Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Rasisme i praksis

#1

Mei sa for siden:



#2

Ole Brumm sa for siden:

Makan til oppførsel, jeg hadde eksplodert. :sint:


#3

bina sa for siden:

Dette har jeg også opplevd. Uten kvittering får du ikke penger tilbake. Du kan få tilgodelapp, eller bytte der og da. Det er dessverre vanlig praksis i en del kles-kjeder.


#4

Mei sa for siden:

Ja jeg er helt ærlig ganske flau over meg selv og tafattheten min. Jeg tror alt det rosa tøyet jeg hadde sett på gjorde meg litt for myk og svimete :unnskylder:.


#5

Mei sa for siden:

Jo og det er helt greit. Men MÅTEN det måtte dras ut av den ansatte på!? Det hørtes ikke ut som hun hadde tenkt å opplyse om den muligheten til kunden, før kunden ba om det selv. Generelt var hun skikkelig sur og "huggete" også. Og smørblid da det ble min tur.


#6

DM sa for siden:

Så ekkelt. Men altså, for ordens skyld. Jeg har opplevd samme type ekspeditører selv.


#7

Dixie Diner sa for siden:

Men det var vel ikke heeelt det det ble reagert på her. Jeg hadde sendt en mail til ledelsen i butikken og fortalt hva jeg opplevde. Dette er skikkelig søppel-kundebehandling!


#8

Tallulah sa for siden:

Så utrolig kjipt. Nesten gang eksploderer du. Eventuelt kan du ringe til butikken, snakke med daglig leder og fortelle hvordan du opplevde situasjonen.


#9

DM sa for siden:

Det var en god idé! :ja:

#10

bina sa for siden:

Ja, jo, enig i at den ansatte burde oppført seg annerledes. Men EGENTLIG bytter de ikke i det hele tatt uten kvittering eller sånn lapp over prisen. Så EGENTLIG strakk hun seg et stykke for å hjelpe damen.

(De ansatte i butikker skal jo på en måte sikre at folk virkelig har med seg varen når de kommer inn i butikken og ikke bare rasker med seg noen plagg og hevder "gave" for å få penger igjen. Tror det er derfor de har blitt strengere og bruker dette gave-lapp-systemet.)


#11

Mei sa for siden:

Ja :lover:


#12

bina sa for siden:

Nøyaktig HVA var det som var dårlig kundebehandling?


#13

Tallulah sa for siden:

Jeg har aldri noensinne fått trøbbel med å bytte tøy i kjedebutikk uten lapp over prisen eller kvittering. Jeg har heller aldri noensinne blitt opplyst at det er noe jeg trenger når jeg forklarer at det er en gave.


#14

Adrienne sa for siden:

Nå er det jo for sent å reagere der og da, men jeg synes faktisk at ledelsen i Lindex eller den aktuelle butikken burde få vite hva du synes om saken. For sånn skal det ikke være mot noen kunder, uavhengig av klesstil og etnisitet.


#15

Mei sa for siden:

Jeg har byttet både gaver uten kvittering og ting jeg angrer på at jeg har kjøpt. Det har aldri, aldri vært noe problem. Og ingen spurte meg om klærne jeg kjøpte skulle være en gave, det kunne jo godt hende? (selv om jeg så på dem med et kjærlig blikk). Om det er så strengt systemet er burde de kanskje gjøre oppmerksom på det?


#16

Lykken sa for siden:

Elendig kundeservice, og desverre ikke uvanlig i det hele tatt. :sur: Det hun forklarte er da helt vanlig praksis i mange kjeder, men det er noe med måten det framlegges på.
Men jeg vet ikke om det skal kalles rasisme.


#17

bina sa for siden:

Jeg har nå i alle fall opplevd det flere ganger. Spesielt på H&M. De bruker konsekvent "gave-lapp" og setter det ofte på selv om jeg ikke ber om det, og uten at de spør om det er en gave. Og det å bytte uten kvittering... tilgodelapper er historie. Man kan bytte der og da - men penger tilbake er bare hvis man har kvittering og de har garantert "åpent kjøp".

Min svigermor skulle bytte en topp hun hadde fått i gave (av oss...), og måtte returnere med uforrettet sak. Ikke snakk om å bytte, nei. Ikke før vi hostet opp kvitteringen...


#18

Dixie Diner sa for siden:

Hvis du ikke klarer å se det, så blir jeg mer sjokkert over deg enn jeg noensinne har blitt. Les igjen. Rasisme vet jeg ikke om jeg ville kalt det, men hvis du mener dette er normal/bra kundeservice, så jøje meg. Jeg kunne aldri oppført meg slik som butikkansatt, og jeg hadde rimelig fort fått sparken om jeg hadde gjort det der jeg jobbet før.


#19

bina sa for siden:

Det var i grunnen det jeg også mente. Kjedene er blitt kjempestrenge på det med bytting. Og jeg syns forsåvidt ikke det som ble referert i hovedinnlegget var spesielt nedlatende. Litt vanskelig for begge parter. Den ansatte prøver å forklare, men når hun sier at "Nå forteller jeg deg hvordan vi pleier å gjøre" så vender kunden tilbake til "Jeg vil bytte denne". Da kan det være vanskelig å skjønne om kunden i det hele tatt har skjønt poenget.


#20

bina sa for siden:

Det jeg leser (og da leser jeg, jeg var ikke der, så ikke ansiktsuttrykk og fakter) er en ansatt som saklig forsøker å forklare hvordan ting henger sammen. Og kunden skjønner ikke, eller vil ikke skjønne. Et sukk - ja det er unødvendig. Og kanskje er det ikke god kundeservice, men hva skal man gjøre hvis kunden kommer inn og ber om å få bytte en vare på en måte som man ikke kan gjøre?


#21

Tallulah sa for siden:

Hvor står det at hun ber om noe hun ikke kan gjøre? Hun spør om å få bytte den, ikke om å få penger tilbake.


#22

Mei sa for siden:

Jeg har aldri opplevd å bli sukket til fordi jeg ikke skjønner hvordan butikker gjør ting, snudd ryggen til midt i en samtale, eller latterliggjort fordi jeg ikke finner riktig ord eller bruker riktig benevnelse på noe. Det er mulig jeg ikke beskrev holdningen til den ansatte nøyaktig nok - den var sur, tverr og avvisende.

Hun forsøkte ikke å forklare. Hun nevnte ikke tilgodelapp med et ord før kunden spurte etter den.


#23

Enhjørning sa for siden:

Litt enig med Lykkeliten her ja.


#24

ElinM sa for siden:

Man har jo faktisk ikke krav på å få byttet varer som man ikke har kvittering eller byttelapp på, men god kundeservice har nærmest gjort bytting til en standard uansett. Ut fra dialogen som zol gjenga, kan jeg ikke se at dette hadde noe med rasisme å gjøre, men jeg observerte ikke kroppsspråk, tonefall, osv. Kanskje hadde ekspeditøren bare en dårlig dag, var sliten, etc? Jeg syns det er galt å trekke slutninger som vi ikke har forutsteninger til. At hun ga dårlig service, det kan vi enes om. Men vi vet altså ikke årsaken.


#25

Mei sa for siden:

Jeg skal ikke forsvare verken meg eller situasjonen så mye mer, men jeg roper ikke rasisme ofte. Faktisk kan jeg ikke huske å ha kalt en situasjon det før. Damen i kassen var så negativ til denne kunden, og så smørblid da det ble min tur rett etterpå at jeg fikk gåsehud.


#26

Tallulah sa for siden:

Og ble mirakuløst smørblid når neste kunde i køen kom?


#27

ElinM sa for siden:

Jeg oppfatter ikke nødvendigvis "smørblidhet" som så positivt heller. Det høres veldig påtatt ut.


#28

Dixie Diner sa for siden:

Vel, lar man sin dårlige dag gå utover kunder har man ingenting bak en disk å gjøre. Jeg har stått bak disken med et smil etter noen av mine livs største tragedier. Er man på jobb så er man på jobb.


#29

ElinM sa for siden:

Det er en helt annen sak.


#30

Tallulah sa for siden:

Eh, nei. Men du må vel kunne se at hvis man er sur, tverr og negativ til en kunde, og velidg blid og snill til neste i køen, så bunner det mest sannsynlig ikke ut i at ekspeditøren har en dårlig dag eller er sliten? Det syns jeg i såfall var en merkelig konklusjon.

Om det var rasisme i dette tilfellet vet jeg ikke, men jeg kan veldig godt forestille meg det.


#31

bina sa for siden:

Jeg tror vi leser dialogen svært ulikt. Kunden ber om å få bytte - den ansatte spør etter kvittering. Dette har ikke kunden. Den ansatte forklarer gave-lapp-systemet, men kunden skjønner ikke dette, og tror den ansatte kan klistre på lapp der og da. Kunden forklarer aldri hva hun egentlig vil. Hun vil bare "bytte". Så den ansatte spør om annen størrelse, annen farge. Men dette er ikke interessant for kunden.

At den ansatte var smørblid mot neste kunde syns jeg vitner om profesjonalitet. Om en kunde har gjort deg irritert skal du ikke la det gå ut over den neste.

Jeg ser ikke bort i fra at den ansatte var negativt innstilt til den første kunden i utgangspunktet, men jeg syns ikke det fremgår av den refererte dialogen.


#32

bina sa for siden:

Snudd ryggen til? Jo det har jeg opplevd. F.eks. når de snur seg for å finne de berømte gavekortene, eller gavelapper, eller en saks, eller noe annet som ligger bak ryggen på dem.

Jeg oppfatter det heller ikke som latterliggjøring at den ansatte forteller at gavekort og "byttelapp" er det samme.

Når det er sagt - det hender jeg bytter varer. Og når jeg da kommer inn i butikken sørger jeg for å formidle hva jeg ønsker. F.eks. at "jeg må ha en annen størrelse" eller "fasongen var feil" eller "jeg vil gjerne finne noe annet" eller "kan jeg få tilgodelapp". Her i hovedinnlegget sto kunden bare og sa "jeg vil bytte". Bytte - ja - men med hva da? Penger? Gavekort? En i blått? Større? Det er jo det den ansatte prøver å finne ut av, siden kunden ikke uten videre selv opplyser om det.


#33

Olympia sa for siden:

Jeg synes da virkelig ikke det har med rasisme å gjøre. Derimot med dårlig kundebehandling. Jeg har opplevd det samme selv, og selv om det til og med kan hende at selgeren var i sin fulle rett, så kan man smile, være blid og la være å sukke og snakke med ovenfra-og-ned stemme. Men rasisme synes jeg ikke det var overhodet.


#34

Miss Norway sa for siden:

Alle som jobber i butikk vet jo hvor mye tyveri og svinn det er. Folk er utrolig frekke. Jeg har selv jobbet i butikk, og du ser forskjell på folk som blar i plaggene og og folk som blar gjennom stativene for å finne plagg uten tyverialarm...

Og med liberale bytteregler blir det jo som å rappe kontanter, ikke sant. Så jeg skjønner GODT at de ansatte kan bli lei av bytteønsker uten kvittering eller tildekket pris/gavemerking.

Men selvsagt er det ikke kult at all kundebehandling legges til side og at kunder (automatisk) mistenkeliggjøres. Men noe sier meg at alle i samme situasjon, både utlendinger og etnisk norske/blånne/domme (jeg har også gjort meg dommere enn jeg er når jeg har prøvd meg på ting jeg egentlig ikke hadde krav på, og det har sikkert de fleste andre her også?) hadde fått samme behandlingen av dama. Så da er det ikke sikkert at hun var rasistisk i det hele tatt vel?


#35

Acsa sa for siden:

Ordene i dialogen kan man selvfølgelig lese hvordan man vil og på mange forskjellige måter. Men det som formidles her er at det var lite hjelpsomhet, sukking osv. når det var en utenlandsk dame som var kunden, men at samme dame var smørblid når neste lyserosa kunde kom. Da handler det ikke bare om (potensielt, avhengig av hvordan man leser det) dårlig service, da handler det om at zol har en sterk mistanke om at det var hudfargen som avgjorde servicen kundene fikk. Og da må man kunne bruke begrepet rasisme.


#36

Skremmern sa for siden:

Hva har dette med rasisme å gjøre?


#37

turi sa for siden:

Den ansatte her hadde trengt en liten oppstrammer! Jeg skjønner egentlig godt at du ikke gjorde det, for jeg trenger noen ganger litt tid for å tenke over hva som skjedde før jeg blir sint. Skikkelig ergelig når en i etterkant går rundt og koker.

Syns den ansatte skulle sagt ifra med en gang at kunden enten måtte bytte eller få byttelapp, merkelig oppførsel.


#38

daffy sa for siden:

Damen i kassen var vrang og vanskelig og oppførte seg ganske sikkert i strid med Lindex' policy om kundebehandling. Men jeg ville ikke kalt det rasisme. Jeg tror denne kunden deler skjebne med tenåringsmødre, rusmisbrukere og folk som ellers ikke har så høy status i samfunnet.


#39

Manga sa for siden:

Dårlig kundeservice ja, men jeg skjønner heller ikke hvorfor du kaller det rasisme.


#40

Tallulah sa for siden:

Sånn generelt blir jeg litt oppgitt over hvor vanskelig folk syns det er å kalle noe rasisme. Hvis en rusmisbruker får dårlig behandling er det ikke spesielt vanskelig for noen å si at det mest sannsynlig bunner i en fordom og skepsis til rusmisbrukere. Men er det en med annen hudfarge, da er det tydeligvis veldig vanskelig å si at det mest sannsynlig bunner i fordom og skepsis til dem med annen hudfarge.

Selv om unge mødre og rusmisbrukere får samme behandling betyr det ikke at dette ikke er rasisme. Det betyr bare at man har fordommer mot flere grupper med mennesker.

Jeg syns også at når man sier: "Jeg tror denne kunden deler skjebne med tenåringsmødre, rusmisbrukere og folk som ellers ikke har så høy status i samfunnet." så er nettopp det et argument for at det er rasisme, fordi man setter utlendinger i lavstatusgruppen.

Det kan selvfølgelig være millioner av grunner til at denne kunden fikk dårlig behandling. Men når vedkommende ikke oppførte seg spesielt dårlig, men får dårlig behandling tilbake, og den lyse kunden bak, ikke får dårlig behandling, er det ganske sannsynlig.

Selvfølgelig, skal man teste det skikkelig, måtte begge kunder vært ute i samme ærend.


#41

Skremmern sa for siden:

Jeg har også opplevd noe sånt. Jeg ble møtt av en sur dame, oppgitt over at jeg ikke skjønte alle "butikk-begrepene".


#42

Skremmern sa for siden:

Vanskelig? Synes det ropes ut om rasisme uansett, jeg. Noe som i seg selv er veldig lite heldig, da det flytter fokuset fra den egentlige rasismen.


#43

rajraj sa for siden:

Vil ikke det være å umyndiggjøre den "stakkars utlendingen" som høyst sannsynlig har lyst til å bli sett på som likeverdig - ikke som en man må hjelpe? Det er noe som heter omvendt rasisme også.


#44

amylin sa for siden:

Jeg skjønner akkurat hva det er zol reagerer på og har reagert på det samme mange ganger selv. Sånne "småting" som det zol beskriver, er det jeg tenker på som rasisme i hverdagen. Kanskje ikke store ting, men sånne små reaksjoner og tonefall i stemmer som viser en negativ holdning og skeptisme hos noen mennesker. Ja, kan hende ekspeditøren hadde en dårlig dag, men jeg synes sånne dårlige dager veldig ofte kun slår ut mot noen kunder med hudfargen som fellesnevner.


#45

Tallulah sa for siden:

Det kommer da helt an på hvordan man gjør det.


#46

turi sa for siden:

Helt oppriktig, er det bedre å "se den andre veien"?


#47

Pastill sa for siden:

Uten kvittering eller annet kjøpsbevis (byttelapp, kontoutskrift) så har man ikke krav på verken tilgodelapp eller å bytte egentlig. Men man får vanligvis det fordet.

De kunne tilbudt henne en tilgode lapp om alle lappene var på syntes jeg og.
Men skjønner det ansatte litt. Det er litt merkelig å komme med et plagg med priser på og si at det er en gave. Ikke ha verken byttelapp (de fleste moderne kasser har en funksjon som lett genererer dette) eller kvittering.
I verstefall så risikerer man kjøpe tilbake en vare som er stjålet.

Men ja, hun kunne vært høfligere og ikke minst praktisere samme regler for alle. Min erfaring er at de generelt ikke er særlig medgjørlige på Lindex. Dessverre.


#48

Pastill sa for siden:

Enig. Dette var ikke en klar rasismesak. Det kommer norske kunder også som får gjennomgå. Eneste måten å finne på om dette er rasisme er om man sender en nordmann på samme oppdrag. :nemlig:


#49

Pastill sa for siden:

Det er det ikke. :niks:
Tror ikke denne ansatte kan ha hatt helt oversikt. Byttelapp er noe som følger med varer som gis i gave, gavekort er noe man kjøper som gave.
Tilgodelapp er det damen skulle hatt såfall. Men som sagt, uten kvittering eller byttelapp så har hun ikke krav på noen verdens ting. :niks:


#50

rajraj sa for siden:

På ingen måte. Men å eksplodere på noens vegne synes jeg er å gå litt langt. Jeg ville følt meg dobbelt dum og skikkelig hjelpesløs dersom noen hadde ordnet opp på mine vegne uten at jeg hadde oppfordret til det.
Hvis dette var et utfall av rasisme er det jo ekspeditøren som fortjener å føle seg dum (hvis det er snakk om dårlig service også). Man kan opptre støttende og vise hvem man sympatiserer med uten ord, men med kroppsspråk, smil og blikk.


#51

Sitron sa for siden:

Jeg ser ikke noe rasistisk i den samtalen der. Slike ting har jeg opplevd med Lindex flere ganger. De er særdeles vanskelige, etter min erfaring, når det gjelder å bytte klær. Jeg har kommet med klær som har vært gave og har hatt feil og fremdeles ikke fått byttet, siden det er "for lenge siden den var i salg her". Det er mulig at de Lindex-ansatte jeg har hatt med å gjøre har hatt fordommer mot meg på en eller annen måte, men slik jeg opplever Lindex sin policy, så lar de ikke en bytte uten videre.


#52

Pepper Lemon sa for siden:

Det som er så vanskelig med rasisme i praksis er at den er så vanskelig å sette fingeren på. Man får en følelse av at noe ikke er riktig, noe som gir en emmen smak i munnen. Men det er ikke noe konkret å arrestere på. Det bare er der. Jeg fikk følelsen av at det var en slik opplevelse zol hadde i butikken. Jeg er ikke redd for å kalle slik oppførsel for rasisme. Hvorfor skal vi alltid la tvilen komme vedkommende til gode? Vi vet jo at rasisme er utbredt. Vi vet at mange diskrimineres. Det er dog ikke nødvendigvis ved at man blir kalt for jævla pakkis eller spyttet på. Det er gjerne ved at man blir møtt med en litt surere tone enn andre, forbigått litt oftere osv.

Jeg har en nær meg som er mørkhudet. Gjennom ham har jeg fått høre litt om hvordan rasismen foregår i praksis. Og det er heavy. Vi kan alle fortelle om at vi også har møtt vanskelige butikkansatte, og fått dårlig service. Men hva om du alltid møtte sure butikkansatte? Hva om du alltid måtte regne med at dørvaktene krangler med deg før du får komme inn på et utested? Skal vi unnskylde hvert enkelt tilfelle med at det ikke er rasisme, men en dårlig dag, mens det først er i sum at vi kaller det rasisme? Hva skal til da, for at vi skal tørre å innrømme at enkeltepisoder også faktisk er rasisme?


#53

Sitron sa for siden:

Det er klart. Men det er ALLTID, etter min erfaring, vanskelig å få byttet noe uten kvittering hos Lindex. Det nytter ikke å snakke til de engang. Jeg sier ikke at Zol ikke har en korrekt følelse etter denne samtalen, jeg sier kun at ifølge mine erfaringer så er det der en helt normal byttesamtale hos Lindex.


#54

Bequita sa for siden:

Helt enig! Tenker en del hadde sett annerledes på dette om de selv hadde prøvd seg en dag som utlending/mørkhudet. Blikkene på bussen, behandlingen i butikken, de negative svarene på jobbsøknader... Rasismen i dagens Norge er åpenbar og viser seg overalt, men det verste er nesten likegyldigheten det møtes med av dem det ikke går utover.


#55

Sitron sa for siden:

Det trenger jeg da ikke. Jeg trenger bare gå på gata med Nabbe.


#56

Azi sa for siden:

Hun er verken utlending eller mørkhudet, men kun muslim! Skikkelig dumt at hun skal oppleve slikt pga det.

Tror også at mange har lettere for å legge om til surere tone når det kommer utlendinger og vil bytte vare eller hva det måtte være.

Men må også nevne at jeg har aldri opplevd noe vanskeligheter med å bytte eller levere varer tilbake, selvom jeg ikke har med kvittering eller byttelapp. Bank i bordet


#57

Jessica sa for siden:

Jeg syns dette er et vanskelig tema. Rett og slett fordi at det er følelser og oppfatninger som er svært subjektive. Jeg er ikke i tvil om at mange nordmenn har rasistiske holdninger. Samtidig har jeg også sett "nye nordmenn" som har rasistiske oppfatninger om nordmenn.

JEg er litt redd for at vi skal ta på oss "rasismebrillene" og dermed kalle alt for rasisme. Samtidig er jeg redd for at vi skal ta på "ikke-rasismebrillene" og dermed vifte bort at det finns rasisme....... hmmmm.......ikke lett dette.

Uansett så skal vi IKKE tolerere rasisme av noen art..... :forvirret:


#58

Pastill sa for siden:

Jeg tror utlendinger som snakker norsk og som er kjent med norsk "kultur" og som ja.. hva skal jeg si.. som er godt integrerte da. Jeg tror ikke de støter på problemer så ofte.
Bare merker på meg selv at jeg ikke engang tenker på at de ikke er norske så lenge de snakker forståelig og ikke gjør noe annet, eller prøver på noe annet enn folk flest.
Har vært borti ikke-norske som pruter og som prøver å "integrere" deres handelsystem i min butikk. Hehe. Ikke så populært! :lol:

Jeg er IKKE rasist altså. Men tror nok noen får fordommer etter en del sånne opplevelser. Synd.


#59

Martis sa for siden:

Dette er ikke min opplevelse i det hele tatt. Jeg gidder aldri å prøve før jeg kjøper da det aldri er problemer å få byttet med eller uten kvittering. På HM er de tom begynt med elektroniske tilgodelapper (som et bankkort!). Og jeg bytter så ofte at jeg har vurdert å begynne å signere med annet navn og nummer, i tilfelle de fører statistikk ;)

Zol: for en møkkadame! Send mail! Du har jo navnet på ekspeditøren på kvitteringen din :D


#60

Pepper Lemon sa for siden:

Det er nok dessverre ikke slik. Særlig ikke for de med afrikansk utseende. De støter på problemer kontinuerlig, selv om de er aldri så fornorsket i språk og kultur. Bare det å få leid leilighet er jo et problem. Dessverre.


#61

Tallulah sa for siden:

Fordommer fordi noen prøver å prute? Er det ikke bare å si at det ikke er en mulighet? Forresten kjenner jeg haugevis av nordmenn som pruter, og får det til også. I norske butikker. Får man fordommer mot nordmenn generelt da? Neppe.


#62

Azi sa for siden:

Trodde det var in nå å prute jeg da. Faktisk de fleste norske jeg kjenner pruter.


#63

Miss Norway sa for siden:

Det kommer nå an på butikken da. Mr. Norway "får seg en bra deal" på dyre greier på Elkjøp, men man gidder lissom ikke prute på H&M...


#64

rajraj sa for siden:

Det er in som pokker. Både Forbrukerrådet og Tv2 hjelper deg har jo gang på gang understreket at nordmenn er for snille og føyelige kunder, og oppfordrer alle til å prute mer i butikker.


#65

Martis sa for siden:

Jeg pruter hele tiden (jobber med innkjøp), og det er ingen som ser rart på meg. Privat pruter jeg på dyre ting og investeringsting.


#66

Pastill sa for siden:

Står du i en butikk og pruter på feks en genser?


#67

Pastill sa for siden:

Har aldri opplevd nordmenn som pruter. Har jobbet ti år i butikk.
Selvfølgelig sier man høflig at det ikke er mulig å prute. :rolleyes:
Sier heller ikke at man FÅR fordommer, men vet om kolleger som oppfattet dette som frekt.
Syntes du leser litt VEL mye mellom linjene her. :lol:

Men burde kanskje spesifisert at dette ikke var en spesielt dyr og eksklusiv butikk? Trodde vi snakket om Lindex som eks jeg skjønner du...
De færreste som jobber på eks Lindex, Hm, Cubus som vanlig ansatte har mulighet til å bare slå av på prisene.
Ville du prutet på noen av disse butikkene? På feilfrie sesongvarer?


#68

Tallulah sa for siden:

Nei, men jeg får da ikke fordommer mot noen som evt. ville prøvd. Hadde jeg jobbet der ville jeg bare sagt at, beklager det er det ingen mulighet for.


#69

Pastill sa for siden:

Ikke jeg heller. Men noen får det.


#70

Azi sa for siden:

Jeg har faktisk tenkt å spør å få rabatt i en vanlig butikk her. Går og handler mye parfyme og veske og slikt der og har ikke engang fått en liten prøveflaske. Synes det er for dårlig å legge ut flere tusen kroner i en butikk uten å få noe tilbake.

Det er bitteliten privateid butikk da. Man får jo trossalt all slags rabatt når man handler via nettet på HM og Laredoute osv.


#71

Tallulah sa for siden:

Hæ? Du sier jo selv i innlegget ditt at "Men tror nok noen får fordommer etter en del sånne opplevelser." når du snakker om pruting og "prøver å "integrere" deres handelsystem i min butikk".

Det stor i innlegget ditt. Ikke mellom linjene.


#72

Pastill sa for siden:

Kan jo hende du får. :vetikke:

Jeg snakker som sagt om type Lindexbutikk. :)
Syntes ikke kles-nettbutikker kan sammenlignes med vanlige butikker forøvrig.
De er nødt til å lokke med noe for å få kundene til å handle uprøvd. Det er i allefall mitt inntrykk.


#73

Pastill sa for siden:

Noen får det ja?

Må jeg forsvare det mener du? At noen tydeligvis gjør det?
Jeg har opplevd dette. (Helt sant). Men det betyr ikke at jeg er enig.

Det er sikkert en grunn til at dama kanskje var i overkant sur. Jeg prøver ikke forsvare det, men forklare det.


#74

Gremli Skremli sa for siden:

Dette har jeg også opplevd, så dette sjokkerte meg ikke i det hele tatt. (Og ja, vi snakker ikke om regler for bytting av klesplagg, men nedlatende og uhøflig behandling av innvandrere med ikke-vestlig utseende.) Til min store skuffelse ser jeg det mye her i Drammen, som jeg trodde var en by som visste bedre, liksom.


#75

Sitron sa for siden:

Jeg handlet for nesten 3000 kr på en sportsbutikk for noen mnd tilbake. Jeg hintet litt og sa at på den andre butikken får vi studentrabatt, noe slikt burde dere ha også. Og dermed sparte jeg 400 kr på handelen. Jeg tar ikke fem øre for å komme med slike hint og om de tar det og følger det, så fint for meg, tar de det ikke, så lar jeg det ligge uten snurte miner.


#76

Gremli Skremli sa for siden:

Og jeg har prutet og fått vilja mi blant annet på Cubus. :fremmedkulturell:
Det gjør man da? For å få plagg med ubetydelige skader billigere, f.eks.


#77

Pastill sa for siden:

Det gjør man. Men det kaller ikke jeg å prute. Man skal jo ikke betale fullpris på en vare som ikke er i perfekt tilstand. :niks: Mulig betjeningen ikke er klar over at den ikke er i orden heller.
Normalt så fjerner man jo sånne varer.
Den ville antagelig endt på salg uansett.


#78

Pepper Lemon sa for siden:

Det er akkurat det som er kjernen. "Det er sikkert en annen grunn enn rasisme." Fordi vi liker å tro at det ikke er rasisme. Det må være vanvittig frustrerende for de som faktisk møter på rasismen. At vi andre ikke vil tro på det, uten at vi har noen annen grunn enn at " vi legger godviljen til".


#79

him sa for siden:

Skjønner godt at du ble paff. Neste gang får du sikker til å si ifra. Første gangen man opplever slikt blir man mer overrasket enn noe annet. For min del spiller det ingen rolle om det var rasisme eller ikke, hvis du synes hun behandlet damen forran deg dårlig er det greit å si ifra. :)


#80

Pastill sa for siden:

Nei jeg sier ikke at det ikke er rasisme. :niks:
Det kan ha vært det fordi vedkomne er lei av at utenlandske noen ganger ikke er så kjent med norske "handlerutiner". Eller det kan ikke ha vært det. :vetikke:

Bare tenker høyt jeg. Sporet nok litt av. :rolleyes:


#81

him sa for siden:

Hva med å bare si i fra når man mener at folk ikke blir behandlet OK, uavhengig av hudfarge, så slipper man å ta standpunkt til om det er rasisme eller ikke. :Personlig kjepphest:


#82

Gremli Skremli sa for siden:

Det føles veldig deilig når man tør å si i fra, selv om det er litt skummelt akkurat der og da.


#83

Mei sa for siden:

Jeg synes denne diskusjonen ble interessant på mer enn et plan. Først og fremst fordi jeg ser hvor forskjellig definsjon folk har på begrepet rasisme - og hvor høy terskel de har for å bruke det.

Regner med at noen av reaksjonene er farget av at det faktisk er en gjenfortalt hendelse. Vet med meg selv at jeg lettere setter spørsmålstegn og blir skeptisk om jeg ikke var tilstede. Også er jeg kanskje ikke den beste til å gjenfortelle heller. Mye av "stemningen" i samtalen gikk nok tapt fordi jeg trodde ordene sa nok.

Jeg ville ikke brukt ordet rasisme om jeg hadde sagt fra. Jeg brukte heller ikke ordet rasisme i mailen jeg sendte Lindex-ledelsen tidligere i dag, men for meg var det likevel det dette var.


#84

Tallulah sa for siden:

Nå er jeg helt forvirret, og skjønner ikke hva du reagerer på. Tror du bør lese både dine egne innlegg og mine svar en gang til. Jeg finner hvertfall ingen sammenheng.


#85

Pastill sa for siden:

Skjønner ikke hva vi diskuterer jeg heller, eller hva du reagerte på. Trodde du oppfattet det som min mening tideligere
at det var ok å riktig å reagere på pruting. :vetikke:
Jeg never bare noe jeg har opplevd som butikkansatt, ikke noe jeg mener er riktig. Dermed så er det ikke så mye å diskutere egentlig. ;)


#86

Tallulah sa for siden:

Jeg har aldri påstått at du har ment at det er riktig eller feil. Jeg skjønte bare ikke hvorfor du mente jeg leste mellom linjene når jeg vitterlig svarte på nøyaktig det du hadde skrevet.


#87

Skremmern sa for siden:

Jeg ville ikke gjengitt denne historien på samme måte som zol. Jeg ville laget en tråd med overskriften "Elendig kundeservice" og ikke nevnt kvinnens opphav med et eneste ord. Jeg synes ikke det var relevant i det hele tatt.

Jeg har i tidligere diskusjoner påpekt unødvendig bruk av en persons hudfarge / opphav, ikke at det er noe galt i å påpeke det, jeg anser det bare som unødvendige informasjon. Dette er en slik tråd.


#88

Mei sa for siden:

Jeg kan forstå at du synes det fordi du ikke synes situasjonen, slik jeg beskrev den, kan kalles rasisme. For meg var dette rasisme, og dermed ble denne informasjonen relevant.


#89

Pastill sa for siden:

Var dette innlegget jeg reagerte litt på. Nordmenn flest pruter ikke på HM og Lindex. Syntes du dro det ut av proposjoner.
Er heller ikke noe poeng å si at man skal si sånn og sånn når noen prøver prute fordi det er ikke meg selv jeg snakker om. :lol:
Når du siterer meg og mener du svarer akkurat på det jeg skrev så ..ja. Men jeg har ikke noe å si til det egentlig iom at jeg ikke er den som mener det. Bare opplyser om at det kan være sånn. Ser ikke hva man skal diskutere da.

Samme det. Tror vi har snakket litt rundt hverandre.


#90

Tallulah sa for siden:

Du snakket om at utlendinger kom inn i "din" butikk og prøvde å prute eller innføre "sitt system". Du sier det er lite populært og ler litt, og ser at mange får fordommer etter mange slike episoder.

Jeg kan ikke skjønne at man skal få fordommer av slike episoder, samme om de foregår på Lindex eller Tatler, i tillegg til at jeg ikke aner hva "din butikk" er.

Så sier du at jeg leser mellom linjene, det er ingen som får fordommer, selv om det er nettopp det du sier.

:forvirret:

For ordens skyld, jeg har ikke beskyldt deg for noe som helst, men skjønner fremdeles ikke hva som er så galt med å prute at det fører til fordommer, uansett om det foregår i en kjede- eller privatbutikk.


#91

Pastill sa for siden:

Det er dette jeg ikke helt skjønner da. :lol: Skjønner ikke hva du reagerer på?
Jeg ER jo enig med deg. Jeg bare sier at det er folk som ikke er det. Ja folk får fordommer. Dessverre har jeg opplevd det! Og ja jeg ler av det fordi jeg syntes det er TEIT. Skjønner ikke hvorfor det er sånn jeg heller. Skiver jo at jeg syntes det er synd.

Jeg er dog ikke helt enig i at å prute på Lindex er en vanlig ting å gjøre. På dyrere ting feks hvitevarer ol så kan jeg syntes det er mer normalt. Uansett hudfarge.


#92

Tallulah sa for siden:

Jeg benekter jo ikke at det skjer, det var det du som plutselig gjorde. Du mente plutselig at det du sa ikke sto der, men mellom linjene.

Jeg skjønner ikke hva du mener jeg leser mellom linjene og blåser ut av proposjoner, nei.



#94

Go\jenta sa for siden:

I forhold til hovedinnlegget: Helt klart dårlig kundebehandling! Og det får en til å lure på hvorfor hun var så tverr og avvisende mot denne damen, når hun var så smørblid mot den hvite damen som ble ekspedert rett etterpå.


#95

Bequita sa for siden:

Godt sagt! Omtrent sånn ville jeg formulert det i et brev eller en mail til butikkledelsen. :nemlig:


#96

Olympia sa for siden:

Jo, jeg ville faktisk tenkt mitt om noen hadde prøvd å prute ned en genser til 249 som det ikke var feil på. Jeg ville også sagt at det ikke var mulighet for det, men det kan godt hende tonen min kunne oppfattes som oppgitt, for å si det mildt. Nordmann eller ei.

Det sagt så har jeg aldri opplevd at noen faktisk har prøvd seg på noe sånt. Godt er det.


#97

Pepper Lemon sa for siden:

Fordi det er viktig at vi identifiserer rasisme, og kan behandle problemet deretter. Hvis problemet er dårlig kundebehandling så sender vi de ansatte på kurs i kundeservice. Hvis problemet er at våre ansatte har fordommer mot fremmedkulturelle er det andre tiltak man bør ta. Dessuten er det viktig at samfunnet faktisk innser at hverdagsrasismen er der. Det er jo det viktigste vi kan gjøre for våre medmennesker, at vi anerkjenner deres problemer og hjelper til med å forbedre situasjonen.


#98

Olympia sa for siden:

Jeg jobber i kundebehandlingsbransjen og er personlig drittlei å få rasistbegrepet slengt mot meg når kundene ikke får gjennom viljen sin, eller blir stilt et spørsmål som er viktig for behandling av saken men som de tror bare blir stilt fordi de er av ikke-vestlig bakgrunn.

Det gjelder overhodet ikke mesteparten av kundene, men det gjelder en del, og det er en stygg, stygg hersketeknikk som det er ganske lite å få gjort med.

:avsporing:


#99

Azi sa for siden:

Tror dette går begge veier. Altså at vi som har blitt behandlet dårlig har piggene og antenne våres litt mer ute enn nødvendig.

Merker jo selv hvor mye angst jeg har når jeg går ut og er redd for hvordan jeg skal bli behandlet. Spesielt når jeg er sammen med barna. Og det er spesielt i slike kjede klær og matbutikker man opplever slike ting.

Har aldri opplevd dårlig kundebehandling eller hverdagsrasisme i små butikker.


#100

Maverick sa for siden:

Jøss.

For det første, hva skjedde med service? Å prøve å møte kundens behov? I min "karriere" som klesbutikkdamen kan jeg ikke si at det krevdes veldig mye tankegang når man hørte en kunde si at hun ville bytte en vare å først spørre om hun vil ha en annen vare, eller tilby tilgodelapp. Med et smil (som oftest ekte, tro det eller ei) om munnen.

Hva var det med å runde opp til nærmeste 50? Det har jeg aldri vært borti før, og det nekter jeg å tro at man har lov til.

Jeg har ingen problemer med å karakterisere dette som rasisme. Tviler på at en blond og fager viking hadde fått samme snurte behandling, mye fordi jeg husker med gru på hva mine tidligere kolleger mente om mørkhudede kunder.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.