Jeg skulle sette opp et nytt modem med innebygget trådløs router i går. Da jeg skulle sette på sikkerhetsinnstillingene virket det som om noe gikk galt.
Noen som vet om man ved konfigureringen (når man setter på WPA?) selv velger hva som skal være krypteringsnøkkelpassord (såvidt jeg husker)? Passordet fra bredbåndsleverandøren er for kort (kun 7 enheter).
Da jeg forsøke å lage mitt eget passord virket det som om noe gikk galt, og jeg fikk ikke systemet til å virke. Jeg måtte derfor slette "profilen" for modemet, og kom inn når jeg kjørte det usikret/åpent. Og det har jeg jo ikke lyst til.
Æsj, dette ble uklart, men om noen har noen tips på lager så er jeg takknemlig!
Så vidt jeg husker så måtte vi legge inn 26 enheter da vi konfigurerte den trådløse routeren vår, men jeg husker ikke helt hvordan det ble gjort. Vi fulgte bruksanvisningen fra levrandøren, og jeg husker også at passordslengden som ble oppgitt fra leverandøren var for kort.
WPA-PSK (Pre Shared Key) kan du i hvertfall definere selv. Vår WPA2 nøkkel er ca 50 tegn, lengden avgjør hvor vanskelig den er å knekke. Det er vel bare å nullstille ruteren og prøve igjen.
Nullstille ruteren?? :confused: Mener det står noe om at den er forhåndsinnstilt (med unntak av sikkerhetsinnstillingene).
Men altså: poenget er at jeg kan lage meg mitt eget passord - som må være mer enn 8 tegn? For ja, det ser ut som om jeg kan velge sikkerhetsnivå, og jeg prøve meg på WPA2 Personlig.
Ettellerannet i min pc har ikke støtte for avansert kryptering, så jeg må bruke WEP. Jeg satt den opp med WPA, men da fikk jeg ikke tilgang til nett etterpå og måtte resette routeren for å komme inn på den igjen. :humre:
Man tar en nål, tegnestift e.l. og holder den inne i en bitteliten "åpning" bak på routeren i ca 20 sek, og den resettes. Det samme kan gjøres med modem. :nemlig:
Hmh. Prøver igjen, og når jeg skal konfigurere det trådløse nettverket og bruke det etter at jeg har valgt sikkerhetsinnstilling og laget meg langt og fint passord, så kommer tilbakemeldingen om at den ikke får åpnet det trådløse nettverket.
Ikke noe annet å gjøre enn å forsøke å resette? Det er jo kontakt, det er bare når jeg forsøker å lukke nettverket det går galt. :domm:
Hvis du har Telenor som leverandør, ville jeg ringt support på 820 90 100
De hjelper med alt vedr det du spør om.
De kan også logge seg på og ta en sjekk
Telenor er nettleverandør. Navnet på modemet husker jeg ikke i farten, er på jobb nå. Det er ikke Linksys som jeg hadde før. I instruksjonen skriver Telenor at de ikke svarer på spørsmål om trådløst, men jeg skal ringe i kveld likevel - og forhåpentligvis slutte å plage dere med dette...
A) Helpdesk var ubrukelige, de "kunne bare servere og sånn" :rolleyes:
B) Ringte Telenor bedrift, og de brukte riktignok 45 minutter, men løsningen var altså at Speedtouch som ruteren heter ikke støtter Explorer 7. Jeg måtte dermed laste ned Firefox, og konfigurere ruteren den veien. Visstnok. Nå virker det iallefall!