Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Jeg tror dette kan være spennende at barna kan få en mykere introduksjon av et andre fremmedspråk. De fleste synes jo det er kjempemoro med engelsk, kanskje det blir lettere å lære flere språk om man starter tidlig?
Jeg tror det er lurt. Og så håper at jeg det i såfall vil være høyt fokus på praktisk språkbruk (skravling), og ikke så mye på grammatikk til å begynne med. Jeg er fortsatt irritert over at jeg ikke kan snakke noe særlig tysk etter fem års undervisning og gode karakterer. Alt for stort fokus på grammatikk og for lite på å lære å snakke.
Nå er vel aktiv bruk av språket en forutsetning om de skal lære 7-åringer det. Det ville jo vært helt absurd å begynne med fremmedspråkgrammatikk i annet trinn.
Det bør nok være hovedfokus på praktisk språkbruk, ja! Samtidig så tror jeg det er en fin anledning til å snakke litt om grammatikk på et overordnet plan når man lærer flere språk. Det å se forskjellen på språkene osv, uten at man skal drive og pugge og styre, så klart.
Emma har i år EN time engelsk. Jeg foretrekker at de bruker tid på å lære et språk godt først. Men ja, om de kan få flere språktimer, så er jeg åpen for et til språk, så absolutt.
Hovedproblemet slik jeg ser det er at det er for mye som skal inn i skolen. Tidligere (det betyr egenlig da jeg var ung. :knegg: ) var det kun fag i skolen, nå er det jo veldig fokus på aktivitet og kosthold fordi det eksisterer et fedmeproblem. Det har jo også vært bedt om mer fokus på realfagene. NTNU vet jeg har klaget på for dårlig matematikkunskaper hos de som begynner der. I tillegg viser disse nasjonale prøvene at norske elever gjør det dårligere enn andre land så det har vært bedt om mer fokus på "basisfagene".
Jeg tror at skoletiden må utvides hvis det skal inn mer, per i dag.
Jeg er ikke imot å lære grammatikk, altså. Jeg liker til og med grammatikk veldig godt, og er ikke redd (tror jeg). Men jeg tror ikke det er så bra å bruke grammatikken som utgangspunkt når man skal lære et nytt språk. Først bør man ha på plass endel ord og snakk, så kan man lære grammatikk.
Ja til mer språkundervisning - og ja til heldagsskole! :nemlig:
Jeg tror barna ville synes det var gøy å lære et annet språk, selvsagt om dette ble lekt inn på en måte tilpasset barnas alder og utvikling - ved bruk av sang, rim og regler etc.
Storebror elsker å lære engelsk - han plukker opp kjempemye bare ved å spille på BBC sine barnesider. :jupp:
Helt ærlig ser jeg ikke poenget. Det er flott at de starter med engelsk i første klasse, men enda et fremmedspråk? Hva skal de med det? Hvis norske barn kan norsk og engelsk så er jeg overbevist om at det holder fram til 10-12 års alderen. Engelsk er vårt viktigste fremmedspråk, og det bør de lære. Hvis det skal økes på undervisningstiden så syns jeg heller andre ting bør prioriteres enn enda et språk.
I utgangspunket tror jeg det er ganske lurt å starte så tidlig.
Tror ungene i større grad letter lærer da.
MEN, det er jo et stort men.
Slik skolen er i dag så er det rett og slett ikke tid.
Det er allerede i dag for få timer til at de lærer ting optimalt, spesielt når det gjelder språk.
Det beste ville vært å innføre heldagsskole, men kortere økter og mere pauser.
Her mine går på skole har de stort sett bare dobbelttimer, noe som er ganske ugunstig med tanke på læringskurven som vier at læringsevnen daler brutalt etter 50 min.
Da er timer på ca 90 min lange.
Antall timer har jo økt pr trinn siden min eldste gitt startet på skolen.
Men de har i gjennommsnitt ikke så mye lengre dager, men heller flere dobbelttimer.
1 time engelsk i uka gir lite læring, de glemmer store deler av hva de har lært fra gang til gang. Klart man må regne med å repetere, men med så lite undervisning i et fag pr uke blir det mye repetering.
Dessuten er norskundervisningen også viktig.
Skriving blant annet, og de bør også bruke mer tid på det.
Så ja til flere fremmedspråk om de går over til heldagsskole, ellers Nei takk.
Jeg skal garantere deg at jeg skal slå en hvilken som helst førsteklassing i å lære meg språk, bla fordi jeg kan to språk fra før av og har en bedre oversikt over gramatikken (OK, jeg er ikke supergod, men en førsteklassing skal jeg slå). Det man ikke greier å lære seg i voksen alder er perfekt uttale, spesielt slike som jeg - umusikalsk og tonedøv - vil ha problemer.
Både spansk og kinesisk er jo per i dag språk som snakkes av flere enn det er engelsks-språklige. Nå tror ikke jeg at mandarin kommer til å bli et verdensspråk, jeg vil nok tro at det kommer til å forbli et språk med latinske bokstaver. Spansk er jeg mer usikker på, men i vår del av verden (Europa) tror jeg at engelsk blir å holde stand.
Jeg syns det er helt flott. De lærer jo engelsk fra første trinn nå, så toern har hatt engelsk et år allerede. De kunne godt ha trappet opp litt på timeantallet, da.
Jeg tror heller ikke at mandarin kommer til å bli et verdensspråk, ei heller at engelsk kommer til å miste sin posisjon som det, men de er likefullt i ferd med å bli ekstremt viktige. Det er en grunn til at omtrent alle handelsskoler f.eks. underviser i mandarin. Jeg mener ikke at man skal slutte å lære bort engelsk, men jeg syns det er en god idé å utvide med et språk til fra tidlig alder.
:heia: til begge. I tillegg til Tinetoffs og andres pro-argumenter kan jeg nevne, at barn synes at fremmedspråk er spennende. Det er først senere at man utvikler "fremmedspråkskrekk". Min flerspråklige familie vekker bare undring og interesserte spørgsmål hos nabobarn og skole/barnekamerater.
Og heldagsskole hadde vært topp, ja. Som det er blir det bare en masse hjemmelekser og overflytting av ansvar til foreldrene. Resultat: de ressursesterke blir ennå bedre, mens de ressursesvake blir ennå dårligere.
Ja til tidlig språkintro! Vi har jo lært ungene engelsk, og er takknemlig for den ene engelsktimen skolen her tilbyr fra første klasse. I tillegg har vi funnet en super engelslærer som har private klasser (10 elever) på ettermiddagen. Men vi her heldige, for læreren til storesøster er enig i at jo tidligere, jo bedre, så de har begynt så smått med litt spansk også. Ingen av lærerne kan det, men en i klassen har spanske foreldre så derfor har man funnet et samarbeid.
Jepp, på steinern fikk vi dette allerede i min tid som elev, vi begynte med både tysk og engelsk fra dag 1. Riktignok var det mest barnerim, vers og sanger de første årene, en myk start for å bli kjent med språkenes "melodi". Kjempebra, det!
Altså, jeg jobber i en flerkulturell klasse og har allerede mange språk og religioner representert: tamilsk, filipinsk, albansk, arabisk, kurdisk, norsk, etiopisk, tyrkisk og norsk... For oss er det mer enn nok for de fleste å lære god norsk og en del engelsk...
I disse tilfellene kan elevene søke fritak og heller få undervisning i sitt morsmål, kan de ikke?
På videregående er det i hvertfall lov å søke fritak fra 2. fremmedspråk og heller ta privatisteksamen i f.eks. arabisk.
:ja: og jeg håper snart at de går bort i fra bare tradisjonelle språkvalg som tysk, fransk og spansk, men at det etter hvert i vårt multikulturelle samfunn blir mulig å velge andre "store" språk som er minst like viktige.
Jeg ville ikke vært enig i august men nå har storebror gått i 1.klasse i noen måneder og han kan faktisk lese litt allerede!!
HAn er født sent i desember og er en liten hyper tass som ikke har så mye ro i kroppen men jammen har han ikke lært litt av hvert siden august.
De har allerede lært 9 bokstaver og nå skriver de ord allerede. Han leser de også med litt hjelp.
De har matte og plusser sammen tall og de lærer engelske regler, tall, farger og små kjente ord. De har data og lærer å finne litt frem på nettet..
HAn er superinteressert i alt og det går kjempefint. Han har også lært å sitte mer rolig i timene.
Han er veldig mottakelig for læring og vil så gjerne lære....
Det kommer jo an på hvilke ressurser skolen kan tilby. Det er jo ikke bare-bare å hoste opp lærere i hvilket som helst språkfag. Men de tradisjonelle og nære språkene som fransk, tysk og spansk burde man jo klare å tilby. Om man har ressurser, så kan man jo tenke andre språk også.
Fremmedspråklige elever burde uansett få undervisning på sitt morsmål i tillegg til norsk og engelsk.
Det står en spennende artikkel om språkfag i Aftenposten i dag. Språk som etterspørres i næringslivet og som blir sett på spisskompetanse er bl.a. kinesisk, arabisk og russisk. Dette er i dag universitets-fag. Jeg kan se for meg i fremtiden (ikke altfor lenge) at det skulle kunne bli mulig å velge disse språkene tidligere...kanskje ikke barneskolen, men videregående.
Hvis man snakker om et andre fremmedspråk i barneskolen så må jo det bli ETT språk som alle elevene lærer. Det vil være urealistisk å tro at skolen får tilført så store ressurser at de kan tilby flere fremmedspråk, spesielt på skoler der klassetrinnet består av under 15-20 elever.
Engelsk er selvsagt som første fremmedspråk, og morsmålsopplæring får vel de som har krav på det. Men et fremmedspråk til - hvilket? Og hvorfor?
Jeg lærte også tysk og har ALDRI brukt det bortsett fra på noen strø-turer i Tyskland. Jeg ser i dag at jeg hadde hatt mye mer utbytte av spansk, fransk eller ja nederlandsk for den saks skyld. Alle tre er språk som snakkes i mange, mange land rundt omkring i verden - i sær fransk og spansk.
Fransk ER faktisk det nest mest brukte fremmedspråket i verden, etter engelsk. Spansk snakkes i flere land, men fransk er det flere som lærer på skolen. Lærer man først fransk, så er det også en smal sak å lære seg de andre romanske språkene senere. Sånn rent språkgruppemessig, så tror jeg det kan være nyttig med en romansk tredjespråk. Jeg tror det vil øke den generelle språkfølelsen å starte så tidlig med et språk i en annen språkgruppe enn våre egen og engelsk.
Tilbudene av fremmedspråk har mer eller mindre blitt styrt av hvilke land vi handler mest med, og det har endret seg drastisk fra den tiden det var mest Tyskland. Jeg tror kommende generasjoner vil ha stor fordel av å være i forkant eller forholdsvis i takt med handelsutviklingen, og det å begynne tidlig med språk er viktig i så måte. Artikkelen i Aftenposten i dag setter jo søkelyset nettopp mot viktigheten av andre språk enn det som tilbys i dag.
Ja, det er jo ikke til å legge skjul på at det har vært vanskelig å få istand morsmålsundervisning på flere skoler. Når man da sitter på en grendaskole i Finnmark med en russer, en nordmann, en finne og en same, så kan jeg se for meg at det vil være vanskelig å få nok stillinger, økonomisk sett, til å undervise alle disse barna på sitt eget språk.
Uenig. Fransk er jålete, tysk er vakkert. Det er litt som pop og rock. Fransk er lettlikt, innsmigrende og alt som er ved det kommer til uttrykk umiddelbart, ikke ulikt en dansebandslager eller en hollywoodfilm. Tysk derimot, er mye dypere, tysk har så mange gode ord hvor klangen sier like mye om ordet som ordet selv.
Jeg er uenig med deg, og liker begge språkene like godt. Jeg snakker begge flytende, men for meg har tysken vært mye kjekkere å ha i Norge enn fransken, mtp på jobb, daglig bruk osv. Jeg tror kanskje fortsatt tysk er mer praktisk å ha på skolen.
Jeg nektet å ha tysk på skolen, hehe, fikk ha styrketimer i norsk og engelsk istedet.
Synes tysk er et forferdelig stygt og hardt språk.
Lyder helt for j...... ut.
Jeg skjønner det. Men ettersom det kan antas at de fleste nordmenn blir boende i Norge så ville jeg skjønnt en avgjørelse om at det blir tysk. Eller urdu, kanskje. Samisk burde helt klart læres også, eller i hvert fall oppfordres til å læres.
Jeg liker hverken fransk eller tysk jeg - om jeg må høre på det! :) synes både italiensk, spansk, gresk, nederlandsk og arabisk er penere å høre på. Men jeg tror det kan være lurt å lære fransk allikevel, selv om jeg aldri fikk den helt store interessen for det. Dessverre.
Jeg lever i samme verden som Blånn, og synes det virker utopisk å innføre enda et fremmedspråk. Morsmålsundervisning kan de fleste glemme i Osloskolen, hvertfall. Noen få får noe tospråklig støtte. Mange skoler i vårt område har opptil 10 språk representert i hver klasse, og 3-4 ganger så mange representert på skolen. Svært mange av disse barna har mer enn nok med å lære seg norsk godt nok til å mestre skolen.
Synes det er dårlig om det at vi har så mange utlendinger i den norske skolen, skal være grunn til at norske barn ikke bør få lære seg fremmedspråk tidlig. Antall samer i Norge er vel heller ikke så høyt i forhold til resten av de norske barna. Om det er slik at etnisk norske barn er klare for å lære et andre fremmedspråk på barneskolen, så bør ikke de bli hemmet av barna som er fremmedspråklige. Det synes jeg ikke noe om.
Dette er i såfall ikke utlendigene sin feil, men politikerne som bevilger penger. Hovedproblemet som Blånn og Pippo beskriver er jo resursmangel - ikke at det er mange utenlandske barn i klassen. Jeg skjønner heller ikke hva antall samer i Norge har med dette å gjøre?
Nei, jeg sier da heller ikke at det er de flerspråklige sin feil. Grunnen til at jeg nevnte samiske barn er fordi de er jo også flerspråklige.
Jeg synes det er helt feil om norske barn ikke bør få muligheten til å få tidlig språkelæring pga at vi har mange "halvt utenlandske" barn i skolene, som allerede er flerspråklige.
Jeg kan fortelle deg at per i dag er jeg sikker på at det ikke er praktisk mulig med flere fag inn i grunnskolen. Skal det inn flere fag må skoletiden utvides, det har ingenting med "halvt utenlandske" barn å gjøre i det hele tatt.