Fredag fikk jeg årsplanen til Storebror sin barnehage. Den var morsom, men jeg er litt tvilsom til måten de oppdrar barna våre...
Hver onsdag, ser jeg f.eks. at barna på Storebror sin avdeling får følgende oppfordring:
Grill hytta!
Uansett. Jeg har veldig lyst til å gå til pedagogisk leder og spørre om å få se deres gamle årsplan.
Jøye meg for en jobb det må ha vært å snekre den, jeg håper de har tatt vare på den...
For før hadde de nemlig en tre års plan...
Nå har de gått over til en i papir, mye kjedeligere, da gitt. :knegg:
Jeg fniser litt over pedleders manglende evne til å sette sammen ord. Vi fikk månedsrapport i går, og jeg måtte lese den tre ganger for å få med meg innholdet - de to første gangene hang jeg meg nemlig opp i orddelingsfeil, skrivefeil, paranteser i hytt og vær og manglende stor bokstav. Jeg trøster med med at det ikke er pedleder som skal lære Snupp rettskriving, og at han er veldig flink på alle andre felt. :hehehe:
Det samme er tilfellet for Storesøsters kontaktlærer. Jeg synes det er litt skummelt, ettersom hun faktisk er læreren til barnet mitt, og ikke kan stave f.eks. "sagt" ("sakt"), eller sette sammen ord.
Pedleder i S sin nye bhg er mye bedre enn i den gamle, men hun kan fremdeles ikke sette sammen ord. Det er kanskje et slags pedleder fenomen? For ordens skyld; vi har vært veldig fornøyd med begge to vi altså.
Problemet med retteprogrammer er at de godtar orddelinger. Jeg vet det godt fordi jeg er en ordeling synder. Jeg må lese en tekst mange mange ganger for å se de i hele tatt. Jeg bør nok bli litt mer bevist på å sjekke tenkster jeg skriver for det, men innimellom går det litt fort i svingene.
Jeg gruer meg litt til jeg er ferdig utdannet og skal levere ut brev til foreldre. Det er flaut å levere ut skriv med så mye skrivefeil som det ofte er i mine :(
Vi fikk en gang en månedsrapport der det stod Barna liker å skjøre jorda bort i skjerren. Og så var det et skj-ord, husker ikke hvilket, som ble byttet ut med kj. Jeg ble helt målløs. Det så urkomisk ut.
Oj, det synes jeg nesten var litt på kanten. Klart alle kan gjøre feil, men en lærer, i hvert fall ikke norsklærer, bør absolutt ikke ha for mange gjentatte og konsekvente skrivefeil.
Jeg stusset også lenge over en formulering i ukeplanen til guttungen. Jeg tror det var vår tur, eller vår fest. Det tok lang tid før jeg skjønte hvem sin fest det var. :knegg:
Korrigerer dere da? Jeg får fnatt om det er skrivefeil og sier glatt i fra. Forrige bhg til Iben hadde sånn tavle man skriver på med tusj. Jeg rettet flere ganger.
Hvis du gruer deg for det så skal du bare finne ut hvem i barnehagen som er god på å korrekturlese slik at du får rettet opp før du deler ut. Det er alltid noen som er gode på rettskriving. Og det er jo det som er bra på en arbeidsplass - å bruke de sterke sidene vi har hver av oss.
Så kan du bruke dine sterke sider der du skal!
I gamleklassen til jentungen delte de barna opp, slik at de kunne være i mindre grupper. Synes DET hørtes litt groteskt ut, jeg, men jentungen kom stort sett hel hjem hver dag.