Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Jeg satt på bussen på vei hjem fra skolen i dag og hørte på et intervju med Kjellbjørg Lunde på NRK Hordaland i forbindelse med at karakterresultater fra ungdomsskoler var blitt offentliggjort.
Jeg ser ikke helt poenget med å offentliggjøre dem, men jeg kan forstå at de som kommer best ut synes det er stas. Det var egentlig ikke den delen av diskusjonen jeg bet meg mest merke i, men det var det at programlederen kjørte så hardt på for å få henne til å innrøme et eller annet, jeg synes at han ble litt ufin.
Spørsmålet hans gikk på hvorfor man ikke skulle offentliggjøre resultatene, og dette svarte hun greit på første gangen, men han var ikke fornøyd, så han kjørte på med krassere spørsmål. Type: Har ikke ressurssterke foreldre rett til å vite hvilke skole som er best for barna deres? Er dere redde for at alle ressurssterkeforeldre skal flytte til sossetrøk? Hun klarte seg greit ganske lenge, men han fortsetter å fyre på. Til slutt så sier hun: Barn som kommer fra ressurssterke hjem har en fordel som vi ønsker å "motvirke".
Jeg kjente at det var litt uheldig valg av ord. Oppveie, oppheve eller andre ord hvor man ikke søker å trykke ned en part, men å heve den andre hadde vært bedre.
Hvor jeg vil hen? Jeg kan ikke tro at det er det SV vil, å hindre at ressurssterke elever får brukt evnene sine, eller er det kanskje innerst inne det de vil? Videre synes jeg lite om intervjumetodene, jeg synes at det hadde vært bedre å få høre en argumentrekke om hvorfor og ikke stadige angrep fra intervjueren som gjorde at argumentrekken ble brukt og at intervjuobjektet til slutt var kjørt til veggs. Hun hadde jo ikke gjort noe galt.
Tja sier jeg. Jeg har skrevet om dette før i en valgdebatt om skole .... jeg er sterkt uenig med SV sin skolepolitikk og en av hovedgrunnene er nettopp dette.
Jeg velger å tror at barn som kommer fra ressurssterke hjem klarer seg ganske bra uansett. Men for meg er det et tankekors at på skolene i området der jeg bor så er det 2/3 som har norsk som 2. språk og andelen er økende. Vi har valgt å bosette oss her, men det er klart at våre skoler kanskje ikke gjør det like bra på alle tester som en skole med stort flertall norsk-språklige barn. Nå jobbes det godt for å bedre språkkunnskapene for alle i min bydel og alle får tilbud om gratis kjernetid i barnehagen to år før de skal begynne på skolen. Utfordringen nå er å nå de barna som virkelig trenger det. Og der har vi en kjempejobb å gjøre!
Når det gjelder skole mener jeg det er forskjell på å utvikle eliteskoler og å utvikle gode skoler som ser alle elevenes potensiale. Alle er ikke like, alle har ikke samme potensiale i alle fag. Det er en utfordring vi må ta tak i. Er det riktig at det skal være så mye teori på de praktiske fagene? Jeg tror at tankegangen om at absolutt alle skal gjennom samme skoleløp har ødelagt litt for de flinke. Vi lærere er flinke til å tilrettelegge for de svake, men ikke fullt så flinke med de som trenger en utfordring.
Forresten, jeg er veldig for en kartlegging av elever, men ikke for sammenlikning mellom skoler. Da må i allefall sammenlikningsgrunnlaget være det samme. Ta nasjonale prøver. Der er det ulikt fra skole til skole hvem som er med. På "min" skole har alle vært med også elever med spesialundervisning og som knapt kan norsk. Klart vi får et dårligere snitt enn de skolene hvor disse er fritatt (noe det viser seg at de kan). Internt på skolen blir kartleggingene et redskap vi kan bruke, som sammenlikning mellom skoler blir det feil.
Jeg ser ikke poenget med offentliggjøring av hvilken skole som er den beste, det gjør jeg virkelig ikke. Dessuten vil man jo fort finne ut hvilken skole som er den beste uten en sånn liste. Og ja, kartlegging av elevenes kunnskapsnivå er jo helt essensielt for å kunne tilpasse opplæringen.
Jeg fant ikke min skole, jeg. Legges ikke skoler med bare to paraleller ut, kanskje? Ja ikke det at jeg ikke vet snittet. Det var bare så bra at det hadde gjort seg på trykk. :cool:
Det er vel noen personvernhensyn. Dersom det er fare for at enkeltelever kan gjenkjennes offentliggjøres ikke resultatene. Eller hvis de ikke var oppe til eksamen i disse fagene.