Kalenderpiken sa for siden:
[CENTER]FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
9. årgang
20
:lys:
[1 Taien] [2 Albertine] [3 Adrienne] [4 Najade] [5 Prima] [6 Nenne]
[7 Che] [8 Tallulah] [9 Tjorven] [10 Java] [11 Skilpadda] [12 Miley]
[13 Hjertensfryd] [14 pøbelsara] [15 Ru] [16 noen] [17 LilleLeo] [18 Nextlife]
[19 Tangerine] 20 Teofelia [21 Lorien] [22 Toffskij] [23 007] [24 Tåtti][/CENTER]
Jeg sa innledningsvis, da det var påmelding til kalenderen, at jeg ikke hadde noen idé om hva jeg skulle skrive om, og vurderte å poste prosjektoppgaven min om organisasjonskultur som mitt bidrag til kalenderen i år. Vel, det ble nesten så jeg gjorde alvor av det, for på søndag lå jeg rett ut med årets juleinfluensa og bare bablet, men nå er jeg bedre og skal prøve å lage et bidrag til kalenderen som ikke omfatter pensum i organisasjonsledelse.
Det finnes en genre av juletradisjon som jeg ikke tror vi har hatt en luke om i kalenderen ennå, og det er den høyverdige og svært kulturelle julereklamen. Julereklame er en helt egen genre innen reklamefilm, der det er lov til å spille på absolutt hele følelsesregisteret, og graden av sentimentalitet nesten ikke kan bli for høy. Det har gitt en rekke aldeles grusomme mageplask gjennom tiden, men det har også produsert noen riktige perler, av og til fra overraskende kilder.
Jeg regner med at mange allerede har fått med seg denne nydelige snutten fra Elkjøp i år. Det er ikke ofte en reklame klarer å si noe viktig eller gi meg tårer i øynene og klump i halsen, og i alle fall ikke en som er signert Elkjøp, men denne klarte det altså.
(Kilde: youtube.com)
Det er mange julereklamer som spiller på følelser, ikke minst følelser rundt tradisjoner. NSB laget i fjor en søt liten sak om det å reise hjem til jul:
(Kilde: youtube.com)
Heathrow valgte omtrent akkurat samme tema for årets julereklame, med med en ganske annen innfallsvinkel:
(Kilde: youtube.com)
Nærhet til familie, slekt og venner er et tema som går igjen i mange julereklamer, og denne polske reklamen fra Allegro, som jeg tror er et språkkurs, har gjort en utrolig søt vri på temaet. Reklamen er fra i år, hvis jeg har skjønt YouTube riktig:
(Kilde: youtube.com)
Denne fra Sainsbury's, som bruker en gammel og kjent historie om tyske og allierte soldater som inngår en midlertidig våpenhvile på første juledag, fikk i 2014 kritikk for å være kynisk og lite respektfull overfor ofrene for første verdenskrig. Den ble også rost for å være kreativ og "wonderful". Jeg lander på at jeg liker den, men det kan godt hende det er fordi jeg ikke har noe forhold til Sainsbury; det er mulig jeg ville reagert annerledes hvis den var en reklame for Rema 1000.
(Kilde: youtube.com)
Jeg må jo ha med noen "worst of"-reklamer også. Det er fascinerende hvor kreative enkelte reklamebyrå blir i månedene før desember, og hva det faktisk er mulig å lire av seg under paraplyen "Jul".
Denne fra Walmart burde komme med en advarsel om skremmende innhold:
(Kilde: youtube.com)
Og denne fra K-mart er feil på alle tenkelige vis. :skremt:
(Kilde: youtube.com)
Et lite historisk tilbakeblikk må vi også ha. Denne reklamen for Lucky Strikes julesigaretter viser et helt annet reklameuttrykk (for ikke snakke om produkt) enn det vi er vant til å se i dag. Jeg har dessverre ikke årstall for denne reklamen, men hvis jeg skal våge meg til å gjette, så kanskje tidlig 60-tallet. Hva tror du, Tally?
(Kilde: youtube.com)
Det er selvsagt ikke mulig å lage en julereklamepost uten å inkludere Coca Cola. Trolig verdens mest ikoniske julereklame, både hatet og elsket av millioner. Jeg var litt i tvil om jeg skulle putte Cola-reklamen i "worst of"- eller "julestemning"-delen av posten, så jeg endte opp med å gi den en overgangsposisjon. Holidays are coming har visstnok 21-årsjubileum i år, fant jeg på nett et sted. Enjoy.
(Kilde: youtube.com)
Noen av de fineste julereklamene er det veldedige organisasjoner som står for. Denne fra Unicef syns jeg er både morsom og tankevekkende:
(Kilde: youtube.com)
Og denne fra Redd Barna i 2015 er en av de julereklamene som har gjort sterkest inntrykk på meg noen gang. Kontrasten mellom søt og vakker norsk julesang, og den virkeligheten som er mange barn til del i andre deler av verden er vond å se. Denne filmen er dessverre ikke mindre aktuell i år enn den var i fjor på samme tid.
(Kilde: youtube.com)
Med dette ønsker jeg alle sammen en riktig god jul, med alle de rette julestemningene. Og hvis dette innlegget ga deg lyst til å anskaffe noe av det det reklameres for her, så håper jeg at Unicef eller Redd Barna og ikke Coca Cola går av med seieren. Egentlig hadde jeg tenkt å lage en juleinnsamling i slutten av dette innlegget, men siden Ru allerede har gjort det i sin luke, oppfordrer jeg i stedet til å støtte hennes innsamling, alternativt å gi et bidrag til en annen organisasjon som du foretrekker.