Jeg vurderer tur til Minneapolis i høst, og ut fra hva jeg kan se, er Icelandair og KLM de rimeligste alternativene. Jeg synes transfertiden i Amsterdam er i snaueste laget (helt ned til en time), men det er vel flyselskapets ansvar hvis jeg bestiller sammenhengende reise? Jeg reiste med KLM/Delta til USA for noen år siden, og da synes jeg de kabinansatte hos Delta rett og slett var frekke og uprofesjonelle. Jeg har god erfaring med Icelandair, men har ikke reist med dem på 14 år, så det teller ikke.
Er det hipp som happ hva jeg reiser med, eller har noen noen viktige erfaringer å dele her?
Jeg tror det er hipp som happ. Ang. transfertid er det dessverre ikke så enkelt. Vi kjøpte billetter til Miami gjennom SAS for noen år siden, men når vi mistet flyet i New York, så tok ikke SAS ansvar. Jeg argumenterte med at jeg hadde kjøpt billetter via dem, men så lenge det andre flyselskapet ikke var i Star Alliance så hjalp ikke det. Hadde sikkert stått med bitteliten skrift noe sted.
Det er veldig behagelig å bytte på Keflavik iallfall, avstandene internt er omtrent som på Værnes.
Jeg har hatt mange gode erfaringer med Icelandair over mange år, men hadde en dårlig en i sommer, så vet ikke om det skal telle noe særlig. Det er ganske behagelige fly med egen skjerm med film, vanligvis.
Jeg skal ikke mene så mye om flyselskap, har ikke noe særlig erfaring med noen av de du nevner. Men vi hadde missed connection både til og fra ferie i sommer (Chicago på veien til og Heathrow på veien hjem), og det var null problem, vi fikk plass på neste fly. I Chicago var det ikke flere fly igjen i riktig alliance når vi kom frem, men de kjøpte biletter hos et annet flyselskap til oss uten at vi måtte krangle på det.
Jeg har hatt mange USA turer ettersom jeg har bodd der i åtte år. Har brukt de fleste selskapene, men foretrekker nå KLM. Har fløyet med Icelandair en gang, det var absolutt bra det og (men jeg ble litt lei av å høre islandsk, men det er neppe verre enn nederlandsk, hipp som happ).
Jeg var på Island med Icelandair nå (kom hjem i går), og det var min desidert verste opplevelse med et flyselskap. Nå er jeg veldig uerfaren med flyvning, så det sier i grunnen lite, men svigermoren min sier det samme og hun har jo vært over hele verden. KLM var utvilsomt bedre da jeg fløy med dem, men det var i 2016. Det kan jo også være tilfeldig, jeg har bare flydd en gang med hvert selskap.
På Keflavik gikk alt ekstremt sakte, så der ville jeg hatt veldig god tid i hvert fall. Vi var der 2,5 time før avgang, og kom oss ikke til gaten før 15 minutter før boarding, uten at vi hadde somlet bort noe tid. :dåne:
Jeg har opplevd å være stuck på Keflavik i timesvis. Da var vi første fly ut fra Boston etter at flyplassen hadde vært stengt pga. snøstorm ganske lenge. Flyet var 12 timer forsinket. Så å si alle på flyet brukte Keflavik som hub, men Icelandair hadde ikke tatt hensyn i det hele tatt. Så de var helt uforberedt da nesten samtlige på flyet måtte få billetter videre. Litt sånn himmelfalne: Hva? Skal alle dere VIDERE? Eh, øh ... hvordan fikser vi DET, da. :ler: Jeg kan le av det nå, 21 år senere, men der og da var det rimelig frustrerende.
Første gang jeg fløy langt helt alene, tok jeg Aeroflot fra Moskva til Cuba. På flyet snakket de bare russisk og spansk. Jeg kunne LITT spansk da, nok til at jeg ble litt engstelig. For jeg hørte hele tiden ordet "tripulación", som jeg trodde betød "flykapring". :ler: "Besetning" var tross alt litt mindre foruroligende.
Jeg har flydd KLM/Delta til USA flere ganger, og aldri opplevd trøbbel ved mellomlanding i Amsterdam. Eller trøbbel i det hele tatt. Jeg velger KLM når det er et alternativ.
De hadde omdirigert vårt sene direktefly til å gå via Stockholm, plutselig, altså drøye to timer ekstra flyvning. Legg på to timers forsinkelse, så ble det en riiimelig lang tur for to barn.
Jeg hadde ikke blitt så veldig sur hvis vi hadde fått mulighet til å booke oss vekk da de endret flyet fra direktefly, dvs. fått beskjed, men jeg ble ikke direkte mannevond før de mente at vi ikke hadde rett på kompensasjon fordi det var under to timers forsinkelse. Det var fem timer (på natta!) forsinkelse fra det ankomsttidspunktet vi hadde betalt for. :rolleyes: