Multi oppgavebok, 7a, oppgave 1.54. Det er satt opp tabeller med positive og negative tall, og oppgaven er å finne forskjellen mellom tallene i kolonne A og B. Er ofrdet "forskjell" definert i matematikken, egentlig? Nå husker jeg ikke tallene, men si at det står -46 i kolonne A og 30 i kolonne B. I mitt hode er forskjellen 76 uansett hvilket tall som står hvor. Men definerer Multi forskjell som en absoluttverdi, eller som et positivt alternativt negativt tall? Dvs. spiller det noen rolle hva som står i hvilken kolonne?
Hvordan i alle dager er det meningen at ungene skal sette opp dette som et regnestykke?
30+46 = 76?
-46-30 = -76????
30 - (-46) = 76???????? (det har de jo ikke lært en gang)
Jeg blir frustrert av slike ikke-matematisk fremstilte oppgaver i en mattebok - hvordan skal jeg lære ungen matte uten å disse matteboka totalt? :gaah: Hvem lager sånne bøker, det kan da ikke være matetmatikere? Eller holder jeg på å bli gal? :gal:
Forskjell er vel bare et annet ord for differanse, jeg vil tro det er et ord de har lært?
Og det er en stund siden jeg hadde 7. klassing, men har de ikke lært å trekke fra et negativt tall enda? (For i så fall er jo oppgaven veldig rett frem.) Hvis ikke, så kanskje det er meningen de «bare» skal skjønne/tenke seg til hva differansen blir, som et ledd i forberedelsen til å trekke negative tall fra positive?
Dette er det samme som de holdt på med her i multi for 5. Klasse forrige uke. Jeg lurte også litt på uttrykket forskjellen. Hvordan skriver man opp det stykket.
Ungen her skrev - 46 og 30 = 76. Fikk gode tilbakemeldinger fra læreren på oppsettet så da regner jeg med at det var greit.