dustereformer! Og ei heller kutte budsjettene. :nemlig: Fin plan?

I Finland har de verdens beste skoleverk, og der har de satset tungt på lærerne. Der har lærerne doktorgrader og hovedfag i det de lærer bort, langt ned i barneskolen. Læreryrket har høy lønn og høy status. Dermed er det bare de beste som kommer inn på lærerskolen. De har også beholdt sine spesialskoler for de som trenger ekstra oppfølging. De har ikke hatt reformer på 30 år eller noe. Kanskje en idé å sjekke hvordan de som lykkes gjør det...


#71

Bequita sa for siden:

Finsk, ja! Tilfeldig? Neppe! Jeg er helt sikker på at han har rett.

Og når det gjelder at noen synes skolen er kjedelig i starten, så ja. Det kan jeg forstå. Men det er de samme som det stort sett går rimelig greit med uansett. Det er de sårbare, de som risikerer å falle helt av lasset på et tidlig tidspunkt, jeg bekymrer meg mest for. Jeg er helt sjokkert over hvor lese-/skrive- og regnesvake mange er på videregåendenivå, og jeg tror ikke løsningen er mer av den medisinen som tydeligvis ikke virker.


#72

Jessica sa for siden:

Mye sant i det, men jeg håper at det går an å finne andre løsninger enn spesialskoler igjen. For noen er det kanskje best, men for mange så tror jeg vanlig skole er best.


#73

Bequita sa for siden:

Helt klart at det var mye som ikke fungerte bra med spesialskolene slik de var. Men det blir også feil når hensynet til en enkeltelev settes over hensynet til 60 andre (for å sette det på spissen). Det må da finnes en mellomting, og å avvikle spesialskolene i sin helhet tror jeg var gjort på feil grunnlag (les: kortsiktig økonomisk innsparing).


#74

Adrienne sa for siden:

Jeg forstår godt hvor du kommer fra, Bequita. Det er utrolig synd at så mange er blitt påtvunget for tidlig og til dels feil type matteundervisning. Jeg blir litt oppgitt over hvor mange som har faget i halsen fordi de hele tiden er blitt lært hvordan og ikke hvorfor. Matematikk er ikke er fag man kan pugge seg til, det må forstås. Og det krever sin lærer.

Likevel så blir jeg litt oppgitt over din uttalelse om at det går rimelig greit med de flinke, uansett. Selv kunne jeg både lese og regne lenge før jeg begynte på skolen, og havnet i en klasse med 27 elever, en lærer og et alt for lite klasserom. Stakkars læreren hadde mer enn nok med de som måtte lære det som planene krevde, og var bare glad til når noen faktisk allerede kunne det og ofret fint lite tid på meg. Jeg gikk i stor grad igjennom skolen uten å måtte løfte en finger, og lærte meg ikke arbeidsteknikk før jeg ble student i en alder av 20. Det gikk jo "greit" med meg, men jeg skulle ønske noen hadde sett meg også, ikke bare de svake elevene, som selvsagt også tapte på hele situasjonen.


#75

Bequita sa for siden:

Ja, det er ganske brutalt. Det er helt klart forferdelig å si noe sånt. Jeg hadde det også ofte som deg, og det er veldig typisk. De flinke får dårlige arbeidsvaner og mister motivasjonen. Trist. Jeg sier ikke at jeg synes det er greit at det er sånn. Jeg mener de to gruppene ikke trenger å settes opp mot hverandre, det burde vært mulig å ha tilbud som var tilfredsstillende for alle. Men da er det avgjørende at det ikke blir obligatorisk for alle med enda mer teori. Det burde såklart vært mye mer å velge i når det gjelder barnehage og skole, slik det er i dag skal liksom en løsning passe for alle, og politikerne bare vedtar at alle skal få tilpasset opplæring. Lett for dem å si! Når jeg får valget mellom å hjelpe noen å holde hodet over vannet og å hjelpe noen å finjustere surfeteknikken, velger nok også jeg det første.

Egentlig skulle alle disse snille pikene gjort opprør, da måtte de ha forandret på opplegget. :protest:


#76

Adrienne sa for siden:

Det forstår jeg godt, det var jo også det min barneskolelærer gjorde. Jeg skulle bare ønske at det ikke var nødendig. :sukk:


#77

Ru sa for siden:

Det er nå 6 filmer som er kommet på norsk;
Mine første tall
Språkskole / Language Nursery
Livet under vann
Dyr i omgivelsene
En verden av farger
Tonenes festival

De selger noen av dem på SparKjøp - av alle steder. Knotten har alle disse og mer til som vi har lastet ned. Han sitter som klistret og ser knapt på noe annet.


#78

Jessica sa for siden:

Jeg lager en egen tråd om skoledebatt :D så kan vi fortsette der. Ble litt avsporing på denne tråden hehe.....


#79

Claire sa for siden:

Det synes jeg hørtes rart ut. Antall nervetråder/-forbindelser er jo høyest hos barn, det blir færre og færre jo eldre man blir. Hos barn i alderen 4 - 12 måneder er antallet nerveforbindelser 50 % høyere enn hos voksne. Og det er vel slik at de nerveforbindelsene som er sterkest, det vil si de som blir brukt, er de som overlever.

Og læring er jo en type stimulans. Hvis man ser på hvordan det jobbes med autister (og andre utviklingsforstyrrelser), f. eks., hvor man går inn for tidlig og intensiv læring, så skulle man jo tro at det motsatte var tilfelle?

Men det han kanskje mener er at det er kritiske stadier i utviklingen, og at visse funksjoner kan "låses" ved at man lærer det for tidlig? At hjernen "bruker opp" læringskapasiteten på en måte?


#80

him sa for siden:

Jeg tror det som det er snakk om er nevrale nettverk, ikke nervetråder. I nevrale nett får man foretrukkete "veier" og ting som egentlig ikke har noen "ytre" sammenheng kan få en "indre" sammenheng. Eksempelvis: Når du hører klinelåta fra ungdomsskolen vil du kanskje huske noen personer som du ellers aldri tenker på. Da er det en form for forbindelse mellom denne musikken og personen. Og denne forbindelsen eksisterer kun i hjernen din. På samme måte er det med problemløsning. Hvis du alltid løser et problem på samme måte vil problemet og løsningsmetoden ha en "indre" sammenheng hos deg som "hindrer" deg (eller vanskeliggjør) at du finner nye løsningsmetoder.

Poenget er at all læring lager "mønster" i hjernen. Også sansing. I ekspemplet mitt med musikk vil du ha "lært" deg at den sangen har en korrelasjon til den opplevelsen. Og følelsene i forbindelse med den opplevelsen vil da bli overført til den sangen.

Ja, dette er i alle fall det jeg tror. ;)


#81

Claire sa for siden:

Ja, him - og det var i grunnen det jeg skrev i det siste avsnittet. At man kan risikere at hjernen låses fast i visse mønstre for tidlig.


#82

Pio sa for siden:

Når det gjelder matematikk i barnehagen, så forsstår jeg det som lek med feks tall, begreper, mengder, klassifisering, hva hører til hva osv.
Egentlig er dette aktiviteter som allerede er på plass i mange barnehager, men som pga den nye rammeplanen skal dokumenteres som eget fagområde, og det stilles krav til at man har en plan for gjennomføring av aktiviteter relatert til temaet.

Må forøvrig legge til at jeg synes det som ellers skiller den nye rammeplanen fra den gamle er at det er lagt større vekt på læring som allerede nevnt her, og at setninger som tidligere inneholdt ord som bør/ ha mulighet til/legge til rette for, er erstattet med setninger som sier at barnehagen skal og må.
Slik jeg ser det gjør denne ordlyden at man stiller et felles krav til barnehagenes innhold på en helt helt annen måte en tidligere, der det var lagt opp til at hver enkelt fant sine former å jobbe på, bare man var innom de temaene og områdene som rammeplanen inneholder.
Den nye rammeplanen sier noe om hvordan vi skal gjøre ting, i motsetning til den andre som i beste fall kom med tips og anbefalinger.


#83

Pelikan sa for siden:

Helt enig:ja:


#84

Jessica sa for siden:

Det blir jo helt sikkert lek dette her. Leke med former (trekanter, firkanter, sirkler) Bli kjent med begrepene. Telle og gruppere.... osv.

For de fleste barna tror jeg dette er bra. Ser selv at min datter var veldig klar for bokstavene i 3-4 års alderen. Hun er 6 år nå og kan lese. Men det er takket være meg. Barnehagen mente at skolen var så god på den slags så de brydde seg ikke om den slags. Det syns jeg er feil innstilling. Samtidig viktig å la umotiverte få slippe. Viktig at barn som er faglig svake skal få oppleve nederlag allerede før de begynner på skolen.

I Spania går barna i barnehage til de fyller 4 år. Da er det førskole. Nivået på skolebarna i spansk skole er langt høyere enn her. Om det er bra eller dårlig vet jeg ikke for det er en veldig streng skole, sier de som vet noe om dette.
(har hørt dette fra en venninne som bor dere nede med sine barn)


#85

annemede sa for siden:

Men da er det kanskje ikke så mange allmennlærer i Finland?


#86

safran sa for siden:

Det var nok dette han forsøkte å formidle til meg, ja. Jeg fikk det bare ikke frem like godt som deg. ;)



Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.