Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Jeg dels fniser, dels himler over uttalelsen til arrangørene av Eminem-konserten, der han påstår at grunnen til at folk klager er at de er uerfarne konsertgjengere. 70 % av dem var nemlig utenbys fra. Opplagt uerfarne. :nemlig:
Nå bor vi nær Oslo, bøtt still, vi bor utenbys, Frøkna er vel på 10-20 konserter i året. Siste ukene har hun "bodd" på Kontraskjæret, så jeg tror bønda klarer seg greit i by'n.
Arrogant, men muligens med et snev av sannhet om poenget er å påpeke at det er ulike konsertkulturer rundt omkring. Jeg går relativt ofte på konsert i Trondheim, og der er konsertkulturen slettes ikke god. Vanvittig mye prating og hoing, en stor andel ser mer på konserter som en folkefest. Jeg synes personlig at det er ganske stor konstrast mellom Trondheim og f.eks. Oslo.
Men jeg tror at på disse enorme konsertene og festivalene så er det jevnt over mange tilreisende. Og utenbys er mye mer enn trøndersk, da. :humre: Denne våren har jo lært oss at trønderfest liksom er på et helt annet nivå enn andre folks festing...
Til hans forsvar blir han ikke sitert på at det bare er oslofolk som kan konsert. Journalisten skriver at han sier at det ikke var et konsertvant publikum, og at han også sier (men står ikke at det er i samme uttalelse) at det var mange utenbys fra.
Og begge deler stemmer. Det ER vanskeligere når publikummet ikke er konsertvant (som her), og det ER vanskeligere med mange tilreisende, om det så er Oslohipstere som reiser til Roskilde eller valdresinger på Oslotur.
Haha, ser den. Var mer for å understreke at konsertkultur varierer ganske så mye i Norge. :knegg: (Og så er jeg generelt så irritert på konserkulturen i Trøndelag at jeg benytter enhver anledning til å klage over den. :sparke: )
Jeg ble i hvert fall sur den gangen jeg var på Norwegian Wood og måtte se en haug oslo-aktige (evt fordomsfullt) folk okkupere framfor scenen mens Tori Amos spilte magisk der oppe - de hadde ølfest og spilte kort, og ventet på DeLillos.
Han har blitt konfrontert med uttalelsen, og forklarer at han mener de første ikke var vant med denne arenaen, verken oslofolk eller andre. Og det stemmer jo, siden fjorårets publikum neppe var de samme som i fjor. Men selvsagt en veldig klønete uttalelse.
Er ingen i Norge som er vant med dette på hjemmebane, vi har ikke hatt 55 tusen i publikum før.
Det er mye man gjerne kan be Peer om å forklare nærmere synes jeg ( :knegg: ), men å krangle på barrikadeoppsett er som å krangle på sikkerhetsbelter i bilen.
Håpløst om vektere har kalt det for Diamond Circle når de stengte midt-linja der, da, da skjønner jeg jo at folk blir irriterte.
Noen av de som er sure burde kanskje se dokumentaren om Hillsborough og se hva som kan skje hvis man ikke har nok barrikader i store folkemengder. :himle:
Det var helt greit med sperringer, og det gjorde faktisk at jeg fikk sett veldig bra! Men områder til Golden Circle og antall solgte billetter er en annen ting. Det området utvides for hver konsert har jeg en følelse av. En måte å presse billettprisene opp, og så presse inn Diamond Circle med enda dyrere billetter foran. Ikke gjort på Eminem, men ser tendensen. Et sted skal artister tjene penger, men billettene blir veldig dyre.
Forresten en utrolig klønete uttalelse, siden det er andre konsert i Oslo på en så stor arena. Få konsertgjengere som er vant til det, vil jeg tro.
Jeg visste ikke at det fantes en riktig og en gal måte å gå på konsert på.
Om man ser favorittbandet sitt for første og kanskje siste gang i livet sitt syns jeg det er meget innafor å hoie. Men blir sur av folk som tvinger seg gjennom folkehavet og det gjerne med skvulpende øl så man må finne nye glipper å se stjernene gjennom.
Hilsen shorty .....:digger:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.