Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Andre fremmedspråk allerede på barneskolen


#2

Toffskij sa for siden:

Jeg synes det er lurt. Jo tidligere, jo bedre, det har man jo visst veldig lenge.


#3

Røverdatter sa for siden:

Jeg tror det er lurt. Og så håper at jeg det i såfall vil være høyt fokus på praktisk språkbruk (skravling), og ikke så mye på grammatikk til å begynne med. Jeg er fortsatt irritert over at jeg ikke kan snakke noe særlig tysk etter fem års undervisning og gode karakterer. Alt for stort fokus på grammatikk og for lite på å lære å snakke.

Nå er vel aktiv bruk av språket en forutsetning om de skal lære 7-åringer det. Det ville jo vært helt absurd å begynne med fremmedspråkgrammatikk i annet trinn.


#4

LaBanga sa for siden:

Det bør nok være hovedfokus på praktisk språkbruk, ja! Samtidig så tror jeg det er en fin anledning til å snakke litt om grammatikk på et overordnet plan når man lærer flere språk. Det å se forskjellen på språkene osv, uten at man skal drive og pugge og styre, så klart.


#5

Sitron sa for siden:

Emma har i år EN time engelsk. Jeg foretrekker at de bruker tid på å lære et språk godt først. Men ja, om de kan få flere språktimer, så er jeg åpen for et til språk, så absolutt.


#6

nolo sa for siden:

Det tror jeg vil være positivt.


#7

Aminta sa for siden:

Jeg synes det er supert. Særlig som mor til en tospråklig, fint at avkommet får et tredje språk også fra tidlig av.


#8

Toffskij sa for siden:

Nå må dere ikke være så redde for grammatikk, da. Trikset er jo å pakke den inn og servere den på en lur måte.


#9

him sa for siden:

Hovedproblemet slik jeg ser det er at det er for mye som skal inn i skolen. Tidligere (det betyr egenlig da jeg var ung. :knegg: ) var det kun fag i skolen, nå er det jo veldig fokus på aktivitet og kosthold fordi det eksisterer et fedmeproblem. Det har jo også vært bedt om mer fokus på realfagene. NTNU vet jeg har klaget på for dårlig matematikkunskaper hos de som begynner der. I tillegg viser disse nasjonale prøvene at norske elever gjør det dårligere enn andre land så det har vært bedt om mer fokus på "basisfagene".

Jeg tror at skoletiden må utvides hvis det skal inn mer, per i dag.


#10

LaBanga sa for siden:

Enig. Ja, til heldagsskole!


#11

emm sa for siden:

Det tror jeg også.


#12

Røverdatter sa for siden:

Jeg er ikke imot å lære grammatikk, altså. Jeg liker til og med grammatikk veldig godt, og er ikke redd (tror jeg). Men jeg tror ikke det er så bra å bruke grammatikken som utgangspunkt når man skal lære et nytt språk. Først bør man ha på plass endel ord og snakk, så kan man lære grammatikk.


#13

Inagh sa for siden:

Ja til mer språkundervisning - og ja til heldagsskole! :nemlig:

Jeg tror barna ville synes det var gøy å lære et annet språk, selvsagt om dette ble lekt inn på en måte tilpasset barnas alder og utvikling - ved bruk av sang, rim og regler etc.

Storebror elsker å lære engelsk - han plukker opp kjempemye bare ved å spille på BBC sine barnesider. :jupp:


#14

Toffskij sa for siden:

Jo, men man bør snike inn grammatikk via snakket fra dag én. Det er ikke så vanskelig.



#16

bina sa for siden:

Helt ærlig ser jeg ikke poenget. Det er flott at de starter med engelsk i første klasse, men enda et fremmedspråk? Hva skal de med det? Hvis norske barn kan norsk og engelsk så er jeg overbevist om at det holder fram til 10-12 års alderen. Engelsk er vårt viktigste fremmedspråk, og det bør de lære. Hvis det skal økes på undervisningstiden så syns jeg heller andre ting bør prioriteres enn enda et språk.


#17

Toffskij sa for siden:

Fordi det er lettere å lære språk jo yngre man er. Ingen grunn til å vente til man er blitt stor og dum.


#18

Mams sa for siden:

I utgangspunket tror jeg det er ganske lurt å starte så tidlig.
Tror ungene i større grad letter lærer da.
MEN, det er jo et stort men.
Slik skolen er i dag så er det rett og slett ikke tid.
Det er allerede i dag for få timer til at de lærer ting optimalt, spesielt når det gjelder språk.
Det beste ville vært å innføre heldagsskole, men kortere økter og mere pauser.

Her mine går på skole har de stort sett bare dobbelttimer, noe som er ganske ugunstig med tanke på læringskurven som vier at læringsevnen daler brutalt etter 50 min.
Da er timer på ca 90 min lange.
Antall timer har jo økt pr trinn siden min eldste gitt startet på skolen.
Men de har i gjennommsnitt ikke så mye lengre dager, men heller flere dobbelttimer.

1 time engelsk i uka gir lite læring, de glemmer store deler av hva de har lært fra gang til gang. Klart man må regne med å repetere, men med så lite undervisning i et fag pr uke blir det mye repetering.

Dessuten er norskundervisningen også viktig.
Skriving blant annet, og de bør også bruke mer tid på det.

Så ja til flere fremmedspråk om de går over til heldagsskole, ellers Nei takk.


#19

him sa for siden:

Jeg skal garantere deg at jeg skal slå en hvilken som helst førsteklassing i å lære meg språk, bla fordi jeg kan to språk fra før av og har en bedre oversikt over gramatikken (OK, jeg er ikke supergod, men en førsteklassing skal jeg slå). Det man ikke greier å lære seg i voksen alder er perfekt uttale, spesielt slike som jeg - umusikalsk og tonedøv - vil ha problemer.

#20

Tallulah sa for siden:

Akkurat i dag ja. Det er mange som spår at spansk og mandarin seiler opp som ekstremt viktige fremmedspråk.


#21

him sa for siden:

Både spansk og kinesisk er jo per i dag språk som snakkes av flere enn det er engelsks-språklige. Nå tror ikke jeg at mandarin kommer til å bli et verdensspråk, jeg vil nok tro at det kommer til å forbli et språk med latinske bokstaver. Spansk er jeg mer usikker på, men i vår del av verden (Europa) tror jeg at engelsk blir å holde stand.


#22

safran sa for siden:

Jeg syns det er helt flott. De lærer jo engelsk fra første trinn nå, så toern har hatt engelsk et år allerede. De kunne godt ha trappet opp litt på timeantallet, da.


#23

Estrella sa for siden:

:nemlig:


#24

Tallulah sa for siden:

Jeg tror heller ikke at mandarin kommer til å bli et verdensspråk, ei heller at engelsk kommer til å miste sin posisjon som det, men de er likefullt i ferd med å bli ekstremt viktige. Det er en grunn til at omtrent alle handelsskoler f.eks. underviser i mandarin. Jeg mener ikke at man skal slutte å lære bort engelsk, men jeg syns det er en god idé å utvide med et språk til fra tidlig alder.


#25

Gremli Skremli sa for siden:

Ja til andre fremmedspråk (det har allerede blitt forsøkt med stor suksess fra 5.klasse, ingen grunn til å vente så lenge) og ja til heldagsskole.


#26

Muad'Dib sa for siden:

:heia: til begge. I tillegg til Tinetoffs og andres pro-argumenter kan jeg nevne, at barn synes at fremmedspråk er spennende. Det er først senere at man utvikler "fremmedspråkskrekk". Min flerspråklige familie vekker bare undring og interesserte spørgsmål hos nabobarn og skole/barnekamerater.

Og heldagsskole hadde vært topp, ja. Som det er blir det bare en masse hjemmelekser og overflytting av ansvar til foreldrene. Resultat: de ressursesterke blir ennå bedre, mens de ressursesvake blir ennå dårligere.


#27

Miss Norway sa for siden:

Ja til tidlig språkintro! Vi har jo lært ungene engelsk, og er takknemlig for den ene engelsktimen skolen her tilbyr fra første klasse. I tillegg har vi funnet en super engelslærer som har private klasser (10 elever) på ettermiddagen. Men vi her heldige, for læreren til storesøster er enig i at jo tidligere, jo bedre, så de har begynt så smått med litt spansk også. Ingen av lærerne kan det, men en i klassen har spanske foreldre så derfor har man funnet et samarbeid.


#28

Bequita sa for siden:

Jepp, på steinern fikk vi dette allerede i min tid som elev, vi begynte med både tysk og engelsk fra dag 1. Riktignok var det mest barnerim, vers og sanger de første årene, en myk start for å bli kjent med språkenes "melodi". Kjempebra, det!


#29

Elin sa for siden:

Jo tidligere jo bedre er min erfaring.


#30

Blånn sa for siden:

Altså, jeg jobber i en flerkulturell klasse og har allerede mange språk og religioner representert: tamilsk, filipinsk, albansk, arabisk, kurdisk, norsk, etiopisk, tyrkisk og norsk... For oss er det mer enn nok for de fleste å lære god norsk og en del engelsk...


#31

Gremli Skremli sa for siden:

I disse tilfellene kan elevene søke fritak og heller få undervisning i sitt morsmål, kan de ikke?
På videregående er det i hvertfall lov å søke fritak fra 2. fremmedspråk og heller ta privatisteksamen i f.eks. arabisk.



#33

Sitron sa for siden:

Dette ser jeg for meg blir vanskelig.


#34

Olympia sa for siden:

Et stort og rungende ja fra meg til dette.

Akkurat som Aminta synes jeg det er ekstrflott for våre barn som er to/trespråklig fra før.


#35

Blånn sa for siden:

Det kan de sikkert, men det gjelder 70% av elevene mine....


#36

Elin sa for siden:

:ja: og jeg håper snart at de går bort i fra bare tradisjonelle språkvalg som tysk, fransk og spansk, men at det etter hvert i vårt multikulturelle samfunn blir mulig å velge andre "store" språk som er minst like viktige.


#37

Nabbe sa for siden:

Vanskelig?


#38

Ru sa for siden:

Ja til mer språk, og ja til heldagsskole.


#39

GinaK sa for siden:

Jeg ville ikke vært enig i august men nå har storebror gått i 1.klasse i noen måneder og han kan faktisk lese litt allerede!!
HAn er født sent i desember og er en liten hyper tass som ikke har så mye ro i kroppen men jammen har han ikke lært litt av hvert siden august.
De har allerede lært 9 bokstaver og nå skriver de ord allerede. Han leser de også med litt hjelp.
De har matte og plusser sammen tall og de lærer engelske regler, tall, farger og små kjente ord. De har data og lærer å finne litt frem på nettet..

HAn er superinteressert i alt og det går kjempefint. Han har også lært å sitte mer rolig i timene.
Han er veldig mottakelig for læring og vil så gjerne lære....


#40

bina sa for siden:

Til alle dere som er for et andre fremmedspråk - hvilket språk skulle det være?


#41

LaBanga sa for siden:

Det kommer jo an på hvilke ressurser skolen kan tilby. Det er jo ikke bare-bare å hoste opp lærere i hvilket som helst språkfag. Men de tradisjonelle og nære språkene som fransk, tysk og spansk burde man jo klare å tilby. Om man har ressurser, så kan man jo tenke andre språk også.
Fremmedspråklige elever burde uansett få undervisning på sitt morsmål i tillegg til norsk og engelsk.


#42

Elin sa for siden:

Det står en spennende artikkel om språkfag i Aftenposten i dag. Språk som etterspørres i næringslivet og som blir sett på spisskompetanse er bl.a. kinesisk, arabisk og russisk. Dette er i dag universitets-fag. Jeg kan se for meg i fremtiden (ikke altfor lenge) at det skulle kunne bli mulig å velge disse språkene tidligere...kanskje ikke barneskolen, men videregående.


#43

bina sa for siden:

Hvis man snakker om et andre fremmedspråk i barneskolen så må jo det bli ETT språk som alle elevene lærer. Det vil være urealistisk å tro at skolen får tilført så store ressurser at de kan tilby flere fremmedspråk, spesielt på skoler der klassetrinnet består av under 15-20 elever.

Engelsk er selvsagt som første fremmedspråk, og morsmålsopplæring får vel de som har krav på det. Men et fremmedspråk til - hvilket? Og hvorfor?


#44

Nabbe sa for siden:

Jeg vil si fransk. :D

Fordi jeg lærte tysk på skolen, og har sett gjennom reising, hvor mye jeg hadde spart av hodebry dersom jeg kunne fransk istedet for tysk.


#45

Elin sa for siden:

Da vil jeg si fransk, spansk eller nederlandsk :D og dermed fjern tysken!


#46

Elin sa for siden:

Jeg lærte også tysk og har ALDRI brukt det bortsett fra på noen strø-turer i Tyskland. Jeg ser i dag at jeg hadde hatt mye mer utbytte av spansk, fransk eller ja nederlandsk for den saks skyld. Alle tre er språk som snakkes i mange, mange land rundt omkring i verden - i sær fransk og spansk.


#47

LaBanga sa for siden:

Fransk ER faktisk det nest mest brukte fremmedspråket i verden, etter engelsk. Spansk snakkes i flere land, men fransk er det flere som lærer på skolen. Lærer man først fransk, så er det også en smal sak å lære seg de andre romanske språkene senere. Sånn rent språkgruppemessig, så tror jeg det kan være nyttig med en romansk tredjespråk. Jeg tror det vil øke den generelle språkfølelsen å starte så tidlig med et språk i en annen språkgruppe enn våre egen og engelsk.


#48

Tallulah sa for siden:

Tilbudene av fremmedspråk har mer eller mindre blitt styrt av hvilke land vi handler mest med, og det har endret seg drastisk fra den tiden det var mest Tyskland. Jeg tror kommende generasjoner vil ha stor fordel av å være i forkant eller forholdsvis i takt med handelsutviklingen, og det å begynne tidlig med språk er viktig i så måte. Artikkelen i Aftenposten i dag setter jo søkelyset nettopp mot viktigheten av andre språk enn det som tilbys i dag.


#49

Sitron sa for siden:

Ja, det er jo ikke til å legge skjul på at det har vært vanskelig å få istand morsmålsundervisning på flere skoler. Når man da sitter på en grendaskole i Finnmark med en russer, en nordmann, en finne og en same, så kan jeg se for meg at det vil være vanskelig å få nok stillinger, økonomisk sett, til å undervise alle disse barna på sitt eget språk.


#50

LilleLeo sa for siden:

Svigerinnen til svigerinnen min holder på å lære jenten norsk, fransk og engelsk. I en alder av halvannet. Jeg synes kanskje det er litt drøyt.


#51

Nabbe sa for siden:

Ja, morsmålsundervisningen i seg selv, ja. Det vet jeg jo. Men der det fungerer, fungerer det jo.


#52

him sa for siden:

Hvis du bare vil vite min "drømmeskole", uten noen realistisk forankring ville den ha sett slik ut.

  • Ett norskfag med både nynorsk og bokmål. Elevene velger skrivespråk, men må lese begge deler. Nynorsk er et nydelig og poetisk språk.
  • Samisk
  • Engelsk
  • Spansk

#53

Michayla sa for siden:

Signerer, men bytter ut Samisk med Fransk.


#54

daffy sa for siden:

Uenig. Fransk er jålete, tysk er vakkert. Det er litt som pop og rock. Fransk er lettlikt, innsmigrende og alt som er ved det kommer til uttrykk umiddelbart, ikke ulikt en dansebandslager eller en hollywoodfilm. Tysk derimot, er mye dypere, tysk har så mange gode ord hvor klangen sier like mye om ordet som ordet selv.


#55

Olympia sa for siden:

Jeg er uenig med deg, og liker begge språkene like godt. Jeg snakker begge flytende, men for meg har tysken vært mye kjekkere å ha i Norge enn fransken, mtp på jobb, daglig bruk osv. Jeg tror kanskje fortsatt tysk er mer praktisk å ha på skolen.


#56

Nabbe sa for siden:

I Norge kommer man kanskje lenger med tysk, men ikke i verden. :erfaren:


#57

Michayla sa for siden:

Samme erfaring har jeg.

Jeg nektet å ha tysk på skolen, hehe, fikk ha styrketimer i norsk og engelsk istedet.
Synes tysk er et forferdelig stygt og hardt språk.
Lyder helt for j...... ut.

Noen sanger er fine, men det er få....


#58

Huldra sa for siden:

Ja, og med varm og sunn lunsj hver dag.


#59

Olympia sa for siden:

Jeg skjønner det. Men ettersom det kan antas at de fleste nordmenn blir boende i Norge så ville jeg skjønnt en avgjørelse om at det blir tysk. Eller urdu, kanskje. Samisk burde helt klart læres også, eller i hvert fall oppfordres til å læres.


#60

Elin sa for siden:

Jeg liker hverken fransk eller tysk jeg - om jeg må høre på det! :) synes både italiensk, spansk, gresk, nederlandsk og arabisk er penere å høre på. Men jeg tror det kan være lurt å lære fransk allikevel, selv om jeg aldri fikk den helt store interessen for det. Dessverre.


#61

Elin sa for siden:

:knegg: Sorry, men jeg måtte bare:

Nicole


#62

Michayla sa for siden:

Var hun jeg tenkte på, har en LP av henne, samt av Heintje..

Meine kleine freiheit et eller annet av Nicole.


#63

pippo sa for siden:

Jeg lever i samme verden som Blånn, og synes det virker utopisk å innføre enda et fremmedspråk. Morsmålsundervisning kan de fleste glemme i Osloskolen, hvertfall. Noen få får noe tospråklig støtte. Mange skoler i vårt område har opptil 10 språk representert i hver klasse, og 3-4 ganger så mange representert på skolen. Svært mange av disse barna har mer enn nok med å lære seg norsk godt nok til å mestre skolen.


#64

nam sa for siden:

Synes det er dårlig om det at vi har så mange utlendinger i den norske skolen, skal være grunn til at norske barn ikke bør få lære seg fremmedspråk tidlig. Antall samer i Norge er vel heller ikke så høyt i forhold til resten av de norske barna. Om det er slik at etnisk norske barn er klare for å lære et andre fremmedspråk på barneskolen, så bør ikke de bli hemmet av barna som er fremmedspråklige. Det synes jeg ikke noe om.


#65

him sa for siden:

Dette er i såfall ikke utlendigene sin feil, men politikerne som bevilger penger. Hovedproblemet som Blånn og Pippo beskriver er jo resursmangel - ikke at det er mange utenlandske barn i klassen. Jeg skjønner heller ikke hva antall samer i Norge har med dette å gjøre?


#66

nam sa for siden:

Nei, jeg sier da heller ikke at det er de flerspråklige sin feil. Grunnen til at jeg nevnte samiske barn er fordi de er jo også flerspråklige.

Jeg synes det er helt feil om norske barn ikke bør få muligheten til å få tidlig språkelæring pga at vi har mange "halvt utenlandske" barn i skolene, som allerede er flerspråklige.


#67

him sa for siden:

Jeg kan fortelle deg at per i dag er jeg sikker på at det ikke er praktisk mulig med flere fag inn i grunnskolen. Skal det inn flere fag må skoletiden utvides, det har ingenting med "halvt utenlandske" barn å gjøre i det hele tatt.


#68

Maverick sa for siden:

Men skal man prioritere at etnisk norske barn for et andre fremmedspråk i stedetfor at innvandrerbarn og samiske får opplæring i morsmålet sitt?


#69

nam sa for siden:

Må de settes opp mot hverandre?


#70

Maverick sa for siden:

Det var det jo du som gjorde.

De som har mer peiling enn meg sier at ressurser er et problem, og da må man jo tydeligvis velge mellom godene.


#71

him sa for siden:

Det er jo du som setter dem opp mot hverandre, med utsagn som:


#72

nam sa for siden:

Nei. Jeg kommenterte at andre her satt de opp mot hverandre.


#73

nam sa for siden:

Disse siterte jeg. Og kommenterte:

Å her satt alfaCharlie flerspråklige sine fag, opp imot undervisning i "andre fremmedspråk" for resten av barna i barneskolen.

Noe jeg mener fortsatt er en veldig dårlig grunn for at "andre fremmedspråk" ikke skal komme inn i barneskolen.


#74

Maverick sa for siden:

Akkurat nå skjønner jeg ikke hvordan jeg har misforstått deg nam, men jeg har tydeligvis gjort det.

ser på nytt på nytt


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.