Kom over en artikkel som fikk meg til å tenke. Mange er flinke til å å kjøpe barneklær som ikke er produsert i land med barnearbeid, fairtraide produkter osv.
Tenker du over dette når du kjøper bil?
Japaneren Kamata, som jobbet for Toyota har i kritiske ordlag sammenlignet arbeidsplassen og firmapensjonatet med en militærleir. Han hevder at arbeidernes liv bokstavlig talt er bundet til samlebåndet, som går dag og natt, hverdag som helligdag, og at svært få tør å ta lovfestet ferie. Hans kommentar til denne arbeidsformen er: "this is a nightmare that I have lived, and the anger will not go away"(Kamata, 1982).
Jeg har ikke Toyota da, men jeg kjører jo bil fra et firma opprettet med slavearbeid og tuftet på menneskeskjebner. Unnskylder meg med at det er lenge siden, men ....
Jeg var ikke klar over at det var så ille i japan. Jeg kan nok velge Toyota like vel, men skulle jeg hatt helt ren samvittighet måtte jeg da ha fortrengt denne informasjonen.
Men ikke mer for hvor og hvordan bilen er produsert (for leeeenge iden) enn for de andre problemene min vestlige livsstil skaper for resten av verden. Regner med at hvis jeg fant meg en Max Havelaar-bil og heller kjøpte den, ville produksjon, avfallshåndtering og alt det andre i forbindelse med bilbytte samlet sett gjøre mer skade på verden.
Har ikke Toyota og kommer nok aldri til å kjøpe det heller, uavhengig av arbeidernes rettigheter eller ei. Men gjelder dette kun Toyota? Hva med andre bilmerker? Vi har Opel og mannen er Opelholiker.
Jeg kom bare over denne artikkelen jeg. Regner med at det ikke bare er Toyota nei. Mange bilmerker fra Japan. Sikkert ikke noe bedre de som blir produsert i Kina heller.
Mercedes vet jeg blir produsert i Tyskland eller er ikke jeg så utrolig informert om biler og produksjonsland.
Jeg leste det på samme måte som deg, bina, at referansen er 25 år gammel.
Jeg ville aldri tatt en beslutning på et kjøp basert på 25 år gamle uttalelser. Når det er sagt, jeg har generelt litt dårlig samvittighet for all bilkjøringen min, men å finne en bil som ikke har deler som er produsert i typiske lavkostland i 2007 tror jeg er vanskelig!
Nå kjører vi kun Tyske biler og der er det vel rimelig ordnede og siviliserte forhold, men jeg tror ikke jeg hadde hatt nevneverdig dårlig samvittighet uansett.
Jeg er en smule naiv når det kommer til slike ting, og tenker som så at det er lite jeg kan bidra med uansett om jeg boikotter varer produsert i slike land. innrømmer
Me køyrer Toyota, ja. Me valgte det pga. at den er trafikksikker og driftssikker og relativt rimelig. Eg har aldri før høyrt om dette som blir nevnt i hovudinnlegget og saknar link til kilder og/eller referansar.
Dette er jo tatt omtrent rett ut av løse luften. For det første så er denne referansen fra 1982, 25 år gammel, og mye, veldig mye kan og har skjedd i Japans bilindustri siden den gang. Det som skjedde i Japan da de begynte bilproduksjon var at etter å ha studert hvordan Ford gjorde det i USA innførte Toyota som en av de første bilprodusentene i Japan det såkalte Just in Time-prinsippet, i stedet for det tradisjonelle samlebåndet, som hadde vært standarden før. Dette var først og fremst for å forhindre såkalte flaskehalser i produksjonen, og var en ekstrem effektivisering av produksjonen. Arbeiderene roterte også fra arbeidsstasjon til arbeidsstasjon, så det ble ikke så ensformig som det som var vanlig før, hvor en ble opplært i en operasjon og det var det. Men medaljen hadde en bakside, blant annet har de en helt annen arbeidskultur enn vi er vant til i vesten. Det som kjennetegner denne kulturen og den suksess den har hatt, er nettopp fokuseringen på de ansatte som bedriftens viktigste ressurs og produksjonskraft. Stikkord her er medvirkning, kvalitetssirkler, lojalitet, samhørighet, familiefølelse, konsensus, evnen til å jobbe i "team" osv. Dette er utvilsomt viktige faktorer som har bidratt til den enorme fremgangen i japansk økonomi. Men samtidig så er det en beinhard disiplin, total konformitet og lange arbeidsdager. Kamata, som konemor henviser til, var en japansk journalist som jobbet et halvt år på en japansk bilfabrikk.
Man kan selvsagt ta en beslutning om å boikotte Toyota på grunn av arbeidsmiljøet, men da må en være konsekvent og boikotte alle produkter som kommer fra Japan. Be my guest, sier bare jeg.
Neppe. Bilindustrien i dag er så sammenvevd at de fleste biler har deler som produseres litt her og litt der - og mye i Asia på grunn av prisnivå. Det er egentlig bare Toyota som skiller seg ut, som de eneste som bare driver med Toyota.
Ja. Mye forandrer seg på 25 år. Også i norsk arbeidsliv. Om noen sto fram i dag og fortalte at de vantrivdes med jobb i Statoil i 1982 på grunn av elendige skiftordninger så ville jeg ikke boikottet statoil av den grunn...
Jeg syns i grunnen det er ganske talentløst også, å legge ut en tråd som dette, med en referanse, og late som om dette er noe nytt og ikke minst dramatisk. Hadde VG gjort det ville vi kalt det villedende. Man bør i det minste sjekke referanser LITT før man legger ut en drama-tråd.
Men uansett; er det ikke bedre å ha en jobb hvor man får betalt, selv om man evt har dårlige arbeidsforhold, enn å reke på gaten og evt tigge og være lutfattig?
Ah. Men generelt så syns jeg ikke "en drittjobb under drittforhold må da være bedre enn ingen jobb" skal være en unnskyldning for ikke å behandle folk ordentlig.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.