Jeg la nemlig igjen nummeret mitt for at de skulle ringe tilbake, noe som gikk rasende fort, men nummeret som kom opp er irsk. Jeg ønsker ikke å forklare "problemet" på engelsk... :flau:
Saken er at jeg mottok en e-post fra de som ser tilsynelatende ekte ut, men som jeg er nokså sikker på er falsk. Det står at de har/skal belaste meg fir 599,- for ekstra lagringsplass på en iPhone... Jeg har altså ikke en slik telefon, kun en Ipad liggende som ikke har vært i bruk på et år. Jeg ønsker dermed bare å så bekreftet at dette er en falsk e-post.
Vel, nå er jeg i alle fall sikkert å at dette er forsøk på svindel. Jeg har jo faktisk ingen apple-id på den e-posten oppgitt i e-posten jeg mottok. Er så lenge siden så jeg husker ikke om jeg noen gang opprettet en slik id eller ikke, men da jeg selv prøvde å logge meg inn fikk jeg til beskjed at det ikke eksisterer en id med min e-postadresse. Det er ikke trukket penger fra kontoen min heller.
Skjønte det var noe rart så jeg prøvde å klikke på en av linkene i e-posten for å kontakte de og adressen som kom opp i nettleseren da var rimelig "gresk".
Det kan godt hende at det sitter nordmenn i Irland altså, den norske IT-supporten hos oss var basert i Irland før den ble lagt ned. Men ellers vet jeg ikke.
Men det høres jo rimelig suspekt ut. Jeg betaler for ekstra icloud-lagring, og tror det koster ti kroner i mnd eller noe sånt.
Det kan godt være norsk selv om det er irsk nummer. :nemlig:
Det er nemlig billig å drive it-business i Irland, så det er mange av de store it-selskapene som bruker Irland som base. Jeg kjenner mange som har jobbet for f.eks. Dell og HP, på norsk, fra Irland.
(Jeg har selv jobbet for norsk Packard Bell, i Sverige. Sånn er livet i kundesenter-bransjen. :knegg: )
Jeg ser du har fått svar på spørsmålet ditt av deg selv, men jeg snakket altså med Apple kunde support i dag og kan bekrefte at selv med irsk nummer så var det en norsk-talende herremann som hjalp meg. :jupp: