Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Offentlig kommunikasjon

#1

Wit sa for siden:

Vi oppfordres stadig til å kjøre kollektivt i stedet for bil. VEL, dette er egentlig ikke så enkelt. Her jeg bor kan jeg benytte buss eller buss og tog.
Bussen er stappfull og mange må stå på motorveien (dette er jo ikke lov!!). De setter inn ekspress busser, men da ikke til de tidspunktene det er mest folk.
Skal jeg ta tog, vel så er dette ikke helt enkelt. Det korresponderer nemlig ikke :mad: Er bussen bittelitt forsinket, og jeg ikke løper fort nok, så må jeg vente over 30 min på toget...
Hjem igjen.... Vel, jeg må vente ca 25 min på bussen...... Det ender med at jeg blir hentet i bil på togstasjonen (for de har ikke parkeringsplasser nok heller)... I tillegg har jeg da stått på et stappfullt tog, som ikke alltid alle får plass på (neste går om 30 min...)

Er det rart folk bruker bil??? Hvor er satsingen på kollektiv transport? Her jeg bor kan ikke flere reise kollektivt, fordi det da ikke er plass på tog/buss.... Men å sette inn ekstra ruter.. nei det er uaktuelt..


#2

Sitron sa for siden:

Jeg har ikke noe annet alternativ enn buss. Det går ingen busser om søndagen og siste om lørdagen går kl. 15. Det sier seg selv at folk flest her har bil. Jeg, som har verken lappen eller bil og trenger buss, blir selvsagt ikke tatt hensyn til når det settes opp ruter, for jeg er i mindretall.


#3

Blåbær sa for siden:

Vet hvordan du har det.
Bodde på samme øy som deg i to år uten bil...


#4

trøtt sa for siden:

Jeg tar omtrent aldri buss og jeg kommer nok heller ikke til å begynne med det. Jeg syns det er tungvindt forde om bussforbindelsene akkurat her er relativt gode (hvert kvarter på dagen og hver halvtime på kvelden).

Kan godt hende det blir billigere i lengden, men det blir for slitsomt og jeg syns det er mye å betale 210 kr t/r for en liten bytur for familien min.


#5

Go\jenta sa for siden:

Her i Oslo er selvfølgelig kollektivtilbudet bedre, men jeg stusser på at det ikke går an å komme seg på jobb tvers over byen til kl 07 på lørdager og søndager...ikke bra nok!

Både mannen og jeg tar kollektivt til jobb, og deler et månedskort,- da jeg jobber nattskift og han 8-16-jobb.

I Oslo er det så mye rush med bil ut av byen på ettermiddagen, at man kommer seg oftest raskere hjem med kollektivt.


#6

LaBanga sa for siden:

Da jeg bodde i Oslo skulle det godt gjøres å bruke lenger tid med bil i forhold til kollektivt, så jeg kjørte som regel. Mannen min som jobbet i sentrum var det derimot mye greiere å ta bussen, både tidsmessig og spesielt om man ikke har parkeringsplass, noe som er sjelden vare i sentrum.

Nå som jeg har flyttet ut i "provinsen" så er kollektivt helt uaktuelt siden jeg må hente og levere i barnehage/skole, og bussen tar en evighet fordi den skal innom hver krinkel og krok. Jeg prøver å samkjøre når det er mulig, men det er veldig vanskelig å beregne tiden om morgenen når man har små barn som ikke alltid er helt enig med mamma om morgenen.


#7

Anuk sa for siden:

Enig med deg - hvis en andel av dem som kjører bil skulle gå over til å ta kollektivt, hadde det blitt krise. Det er rett og slett ikke plass til særlig fler... i allefall ikke i rushen - og det er nå gjerne da man trenger å reise.

Jeg kjører tog, men såvidt jeg forstår så har de ikke kapasitet til å sette inn flere vogner eller avganger - så det er ikke rom for at særlig mange fler reiser med toget.

Før man oppfordrer folk til å reise kollektivt (feks med å straffe dem som kjører bil), så burde man tenke på å bygge ut kollektivtransporten slik at det er mulig for flere å reise.


#8

Kula sa for siden:

Her vi bor går det tog kun to ganger i året. 1. og 17. mai tog. Buss går hvert jubelår virker det som. Skolebuss morgen og ettermiddag, og en buss på formiddagen.

Jeg husker jeg skulle møte min kjære i Oslo for noen år siden. Han jobbet der, og jeg skulle møte han der iom at vi skulle til Gardermoen tidlig dagen etter. Bussen gikk rundt kl. 16, og jeg var i Oslo rett før 19!! DET er hva jeg kaller melkerute. Vi bor ikke mer enn rundt 7 mil fra Oslo, og med Oslofjordforbindelsen bruker jeg vel 50 min. ca til Sinsenkrysset. Bussen, når det går en, bruker litt over 1 1/2 time til Drammen, og det er i underkant av 5 mil. Jammen sa jeg kollektivt.

Jeg bor 500 meter fra der jeg jobber, men kjører bil til jobb hver dag. Barnehagen til Jonas er 7 km unna, og buss dit har jeg ikke sett noe til.


#9

Chanett sa for siden:

Jeg sykler, går eller kjører bil. Om bussen blir billigere hadde vi nok brukt den, men vi fem koster mer enn hva det koster å kjøre til sentrum og hjem i en uke.


#10

Chanett sa for siden:

Ja, og togene går med samme frekvens som hos Kula.


#11

Maxine sa for siden:

Vi bor skikkelig på landet, og har ikke et reelt kollektivtransporttilbud.

Det er 2,5 km til nærmeste buss-stopp. Det går en "arbeidsbuss" og en "skolerutebuss" på morgen, samme tilbake ettermiddagen. Disse passer ikke med mine arbeidstider i det hele tatt, og vi er uansett avhengig av å bytte på å hente og levere unger i barnehagen. Så vi kjører dessverre ikke buss, hadde tilbudet vært bedre hadde vi sikkert benyttet oss av det.


#12

Olympia sa for siden:

Jeg har bodd i Oslo i flere år, jobbet både dagtid og skift i sentrum mens jeg bodde ca. 20 minutter fra sentrum, og har aldri hatt noen som helst problemer å komme meg frem i tiden. Jeg bor utenfor Oslo nå, og bruker fortsatt utelukket kollektivtrafikk (og det gjør mann og barn også ;) ) og det går helt fint.

Det er (i hvert fall hvis man bor i Osloområdet med relativ bra kollektivdekning- relativ fordi alt kan bli bedre) først og fremst en innstillingssak, og en omstillingssak. Planlegging er utrolig viktig, og veldig ofte finnes det mange forskjellige måter å komme seg fra A til B, med forskjellige buss-tog-bane kombinasjon for eksempel.

Det skal veldig mye til for at det er dyrere å reise kollektiv enn med bil. Reiser man bare sporadisk er det selvsagt mye dyrere enn om man reiser daglig og benytter seg av periodebilletter o.l.

Jeg sier ikke at alle KAN eller bør reise kollektiv, men jeg må trekke litt på smilebåndet av alle som hevder at de ikke får det til, det er tross alt veldig mange av oss som greier det helt fint, selv med barn, fritidsaktiviteter, henting, bringing osv.

Men det er helt klart, for å få det til må 1) billettene bli mye billigere (helst gratis), 2) å bruke bil må bli MYE dyrere 3) det må bli flere avganger og bedre materiell 4) folk må bry seg og innse at alle må bidra når det gjelder miljøproblematikken.

Skyt meg! :duck and cover:


#13

Chanett sa for siden:

Det er nok stor forskjell på å bo i Oslo området rundt og ute i provinsene, Olympia. Dog er fordelen min at jeg kan sykle de fleste plasser jeg skal (men det blir litt langt å sykle for ungene foreløpig), mannen kan ikke det og det er faktisk ingen busser som kan få han til sin jobb. Slik er det bare. Vi kan ikke trylle, men vi skulle gjerne hatt tog og bedre busstilbud.

Og de få gangene vi bruker buss blir det dyrt. 80 kroner hver vei for hele familien ser jeg på som dyrt. Mulig det er jeg som er kjip, men å betale 160 kroner tur-retur for familien til sentrum er uaktuelt rett og slett.

Det er lett å slå seg på brystet og si at man skal ta hensyn til miljøet når man bor en plass hvor det er lett å gjøre det.


#14

Olympia sa for siden:

Jeg skrev da spesifikt at jeg snakker om Osloområdet.


#15

Chanett sa for siden:

Og jeg belyser at Norge er mye større.


#16

Olympia sa for siden:

Og nei, det er tydeligvis ikke lett å slå seg på brystet og ta hensyn til miljøet i Oslo heller, når man ser på hvor mange som tar bil og hvor mye syting og klaging det er hver gang man blir oppfordret til å reise kollektiv.


#17

Olympia sa for siden:

Oi, du sier ikke det.


#18

Chanett sa for siden:

Jo. :stolt:


#19

emm sa for siden:

Det er ingen tvil at land som Norge virkelig tenger biler som er miljøvennlige. Langt land, og mange uten tilbud som strekker til.
Her vi bor nå har vi alle muligheter til å kjøre kollektivt. Men barnehageplass i gangavstand er nå bare en fjern drøm som aldri gikk i oppfyllelse, så her må vi bruke bil hver dag for å rekke jobben og levere/hente jentene.

Om ikke lenge flytter vi mer landlig, og der er nok ikke rutetilbudet like bra. Det vil jeg savne, for jeg bruker det mye når jeg ikke må innom barnehagen.


#20

gullet sa for siden:

Skal jeg ta buss til jobb, må ungene være i barnehagen og på SFO i nesten 10 timer hver dag.
Far har jobb hvor han bruker bil i jobben(håndverker).

Så vi bruker mer bil enn vi vil.


#21

Libra sa for siden:

Jeg skulle gjerne brukt offentlig kommunikasjon mye oftere enn hva jeg gjør. Men, jeg bruker 15 minutter hver vei på å kjøre og en busstur vil vare ca 1 time hver vei. :rolleyes: Litt bedre planlegging av bussrutene hadde sikkert ikke skadet. Skal jeg ta bussen må jeg starte med å kjøre feil vei, en tur innom sentrum for så å bytte buss. Hmmmm no thank you :rolleyes:.

Men, dersom jeg skal til sentrum velger jeg helt klart bussen. Godt å slippe å stå å stampe i kø og godt å slippe å lete etter parkering og huske på når parkeringa går ut.


#22

annemede sa for siden:

Jeg tar bussen til skolen, men jeg vet at ikke alle er like heldige med kollektvitilbudet som det jeg er. :) Bussen stopper mindre enn 100 meter både fra hjemmet, skolen og barnehagen, og alt ligger på samme linje. :fornøyd:


#23

Kråka sa for siden:

Det går buss to ganger til dagen her. En på morgen og en om ettermiddagen. Hvis jeg skal handle må jeg vente 9 timer på neste bussavgang. :knegg: Ikke rart vi må ha bil.


#24

annemede sa for siden:

Bagateller, hvor er miljøengasjementet ditt?:p


#25

amo sa for siden:

Har du sykkel? Det må være midt i blinken for deg.Det er jo like flatt som i Danmark.:jupp:

Jeg har fått barnesete på sykkelen, og syklet til barnehagen i dag.:kry:

(Derfor jeg må svare i dene tråden, bare for å understreke at jeg har syklet til barnehagen i dag) :kry:


#26

Dixie Diner sa for siden:

Vi er også avhengige av bilen for at mannen skal klare å komme seg tidsnok på jobb. Han begynner nemlig kl. 6 om morgenen og skal han ta bussen klarer han ikke å være på jobb før nærmere halv åtte, så vi MÅ ha bil. Men sånn ellers er kollektivtilbudet her ikke til å syte over.


#27

Miss Norway sa for siden:

FP er nok ikke helt representativt. Inne på snart-gravid-tråden SNAKKER de jo ikke om annet enn busstrafikk.

:p


#28

Wit sa for siden:

Vel, ihvertfall måtte både jeg og mannen min gått ned til redusert stilling for å få det til å gå rundt med offentlig kommunikasjon. Og Ida måtte uansett vært like lenge (om ikke lenger) i barnehagen.
Jeg jobber faktisk i Oslo, og bor ca 15-20 min unna med bil. Med buss tar det ca en time.... Jeg velger å bruke buss uansett da, men det er bare fordi vi ikke ønsker å kjøpe en bil til.


#29

Filifjonka sa for siden:

Jeg tar ekspressbuss eller tog til Oslo hvis jeg skal dit en helg alene eller med ungene. (Tog skal jeg forresten ikke ta mer, vi blir skikkelig kvalme alle sammen).

Men her i byen tar jeg aldri buss, det er liksom ikke noen vits i det når vi allerede har bil. Bussrutene hadde ikke dekket behovene vi har for å komme oss rundt, til barnehagen osv, innenfor en akseptabel tidsbruk. Jeg hadde heller ikke likt å være avhengig av andre for å hente og bringe barn til aktiviteter osv., så jeg kan ikke helt se for meg et liv uten bil.


#30

bina sa for siden:

Jeg er ingen storforbruker av offentlig kommunikasjon, nei. Det begrenser seg til Flybussen og en sjelden gang Flytoget eller annet tog til og fra Oslo.

Bruk av offentlig kommunikasjon er upraktisk, tidkrevende, og ikke minst dyrt. Dessuten liker jeg meg best i min egen bil...


#31

Dragen sa for siden:

Vi gjør begge deler. Jeg kjører barna til barnehagen, setter igjen bilen hjemme, og reiser kollektivt til jobb. Jeg har akkurat oppdaget at det går en buss direkte til barnehagen om morgenen, og buss derfra til byen, så jeg vurderer nå å la bilen stå hjemme.

Mannen min følger Poden til skolen, tar bussen til og fra jobb, og henter bilen så han kan hente de små i barnehagen.

Vi har gjort et bevisst valg om å bare ha en bil, men syns det er veldig greit å ha den. Jeg reiser mest mulig kollektivt, mens han er nordfra, og må visst ha bil. Han har dog blitt veldig mye flinkere til å reise kollektivt etter ti år med meg.


#32

Bequita sa for siden:

Ja, det skulle vært satset mye mer på kollektivtrafikk!

I Sveits ble jeg helt imponert over kvaliteten på tilbudet og hvor gjennomtenkt det var. I byen (Zürich) var det mange gater som var forbegholdt trikkene, og holdeplassene hadde plass til to trikker etter hverandre. Tilbudet var dessuten billig. Bilene fikk man parkere i store parkeringshus utenfor sentrum, i selve sentrum var det stort sett bilfritt. Herlig!

Jeg vet at jeg ikke burde klage over tilbudet her i Oslo, men det er litt døllt når man må reise i rushen, asså. Da står man som sild i tønne på T-baner og busser og trikker, og må høre på sidemannens dårlige musikk mens man kjenner eimen av hva de spiste til frokost eller verre. Ikke at jeg er så himla prippen, men det virker liksom så ... gnient. Det er minimumsløsninger hele veien, for alt skal jo LØNNE seg, må vite. Og den større verdien av renere luft etc tas ikke med i regnestykket. Hvis de hadde brukt halvparten så mye på å bygge ut tilbudet som de har brukt på det udugelige billettsystemet sitt de siste årene, hadde vi vært i kollektiv-heaven!


#33

Ru sa for siden:

Tog?
Det er det ikke her det. :enkelt og greit:
Vi har bosatt oss midt i buss-smørøyet, men likevel er det umulig å ta buss til jobb. Dessuten står bussen i nøyaktig samme køen som bilene, og bruker dermed lenger tid.
Det er ikke aktuelt!

Jeg kan sykle på kortere tid enn det tar å kjøre, men når det ikke er tilrettelagt for det på jobben (dusjmuligheter ...) så skjer det bare ikke.

Og jeg er så lynende forbannet på den IDIOTEN som bestemte at vi skulle flytte med jobben; der vi var var det mye enklere å komme seg til. Nå må vi gjennom Hordalands mest trafikkerte strekning. :mumle:


#34

tink sa for siden:

Er det ikke familiebilletter der dere bor? De fleste busselskap praktiserer dette. Det blir til og med billigere for sambo og meg, selv om vi ikke betaler billett for T enda.

Selv tar jeg lite buss til hverdags - på grunn av håpløse busstider. Sambo tar innimellom skolebussen til jobb. Men er vi i Trondheim er vi flittige buss-kjørere, alt er lettere når man har ferie da.


#35

Nabbe sa for siden:

Vi bor i Bergen, uten bil. Vi bor ute i Olsvik, og gubben jobber på Kokstad, ved flyplassen, men det går helt fint. Kun fordi han begynner på jobb klokka ni. Om han skulle begynt feks klokka syv, eller halv åtte, hadde det muligens ikke gått så greit.


#36

Maverick sa for siden:

Jeg er Dronningen av kollektivtrafikk. Det er enkelt. Jeg bor i Oslo.

Da jeg bodde i fjellheimen var det ikke sjeldent at man haiket hit og dit, for mistet man bussen var det jo tre dager (det føltes i hvertfall sånn) til neste kom.


#37

Fersken sa for siden:

Nå bor jeg så nærme jobben at jeg går dit. Sambo tar buss til jobb (han kunne uansett ikke kjørt bil for han har ikke lappen) og det fungerer fint. Håper at vi får plass i en barnehage i nærområde når det blir aktuelt, så jeg fortsatt kan gå til jobb.


#38

Lykken sa for siden:

Jeg byttet jobb pga NSB og togmas. Enda frekvensen er jo veldig bra her i nærheten av Oslo der mange dagpendler inn. Men med stadige forsinkelser, kanselleringer og påfølgende stress og irritasjon så orker jeg ikke. Buss er desverre ikke et alternativ, hadde man enda kunne velge. Rushtrafikken er så tett at man bruker faktisk lengre tid på å kjøre bil i de periodene, så sånn sett er kollektiv bra her.


#39

Chanett sa for siden:

Her finnes ikke familiebilett på bussen.


#40

scilla sa for siden:

Jeg synes kollektivtilbudet er dyrt, dårlig og upålitelig. :veldig glad i bilen min::jupp:


#41

Chanett sa for siden:

Jeg elsker sykkelen min så lenge jeg ikke skal handle til helga eller ha med tre unger langt av gårde.


#42

Glør sa for siden:

Her i byen skal de sette opp bussprisen til 30 kr pr enkeltbillett, og vi har kun en trikkelinje, så det er ikke spesielt godt tilrettelagt for å reise kollektivt nei.


#43

B@mbi sa for siden:

Det er så flott at alle snakker om å satse på kollektivt osv. Her la de jo ned Kolsåsbanen og ingen blir enige i noe som helst. Aller minst når de skal begynne oppgraderingen :sur: Kanskje om 5 år...Og om det er tafikkgrunnlag til forlengelse. Vel, 30 000 mennsker er visst ikke nok. Dessuten mener de visst at buss er mye bedre. Vel går det nok av busser her. Men det tar min 50 min inn til Oslo og 25min å kjøre. OG det er dyrt! 1300kr for månedskort og 50kr hver vei.

Vi kjøpte Elbil :ja: (Og så slipper jeg å spy hver morgen. Bussyke er ikke moro)


#44

Wit sa for siden:

Har nå i det siste stadig opplevd NSB sine "pålitelige" tilbud :mad: OG vi betaler full pris fortsatt for dette. Det er for dårlig.......
Jeg har forresten siden sist sent en klage på fulle busser og tog til de rette instanser... Hjelper det???? Det vet jeg ikke, men ihvertfall har de fått registrert det JEG mener.....


#45

Luftslottet sa for siden:

Jeg bor på landet uten bil. :)

Jobber i Oslo, og bor i gangavstand til stasjonen, sentrum, alt av skoler og barnehage. Toget mitt er stort sett alltid i rute, da jeg tar et regiontog med flere tusen passasjerer daglig. Det er litt dyrt, men overkommelig. For meg er det ikke noe alternativ å kjøre inn til Oslo hver dag, det ville jeg brukt dobbelt så lang tid på, og en formue bare i parkering. Mannen sitter på med en kollega til jobb, eller går/sykler de dagene det ikke passer. Til storinnhandling samkjører vi med foreldrene mine, eller låner deres bil dersom vi skal noe stort.

Nærhet til kollektivtransport og sentrum var ett av kriteriene da vi valgte å kjøpe vår bolig.


#46

Fibi sa for siden:

Jeg bor i gokk, nærmere bestemt Ryfylke. Nærmeste nabo er en gjeng sauer. :nemlig: Her går det nokså nøyakti åtte busser pr. dag. Fire FRA "sentrum", og fire TIL "sentrum". De som går til sentrum går om morgenen, og de som går fra sentrum går mellom tolv og fem.

Jeg har heller ikke lappen eller bil, så jeg er stuck. Heldigvis har mannen begge deler da. :knegg:


#47

Filifjonka sa for siden:

Jeg bruker stort sett bare kollektivtransport når jeg skal til Oslo, og tar da ekspressbuss eller tog. Busstilbudet her i byen er ikke som i Oslo, og det hadde ikke gått å komme seg f.eks. til barnehagen med buss på en hensiktsmessig måte.


#48

Filifjonka sa for siden:

Men hvis man først har/må ha bil og allerede betaler de faste utgiftene med den, så kan det jo ofte være billigere å bruke den enn å ta buss, ihvertfall hvis man er mange.


#49

Aminta sa for siden:

Vi har ikke bil, vil ikke ha det heller. Men vi bor sentralt i Oslo.
Mannen går til og fra jobb, han bruker 15-20 min. bare. Og vi er generelt glad i å gå, og gjør det mye. Men vi bruker kollektivt når vi må/trenger det da, og her er tilbudet også meget bra.


#50

IOA sa for siden:

Jeg kommer fra landet, men bor i Oslo (ikke i sentrum). Og jeg må si at jeg er fornøyd med kollektivtilbudet her i byen. Vi har ikke bil, og klarer oss helt fint uten. De eneste gangene jeg kunne tenke meg å ha bil er når vi skal til IKEA og kjøpe store ting, men det klarer vi som regel å samordne med at foreldrene mine kommer på besøk.

Jeg er vokst opp på bondelandet der det ikke gikk en eneste buss, og vi alltid måtte kjøre dit vi skulle. Det er slitsomt å hele tiden måtte spørre om å bli kjørt, selv om foreldrene mine stort sett kjørte oss når og hvor vi ville. Jeg føler meg minst like mobil nå som da. Vi bosatte oss i gangavstad til t-bane nettopp for å kunne reise greit innad i Oslo. Jeg bruker tiden på banen til å lese eller slappe av på. Deilig!


#51

Zip sa for siden:

Her er det kun skolebussen som går og ingenting i helga.
Eit must med to bilar.


#52

Pepper Lemon sa for siden:

Jeg liker å reise kollektivt, det gir meg storbyfølelse. (Særlig trikk og t-bane da, naturligvis.) Allikevel hender det jeg drømmer om å kunne ta bilen, da det går mye kjappere. Jeg bruker 45-50 minutter med kollektivt, og 10-15 minutter med bil. Det er stor forskjell det. Nå er bil uansett ikke en option, det hadde kostet meg flere tusen kroner i måneden i parkering alene.

Drømmen er å bo innenfor Ring 2, og kunne gå til jobb. Det hadde vært luksus.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.