Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Reisetiden mellom Oslo og Trondheim blir da 2 timer og 45 minutter, en reduksjon på 3 timer og 55 minutter.
Reisetiden mellom Oslo og Bergen blir 2 timer og 25 minutter, med et kvarters økning dersom banen tar en avstikker om Drammen. I dag tar reisen til Bergen seks timer og 40 minutter.
Oslo - Kristiansand vil ta to timer og ti minutter (nå 4 t 40 min), Oslo - Stavanger vil ta tre timer og 20 min (Nå 7 t 50 min).
Høres fantastisk ut! :jupp: Selv om det er koselig å sitte på tog i syv timer sammen med Iset på vei til Oslo, så hadde det vært greit å slippe å bruke hele dagen på å reise en vei. :knegg:
Her nord skal fremdeles all person og godstransport gå per bil eller fly. En videreføring av banen fra Fauske burde være førsteprioritet! :sur nordlening:
Jeg hadde når som helst byttet ut fly med tog, hvis strekningen Trondheim–Oslo kunne vært unnagjort på under 4 timer.
Jeg bruker ikke mer enn tre timer på Trondheim–Oslo med fly, men jeg hadde glatt akseptert en time ekstra for å slippe den oppstykkede reisemåten man får av å fly. Tenk å bare kunne sette seg ned i setet, slappet av i fire timer (eller jobbet uavbrutt), og være fremme ved bestemmelsesstedet i det man reiser seg fra plassen sin. :drømme:
Sikkert litt i overkant av hva en flybillett koster. Med en fullpris på ca. 4000 kroner, vil en togbillett koste omtrent det samme som en flyreise Trondheim–Oslo.
Dette tilbudet vil garantert rette seg mot bedriftsmarkedet først og fremst, så jeg tror ikke lav pris vil lige øverst på prioriteringslista akkurat, men forhåpentligvis vil de også tilby billigbilletter til privatpersoner.
Jeg gleder meg også!
Tog er en nytelse i forhold til alt kjaset og maset på flyplassene. Deilig å kunne reise uten å måtte sørge for at hver eneste lille leppepomade er forsvarlig pakket i zip-lock pose, og kunne gå på toget uten å ta av seg jakke, belte, sko osv....
Det er helt fantastisk hvis de gjennomfører dette. Men jeg er syns at Nordlandsbanen, forlengelse av Raumabanen til Ålesund og tospors bane for de vanlige strekningene bør prioriteres. I dag må varer til og fra nordvestlandet fraktes med lastebil fordi togene er fulle. Bedriftene ønsker å bruke tog, men får ikke plass - det er galskap!
Bare det å ha en samferdselsminister som i det hele tatt tør å tenke på slik jernbanesatsing er helt utrolig :eek:
Direkte miljøvennlig er det vel neppe, men jeg nekter å tro at det er verre enn halvfulle fly.
Og så spørst det bare hvor lang tid det tar før en eller annen skjeggebass bomber et tog og så må vi ha en time med innskjekking og sikkerhetskontroll der også. :mumle:
I så fall er sjansen ganske stor for at du må klare deg med de gamle togene, siden høyhastighetstogene bare skal stoppe noen veldig få ganger underveis.
Å, det hadde vært strålende. Og sleng på oppgradering av banen sydover også, så kan vi ta morgentoget til Paris og nattoget hjem igjen etter møtet. :drømme:
Med den utvikling som det er innen sikkerhets-skjerpende tiltak, så er det nok bare et tidsspørsmål før det blir sikkerhetssjekk av passasjerer og bagasje på tog også.
Det var vel noen tog som ble bombet/utsatt for terror/hva heter det egentlig? i Madrid? Eller husker jeg helt feil?
Uansett, miljøgevinsten og ikke minst gevinsten av å faktisk befinne seg på bakken er super. Da kan man jo frekventere Vestlandets hovedstad mye oftere enn nuh.
T-bane. De rammet litt flere folk da. Ser ikke helt for meg selvmordsbombere på Raumabanen :) ("Flere bomber gikk av på Raumabanen i går kveld. 1 person er skadet og ei ku døde. Toget var som vanlig tomt.").