Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Flere selskaper distanserer seg fra "De 7 dødssyndene"

#1

Go\jenta sa for siden:

Etter kristenativistenes oppfordring til boikott, distanserer flere selskaper seg fra "De 7 dødssyndene." Tidligere har Maxbo, Opplysningen 1881, og Expert distansert seg, og vil ikke vises i forbindelse med TV2`s program. Nå følger Disney etter.

www.dagbladet.no/kultur/2007/11/08/517569.html


#2

Sitron sa for siden:

Jeg syns det er tragisk at kristne fanatikere skal skape så mye redsel for tapte penger hos handelsstanden.


#3

Søster sa for siden:

Da vet jeg hvilke ryggradslöse firmaer jeg skal distansere meg fra i närmeste framtid.


#4

Sitron sa for siden:

Det er, slik jeg ser det, stor forskjell på å være bevisst og la seg true til "bevissthet".


#5

Toffskij sa for siden:

Dette er jo en av de vesentligste grunnene til at det er en god idé å ha en eller flere statsfinansierte og reklamefrie tv-kanaler.


#6

Alfa sa for siden:

Amen!


#7

Sitron sa for siden:

Hvorfor det?


#8

Toffskij sa for siden:

Fordi det blir vanskeligere for penger å vinne over idealer. På reklamekanaler vil ryggraden veldig lett forsvinne med pengene.


#9

Sitron sa for siden:

Ja.


#10

Tove sa for siden:

Enig


#11

Alfa sa for siden:

:nemlig:

Det strid mot all sunn fornuft at annonsørar skal ha makt til å bestemme kva som skal få sendetid i eteren.


#12

Alfa sa for siden:

Kvar? Det einaste eg har fått med meg er at dei er redde for å verte boikotta.


#13

Sitron sa for siden:

Nettopp.


#14

Alfa sa for siden:

Er det no vi skal lage ein ny "Ja til NRK-lisens"-tråd?


#15

Røverdatter sa for siden:

Jess!


#16

syllan sa for siden:

:nemlig:

:nemlig:
Syns det er helt sykt at di får holde på sånn..


#17

Maz sa for siden:

Jeg synes det er helt greit at annonsører får bestemme hvilke programmer de vil annonsere rundt. Det er jo hele poenget med reklamefinansiert fjernsyn.

Det vil ikke si at jeg er enig med deres valg, men jeg støtter selvsagt deres rett til det. Det er jo ikke noe nytt at annonsører bestemmer dette, men at det får oppmerksomhet derimot.

Jeg er forøvrig helt enig i at vi trenger NRK og betaler tv-lisensen uten å blunke.


#18

syllan sa for siden:

Di kristne fanatikerene..


#19

Maz sa for siden:

Har ikke de den samme retten til å protestere med vanlige midler som oss andre.
Underskriftsaksjon, boikott og lobbyvirksomhet er da helt akseptabelt. Demonstrasjoner også. Drapstrussler osv er jo noe helt annet.


#20

Alfa sa for siden:

Retten til å meine noko skal sjølvsagt vere avgrensa til å gjelde dei som meiner det same som Syllan. :nemlig:


#21

Go\jenta sa for siden:

Det er jo ikke sikkert at ALLE de involverte er FANATISKE kristne fordi om de signerer et opprop mot "De 7 dødssyndene." Kan være helt vanlige kristne eller andre som rett og slett misliker dette programmet sterkt.


#22

syllan sa for siden:

:knegg:
Jeg mener selvfølgelig at alle skal mene det samme som meg.


#23

syllan sa for siden:

Mangen programmer jeg misliker men jeg løper ikke rundt med underskriftskampanjer for å få det av lufta fordet om... jeg skifter heller kanal..


#24

emm sa for siden:

Det høres ut som det er første gang i historien selskaper flytter reklamen sin rundt i sendetiden grunnet programmenes innhold. Dette gjøres hele tiden, og jeg forstår ikke hvorfor nettopp dette programmet skulle få så mye blest omkring det?

Når det er sagt er det kanskje generelt viktig å ha en debatt rundt problematikken. Vanntette skott mellom annonsør og redaksjon er på mange måter et grunnprinsipp som står for fall, og det kan jo bære galt avsted.


#25

Røverdatter sa for siden:

Forskjellen på Nestle eller Israel og Kristopher Schau er ganske soleklar i mine øyne. Men, hvis noen virkelig mener at Kristopher Schau skader andre enn seg selv med programmene sine, så er de selvsagt i sin fulle rett til å klage. De bedriftene det gjelder bryr seg filla om samfunnet og verden så klart - de vil bare ha flest mulig kunder. De regner vel med at det er flere som er imot programmet enn for, og det har de antakelig rett i også.

Hvis folk nå kunne engasjert seg mer i sånt som virkelig betød noe så ville fremtiden sett langt lysere ut helt uavhengig av Maxbo og Expert. :sukk:


#26

emm sa for siden:

Nettopp! Pengene rår, og med det flyttes annonser rundt omkring hele tiden, til og fra alle typer program. Jeg sitter ofte i møter med de store mediebyråene for å plassere annonnser for bedriften jeg jobber i, og dette er et stadig tilbakevendene tema. Her lages det analyser opp og ned i mente, alt fra målgrupper, likes/ dislikes, seertall osv Når man ser hva en reklamespot på tv koster kan jeg faktisk forstå at de færreste selskaper som lever av sine kunder ikke tar seg råd til å bære faner i slike saker. Da må vi få lovgivning som "forbyr" annonsøren å vite hvilket program som sendes når.


#27

Røverdatter sa for siden:

Det var mitt poeng også. Skråblikket var mer siktet til dem som faktisk har truet med boikott av annonsørene, og at jeg syns de burde protestere mot noe som faktisk betyr noe.

Jeg skrev jo at næringslivet gir beng bare kundene kommer. :snill:


#28

Røverdatter sa for siden:

Problemet her er antakelig at mesteparten av debatten rundt Kristopher Schaus program er medieskapt, mediestyrt og at de koser seg med å konstruere konflikter rundt programmet. Derfor fremstilles annonseboikotten som noe annet enn det egentlig er. En helt vanlig omprioritering av reklametiden hos de selskapene som har råd til å betale for beste sendetid. :himle:


#29

Røverdatter sa for siden:

Jeg skjønner jo det, men jeg er for pokker i min fulle rett til å lure på om de er rett navla for det. Det må da være slik for deg også at du av og til syns folk kan engasjere seg i noe som betyr noe?

For meg betyr det ganske mye at det ikke innføres kontroll av hva som sendes på TV. Og det betyr veldig mye at denne kontrollen ikke føres av næringslivet. Derfor er det viktig for meg å si hva jeg mener om denne påståtte boikotten og hva jeg mener om dem som bedriver den. Jeg syns ikke det er snakk om flott mennesker med flott engasjement.


#30

emm sa for siden:

Ja, jeg synes dette virker som skapt hysteri, noe som skremmer vannet av annonsørene. Jeg tipper (uten å ha belegg for det) at de annonsørene det gjelder ikke helt vet hvilket ben de skal stå på i forhold til dette programmet. Bortsett fra Disney, som sannsynligvis opptrer på ordre fra kristenkonservativt reglement fra USA:)
Jeg tror annonseavdelingen i TV2 får så hatten passer for å ha plassert feks Expert i en sitasjon der de kan komme til å bli boikottet av enkelte uansett hva de gjør. Mediebyrået har jo en gang anbefalt denne sendetiden til annonsøren, og solgt inn plassen i samarbeide med TV2.

Og så er vi tilbake til start, og Tinetoffs poeng om at vi burde ha reklamefrie kanaler, så slapp vi slikt tull:jupp:


#31

Røverdatter sa for siden:

Amen.


#32

Go\jenta sa for siden:

Schau har jo bla. annet uttalt: " I høst dør kristendommen i Norge."

Jeg skjønner godt at kristne blir provoserte av det, jeg. Jeg blir det til en viss grad selv også, men ikke slik at jeg vil demonstrere.

Jeg kunne selvfølgelig også ønske at folk kunne la seg engasjere like mye av mer viktige ting i samfunnet.


#33

Røverdatter sa for siden:

Hvilke generelle spørsmål er du opptatt av da? Syns du ikke det er problematisk at fanatiske organisasjoner i samarbeid med Maxbo bestemmer hva som skal sendes på riksdekkende fjernsyn?

Selvsagt handler ikke diskusjonen om Schau. For meg handler den akkurat nå om ytringsfrihet og hvorvidt vi skal styre den med forbrukermakt. For hvis mediedekningen dette får skremmer ytterligere annonsører til å trekke seg, så kan konsekvensen være at programmet tas av. Altså at Schau nok en gang tvinges til taushet.


#34

Røverdatter sa for siden:

Han er jo satiriker. Men kristne har kanskje ikke den formen for humor. Jeg har selv hørt den kristne tanta til min venninne fortelle vitser, og jeg tror ikke hun heller liker Schau. :fnis:

Kanskje jeg skal true med boikott av NRK fordi de sender gudstjeneste hver søndag ettermiddag. Jeg blir ganske provosert av enkelte uttalelser fra prestene.

Eller de programmene til Svartedal eller hva han nå heter. Det ryker av hodet mitt hvis jeg får sveipet innom der.



#36

Alfa sa for siden:

Eg synest også at det er skremmande at enkeltgrupper skal ha så stor makt, men dette problemet er ein direkte konsekvens av at ein har reklame og annonser i eteren. Grensene mellom redaksjonelle avgjersler og økonomiske avgjersler vert vert vage og flytande.


#37

Maz sa for siden:

Så mye pressedekning som det programmet nå har fått er det jo ikke snakk om at de får det tatt av. Jeg er rimelig sikker på at de reklameslottene er fyllt og heller ikke er på "billigsalg".

Ingen med kontakter i bransjen som kan sjekke?

Angående boikott så er det nå en gang slik at vi som seere jo er en del av det annonsørene kjøper. Selvsagt vil tv selskapenes programvalg være styrt av et ønske om flest mulig seere, og flest mulig reklamekroner.

Jeg ser virkelig ikke problemet. Så lenge såpass mange ser så fortsetter programmet, og protesten fyrer jo opp ratingen.


#38

Maz sa for siden:

Alle burde jo boikotte, dvs ikke se på, det de er uenige i.

Vi som konsumenter, forbrukere og seere har faktisk makten. Langt bedre slik enn at det er noen få enkeltpersoner som skal bestemme.


#39

Alfa sa for siden:

Alex Iversen har vel temmeleg god erfaring med- og kunnskapar om å promotere og forsvare kontroversielle tv-program :nemlig:


#40

Røverdatter sa for siden:

Det er jo mediestorm rundt programmet til Kristopher Schau. Han er jo også langt mer kontroversiell enn søndagsgudstjenesten. Jeg skrev det bare på spøk for å vise hvor absurd jeg syns debatten rundt Kristopher Schau er, og hvor hårsåre disse krenkede menneskene er. Du syns sikkert ikke det var morsomt så bare glem det. ;)


#41

Pastill sa for siden:

Det vil jo være GULL for nye annonsører å komme på banen nå. De vil bli sett på som selskaper med ryggrad og egne meninger. Ikke minst er jeg sikker på at dette drar seere som bare det.

Komisk.


#42

Røverdatter sa for siden:

Det ante meg. :knegg:


#43

Røverdatter sa for siden:

Hm. Siden saken om satirekomikeren Kristopher Schau er for alvorlig til å snakke om på en litt fjåsete måte, så kan jeg godt være litt seriøs jeg, også.

Jeg har ikke argumentert mot at annonsørene trekker seg. Jeg vet godt hvordan markedsmekanismer fungerer. Jeg har dog store vansker med å tro at dette programmet kunne ført til noen stor boikott av Maxbo. Annonsekronene flyter lettest rundt reality, livsstilsprogrammer og importerte serier. Programmet til Schau er så smalt og har så få seere i utgangspunktet at det neppe koster annonsørene noe særlig å trekke seg. Jeg vil tro som jeg og flere har skrevet tidligere at dette blir ganske kraftig opphauset av tabloidpressen.

Det triste med dette er jo at kvaliteten på sendeflaten til de reklamefinansierte kanalene forringes hele tiden. Og vårt forhold til kultur forringes, våre krav til kultur senkes. Og nå snakker jeg om massene av tv-seere. De som ikke bryr seg om Kristopher Schau på den ene eller den andre måten, men som vil ha Jakten på kjærligheten, Idol og Greys anatomy. De har ingen uttalte krav til kultur utenom at de skal underholdes av den. Jeg mener at kultur bør ha mange hensikter utover å underholde folk. Provokasjon er en av dem.

Når de smale programmene tas av (har skjedd før, kan skje igjen), så er det jo ingenting igjen til slutt. Bare tom, innholdsløs underholdning. Jeg syns TV2 har et ansvar som riksdekkende kulturformidlere til å ivareta de smale konseptene også. Jeg for min del syns det var tragisk at Bernander kastet Schau ut av NRK, siden han definitivt hører mer hjemme i den kanalen.

Når det gjelder å si i fra når man føler seg krenket, så ser jeg hvor du kommer fra, Hattifnatten. Men jeg syns ikke det at man føler seg krenket av slik satire rettferdiggjør et ønske om kneble den som formidler det. Og sett i sammenheng med at vi lever i et samfunn der ytringsfriheten står veldig sterkt og der sekulariseringen er sterk, så syns jeg et slikt forsøk på knebling er absurd.

:ironisk:Jeg syns også de som føler seg krenket kunne vært litt mindre selvhøytidelige. Men det er jo helt på siden så klart. Det er tydelig at man ikke spøker med verken folks TV-vaner eller lager satire som angriper kristne. Iallefall ikke ustraffet. :ironisk:


#44

Elias sa for siden:

Penger styrer alt.
TV2 tar sjansen på å lage noe som de tror vil tiltrekke seg store skarer med seere, og dermed også annonsører. De lukter gull !!!
Men så hadde de ikke tenkt på at det faktisk finnes folk som tenker litt på andre verdier også.
Noen er imot slik søppel-TV på grunn av sin kristne tro, som slettes ikke trenger å være fanatisk.
Andre er imot den fordi de ikke tåler trynet på Kristopher Schau.

Og når serien "presenteres" av selskaper du skal handle med, så er det vel alles fulle rett til å si fra om at man ikke liker at de støtter slit søppel-TV.

Og der ser vi.....hvis TV2 hadde kunnet, så hadde de sikkert nå tatt hele serien av plakaten. Mest fordi de ser at inntektene blir mindre pga. alt oppstyret.
Altså: Penger styrer alt.

Og det synes alle dere som er rystet over "fanatiske kristne" er helt OK?
Det er verken fundamentalister, mørkemenn eller fanatister som styrer agendaen her.
Det er nok pengene. Nok en gang !


#45

Maz sa for siden:

Poenget ditt stemmer, det er penger som rår. Men TV2 raker nok inn på denne serien. Et par annonsører forandrer tidspunkt og andre strømmer inn.


#46

Nenne sa for siden:

Jeg har skrevet under for eksempel. Jeg ville også ha skrevet under mot det meste av reality-TV hvis noen ga meg sjansen. Målet mitt er å fjerne søple-TV av alle slag og der kan man gjerne slenge Schau i Big Brother-potten synes jeg.


#47

Maz sa for siden:

Det skjønte jeg ikke.

Poenget var jo om de "slottene" er ledige, og om prisen har økt eller sunket?


#48

Alfa sa for siden:

Eg beklagar om eg misforsod deg. Eg forstår ikkje heilt kva du meiner med "slottene". Poenget mitt var at Alex Iversen, som så vidt eg kan sjå har promoteringsansvaret for denne serien, har god erfaring med korleis kontroversielle seriar skal få presseomtale. Og presseomtale er stort sett alltid eit pluss i samband med å skaffe annonsørar.


#49

Maz sa for siden:

Da er vi nok enige da. For min mistanke er at et ellers smalt program, plutselig har mye fokus og flere seere, og derved blir dyrere.

Det gjelder det samme for TV program som for enkeltpersoner

"There is only one thing worse than beeing talked about--Not being talked about" (sånn ca etter Oscar Wilde)


#50

Alfa sa for siden:

Jepp. Alex Iversen var vel den som gjorde omgrepet søppel-tv til ein del av daglegspråket i Noreg, og Hotell Cæsar og Big Brother hadde truleg aldri fått så massiv omtale i Noreg som dei gjorde i 2001 om ikkje det hadde vore for han.

Tilfeldig at han opererer som informasjonskonsulent i TV2 i samband med dette programmet? I think not...


#51

syllan sa for siden:

:rolleyes: syns ikke akkurat at det var noe å sammenligne et harmløst tv program med..


#52

Elias sa for siden:

Hvor skriver man under?
Tror jammen at jeg vil gjøre det samme.
Er så enig, så enig.


#53

Røverdatter sa for siden:

Jeg er helt enig med Syllan i at sammenligningen mellom to regimer som undertrykker, torturerer og dreper millioner av mennesker og et harmløst TV-program som skader selvfølelsen til åtte kristne tanter i Grimstad er noe utidig, for ikke å si useriøs og direkte latterlig.


#54

Røverdatter sa for siden:

Jeg vet at det ikke handler om det. Men det var en spissformulering for å vise hvor lite viktig jeg syns denne boikotten er i forhold til boikott av Burma.


#55

Nenne sa for siden:

Her.


#56

Maverick sa for siden:

Jeg synes selskaper heller skulle fokusere på å distansere seg fra de syv dødssyndene, uten hermetegn.



#58

Nebbia sa for siden:

Jeg savner Vebjørn Selbekk i denne debatten. Han syntes det var så viktig å vise Muhammed-tegningene i ytringsfrihetens navn at han var villig til å provosere fundamentalistiske muslimer. Jeg synes han i ytringsfrihetens ånd burde stå frem å støtte Kristopher Schau, og fortelle sin trosfelle Sæle at ytringsfriheten er så viktig at han også må tåle å bli provosert.


#59

Maz sa for siden:

Jeg synes ikke protestene tar en form som hindrer ytringsfriheten. Faktisk er protestene et tegn på ytringsfrihet.

Det er så vidt jeg vet ingen drapstrusler osv i denne saken. Det er helt greit med protester fra kristne, muslimer, buddister, hinduer eller hva det måtte være, det som ikke er greit er formen dette noen ganger tar. En trenger ikke være ytterligående for å protestere, ytterligående er vel det en kaller det når protestene blir vel ekstreme.


#60

Nebbia sa for siden:

Ikke til hinder for ytringsfriheten? Hadde Sæle holdt seg innenfor ytringsfrihetens grenser hadde han nøyd seg med å ta til motmæle mot Schau og TV2.

I stedet innser han at han ikke har slagkraft nok ovenfor noen av dem, og går dermed til angrep på annonsørene, en tredjepart som ikke har noe med programmet å gjøre. I håp om at disse kan utøve press mot TV2, viser Sæle utvilsomt at visingen av programmet skal ha konsekvenser for noen av de impliserte partene. Og en ytring som får konsekvenser av en slik art har i mine øyne ikke noe med ytringsfrihet å gjøre.


#61

Jessica sa for siden:

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg lurer på hvor det kommer fra at det er fanatiske kristne som er årsak til at annonsørene trekker seg?

Fanatiske kristne har vi vel ikke så mange av her i Norge? De fleste er vel ganske så liberale?

Det kan jo være annonsørene fant ut at dette ikke var den slags de ville støtte.......... uten at de var troende. Kanskje denne serien brøt med deres etiske retningslinjer.....


#62

Maz sa for siden:

Jeg synes det er helt ok å fortelle en bedrift at de støtter noe eller blir assosiert med noe og at jeg derfor ikke vil handle hos dem.

Jeg har ingen problemer med at muslimer valgte å boikotte norske varer heller. Det synes jeg er en helt rimelig protestform.

Annonsørene som trekker seg her vil enkelte andre nå få et negativt bilde av, akkurat som andre får det om de fortsatte å annonsere.

Å bruke sin "Kundemakt" synes jeg er helt akseptabelt.


#63

Pepper Lemon sa for siden:

Nuvel ... Fra Aftenposten i dag(www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2091433.ece):

Expert hadde en lignende uttalelse i dag, hvor de sa at de trakk seg fordi kundene reagerte, og dette var ikke en kamp Expert syntes var viktig å kjempe. De hadde ikke bedt særskilt om reklametid i forbindelse med det programmet.

Jeg synes det er vanvittig det som her skjer, at kristne organisasjoner forsøker å sensurere media. Og at folk tolererer kneblingen synes jeg er grusomt.


#64

Nebbia sa for siden:

Nei! De ulike annonsørene har selv gått ut og sagt at de er rene kommersielle aktører som ikke ønsker å støte noen. Hadde de ment at programmet til Schau var så dårlig at de ikke vil bli dentifisert med dette hadde de selvfølgelig sagt dette. Da hadde de i det minste hatt litt verdighet. Nå fremstår de som ryggradsløse tullinger som lar seg diktere av marginale grupper.


#65

Pepper Lemon sa for siden:

Hattifnatten: Synes du boikott av Burma virkelig kan sammenlignes med provoserende tv-program? Mens den ene boikotten forsøker å stoppe menneskemishandling vil den andre forsøke å stanse opplysning.

Religion er touchy subject når man prøver å ta opp prinsipielle problemstillinger. Men la oss ta et annet eksempel. Hvis eiendomsmeglerforeningen gikk sammen og truet med å stanse all boligannonsering i Dagens Næringsliv dersom de ikke sluttet å publisere alle sine spekulasjoner i at boligprisene kommer til å falle (som gjerne fører til en psykologisk reaksjon, ved at folk blir redde og ikke tør kjøpe ny bolig) - ville ikke det føltes som et overgrep mot ytringsfriheten?


#66

Nebbia sa for siden:

"Problemet" med denne aksjonsformen er at det rammer noen som ikke har noe med programmet å gjøre. Det var ingen av annonsørene som hadde bedt om å få annonsene sine i forbindelse med programmet, de hadde blitt plassert der. Ettersom Sæle ikke har noen påvirkningskraft ovenfor verken Schau eller TV2 går han etter en tilfeldig annonsør som er livredd for dårlig publisitet. Kundemakt? Ja. Feigt? Definitivt - både av Sæle og av annonsørene som ikke tør å stå opp å si at slik oppførsel er uakseptabel.


#67

daffy sa for siden:

I går var det et nyhetsinnslag om at en deltaker i Robinsonekspedisjonenen på det groveste skjelte har skjelt ut en annen deltaker, en samisk kvinne, med rasistiske og sexistiske tilrop ("sameludder" etc)som har blitt vist på TV. Blir det da feil/ umoralsk/ et angrep på ytringsfriheten hvis annonsørene til dette programmet ikke ønsker å bli assosiert med rasister og kvinnediskriminering?

Har ikke nyhetsaviser et prinsipp (lovfestet eller ikke?) om at annonsører ikke kan påvirke det redaksjonelle innholdet? En TV-kanal har ikke troverdighet hvis det ikke selv pålegger seg den samme begrensningen. Men det er kanskje kjernen i problemstillingen. Jeg vet ikke om TV2 har andre enn kommersielle mål med sin virksomhet? :vet ikke:

Den største feilvurderingen som har blitt gjort her er at TV2 sender et såpass kontroversielt program på en reklamefinansiert kanal. Dette programmet burde vært sendt på NRK.


#68

Nebbia sa for siden:

Jeg synes ikke denne problemstillingen er særlig relevant. Annonsørene er i sin fulle rett til å reservere seg fra annonsere i forbindelse med programmer de ikke liker. Hvis Expert eller Maxbo hadde proklamert sin avsky ovenfor programmet på eget initiativ, er dette en avgjørelse som jeg tror de fleste ville akseptert.

Kristopher Schau er i sin fulle rett å lage programmet. TV2 er i sin fulle rett til å sende det (eller nekte å sende det), men det er ikke et angrep på ytringsfriheten at noen ikke er villig til å støtte programmet økonomisk. Det er derimot et angrep på ytringsfriheten når noen prøver å straffe annonsørene økonomisk, for å hindre ytringer de ikke liker.


#69

safran sa for siden:

Jeg henter popcornet, jeg.


#70

m|nken sa for siden:

Men hvem er det egentlig som trekker paraleller mellom hva som sendes på tv og hvilke reklamer som vises i pausen? Jeg trodde de fleste var som meg, fant mute-knappen og gjorde noe annet i pausen eller svitsjet til en ny kanal mens reklamen pågikk.

På min tv-skjerm er det forøvrig plass til både Schau og Svartedal. :raus:


#71

Nebbia sa for siden:

Ingen normale og oppegående mennesker.

Ikke på min, men jeg velger å bytte kanal i stedet for å oppfordre til boikott.


#72

Benmurphy sa for siden:

Dette har jo "noe" med ytringsfrihet å gjøre, men det er vel neppe slik at Schaus frihet til å ytre seg er sterkt truet. Og hva reklamefinansiert fjernsyn sender eller ikke, og hvilke kriterier de legger til grunn for å avgjøre det er jo ikke det mest sentrale i ytringsfrihetsdebatten her i Norge – i andre land, uten vår almennkringkastingstradisjon, kan akkurat det være viktigere.

Men det er et problem for ytringsfrihetens kår hvis vi får flere pøbler av samme type som menneskene bak "Familie & Medier" og "Norge i Dag". De ønsker jo åpenbart ikke at noen som mener noe annet enn dem skal få komme til orde i det hele tatt. De skal naturligvis ha lov til å true med boikott, jobbe for forflating og fordumming av mediene og til å oppfordre folk til å protestere mot ting de knapt vet hva er, men jeg ser ingen grunn til å ha noen respekt for dem eller det de gjør. Siviliserte mennesker oppfører seg ikke slik, men lar folk de er uenige med få ytre seg fritt også.

Ben "Soap (not box; the TV series)" Murphy



#74

Nebbia sa for siden:

Nesten. Jeg savner derimot en presisering over hva han mener er akseptabel forbrukerboikott. Han påpeker at det også er ytringsfrihet å la være og kjøpe varer, men han unngår problematikken med at mens det er Schau og TV2 som provoserer kristenfolket, er det annonsørene som merke deres vrede.

Ellers må jeg si at det står respekt av Selbekks uttalelser. Selvransakelse og takhøyde pleier å være mangelvare når religion er diskusjonstema. Selv om Selbekk i mine øyne fremdeles fremstår som en fundamentalistisk mørkemann, står han utvilsomt frem som den mest oppegående av dem.


#75

Nynne sa for siden:

Og debatten går også her inne : ;)

Den kristne avisen Norge IDAG maner til boikott av Coca-Cola Norge, Maxbo, Canal Digital, Hadeland glassverk, Lilleborg, Riks TV og Disney.

Har ikke sett programmene selv, men må si jeg ikke liker måten Den kristne avisen Norge IDAG bruker makten sin på.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.