Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Foreslår dyrere buss i rushtiden


#2

Maz sa for siden:

eller kanskje de foreslår billigere buss utenom rushtiden?


#3

Chanett sa for siden:

Syntes ikke det var noe å dåne over, jeg.


#4

Benzo sa for siden:

Ja, det var jo et smart tiltak. :niks:


#5

Fibi sa for siden:

Dyrere buss i rushtiden=folk tar heller bilen=mer rush. :snill:

Billigere buss i rushtiden=folk tar mer buss=mindre rush.

Vanskelig gitt. :knegg:


#6

Isolde sa for siden:

flere busser og billigere buss i rushtiden hadde kansje vert en ide.. men vist det blir dyrere velger vel ikke folk å heller ta bussen?


#7

Mei sa for siden:

Sist jeg sjekket var det slik i fks Tromsø. Det er blitt billigere å ta buss utenom rushtidene. Men det er ikke blitt dyrere å ta den i rushen ;)


#8

Nabbe sa for siden:

Her i Bergen er det halveigs sånn, fordi i rushen må man betale for alle barna, utenfor rushen får man en gratis.


#9

Maz sa for siden:

Det er jo spørsmål om å øke belegget utenom rushtiden. Utnytte ledig kapasitet.


#10

Bluen sa for siden:

Ergo er det først og fremst snakk om å tjene penger. :nemlig:


#11

Pastill sa for siden:

Jeg syntes faktisk buss og bane burde være gratis. Eller i allefall nesten.
Tenk så mange som ville kvittet seg med bilen.. tenker miljø først og fremst her nå.


#12

Acsa sa for siden:

Det er masse slike tiltak som vurderes, fordi det ikke er lønnsomt for bussene å kjøre f.eks mot rushretningen, utenom rushtiden osv. Å senke prisene på slike tidspunkt for å se om flere tar bussene (som likevel må kjøre, f.eks kan ikke alle bussene bare kjøre inn til Oslo om morgenen og ikke tilbake) er jo verdt et forsøk. Det at det blir dyrere enn utenom rushtiden betyr ikke at det blir dyrere enn det er nå å kjøre i rushtiden!


#13

banana sa for siden:

Det hjelper jo fint lite for de som reise et sted i rushtiden, til jobb bare for å ta et helt tilfeldig eksempel. Ergo har det ingenting å gjøre med å få folk til å velge kollektivt fremfor personbil - det har kun å gjøre med å få inn mer penger.


#14

Mei sa for siden:

Det gjør det jo mer attraktivt å ta kollektivt på kvelder og i helger - tidspunkt der også mange tar bilen. Jeg synes tiltaket er bra jeg - ingen priser satt opp, bare priser satt ned.


#15

Acsa sa for siden:

Men banana, det er ikke snakk om å øke prisen i rushtiden, det er snakk om å senke utenom. Og hvis man får inn mer penger så vil det kunne føre til flere avganger, lavere priser osv. - noe alle som reiser kollektivt har fordeler av, uavhengig av når de reiser. Hvorfor er det for deg en motsetning mellom å få folk til å velge kollektivt framfor personbil, og å tjene penger på at folk tar dette valget?


#16

banana sa for siden:

Det er ikke nødvendigvis en motsetning, nei, men jeg ville tro det i flertallets ører lyder mye mer fornuftig å prioritere å få folk til å velge kollektivt fremfor personbil i rushtida.


#17

Mei sa for siden:

Et av argumentene for denne ordningen er vel å spre rushtiden. Altså oppmuntre de som kan dra før/senere til/fra jobb/andre steder om å gjøre akkurat det. Ikke straffe, eller gjøre det vanskeligere for de som må reise kollektivt i rushen.

Slik jeg ser det er det en vinn-vinn situasjon for alle.


#18

Estrella sa for siden:

Men det er jo veldig mange som ikke har fleksitid å må være på jobb kl.08.00 og slutte f.eks. kl.16.00. Da må man ta bussen i rushtiden.


#19

Mei sa for siden:

Og det er helt greit. Du vil ikke merke noen forskjell verken i avganger eller pris.

Jeg ser at ordningen kan virke som en "straff" for de som ikke har fleksibel arbeidstid eller har andre muligheter. Noen ville kanskje også argumentere med at det er feil løsning på problemet "alt for mange reiser i rushtiden". Løsningen for noen ville kanskje vært å sette inn flere avganger? Skulle gjerne fortsatt diskusjonen men nuh er det helgetur.


#20

Mams sa for siden:

Titaket har sikkert sine bra sider, men jeg tror ikke det vil monne så veldig.
De som i dag har muligheten til å dra før eller senere på jobb, tor jeg i utgangspuntet allerede gjør det. For å unngå rushtrafikken.

Om de ønsker å gi folk et virkelig alternativ til bilen, bør de senke prisene i rushtiden og øke avganger (og stoppe på stasjoner toget kjøer forbi).
I dag er det mange steder ikke et tilbud til reisende i det hele tatt, rushid eller ikke.

Så dette vil jo bare være et tiltak som vil kunne utgjøre noe i de store byene.
Ellers er tilbudet for dårlig til at de kan innføre forskjellige priser.


#21

safran sa for siden:

Enig! Nemlig. Dette var et dårlig miljøtiltak i og med at noen faktisk ut i den perioden. Blir det dyrere med buss kan det hende flere istedet velger personbil.

#22

banana sa for siden:

Det var nettopp det jeg hadde tenkt å skrive. De som har mulighet til å unngå rushtrafikken gjør det allerede. Det er heller ikke de med dårligst lønn og dårligst råd som har fleksitid, det er de med god lønn og god råd.

#23

Pastill sa for siden:

Jeg fant forrresten akkurat ut at jeg ikke får studentkort lenger når jeg fyller 30.
Er ikke DET litt rart?? Blir jeg plutselig rikere når jeg fyller 30?

En annen ting er at det faktisk er NAV som dekker dette for meg. Snakk om forflytting av penger... :dåne: Noen ganger er ting lagt så opp så idiotisk at det bare er å ta av seg hatten. :himle:


#24

Chanett sa for siden:

Om buss og bane skal være gratis må de jo først bygge ut slik at alle har mulighet til å bruke kollektiv transport.


#25

Kaz sa for siden:

Jeg vet, det er skikkelig sært. Men i følge mange politikere så bør de fleset være ferdig med studiene for lengst når de fyller 30. Så jeg får skylde meg selv, som valgte å få barna mine før jeg var ferdig utdannet.


#26

Pastill sa for siden:

Ikke sant.
Dessuten er man jo faktisk ofte FATTIGERE som student når man blir eldre pga boliglån, det at man har barn osv. Lurer på å sende en sur mail til sporveiene. Syntes prinsippet deres er helt bak-frem.


#27

Acsa sa for siden:

Det er ingen som har sagt det skal bli dyrere med buss i rushtiden! Det er et ønske om noen forsøk med billigere billetter utenom rushtiden/lite traffikerte strekninger i rushetiden.

Det er mange som reiser med bil hvis de kan reise utenom rushtiden, fordi det da er lite kø. Å få disse over på kollektiv er et positivt miljøtiltak.

De som reiser "mot strømmen" - får billigere billetter.
Flere reiser kollektivt - bra for miljøet.
Man utnytter kapasitet - bedre inntjening for de som driver kollektivtrafikken.
De som reiser i rushtida - får det likt som i dag. Eventuelt bedre, med flere avganger, lavere billetter osv. hvis inntjeningen blir mye bedre.

Nøyaktig hvem taper her?


#28

Kaz sa for siden:

Så vidt jeg vet er det ikke sporveien som har bestemt at det skal være sånn, de får dekket utgiftene til studierabatt, men da bare til de under 30. Sto litt om det i Dagsavisen for noen dager siden.


#29

Mams sa for siden:

Å gjør kollektivtrafikken gratis tror jeg ikke er noen løsning.
For tilbudet da vil vel bare bli mere rævva en det er i dag.

Skolebuss drimot bør få prisene drastisk senket.
Mine har 2,5 km til skolen og får stot sett ta bussen hjem etter skoletid.
(måke er en smule oppskrytt her..............)
De må betale 13,-
Før hadde vi lokalkort (klippekort altså), det var veldig kjekt for da slapp man å ha småpeger til en hver tid.
Lokalkortet forsvant og Kupongkortet ble et alternativ påstod de.
Eneste var at da kostet plutselig bussturen nesten 15 kroner..............
(sonebytte melom her vi bor og skolen)

Når skoln skulle betale bussreisen for en periode fordi gangveien ble gravd opp, anbefalte busselskapet at ungene tok kupongkort og at foreldrene fikk igjen pengene.
Det ble da vedtatt, men så fikk skolen greie på at det var det dyreste alternativet. Da ble det bestemt at sjåførene skulle bare klippe 3 klipp.
Helt greit, da ble det i allefall litt billigere en om de har med penger.
Dagen etter at det ble slutt på at skolen skulle betale var sjåførene tilbake til praksisen med 4 klipp.

Greit nok at det strengt tatt skal være slik at de klipper 4 klipp pga soneskiftet, men litt sunn fornuft hadde ikke vært å forakte.
I allefall siden det med lokalkort bare var 1 klipp, siden reisen var på under 6 km.

Studenter har et tilbud, det samme med ungdommer.
Men unger som tar skolebuss har ikke et eneste tilbud, det er litt sprøtt.
Prisen sammen med en buss som delvis kommer og går når det passer seg selv, gjør at foreldre blir "presset" til å kjøre ungene til skolen.
Dermed utgår også til stor grad mulighetene for at de kan ta kolektivtrafikk.

Sporet litt av her jeg.............


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.