Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Negative tall; leksehjelp trengs

#1

Sitron sa for siden:

Er det slik at minus + minus = pluss? Så -5 -5= 0?


#2

Teofelia sa for siden:

Nope. -5-5=-10. :)

#3

Alfa sa for siden:

Nei, -5-5 blir då -10 vel? -5 - -5 derimot...


#4

Skremmern sa for siden:

Nei, blir det ikke -10, da?


#5

Skremmern sa for siden:

Oi, litt treg der, ja ...


#6

allium sa for siden:

Minus minus blir pluss når de står sammen.

Altså --5 er det samme som +5.

-5-5 er derimot -10.


#7

Kråka sa for siden:

Huff, matte var aldri noe for meg. Gruer meg til mattelekser med poden når han skal begynne på skolen.


#8

Sitron sa for siden:

Takk for hjelpen.

Jeg er nok ikke den som bør følge ungen min opp med matte. :blånn:


#9

Teofelia sa for siden:

Det er minus gange minus som blir pluss. :)


#10

Skilpadda sa for siden:

Teofelia har rett. :nikker: Hvis du vil ha mer forklaring: Minus og minus blir bare pluss hvis minustegnene kommer rett etter hverandre - fem minus minus fem er det samme som fem pluss fem. (Og hvis du ganger sammen to negative tall, så kansellerer også minusene hverandre ut, så du ender opp med pluss.)

Det kan være lettere å skjønne/huske sammenhengen hvis du ser på (eller tenker deg) en tallinje. Når du plusser et (positivt) tall til et annet, flytter du deg lengre til høyre på tallinjen, og når du trekker fra, flytter du deg lengre til venstre. Det gjelder uansett om du starter med et positivt eller et negativt tall.


#11

gajamor sa for siden:

For de visuelle:
Lag en tallinje, altså en strek der du setter av -10, -9, -8.....-1, 0, 1, 2 osv.
Hvis du har regnestykket -5 -5 begynner du på -5, og så teller du 5 skritt mot venstre. Da bør du havne på -10. Hvis det er -5 + 5 teller du 5 skritt mot høyre og havner på 0.

For de som tenker praktisk/logisk:
Hvis du skylder noen 5 kr, og så skylder du noen andre 5 kr til. Hvor mye skylder du til sammen?

Det du tenker på er ganging. (-5)x(-5)=25.


#12

Sitron sa for siden:

:lalala:


#13

allium sa for siden:

Ikke bare det.

Hvis man skal løse opp parenteser f.eks. Og har

(1+2) - (5-2)

så er det ikke bare å si 1 + 2 - 5 - 2 = -4, det blir feil. Det skal være:

1+2 - 5 + 2 = 0

fordi minus minus blir pluss. Hvis det sto (-5-2) i parentesen, ville det blitt:

1+2+5+2=10


#14

Sitron sa for siden:

Hallo! Ta nå ikke HELT av her, da.


#15

Dixie Diner sa for siden:

Herregud. Tror jeg skal sende ungen min på Steinerskolen heller. :knegg:


#16

gajamor sa for siden:

Men grunnen til at man skifter fortegn inni disse parantesene er at -(5-2) egentlig betyr -1 x(5-2). Når man løser opp parantesen blir det da:

-1x(5-2) = -1 x 5 -1 x -2 = -5+2 = -3

Det er altså kun ved gangin av to negative tall at fortegnet blir positivt :nemlig:


#17

Føniks sa for siden:

Så deilig tråd.


#18

Skilpadda sa for siden:

Men (som sagt): å subtrahere et negativt tall er ekvivalent med å addere det tilsvarende positive tallet, så i den sammenhengen kan man også si at "minus og minus gir pluss".


#19

DM sa for siden:

Det var min tanke også. :dulte:

#20

apan sa for siden:

Ja, sånn her: 5-(-6) = 5 + 6 = 11

Ellers anbefaler jeg varmt tall-linjer. Jeg har nettopp undervist i dette i timesvis og moralen er: TEGN TALLINJE HVIS DU LURER :knegg: .


#21

Sitron sa for siden:

Du burde rødprikkes. :nemlig:


#22

Føniks sa for siden:

For et så fantastisk emne som matte, så hadde jeg måtte overleve det. Når man har hengt for lenge på matematisk institutt blir man litt påvirket.


#23

Sitron sa for siden:

Matte er ondskap. Jeg er glad det finnes mennesker som kan deale med den galskapen. Og takk gud for nett og kalkulatorer.


#24

Føniks sa for siden:

Jeg er i den andre enden. Matte er svaret på alt. Det er enten rett eller galt.


#25

Sitron sa for siden:

Skulle tro at jeg også syns det, iom at jeg er ganske logisk av natur. Men nei, matte er ikke for meg. Jeg hadde til og med valgfag i matte på vgs for å klare å overleve idiotkurset i matte. (idiotklassen var det fåtallet av oss som ikke skulle ha matte i andre året, evt. tredje)


#26

Føniks sa for siden:

Jeg tror matte er noe man enten liker og da gjerne veldig godt, eller noe man ikke kan fordra.


#27

Sitron sa for siden:

Kanskje. Det tok meg noen år å ikke svette bare jeg så tall. Nå takler jeg i det minste å regne ut ca prosentinntjening på salg. :knegg:


#28

Føniks sa for siden:

Man da har du jo inne det viktigste da. Uten tvil. Litt kjipt å gå på salg med kalkulator.


#29

apan sa for siden:

Og i tillegg helt klart det morsomste faget i verden :rødme: .
Sitron, det er jo mange som ikke regner ut prosentinntjening, så du er godt igang.


#30

Misteri sa for siden:

Glad jeg har små barn enda, nyter det en god stund til. :nemlig:


#31

Blånn sa for siden:

Mine elever er kjempegode på tallinjer! Vi har jobbet med det siden 1. klasse. ;) Skolen jeg jobber på har fått penger til å "forske" på dette, dvs. prøve ut teori i praksis. Veldig, veldig gøy!


#32

Blånn sa for siden:

Ellers er vi ganske godt dekket opp på fag når det gjelder å hjelpe podene når den tiden kommer. Mannen er fysiker og jeg er lærer med mye historie og samfunnsfag i fagkretsen. :knegg:


#33

gajamor sa for siden:

For mange fungerer det, men jeg syns ikke man bør henge seg opp i én metode. De aller svakeste klarer ikke nødvendigvis å knytte tallinjen til "virkeligheten" (=tekstoppgavene), mens for de sterkeste er det unødvendig å gå den veien når de tar det enklere i hodet med andre teknikker. Det viktigste man kan lære ungene i matematikk er å finne sine egne måter å løse oppgavene på, og kanskje særlig å gi dem et vidt spekter med løsningsstrategier.

Og noen kan rett og slett aldri klare det fordi de har dyskalkuli og bør kjøpe seg en casio fx-82ES først som sist.


#34

Orkide sa for siden:

:grøsser: For en fryktelig tråd :redd:


#35

Skilpadda sa for siden:

Pøh. :snurt:


#36

Blånn sa for siden:

Kjempeenig med deg! Vi jobber ikke bare med tallinjer, men også andre strategier. Akkurat nå jobber vi med tom tallinje parallelt med oppstilling av regnestykker.


#37

Anne C sa for siden:

Ja som mattelærer på ungdomsskolen er det dette jeg blir møtt med hver dag :ja: Neida, ikke så ille, jeg er så kul og flink lærer at de oftere og oftere synes det er morro med matte. :digger:


#38

Beckett sa for siden:

Den der brukte jeg når faren min prøvde å lære meg matematikk på ungdomsskolen. Jeg endte opp med å måtte ta faget på nytt for å få en presentabel karakter. :knegg:

#39

Sitron sa for siden:

Jeg har nå i det minste gjort en del for å forstå. Men det hjelper lite når lyset går på tre måneder etter prøven, om i det hele tatt. Jeg fikk en 3'er i matte og er veldig fornøyd med at jeg i det hele tatt sto.


#40

Beckett sa for siden:

Jeg fikk først bare 2, jeg. :o Men det gikk adskillig bedre neste gang, etter å virkelig ha lagt seg i selen. Men her i huset blir det nok pappaen som får ta seg av matteoppfølgingen av gutta. Jeg burde kanskje nytte muligheten til å freshe opp litt ved å følge bøkene fra første klasse og videre? :fnise:

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.