"Middagen er i boks" av Tove Valmot. Jeg siterer beskrivelsen:
Middagsretter for deg med dårlig tid. Boken inneholder oppskrifter på 50 hverdagsretter som alle tar utgangspunkt i halv- eller helfabrikata fra bokser, poser og glass.Du får råd om nye vrier du kanskje ikke har tenkt på tidligere og resultatet er god hverdagsmat med minimum tid på kjøkkenet...
Juhuu - Toromamma skal jammen kjøpe denne.
Det er egentlig helt tragisk å innrømme det, men vi bruker tildels noe halvfabrikata...selv om fornuften min sier noe helt annet om hvor bra det er.
Vi benytter oss av Toro innimellom i den travle hverdagen, syns ikke det er flaut å innrømme det. En slik kokebok er ikke å kimse av, da kan man jo "sprite" opp rettene å få enda mindre dårlig samvittighet.h
Ikke svigermor (påstår hun i alle fall), men hun er hjemmeværende og har dermed bedre tid enn meg. Kanskje jeg skal gi henne boken i julegave :rolleyes:
Jeg har nå brukt Toro innimellom jeg, men jeg spriter dem alltid kraftig opp da. Tilsetter MASSE grønnsaker, hvitløk, krydder osv. Men nå i svangerskapet unngår jeg for mye av det, vil ikke ha så mye tilsetningsstoffer og dritt.
Jeg har kjøpt den. Min unkarbror skal nemlig få den til jul. For ham ville enhver middag fra denne boken være et stort fremskrtitt i forhold til middagsstellet hans i dag.
Jeg kommer nok ikke til å kjøpe boken, men innrømmer glatt at vi bruker halvfabrikata. Uncle Bens glass, sauser og sikkert en haug med andre ting jeg ikke husker nå.
Men jeg kjøper altså ikke vaffelrøreposer eller ferdige pizzadeiger på rull..
Dessuten blir jeg litt småkvalm av alle disse nære, varme, kjære følelsene som legges inn i reklamene for at de skal treffe oss midt i hjerteroten slik at vi løper og kjøper. Tror de at vi ER så dumme?
Takk og lov for at Meny fjernet slagordet "Det er for lite kjærlighet i verden".
:generelt frustrert over alt det overfladiske vi omgis av:
Jeg syns det er litt interessant at Toro har begynt med rene merkevarebyggende reklamer, som reklamerer for merkevaren Toro som noe trygt å servere de du er glad i, ikke noen av varene i seg selv. Det er jo sikkert en reaksjon på at fler velger økologisk og mat som lages fra bunnen av uten snodige tilsetningsstoffer.
Nemlig! :nemlig:TORO er ikke akkurat en underskudds-bedrift nei... De vet nøyaktig hvor de skal trykke disse markedsførerne - og med stor sannsynlighet så funker det!
Det nekter jeg å være med på. Jeg hadde en veldig flink lærer som allerede i barneskolen lærte oss å analysere reklametekster og se grepene og virkemidlene de bruker for å påvirke oss.
Jeg KAN gå ut og kjøpe et nytt produkt én gang hvis jeg har sett reklame for dette produktet. Da kjøper jeg det av ren nysgjerrighet. Er det ikke bra, kjøper jeg det aldri igjen selv om det reklameres over en lav sko.
Jeg bytter ikke fra et produkt jeg liker til en konkurrent selv om konkurrenten bruker dobbelt så mye på reklame som produsenten av "mitt" produkt.
Folk flest kan ikke ha et særlig avklart forhold til reklamen hvis de lar seg påvirke igjen og igjen og det må det jo være noen som gjør, siden andre gidder å bruke penger på å reklamere.
Dette synes jeg blir en anelse naivt. Reklamebransjen er gigantisk, og de forholder seg til omfattende analyser av mennesker i jobben sin. Det er psykologi som ligger til grunn i alt de gjør. Jeg kan for eksempel nevne at det er ikke på grunn av dårlig fantasi at reklamene til høyfrekvensprodukter som vaskemidler er så dårlige. Studier viser at slike billige produkter blir kjøpt bare man ser reklamen ofte nok. De er ikke ute etter lojale kunder, men "jaja, jeg må vel prøve denne" kunder. Coca-cola derimot, de har kvalitetsreklamer som skal gjøre kundene lojale (Og det klarer de til gangs samme hva man måtte mene om reklamene dems. Grandiosa gjør det samme, dog i litt mindre skala. :knegg: Her snakker man merkevarebygging.
Jeg tror de aller fleste vet om de vanligste knepene til reklamebransjen, som godteri der man står i kø i butikken, de viktigste produktene i øyehøyde osv. Det betyr ikke at det ikke virker.
Forresten du sier det jo selv. Du KAN prøve et produkt pga en reklame, liker du det kjøper du det igjen. Det er jo det de vil..
Jeg oppfatter det slik at om man blir oppmerksom på et nytt produkt, enten via venner, familie eller reklameoppslag, så er dette rein informasjon. Velger man å prøve produktet én gang for selv å ha personlig kjennskap til det, så kan du sikkert argumentere for at reklamen da har nådd frem, men bare til en viss grad.
For meg er reklamepåvirkning at man nærmest automatisk griper etter et produkt i butikken uten at det står på handlelista eller at man skifter fra et merke man egentlig er fornøyd med fordi man har blitt nærmest hjernevasket til å kjøpe et annet.
På meg virker sånne hjernevaskingskampanjer stikk mot sin hensikt. Jeg blir fornærmet over dustete reklamekampanjer. Jeg har en lang liste med produkter jeg aldri kjøper rett og slett fordi reklamene for produktene har nådd sånne lavmål at jeg på heite livet ikke skal la produsentene få fem øre av meg. Det er en stille liten protest fra meg mot total nedsøpling av pausene mellom TV-programmene.
Når jeg reagerer på en reklame er det vel så ofte i form av at jeg bestemmer meg for at dette skal jeg i hvert fall ikke kjøpe, enn at jeg tenker "løp og kjøp", for å sitere Expert.
Det er det prodsentene ønsker at du skal føle. ;) Nettopp derfor er det blitt vanligere og vanligere å bruke nettopp venner til å anbefale og snakke produkter.
Ingen jeg kjenner er på lønningslista til et reklamebyrå.
For øvrig løser jeg hele reklameproblematikken rimelig greit ved å stort sett bare se på NRK. Jeg deltar ofte i spørreundersøkelser hos panel.no og ødelegger nok statistikken deres kraftig i og med at jeg stort sett aldri har sett reklamensnuttene jeg får spørsmål om.
Joda, jeg skjønner hva du mener. Jeg ringer av prinsipp ikke 1881 pga de forferdelige reklamene.
Men det er det jeg skriver. På slike billige produkter hvor man ofte ikke er særlig lojal er målet med reklamen at du skal prøve produktet en gang. Man bruker ikke penger på dyre reklamer der, fordi det ikke har noen hensikt. Det er rett og slett ren informasjon som er formålet.
Men det er selvfølgelig også en del reklamer som har denne hjernevaskingseffekten, men det er nok ikke de som irriterer nei, det skal jeg være enig i.
Det er jo den "nedsøplingen av pausene" som betaler for programmene når man stikker nesa utenfor nrk. Men det vet du selvsagt
Nei, det var bare en generell kommentar til hvordan markedsføring utvikler seg, nettopp fordi vi anser venner som sikrere "kilder" enn TV-rekalmen i seg selv. Men selv om du skulle ha en venninne som prøver produktet på grunn av reklame og deretter forteller deg om det og du så prøver det, så har reklamen faktisk virket. Uansett om vedkommende er betalt eller ikke. Og uansett om du anser det som reklame eller informasjon. Dette er jo faktisk noe markedsførere er fullstendig klar over og har forsket på.
Dessuten må man aldri glemme verdien i "kjente merker". Det å stå i butikken og skulle velge mellom ulike merker - da velger man den man syns man kjenner. Og har man sett den mange ganger nok på TV og i annonser, så kan det hende man kjøpe den, uten at man relaterer den til noen reklame. De jobbe mot underbevisstheten vår. Jo flere ganger vi har sett ett bestemt merke eller produkt, jo større er sjansen for at vi kjøper det.
Jeg tror de færreste av oss kjøper produkter vi har sett på reklame bevisst: "Å det er jo den jeg så på reklamen, den må jeg prøve..." Eller kanskje de færreste blir feil å si, vi gjør nok det av og til mange av oss, men det er oftere vi lar oss påvirke underbevisst enn bevisst.
En periode ble det jo gjort forsøk med sånn reklame som man egentlig ikke så. Husker ikke for mitt bare liv hva det heter... Men altså at man med noen brøkdeler av sekund innimellom i en film viser et merke eller en vare. Symboler, logoer. Og forskning viser jo at dette appellerer veldig til underbevisstheten. Folk som har vært utsatt for slike eksperimenter opplever ofte å ønske den bestemte sjokoladen eller colaen etter å ha sett filmen. Slik reklame er heldigvis forbudt - men hvem vet om det ikke forekommer likevel.
Og skjult reklame - som det merket på genseren til hovedrolleinnehaveren i filmen... klart vi påvirkes. Og mot underbevisstheten er vi maktesløse.
Når jeg går forbi Torohyllene tenker jeg bare "FYSJ" og leter videre etter biologisk dyrket fullkornspasta og usprøytede appelsiner. Gjerne med et langt foredrag til Vesla og mannen om viktigheten av Nestlé-boikott, økologisk jordbruk og matlaging fra bunnen. :knegg:
Det er vel og bra at man tenker på at man bør lage mat fra bunnen, kanskje velge økologisk osv. Men litt juksing med Toro evt. oppstæsja Toro innimellom skader ingen og er heller ikke spesielt usunt.
Jeg og. Kan jo ikke sammenlignes med ordentlig hjemmebakt bunn, men jeg kjøper den gjerne igjen en dag jeg ikke gidder å bake selv. Jeg laget forresten pizzasnurrer av denne deigen nylig, kom hjem rett før butikken stengte og kom på at vesla hadde bursdag dagen etter og da måtte jeg jo ha med noe i barnehagen. Løp i butikken og kjøpte to slike langpanne-ruller, smurte på pizzasaus og drysset over grønnsaker (ikke kjøtt siden det er så mange muslimer i hennes barnehage) og rullet sammen. UTROLIG vanskelig siden den var så klissete, det ble endel banning ja. Men det gikk til slutt og de ble veldig gode, ungene spiste seg syke, nesten.