Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Årsevaluering og sommerferie

#1

Inagh sa for siden:

Så er det sommerferie, igjen. Et år er gått, jeg har ikke lenger en andreklassing, men en stor gutt som skal nyte velfortjent ferie, før han begynner på tredje trinn.

Sommerferien skal, forhåpentligvis, snart tilbringes andre steder enn sovende på sofaen, med mykoplasmalungebetennelse...

Siste skoledag, fikk jeg med hjem, en årsevaluering fra dette skoleåret. Det var så fint å lese, at jeg nesten måtte felle en liten tåre - de er så flinke til å få fram det aller beste i gutten min.

Jeg sakser fra rapporten og skryter villt og uhemmet:

Dette året har vi fokusert på å fremme kommunikativ deltakelse hos eleven ved å tilby lekeaktiviteter som han finner mening i og interesse for. Vi opplever at eleven er sosial og trives tett sammen med både voksne og barn.

Eleven har testet ut en øyepekingmaskin fra Tobii Comminicator. Vi ser et endret, interessert og konsentrert uttrykk hos eleven når han sitter foran øyepekingsmaskinen. Vi ser på videoopptak fra utprøvingen at han synkroniserer begge pupillene i bevegelser over skjermen.

Når Vegard er i god form, kan skolen fortelle om en gutt som:

... Fester blikket på oss, lager oi-oi-oi, ei-ei-ei og ai-na-na lyder. Han gjentar lydene også flere ganger etter at vi har imitert hans lyder. Flere ganger har han hilst på oss om morgenen med både blikkontakt og lyd. Eleven svarer halvparten av gangene han blir ropt opp i morgensamling. Han svarer ved å bevege kjeven opp og ned, og av og til med stemmelyd eller lyd på innpust.

Eleven "prater" med munnbevegelser og lyder når han trilles inn i klasserommet etter morgen-sfo. Han lager mest lyd i denne overgangssituasjonen. Vi leser fra kontaktboka sammen, og det ser ut som han vil være med å fortelle. Han fester blikket på en voksen og kan ta initiativ til samtale med lyd og lek. Han strekker ut beina for å bli gnidd i knehasene.

Eleven kan se den voksne rett inn i øynene i flere sekunder når han er godt posisjonert med hodet. Kaster hodet bakover, åpner øynene og lager lyd på innpust under forventningsleker, særlig når den voksne iscenesetter et høydepunkt i leken med å kile ham under knærne.

Eleven beveger mer på hendene sine denne våren. Det har vært positivt for eleven å leke med rangler og andre leker som lett lager lyd, og på denne måten kan gi årsak-virkning forståelse. Det er mer kraft i grepet til eleven nå.

Han beveger fingre og tær over gitarstrengene når han blir oppfordret til det, når strengene berører hans fingre eller tær. Svært ofte lager han lyder samtidig og smiler med øynene i denne situasjonen.

Han fjerner hendene fra instrumenter og leker ved å vippe de til siden, og dermed signaliserer at han er ferdig.

Eleven drar i snor med ballonger som er festet mellom fingrene hans, slik at ballongene danser fra takheisen. Gjør dette flere ganger etter hverandre. Han har også dratt i snoren når vi har hengt opp blader og kreppapirremser i ulike farger.

Er det ikke helt fantastisk!? Alt dette kan Vegard min! :rørt:

Nå er det bare å håpe mykoplasmaen slipper taket, at vi kommer oss på ferie - og så bare begynne glede seg til et nytt skoleår.

God sommer!


#2

Serafin sa for siden:

Så herlig!!


#3

Input sa for siden:

Så fint dette var å lese. :hjerter: God bedring til Vegard.


#4

Che sa for siden:

Flink gutt, fin skole! God bedring til Vegard!


#5

Nabojenta sa for siden:

Det varmer så godt dypt, dypt inne i hjerterota av å lese dette, Inagh. For en fantastisk gutt Vegard er.


#6

celebelen sa for siden:

God lesning, virker som skolen er veldig flink til å se ham! God bedring til sjuklingen, håper lungebetennelsen slipper raskt.


#7

Pamina sa for siden:

De pedgogene burde gullforgylles. Snakk om å se muligheter og bare muligheter.

Så kult at grepet hans er sterkere. :hjerter:


#8

Ine sa for siden:

Så fint å lese om!

God bedring til Vegard, :)


#9

MegaMie sa for siden:

Han er en så fin fyr! Det skulle bare mangle at han hadde fine folk rundt seg på skolen. :hjerter:


#10

Fintdethei! sa for siden:

Skjønner virkelig at du er glad i den skolen. Får helt gåsehud av å lese dette. De virker utrolig flinke til å få frem det beste i hvert barn, og så flott dokumentert! God bedring til Vegard ( med det flotte navnet...), og riktig god sommer!


#11

Taien sa for siden:

Å for en fin rapport. :hjerter: Ja Vegarden din kan mye han! Og så er han så utrolig heldig som har den fine skolen å gå på. Nå håper jeg han blir fort frisk, og at dere kommer dere på ferie snart. Riktig god bedring og god ferie til Vegard og deg. :klemmer:


#12

Daisy sa for siden:

For en fin skole som virkelig ser ham! Og så gøy å lese at de synes han klarer mer!

Ønsker ham en veldig god bedring og kjempesommer!!


#13

Kaprifol sa for siden:

God bedring og god ferie!


#14

Maysen sa for siden:

Det var en fin rapport og en herlig lesing:hjerter:
God bedring og god ferie:klemme:


#15

Pelen sa for siden:

Jeg er veldig glad for at jeg er en av de heldige som har møtt ham. :hjerter:


#16

Kaija sa for siden:

Så godt å lese at han har pedagoger rundt seg som virkelig ser mulighetene, fremskrittene og hele den fine, lille gutten din. Håper han blir fort bedre fra lungebetennelsen, og at dere får en flott sommerferie. :klemme:


#17

Tyttebær sa for siden:

Det er en fantastisk skole, akkurat en sånn som Lilleprinsen fortjener!

Også er de fine der de ligger og synkronsover, han og Pus. :hjerter:


#18

LilleLeo sa for siden:

Så fantastisk! Gåsehudfaktoren er høy hos meg. :hjerter:


#19

Stine-mor sa for siden:

Herlig. :hjerter: God bedring og god ferie.


#20

Joika sa for siden:

Herlig! Gøy for oss som ikke opplever han å lese hva han faktisk kan. Man får ikke noe skikkelig inntrykk av bare bilder. :)


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i bloggen, så kan du gjøre det her.