Jeg er vant til å løse denne type ligninger med grafer og det fungerer fint. Får rett svar i forhold til fasit, MEN de har ikke lært det? (dette er sånne ekstraoppgaver, betyr det noe i forhold til om man skal ha lært metodikken?) Hvilke andre løsningsmetoder finnes? Finner flere metoder for linære ligninger, men når den ukjente er opphøyd i 2 - finnes det så mange måter?
Er glad det er så mange mattelærere her! :p Har nok kanskje skrytt på meg mer enn jeg kan stå for. Jeg greier ikke for mitt bare liv å huske at vi lærte så mange metoder, eventuelt fant jeg en favoritt og så meg aldri tilbake ... :gruble:
Jeg gjetter at du skal gjøre som Adrienne skriver og deretter faktorisere, om jeg kjenner mattepensum rett. Men jeg er litt rusten på akkurat hvordan. Spør barnet om kvadratsetninger og konjugatsetning og faktorisering høres kjent ut.
Slår du dem sammen får du uttrykket
x^2+3x-4=0
Det kan skrives som
(x-1)(x+4)=0
(hvordan man gjør det som elevene skal er jeg altså vel rusten i)