Nå er det vel ikke akkurat dette jeg vet mest om, men kanskje måten å få en jeans populær på, er å selge den inn hos de "rette" menneskene? Gjøre den attraktiv for de som viser seg med "kule" klær, og gjerne går i bresjen med nye og hotte ting? Da følger gjerne mange etter.
Jeg har hatt samme fag som henne, og mitt tips er: Les pensum. Der finner man faktisk det som trengs.
Tenk segmentering. Hvem ønsker de at skal kjøpe buksa? Hvor/Når/Hvordan finner de dem? Hvilken kjøpekraft har de?
Hvem konkurrerer de med? Hva gjør konkurrentene populære? Hva gjør dem bedre/annerledes enn konkurrentene (PoD)? Hva gjør de like godt (PoP)? Hvor stor markedsandel ønsker de å ta, og hvor fort?
Sørge for at den blir assosiert med positive ting og et positivt selvsyn og livssyn: øko-bukser, jeg-elsker-dyr bukser, skikkelig upmarket bukser, buksene for dem der har sett mye av verden,...
Tenk for eksempel på Odd Molly, som med enorm sukses har markedsført seg som merket for den tilbakelente, kule jente som ikke følger flokken (du husker denne historien om hvor OM navnet skulle komme fra, eller ?)
Jeg elsker hudpleieprodukter fra The Body Shop. Ikke bare fordi de er bra og dufter godt, men også fordi de får meg til å føle meg som et bedre menneske.
Segmentering, men også å finne en unik posisjon i det segmentet. Det er viktig å se på hele konkuransebildet og ikke bare direkte konkurenter, substitutter er også viktig.
Den ene av Odd Molly kreatørene (Karim Jimfelt etellerannet) har vært surferboy på USAs vestkyst (tenk: Beach Boy scenario). Der var det masse jenter som prøvde å gjøre seg lekre for gutta, bortsett fra en, som de kaldte for Odd Molly. Hun var bare seg selv, og det var henne alle gutter forelsket seg i.
Jeg leste det på OM siten, og det er også blitt sitert i interviewer. Personlig tror jeg det hele bare er oppspinn, men guri så effektiv. Tenk på de forskjellige navnene på plaggene, samt logoene: "vive la différence" (lenge leve forskjelligheten), "celebrating yourselves": de understreker også veldig dette image av selvstendighet og originalitet.
Du kan også bruke Sass & Bide som inspirasjon. De spesielle, poetiske navn på plaggene understreker imaget av tøy som skiller seg ut fra massen.
Jeg har gått på BI, og signerer Glitter. ;) De må trekke ut det de mener er mest relevant fra pensum. Og begrunne hvorfor de tar akkurat de valgene. Jeg vet ikke helt hvor lurt det er om de begynner å spørre seg rundt etter hva andre tror og mener egentlig, det er lett å bli farget av det. Det er ikke ment som kritikk altså, men jeg har sett folk tabbe seg ut med å skrive oppgaver som ikke lå tett nok opp til pensum.
Det har blitt sagt mye bra her, håper du har fått inspill!
Man må tenke målgruppe og man må undersøke markedet. Det gjøres ved en situasjonsanalyse (egen) og gjerne en markedsundersøkelse, evt intervju. Det er også viktig å skrive en markedsplan, dette står sikkert i pensum. Samme gjelder noe som heter 5 P'er, pris, produkt, promotering, plassering og en p jeg ikke husker i farta.
Det er viktig å ha en god forretningside og som nevnt over her må man da vite hvem som er sine konkurrenter.
For å etablere noe nytt må man også ha penger, gjerne i form av sponsorer i tillegg til at man selvsagt må ha en form for startkapital og lage budsjett for å få lån, bestemme pris på produktet osv.
Tusen takk alle sammen
Suverent, supert, FP er bare helt topp
Hun har nå kjempemye å bruke
Jeg googlet litt her og fant også mye bra om segmentering for henne
Jeg signerer Bokormen tilbake! ;)
De casene de jobber med nå er for å vise at de har fått med seg og forstått pensum så langt i semesteret. Det er derfor veldig lurt å kartlegge hva de skal ha lest, og ta utgangspunkt i det. Mange fine tips i denne tråden, men endel går faktisk utenfor pensum, videre i pensum og vil ikke vise at de faktisk har forstått oppgaven og kan bruke de modellene de skal ha lært til nå.
Googling er kjekt det, men boka hennes skal fortelle henne det hun trenger å vite om segmentering. Bør også sjekke om det står presisert i oppgaven om de skal bruke eksterne kilder, eller kun oppgavetekst og pensumbok.
Jeg mener de bør tenke på at de selger en følelse. En følelse av hva da?
Kan være så mangt.. ekslusivitet, økologiskbomull osv. Etter å ha bestemt dette så bør de tenke hvem som er målgruppen, om de er kjøpesterke om de skal gjøre buksen ettertraktet ved å selge mye/lite?
Kan hende jeg repeterer noen her.. har ikke lest hele tråden..
Jeg regner liksom automatisk med at man har lest i bøkene og prøvd en god stund før man legger det ut i et forum jeg da... :humre:
Har litt mer tiltro enn mange her tydeligvis. :lol:
Men saken er at sånn som oppgaven skal besvares, så er teori hovedsaken. Ikke morsomme idéer eller innspill fra legfolk. Alt hun trenger, står i bøkene og i case-teksten. Det var bare det jeg prøvde å si.
Jeg har ikke skrevet denne oppgaven, men litt annet ymse, og jeg synes vel jentene som henviser til pensum her har et sentralt poeng. Jeg antar også at det er viktig å ikke lire av seg masse pjatt rundt dette. Alle kan jo MENE noe om dette med jeans, men det gjelder å henge det på faglige knagger og få det inn i en faglig sammenheng. Det jeg prøver å si er at mitt beste tips må være å unngå Generelt PissPreik, noe som ikke alltid er så lett :blunke: .
Skaperne av OM burde med andre ord ha grått om de hadde påtruffet en uniformert gjeng fra FP. Det gjør de imidlertid ikke, selvsagt, de ler hele veien til banken. :humre:
Signerer apan. Har stor forståelse for Angelique. Det er ikke alltid så enkelt for de håpefulle og skrive de første oppgavene på et høyere nivå, og man prøver å inspirere og hjelpe så godt man kan.
Noen ganger står man helt fast, og tar i bruk de virkemiddel man har tilgjengelig, som Fp. ;)
Siden oppgaven skal skrives ferdig i morgen ville jeg benyttet den raske metoden:
studer innholdsfortegnelsen i pensumboken og bygg opp et rammeverk for oppgaven på bakgrunnav dette.
-les sammendraget for hvert kapittel og relater dette til markedet for jeans og dytt så inn et avsnitt om hvert punkt i rammeverket for oppgaven.
-hvis det ikke er tid til de to forrige punktene ville jeg tatt den enda raskere metoden og bygd oppgaven rundt de fire P-ene (er det ikke slike huskeregler på samme forbokstav BI elsker da ?:knegg:) Price, Place, Promotion og PR
jeg ville begynt med å segmentere markedet; segmentet vil kanskje legge føringer på hvordan jeansene skal skaffes til veie (fremstille selv eller ta agentur på allerede eksisterende merke fra utlandet), skal det bygges opp et helt nytt merke på jeans eller skal det være en linjeutvidelse fra en eksisterende, sterk merkevare; Odd Molly jeans for eksempel.
-Hva er distribusjonsstrategi; skal det satses på nisjebutikker eller selge inn merket til kjedebutikkene.
-hva er prisstrategi?
-hvordan skal merket gjøres kjent (PR)
Tusen takk for alle innnspill
Det er nettopp det at det er litt tungt, og litt vanskelig da dette er aller første gang for alle tre jentene
Alle tre er bare 19 år og skriver slik oppgave for første gang, og står litt i stampe.
De har jobbet med den en stund, og skal sy alt de har fordelt mellom seg imorgen
Hun har lest pensum og vel så det, men trengte andre innspill og vinklinger
Jeg har selv skrevet diverse oppgaver , en del år eldre enn henne var jeg, og litt tungt var det innimellom
Hun er veldig glad for alle innspill og jeg skulle hilse og si tusen tusen takk
De 4 P'ene står for Price, Place, Promotion og Product, ikke PR. PR står for Public Relations, ikke "hvordan gjøre merket kjent". Det er markedsføring, og PR kan være/er en del av dette.
De 4 P'ene er markedsføringsmiksen, alt som må være på plass for å drive markedsføring.
Som et generelt tips tror jeg det er lurt å ikke bruke nett, venner og familie så mye da man skal skrive oppgave. Jeg erfarte at det kan være stor forskjell fra foreleser til foreleser hva de vektlegger i det samme faget, til og med. Det lønner seg å følge med på forelesningene, og ellers ha et godt overblikk over pensum. :)