Et helt konkret spørsmål. Skal en Toyota Avensis kunne parkeres bare på gir i motbakke uten å gjøre små hopp fremover eller bakover? Eller må man alltid bruke parkeringsbremsen fullt ut? Min nye, brukte Toyota gjør små hopp når jeg parkerer den i motbakker. Helt ulikt min gamle bil, en liten Polo. Før jeg kjører så mye mer lurer jeg på om det er normalt eller om det er noe jeg bør klage på med en eneste gang? Vil nødig at bilen bare skal rulle av sted med mann og barn inni.
Jeg mener at jeg har vært borti en bil en gang som gjorde noe lignende. Da mener jeg at det var problem med noe ettertenning, men da skjedde det også på flatene.
Jeg stoler aldri på å sette en bil i bratt bakke uten håndbrekket på. Det varierer mye fra bil til bil om hvor godt de står på giret. Vår Volvo V50 sto ikke godt på giret.
En annen ting er det at man heller ikke bør la bilen stå med all vekta på giret. Det gir stor belastning på girkassa, og kan ødelegge. Det er jo en grunn til at brekket er der.
Jeg måtte le litt av overskriften, jeg. :humre: Jeg har også erfaring med at den hopper litt (har ikke samme bil som deg), jeg regner med at det er fordi den sklir litt på girene?
Hvorfor i alle dager vil du parkere en bil på giret? Skal du spare på håndbrekket, eller? :gruble:
Jeg drar i håndbrekket før jeg skrur av tenningen hver gang jeg forlater bilen. For meg er det en refleks på lik linje med å feste beltet før jeg starter bilen. Hvorfor ta sjanser på sikkereheten når ikke koster en kalori å la være?
Etter at nabobarnet, en jente på 6 år, gikk inni farens ulåste bil,parkert på giret i en nesten usynlig nedoverbakke (så og si flatt), parkerer jeg ALDRI på giret.
Hun klarte å vippe giret i fri og bilen trillet baklengs ut og ned en bratt skråning hvor barna normalt lpleide å leke nederst ( en slags eng)
Dette kunne fått et tragisk utfall.Heldigvis var barna rundt omkring inne og spiste middag.
Jeg gjør som Teofelia,alltid.
Refleks, akkurat som å skru av tenningen
Slik jeg leser dere bør jeg straks endre vaner og begynne å parkere med håndbrekket på. Men bør jeg i alle tilfelle klage på at bilen ikke kan parkeres på gir alene i motbakker?
Brekk OG gir ja.
Det er ikke mer enn et par uker siden jeg fikk meg et støkk.
Vi skulle kjøre avgårde, eldstebarnet og jeg, kompisen hans sto ved siden av meg og prata mens gutten min var i bilen.
Jeg så at han gikk fram i bilen, som for å se etter noe, men reagerte ikke før jeg hørte en rar lyd.
Snur meg, og ser bilen trille laaangsomt.
Døra var oppe, så jeg bare brøler navnet til guttungen, og hiver meg inn i bilen og drar i brekket det jeg makter, og står på bremsen omtrent samtidlig.
Guttungen ble så redd at han begynte å gråte.
Der jeg pleier å parkere er det nesten flatt, og der hellene på gårdsplassen tar slutt går det ned en gressbakke, er noen syrinbusker der også, men deretter går det bratt ned til gjerdet, til naboskillet og den parkeringsplassen som er på nedsiden der.
Hadde bilen kommet så langt, hadde den ikke stoppet før den smalt i husveggen til naboen nedenfor der igjen.
Jeg hadde tatt på brekket litt, men brekket vårt er ikke 100% og jeg må dra hardt for at det skal fungere skikkelig.
Og guttungen hadde dunka til girspaken og fått bilen ut av gir, den rare skurrelyden jeg hørte var lyden av giret som ikke sto helt i fri.
Hadde jeg ikke hørt lyden, hadde jeg kanskje ikke merket at bilen rulla før det var for sent, og TENK om kompisen hans hadde stått foran bilen.
Vel øh...sporet av litt vel langt nå kanskje, men budet er altså bruk for all del brekket.
Jeg er så vant til å bruke brekket (hadde Avensis før) at jeg først ikke turte å gå fra vår nye bil i bakke. Den har nemlig elektronisk parkeringsbremse. Skummelt!
:dåne: Han påsto sikkert at bremser og lys var for gamle damer også?
Ja! Det er potensielt farlig å parkere en bil på giret. Har man små barn er det veldig farlig, for du kan være helt garantert at de før eller siden kommer seg inn i bilen og begynner å leke i førersetet. I mange land er det helt forbudt å ikke sette på håndbrekket når man forlater bilen.
Ingen anelse. For meg er det like relevant som å klage på at jeg blir forstyrret av det røde lyset som blinker når jeg kjører uten belte.
I tenårene en gang, så sattjeg på hos en kamerat. Vi skulle på fest, og stoppet hos noen andre for å hente noe. Vi parkerte i en bratt bakke, kun på giret, og jeg satt igjen i bilen, mens kameraten min gikk inn.
Jeg sitter der, og kjenner at bilen rykker litt. Uerfaren med bil som jeg var, så forsto jeg ikke hva som var i ferd med å skje. Ikke før det smeller i noe, og bilen begynner å trille bakover. Min første tanke er å se hvor dette kommer til å ende, så jeg snur meg og ser ut, og det synet likte jeg ikke...dette ender i bergveggen...
Farten på bilen økte, og min spontane reaksjon var å kaste meg ut av bilen. Hvordan jeg fikk til det, uten å få bildøra i hodet, det aner jeg ikke. Det eneste jeg vet er at dette berget meg fra en solid smell da bilen gikk i bergveggen.
Du vil nødig at bilen skal trille over hodet til ettåringen som akkurat befant seg bak bilen din da den begynte å trille, fordi du ikke hadde satt på håndbrekket da du forlot den.
Du vil også nødig at bilen skal trille utfor en skråning og havne i vannet med barnet ditt inni og deg på utsiden, fordi bilen begynte å trille da barnet ditt klatret inn i den i et ubevoktet øyeblikk og fikk lirket løs giret, fordi du ikke hadde satt på håndbrekket.
DET er det du nødig vil. At du i tillegg får en erstatningssak på 200 000 på nakken, kommer du heldigvis ikke til å merke så godt i sorgen og sjokket over de døde barna.
Men når det er sagt, så viste det seg etterpå at brekket var defekt, så det hadde ikke hatt noen virkning uansett... (husker jeg var glad for det, for da kunne ikke jeg berga bilen, OM jeg hadde tenkt på brekket :knegg: )
Jeg drar alltid til håndbrekket (noe kjørelæreren min også presiserte at man skulle). Har nettopp vært og ordnet et håndbrekk som ikke tok helt, og ble litt sur når verkstedfolka tydelig syns det var unødvendig.
Jeg har en kjepphest i tillegg til håndbrekk, og det er at biler skal være låst når de parkeres, selv om vi er på et trygt sted og "vi vet jo hvor ungene er". I omgangskretsen til foreldrene mine er det nemlig også en historie om brekk og gir som ble løsnet, og den hadde ikke noe hyggelig utfall for å si det sånn.
Er du sikker på at det ikke var bakkestart han snakket om? Det var nemlig min kjørelærer opphengt i. Altså at man ikke bruker parkeringsbrems når man står på rødt lys i oppoverbakke og venter på grønt lys, men bare vanlig brems og så kjøre via et kort slure-clutch-sekund.
Jeg dåner litt når jeg sitter på med folk som bruker parkbremsen på hvert eneste røde lys. Drar skikkelig godt til lissom.
:dulte:
Spesielt etter eg så en bil som var parkert på en flat parkeringsplass trille framover og krasje inn i en annen bil!
Når eieren kom ut skjønte hun ingen ting, for den sto jo i gir!
Kjørelæreren min var helt nazi på det med håndbrekk, uansett hvor jeg parkerte, så måtte jeg på med brekket. Jeg ble til og med spurt på oppkjøring, hvordan jeg parkerer bilen. Det går helt automatisk hos meg, drar i brekket uavhengig om det er bakke eller flatmark.
Jeg bodde en del år i England. De holdt på å besvime når jeg parkerte i gir overhode. De mener der det aldri bør forekomme. Bilen skal i fri og parkeringsbremsen på.
Det der gjør faren min til gangs. :humre: Jeg ventet på at han skulle parkere her om dagen, og jeg tror han brukte brekket tre eller fire ganger får han hadde fått lirket bilen inn mellom de andre bilene. Og det var ikke en gang i bakke. :humre: Håndbrekket er hans forlengede arm, han bruker den rett og slett for å stoppe bilen før han endrer retning.
Hm. Nå ble jeg plutselig i tvil. Kanskje jeg misforsto ham eller husker feil. Det var jo en ganske rar til for en kjørelærer å si. Selv om jeg egentlig ikke har fått noe konkret svar i denne tråden har jeg i det minste lært en viktig ting: Parker alltid med parkeringsbremsen på.
Og hvis noen andre her har hatt Knut Erik fra Lambertseter som kjørelærer, utdyp gjerne hva han har sagt til dere om håndbrekk. :)
Min mann sier at ingen biler skal iallefall stopper for, deretter og settes i gir. Man skal parkere i giret. For hvis man bare setter den i gir uten å ha kjørt kan den lette hoppe ut av giret. Jeg bruker alltid brekket uansett jeg da....Hatt en dårlig opplevelse som bel dyr når jeg ikke brukte det....
I så fall blir man nødt til å spørre seg: er det viktigere at man alltid kommer seg på jobb om morgenen, eller er det viktigere å sikre seg mot at bilen plutselig triller av gårde på egen hånd og kanskje triller over noen?
Og nei, jeg mener det verken ironisk eller spydig: Man må faktisk ta et slikt valg hvis man har problemer med brekk som fryser.
Og enda verre på det ble jeg etter at mamma opplevde at bilen begynte å trille på tilnærmet flat mark; utfor en kant, sneiet noen busker og stoppet i et tre. :eek:
Det må være noe med den generasjonen, min far bruker nemlig også alltid håndbrekk dersom han må stoppe i bakke (feks ved rødt lys). Det stresser meg veldig for jeg er vant til å bruke bremse og clutch.
For å svare på hovedspørsmålet. Jeg har Avensis og har ikke noe forhold til om den kan parkere på giren ettersom jeg aldri har gått fra en bil uten å bruke håndbrekket. Jeg ville ikke ha turd, uansett hvor flatt den sto.
....eller uti elva med tre barn i baksetet:(
Denne bilen sto ikkje i bakke, men så svak helling at du rett og slett ikkje legger merke til den. Det enda bra, men fy for eit sjokk.
Me har også Avensis.
Eg har alltid brukt håndbrekk. Det har gått automatikk i det. For dei som ikkje gjer det, bør sånne episodar som frå tid til anna figurerer i media vere til skrekk og advarsel.
Detet er leasingbiler på jobben. Hadde aldri i livet kjøpt meg denne typen Opel selv... Det varierer om folk bruker brekket, på vinteren har vi fått beskjed om å prøve å unngå det. Det resulterte jo selvfølgelig i at en bil reiste avgårde og ble nesten vrak. Men det er ingen fare for at mennesker skal bli skadet der de står.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.