Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Oppgave for min datter ... småhaster litt. Trenger input

#1

Angelique sa for siden:

Datteren min skal skrive en case/oppgave på BI
Oppgaven handler om det å gjøre en jeans vellykket på det norske markedet

Jentene trenger litt input

Jeg har sittet lenge med henne nå, men trenger noen meninger/synspunkt/hva som helst

....det haster litt også, jentene skal jobbe med dette i hele morgen


#2

Left sa for siden:

Nå er det vel ikke akkurat dette jeg vet mest om, men kanskje måten å få en jeans populær på, er å selge den inn hos de "rette" menneskene? Gjøre den attraktiv for de som viser seg med "kule" klær, og gjerne går i bresjen med nye og hotte ting? Da følger gjerne mange etter.

Vet ikke altså, bare en tanke :)


#3

Angelique sa for siden:

Tusen takk sjuggerpløm!!
Datteren min er takknemlig for svar


#4

Tallulah sa for siden:

Jeg har hatt samme fag som henne, og mitt tips er: Les pensum. Der finner man faktisk det som trengs.

Tenk segmentering. Hvem ønsker de at skal kjøpe buksa? Hvor/Når/Hvordan finner de dem? Hvilken kjøpekraft har de?
Hvem konkurrerer de med? Hva gjør konkurrentene populære? Hva gjør dem bedre/annerledes enn konkurrentene (PoD)? Hva gjør de like godt (PoP)? Hvor stor markedsandel ønsker de å ta, og hvor fort?


#5

Angelique sa for siden:

Tusen takk Glitterchick


#6

Muad'Dib sa for siden:

Sørge for at den blir assosiert med positive ting og et positivt selvsyn og livssyn: øko-bukser, jeg-elsker-dyr bukser, skikkelig upmarket bukser, buksene for dem der har sett mye av verden,...

Tenk for eksempel på Odd Molly, som med enorm sukses har markedsført seg som merket for den tilbakelente, kule jente som ikke følger flokken (du husker denne historien om hvor OM navnet skulle komme fra, eller ?)

Jeg elsker hudpleieprodukter fra The Body Shop. Ikke bare fordi de er bra og dufter godt, men også fordi de får meg til å føle meg som et bedre menneske.

Håper at det hjalp litt.


#7

Angelique sa for siden:

Tusen takk Muad'Dib.Nei jeg hsuker ikke historien om OM ,søkte litt på nettet, men fant ikke
Jeg nevnte OM for henne.Jentene har jo gjort braksuksess


#8

Maz sa for siden:

Godt svar.

Segmentering, men også å finne en unik posisjon i det segmentet. Det er viktig å se på hele konkuransebildet og ikke bare direkte konkurenter, substitutter er også viktig.


#9

Angelique sa for siden:

Tusen takk Bundbury


#10

Muad'Dib sa for siden:

Den ene av Odd Molly kreatørene (Karim Jimfelt etellerannet) har vært surferboy på USAs vestkyst (tenk: Beach Boy scenario). Der var det masse jenter som prøvde å gjøre seg lekre for gutta, bortsett fra en, som de kaldte for Odd Molly. Hun var bare seg selv, og det var henne alle gutter forelsket seg i.

Jeg leste det på OM siten, og det er også blitt sitert i interviewer. Personlig tror jeg det hele bare er oppspinn, men guri så effektiv. Tenk på de forskjellige navnene på plaggene, samt logoene: "vive la différence" (lenge leve forskjelligheten), "celebrating yourselves": de understreker også veldig dette image av selvstendighet og originalitet.

Du kan også bruke Sass & Bide som inspirasjon. De spesielle, poetiske navn på plaggene understreker imaget av tøy som skiller seg ut fra massen.


#11

Lizzie sa for siden:

Jeg har akkurat levert den oppgaven selv jeg...


#12

Bokormen sa for siden:

Jeg har gått på BI, og signerer Glitter. ;) De må trekke ut det de mener er mest relevant fra pensum. Og begrunne hvorfor de tar akkurat de valgene. Jeg vet ikke helt hvor lurt det er om de begynner å spørre seg rundt etter hva andre tror og mener egentlig, det er lett å bli farget av det. Det er ikke ment som kritikk altså, men jeg har sett folk tabbe seg ut med å skrive oppgaver som ikke lå tett nok opp til pensum.

Hvor gammel er datteren din? :)


#13

Magica sa for siden:

Det har blitt sagt mye bra her, håper du har fått inspill!

Man må tenke målgruppe og man må undersøke markedet. Det gjøres ved en situasjonsanalyse (egen) og gjerne en markedsundersøkelse, evt intervju. Det er også viktig å skrive en markedsplan, dette står sikkert i pensum. Samme gjelder noe som heter 5 P'er, pris, produkt, promotering, plassering og en p jeg ikke husker i farta.

Det er viktig å ha en god forretningside og som nevnt over her må man da vite hvem som er sine konkurrenter.

For å etablere noe nytt må man også ha penger, gjerne i form av sponsorer i tillegg til at man selvsagt må ha en form for startkapital og lage budsjett for å få lån, bestemme pris på produktet osv.


#14

Angelique sa for siden:

Hun er 19 år
Dette er første oppgaven hun skal skrive


#15

Bokormen sa for siden:

Det er ikke så lett første gangen. :) Du får hilse og si lykke til!


#16

Angelique sa for siden:

Tusen takk alle sammen
Suverent, supert, FP er bare helt topp
Hun har nå kjempemye å bruke
Jeg googlet litt her og fant også mye bra om segmentering for henne

Litt hjelp må man gi disse småstore gullene


#17

Angelique sa for siden:

Det skal jeg gjøre, tusen takk :)


#18

Tallulah sa for siden:

Jeg signerer Bokormen tilbake! ;)
De casene de jobber med nå er for å vise at de har fått med seg og forstått pensum så langt i semesteret. Det er derfor veldig lurt å kartlegge hva de skal ha lest, og ta utgangspunkt i det. Mange fine tips i denne tråden, men endel går faktisk utenfor pensum, videre i pensum og vil ikke vise at de faktisk har forstått oppgaven og kan bruke de modellene de skal ha lært til nå.

Googling er kjekt det, men boka hennes skal fortelle henne det hun trenger å vite om segmentering. Bør også sjekke om det står presisert i oppgaven om de skal bruke eksterne kilder, eller kun oppgavetekst og pensumbok.


#19

Pastill sa for siden:

Jeg mener de bør tenke på at de selger en følelse. En følelse av hva da?
Kan være så mangt.. ekslusivitet, økologiskbomull osv. Etter å ha bestemt dette så bør de tenke hvem som er målgruppen, om de er kjøpesterke om de skal gjøre buksen ettertraktet ved å selge mye/lite?
Kan hende jeg repeterer noen her.. har ikke lest hele tråden..


#20

Mikkeline sa for siden:

Og jeg har planer om å levere den i morgen ;)


#21

Angelique sa for siden:

Lykke til med oppgaven din :)


#22

allium sa for siden:

Jeg har også tatt det kurset, og signerer helhjertet Glitterchick og Bokormen.

Det er lite å hente for henne her. Mer i pensumbøkene.


#23

Pastill sa for siden:

Jeg regner liksom automatisk med at man har lest i bøkene og prøvd en god stund før man legger det ut i et forum jeg da... :humre:
Har litt mer tiltro enn mange her tydeligvis. :lol:


#24

allium sa for siden:

Men saken er at sånn som oppgaven skal besvares, så er teori hovedsaken. Ikke morsomme idéer eller innspill fra legfolk. Alt hun trenger, står i bøkene og i case-teksten. Det var bare det jeg prøvde å si.


#25

apan sa for siden:

Jeg har ikke skrevet denne oppgaven, men litt annet ymse, og jeg synes vel jentene som henviser til pensum her har et sentralt poeng. Jeg antar også at det er viktig å ikke lire av seg masse pjatt rundt dette. Alle kan jo MENE noe om dette med jeans, men det gjelder å henge det på faglige knagger og få det inn i en faglig sammenheng. Det jeg prøver å si er at mitt beste tips må være å unngå Generelt PissPreik, noe som ikke alltid er så lett :blunke: .


#26

Bluen sa for siden:

Skaperne av OM burde med andre ord ha grått om de hadde påtruffet en uniformert gjeng fra FP. Det gjør de imidlertid ikke, selvsagt, de ler hele veien til banken. :humre:


#27

amo sa for siden:

Signerer apan. Har stor forståelse for Angelique. Det er ikke alltid så enkelt for de håpefulle og skrive de første oppgavene på et høyere nivå, og man prøver å inspirere og hjelpe så godt man kan. Noen ganger står man helt fast, og tar i bruk de virkemiddel man har tilgjengelig, som Fp. ;)

#28

daffy sa for siden:

Siden oppgaven skal skrives ferdig i morgen ville jeg benyttet den raske metoden:

  • studer innholdsfortegnelsen i pensumboken og bygg opp et rammeverk for oppgaven på bakgrunnav dette.
    -les sammendraget for hvert kapittel og relater dette til markedet for jeans og dytt så inn et avsnitt om hvert punkt i rammeverket for oppgaven.
    -hvis det ikke er tid til de to forrige punktene ville jeg tatt den enda raskere metoden og bygd oppgaven rundt de fire P-ene (er det ikke slike huskeregler på samme forbokstav BI elsker da ?:knegg:) Price, Place, Promotion og PR
  • jeg ville begynt med å segmentere markedet; segmentet vil kanskje legge føringer på hvordan jeansene skal skaffes til veie (fremstille selv eller ta agentur på allerede eksisterende merke fra utlandet), skal det bygges opp et helt nytt merke på jeans eller skal det være en linjeutvidelse fra en eksisterende, sterk merkevare; Odd Molly jeans for eksempel.
    -Hva er distribusjonsstrategi; skal det satses på nisjebutikker eller selge inn merket til kjedebutikkene.
    -hva er prisstrategi?
    -hvordan skal merket gjøres kjent (PR)

#29

Angelique sa for siden:

Tusen takk for alle innnspill
Det er nettopp det at det er litt tungt, og litt vanskelig da dette er aller første gang for alle tre jentene
Alle tre er bare 19 år og skriver slik oppgave for første gang, og står litt i stampe.
De har jobbet med den en stund, og skal sy alt de har fordelt mellom seg imorgen

Hun har lest pensum og vel så det, men trengte andre innspill og vinklinger

Jeg har selv skrevet diverse oppgaver , en del år eldre enn henne var jeg, og litt tungt var det innimellom

Hun er veldig glad for alle innspill og jeg skulle hilse og si tusen tusen takk


#30

Tallulah sa for siden:

De 4 P'ene står for Price, Place, Promotion og Product, ikke PR. PR står for Public Relations, ikke "hvordan gjøre merket kjent". Det er markedsføring, og PR kan være/er en del av dette.
De 4 P'ene er markedsføringsmiksen, alt som må være på plass for å drive markedsføring.


#31

Muad'Dib sa for siden:

:tøff: Man har et standpunkt inntil man inntar et annet. Noen gange må idealismen gjøre plass for pragmatikken.


#32

Angelique sa for siden:

Jentene ble ferdige i 19 tiden i kveld og er veldig fornøyde nå

De hadde endel, men det blir litt tomt i hodet sånn rett før fristen når dette er en helt ny opplevelse for alle tre

Jeg skal hilse og si tusen takk for god hjelp!


#33

Mikkeline sa for siden:

Håper det går bra med dem på oppgaven!


#34

Bokormen sa for siden:

Tvi tvi, håper det gikk bra! :)

Som et generelt tips tror jeg det er lurt å ikke bruke nett, venner og familie så mye da man skal skrive oppgave. Jeg erfarte at det kan være stor forskjell fra foreleser til foreleser hva de vektlegger i det samme faget, til og med. Det lønner seg å følge med på forelesningene, og ellers ha et godt overblikk over pensum. :)


#35

Mikkeline sa for siden:

Håper det gikk bra med jentenes oppgave, Angelique.


#36

Angelique sa for siden:

Det gikk supert for henne og de to andre
All input herfra hjalp de også med å få hjernene igang igjen :)

De følte at de hadde levert en god oppgave

Sier tusen takk til alle sammen



Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.