Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Noen som kan hjelpe meg med mattelekser (vg2)

#1

him sa for siden:

Har et ligningsett med to ukjente:

y=x^2 + 2x og samtidig x+y=4

Jeg er vant til å løse denne type ligninger med grafer og det fungerer fint. Får rett svar i forhold til fasit, MEN de har ikke lært det? (dette er sånne ekstraoppgaver, betyr det noe i forhold til om man skal ha lært metodikken?) Hvilke andre løsningsmetoder finnes? Finner flere metoder for linære ligninger, men når den ukjente er opphøyd i 2 - finnes det så mange måter?

Er glad det er så mange mattelærere her! :p Har nok kanskje skrytt på meg mer enn jeg kan stå for. Jeg greier ikke for mitt bare liv å huske at vi lærte så mange metoder, eventuelt fant jeg en favoritt og så meg aldri tilbake ... :gruble:


#2

Adrienne sa for siden:

Få y alene på ene siden i ligning nr. 2, y = 4-x og bruk det i ligning nr. 1?

4-x=x^2+2x eller noe slikt?

Da blir det x^2+3x=4. Hvordan det løses må noen andre ta videre...


#3

Adrienne sa for siden:

Tar det i hodet da, x = 1 og y = 3. Men det godtar neppe en mattelærer. :knegg:

x*(x+3) = 4


#4

him sa for siden:

Du har helt rett i det ene ligningssettet, men siden det er x^2 så får du to svar. Skal prøve å legge ved grafen.


#5

him sa for siden:

Jo ... kanskje. Hvem vet? Hmm ...

#6

Cauchy sa for siden:

Det blir en andregradsligning, har de lært formelen for å løse det?


#7

Sol sa for siden:

Jeg gjetter at du skal gjøre som Adrienne skriver og deretter faktorisere, om jeg kjenner mattepensum rett. Men jeg er litt rusten på akkurat hvordan. Spør barnet om kvadratsetninger og konjugatsetning og faktorisering høres kjent ut.

Slår du dem sammen får du uttrykket

x^2+3x-4=0

Det kan skrives som
(x-1)(x+4)=0
(hvordan man gjør det som elevene skal er jeg altså vel rusten i)

Da får du to løsninger
x=1 og x=-4


#8

Sol sa for siden:

Faktorisering er i pensum i 1T, mener jeg, så jeg gjetter de har lært det.


#9

Sol sa for siden:

Fant ut!

Man løser det som følger (selvfølgelig :flau: )

x=(-b+-rot(b2-4ac))/2a

i uttrykket i oppgaven er
a=1 (foran x^2)
b=3 (foran x)
c=-4

setter du inn dette får du at

x= (-3+-rot(3^2 -41(-4)))/2*1
x=(-3-+rot(9+16))/2
x=(-3+-5)/2

x=1
x=-4


#10

Sol sa for siden:

Veldig lite ok å skrive mattestykker her på FP, ass :knegg:


#11

him sa for siden:

Tusen takk for hjelpen! :D Veldig snilt av dere å ta dere tid til det


#12

Anne C sa for siden:

Man må jo bare elske FP :hjerter:


#13

Storm sa for siden:

Løser man det ikke som annengradslikning da, som Cauchy sier? (Evt hvorfor ikke?)



#15

Sol sa for siden:

Det jeg klønete har skrevet opp er hvordan man finner de to løsningene for x etter å ha slått det sammen til en annengradslikning og satt denne =0


#16

Storm sa for siden:

Stemmer, leste visst bare første innlegget hennes.


#17

Candy Darling sa for siden:

Bra, nå lurte jeg på om det var JEG som misforsto. Det skulle tatt seg ut. :knegg:


#18

Storm sa for siden:

:knegg: Jeg misforstår stadig vekk. :rabla:


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.