Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hva er dine forventninger til et 4-stjerners feriehus i Danmark?

#1

Tallulah sa for siden:

Vi er på ferie i Danmark, og jeg lurer på om det er jeg som har urealistiske forventninger, eller om markedsføringen av huset har vært litt vel ambisiøs.

Vi har altså leid et ganske stort sommerhus i et feriehusområde. Huset i seg selv er hyggelig, og rimelig velutstyrt. I annonsen står trampoline nevnt som en fasilitet de har, og man ser trampolina på et bilde gjennom vinduet. Den var også tungen på vektskålen når vi til slutt valgte dette huset (som var 1000 kroner dyrere i uka enn de andre vi så på). Men trampolinen som står her er ødelagt. Sikkerhetsnettet har revnet og ligger i laser, plastsekket over fjærene er morkent og den er så dekket med skitt at det ville tatt en halv dag å rengjøre den. Vel, vel.

I tillegg er badedøra skitten, det er skitt rundt krana, vannkokeren var full av belegg og kaffetrakteren sto med kaffe i fra forrige leieboer. Det var mugg i en kasserolle. Det er maur på kjøkkenet, mye spindelvev og en sovesofa (som vi ikke bruker) har noen ekle flekker. På terassegulvet flekker malingen av og ligger i flak. Tørkestativet (inne) er ødelagt, og på ene gardina har falden falt ned.

Mye av det er ikke noe som er farlig eller plagsomt akkurat, men vitner om en eiendom som ikke er vedlikeholdt. Utleiefirmaet opererer med inntil 5 stjerner, og dette har fire. Fire stjerner beskrives slik:

Kjøkken, stue og senger er absolutt komfortable og vi har det fint altså. Savnet av trampoline er ikke skyhøyt.


#2

Pøblis sa for siden:

Jeg hadde klaget på renholdet både inne og ute. Det er IKKE bra det du beskriver.

Når trampolinen brukes som et salgsargument er det klart den skal være klar til bruk.


#3

Xian sa for siden:

Nå har vi begrenset erfaring, siden vi leier det samme sommerhuset hvert år. (Første året gjennom DanCenter, deretter direkte av eierne.) Men jeg synes da ikke dette høres ut som det fortjener fire stjerner. I fjor hadde vi et hus på Jylland i tillegg til det faste på Sjælland. Det ble valgt først og fremst på grunn av en stor, nedsenket trampoline, og her i gården hadde det vært krise om den ikke kunne brukes.

De andre tingene du nevner, tror jeg er mer vanlig (mine foreldre har opplevd mye av det samme gjennom 30-40 år). I tillegg til den klassiske "avstand til strand oppgitt i luftlinje". :knegg:

Belegg i vannkoker er det alltid, pga mye kalk i vannet. Men mugg i kaffetrakter er dårlig! Dette burde jo blitt oppdaget av utleiefirmaet før dere ankom.


#4

Teofelia sa for siden:

Det syns jeg er alt for dårlig, og jeg hadde nok klaget til utleier på renholdet og trampolinen. Jeg syns ikke du er kravstor.


#5

Tallulah sa for siden:

Ja, skjønner at belegget er kalk altså, men syns slike ting bør være vasket. Men man vasker jo selv (utvask koster over 1000 dkk ekstra), og da er det vel begrenset hva folk husker/ser oppdager. Men kontrollen av leiligheten burde jo ha fått det med seg.

Leiligheten hadde vært greit nok rengjort om det var min egen skitt, men ekkelt med andres. Det som egentlig mangler er den store sesongvasken, da ville det nok ikke fått satt seg skitt rundt kranene og sånn.


#6

Anne C sa for siden:

Etter endel dårlige erfaringer går vi kun for 5 stjerner i Danmark

Jeg hadde dog klaget på det du nevner her!


#7

IzziCreo sa for siden:

Dette!


#8

Drømmedama sa for siden:

4-stjerners er ofte litt slitne tidligere 5-stjerners, er min erfaring. Møkkete er ugreit, flassete terrasse og flekker på sofa er noe du kan regne med. Hadde muligens sagt i fra om mugg og møkk og ødelagt trampoline.
Forstår at det er ekkelt, derfor velger vi alltid 5-stjerners feriehus selv.


#9

Tallulah sa for siden:

Litt slitent syns jeg er greit (og forventet), og av eldre standard, men ikke at ting de reklamerer med er ødelagte, eller at det ikke er alminnelig rent.


#10

veobra sa for siden:

Jeg synes generelt ikke det høres bra nok ut.

Men belegg i vannkokeren må du regne med. Det er hardt vann i Danmark, dette hadde jeg ikke tatt med i en evt klage.


#11

GinaK sa for siden:

Men hjelper det å klage? På ankomstbrevet vi fikk på lørdag stod det at det var lov å klage - vi er her for dere, bla bla men at det ikke var vits i å klage over enkle feil. :rolleyes: at man må se ting mellom fingrene..

Vi har leid en del sydover oppigjennom direkte av eier og det har gått kjempefint.
Huset vi har nå er slurvete vasket, det er gammel størknet såperester rundt i dusjen og langs gulvet sånn at det er helt rustfarget. Sønnen hoppet i boblebadet straks vi kom inn døren og det var brunt vann og skitt som kom ut av dysene. Er ikke sånt utrolig farlig mht gamle bakterier... Han får ikke bruke det mer.

Og stekepannene var nok ikke vasket i det hele tatt. De hadde hvit fettkant nedi og var fettete i skaftet.
vi kjørte alt av kopper, glass og spise bestikk og stekepannene i oppvasken før bruk. Oppvaskhåndkkeet som lå her var skittent så det slang jeg i vaskemaskinen når vi allikevel skulle vaske klær.
Men gidder ikke klage. Vi har uansett vask inkludert så de får slite videre.
Skal skrive en evaluering senere men spent om den blir lagt ut på siden..


#12

Inagh sa for siden:

Vi har leid såkalt firestjernes i Danmark en gang, og det gjør vi ikke igjen, for å si det slik. Det eneste vi dog hadde å utsette på huset var at det var gjennommuggent (det lukta direkte guffent på badet, boblebadekaret turte vi kke engang bruke) og at det eneste tv’n viste var et uttall tyske tv-stadjoner.

Våre venner fra Odense holdt på å dø på seg og understreket, ofte, at de hadde tilbudt seg at vi unne bo hos dem. Vel - for å si det slik, vi bodde hos dem i årene framover. :knegg:


#13

IzziCreo sa for siden:

Vi klaget på noe dårlig vask i fjor her i USA, og vaskepersonalet kom dagen etter og vasket skikkelig grundig. Null problem! Og det var ikke slik som beskrives her altså. Jeg synes rett og slett ikke gulvet var rent nok. Det så rent ut, men jeg ble litt skitten under føttene, samt at sovesofaen ikke var støvsuget og ordnet skikkelig. Det var gjennom AirBnB. Jeg synes det er selvsagt at man skal klage. Hvordan skal de ellers vite om tilstanden av boligen og jobben utført av firma de har leiet inn? Jeg er aldri sur eller gretten når jeg klager (i første omgang), men informativ og hyggelig i tonen. Legger også ved bilder om det viser hva problemet går ut på. Og kjøre i gang oppvaskmaskin og slikt gjør vi også, hvis vi synes oppvasken er så som så, men jeg drar ikke frem vaskekosten, støvsuger etc. Jeg forventer å komme til rent hus.

Når man leier ut med trampoline, så skal den jo være i stand.


#14

Teflona sa for siden:

Klart du skal klage!


#15

apan sa for siden:

Jeg ville klagd og har gjort det i Danmark før. Fikk avslag i pris. Jeg synes det er en del halvskittent i Danmark dessverre. Har også klagd i Italia en gang og da kom de og vasket.


#16

millact sa for siden:

Ta bilder og send inn en klage. Har også opplevd litt av hvert i Danmark.


#17

liefje sa for siden:

Klag, men gjør det med en gang slik at de har mulighet til å fikse det snarest.


#18

Tallulah sa for siden:

Jeg sendte en klage i går kveld. Det er i grunn ikke så mye å fikse, vi har jo oppdaget ting fortløpende og dermed tatt tak i det selv. Og en hel nedvask av huset får de gjøre når vi ikke er her, jeg gidder ikke måtte være ute av det i mange timer.

Jeg har sagt i fra om trampis, maur, løse stikkontakter og eksponerte ledninger, samt renhold. Tviler på at det «hjelper» for vårt vedkommende, jeg har klaget på et sommerhus en gang tidligere uten hell, men det kan jo hjelpe på sikt i form av at huset blir fikset, rett og slett.

De kan seff kjøpe en ny trampoline, men det ser jeg virkelig ikke for meg at de gjør. :hehehe:

Ja, jeg tror det lett blir sånn når man vasker selv. En kaffetrakter er jo lett å glemme, og om kontrollen ikke tar den mugner den fort. Det er jo heller ikke alt man bruker, så det kan være andre skitne ting man ikke oppdager. Og hvis én vasker litt dårlig, eller grunnvasken ikke er bra, baller det jo lett på seg. Jeg har jo ikke lyst til å bruke tid vaske skitt jeg ikke har laget selv, og folk har ulike oppfattelser av hva som er rent nok.


#19

liefje sa for siden:

Det der med at man skal ta utvask etter seg selv er egentlig helt hårreisende. Bedre om man hadde vasket inn, altså før man selv tok stedet i bruk, selv om det sikkert er så praktisk (man kommer dit og må begynne med å vaske). Bare tanken på at fremmed, ikke profesjonelle hadde vasket kjøkken og bad et sted jeg skulle bo, hadde fått meg til å tvile på standarden og satt i gang med å vaske selv. Burde ikke være tillatt med sånne løsninger, egentlig.


#20

apan sa for siden:

Jeg synes egentlig sluttrengjøring burde vært inkludert og heller gjort det dyrere.


#21

Charlie sa for siden:

Enig. Det ødelegger mye av ferien med en sånn start. Det skal jo alltid være alminnelig rent (skjønt det er forskjellige standarder, har man selv en veldig høy standard, vet man antakelig om det selv :ja: ). Uansett stjerner, synes jeg.

Stjernene er vel mer at de huker av på et skjema med peis, ekstra bad, kjøkkenfasiliteter og den slags.

Hvis det både i tekst og bilde er reklamert med trampoline, skal den være funksjonsdyktig.


#22

Tallulah sa for siden:

Helt enig i at praksisen med egenvask burde avsluttes. I og med at man da bare sporadisk har noen som bestiller det blir det jo også mye dyrere. Ordentlig vask etter hver leieboer ville gjort det generelle vedlikeholdet bedre også.


#23

IzziCreo sa for siden:

Egenvask?! :what: Nei, utleiebolig må vaskes skikkelig mellom hver gang av andre enn gjester. Eget rengjøringsgebyr, som f.eks. AirBnB opererer med, funker fint synes jeg. Dyrere, men vel verdt det.


#24

Tallulah sa for siden:

Egenvask er helt vanlig på sommerhus i Danmark.


#25

Nasse sa for siden:

Vi har bestilt utvask hver gang vi i Danmark. Men det er jo ikke alle som gjør det og dermed er rengjøringen ikke helt på topp bestandig. Fint at du klaget. Det kan være lurt om ikke noe annet for å dokumentere at det var skittent, rotete og at ting som er ødelagt allerede var ødelagt når dere kom dit.


#26

Tallulah sa for siden:

Vi hadde tenkt å bestille utvask, men det kostet 1060 DKK (1350 nok) og så lang tid tar det ikke å vaske at det er verdt det altså.


#27

Joika sa for siden:

Vi hadde samme erfaring i fjor. Eneste som var knall var bassenget, ellers så var det ekstremt mange lyspærer som ikke virket, og ellers møkkete slitt, mye som var ødelagt osv. Vi sa i fra og fikk beskjed om at "vi kunne jo bare bytte pærer" osv.

Leier ikke hus i Danmark igjen.


#28

IzziCreo sa for siden:

Det var nytt for meg. De gangene vi har vært der, så har utvask vært inkludert/betalt ekstra. Nyttig info. Skal nok til Danmark neste år, så da skal jeg være obs.


#29

oslo78 sa for siden:

Vasker alltid ut selv, er ikke verdt 1000 dkr å få vasket. Har aldri opplevd problematisk renhold, men er også veldig lite kresen eller kravstor på det. Trampoline ldelagt er derimot ikke greit!


#30

meisje sa for siden:

Jeg leier ikke steder som ikke har profesjonell utvask, min erfaring fra flere land inkl norge er at egen utvask ofte er en kattevask desverre.

Etter at jeg begynnte med prof utvask opplever jeg ikke lengre ekle skitne utleie hus og leiligheter.


#31

Røverdatter sa for siden:

Jeg hadde forventet mye mer når det er 4-stjerners, og ville definitivt klagd. Har vært borte i lignende på feriesenter med mulighet for egenvask, og må si meg enig med flere her at jeg liker bedre om det er tillegg for utvask. Mulig det er litt dyrere, men et skittent hus kan velte litt av feriekosen for meg, jeg syns andres møkk er ordentlig uggent.


#32

Che sa for siden:

Jeg ville og ha klagd, men tviler litt på at det vil gjøre nytte for seg. Vi har leid hus tre ganger i Danmark og har alle gangene vært veldig heldige, ser jeg. Et vennepar av oss leide et hus som luktet råte og hvor det ene soverommet tydelig gav etter når de gikk over gulvet. De klagde og fikk bytte hus.


#33

Divine sa for siden:

Jeg hadde klagd. Uten tvil. Jeg kjente jeg ble sur bare av å lese innlegget ditt. Så mye dritt (bokstavelig talt) hadde ødelagt feriegleden min. Og jeg er langtfra noe luksusdyr.


#34

Tallulah sa for siden:

Jeg fikk svar, og vi skal få kompensasjon. De takket for info slik st de kan få fikset opp før neste leieboere, og jeg fikk informert om mugget i vaskemaskinen også. :himle:

Det var mye renere der når vi dro enn da vi kom, for å si det slik.


#35

millact sa for siden:

Bra det ordnet seg, på en måte i alle fall.


#36

IzziCreo sa for siden:

Så bra at dere blir kompensert, selv om det har påvirket ferien deres.


#37

Tallulah sa for siden:

Det gjenstår å se hva kompensasjonen blir da. :knegg: Men det var jo en super sommer, vi var stort sett på farten, og gjorde lite annet enn å spise frokost, kveldsmat og sove i huset. Sengene var gode. :nemlig: Og damen i Dansommer var hyggelig og imøtekommende.


#38

Joika sa for siden:

Vi fikk ingenting. Ganske interessant egentlig. Vi leverte en liste med punkter når vi dro derfra... Det var vel Novasol vi leide av.


#39

Tallulah sa for siden:

Vi får tilbake 10% av leiesummen. :) Helt ok, syns jeg. Og god dialog med utleiefirmaet.


#40

Apple sa for siden:

Dette. Leier aldri steder uten at sluttvask er obligatorisk. Jeg vil ikke vaske selv og jeg vil ikke at de dør meg skal ha vasket selv.

Nå er det jo slik der dere er, men jeg hadde definitivt klaget om det ikke var i orden.


#41

Apple sa for siden:

Så bra dere har funnet en løsning :)


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.