Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Administrering av dugnad - forhåndsbestilling eller fast antall?

#1

Elise sa for siden:

Snart tid for styremøte igjen, og jeg bør ha en mening om akkurat dette (for det er nok jeg som ender med jobben).

Er det mer eller mindre administrasjon og oppfølging hvis man får ta inn forhåndsbestilling på produkter man selger, vs det at alle får og må betale for et visst antall?

Jeg ser klart for meg at det er mer jobb med forhåndsbestilling, men er det overkommelig? Hvis man har 20 medlemmer som skal gjøre det? Hva med 150?


#2

Ru sa for siden:

Hvis det er kakebokser fra Nordkak er det mye enklere med forhåndsbestilling.


#3

apan sa for siden:

På håndball-laget til eldste har vi forsøkt både forhåndsbestilling og ikke av kakebokser fra Nordkak.

Fordel med forhåndsbestilling:

  • Totalt salg blir antagelig større fordi alle kan velge selv
  • For de fleste går salget lettere fordi man kan ta imot forhåndsbestillinger selv og det vil nok i de fleste tilfeller gi mindre dørsalg med en slik fleksibilitet

Ulempe med forhåndsbestilling:

  • Betydelig administrasjon rundt bestilling, opptelling og utdeling (dette vet jeg, for jeg gjorde det i fjor) - MEN: det er jo noe arbeid rundt dette uansett. Ulempen er når Nordkak sender noe annet enn de skal, da må man ha full oversikt når ting er forhåndsbestilt, ellers kan man jo bare dele ut det man har fått.

#4

Charlie sa for siden:

For min egen del, for salgsbiten, tenker jeg det går lettere med forhåndsbestilling. Fordi de folk synes er gode ikke nødvendigvis samsvarer med Nordkaks fordeling. Jeg har avvist selgere mer enn en gang fordi de ikke har min favoritt - som jeg gjerne kan kjøpe flere bokser av. Derfor tenker jeg det er enklere å selge, man kan selge mer, og pga det foranstående blir det kanskje også mer positivitet rundt dugnaden. Litt på siden av det du spør om, men henger litt sammen med det, også.


#5

Elise sa for siden:

Ja, det er derfor jeg er interessert i å gjøre det på den måten, Charlie. Jeg spyr av salgsdugnader hvor noen andre har bestemt hva jeg skal selge. Men siden det er jeg som kommer til å få alt ekstraarbeidet hvis hver enkelt kan ta inn bestillinger, bør jeg sikkert tenke nøye gjennom det før jeg foreslår det til styret.


#6

Ru sa for siden:

Vi har bare solgt disse kakeboksene til inntekt for laget, så da er det jo færre å administrere. Men det ble et par hundre bokser, så noe admin var det jo.
Jeg tenker at det nok blir en del jobb, administrativt, men det handler egentlig om gode lister og excel-ark, og så ordner det seg. Dersom det finnes naturlige gruppefordelinger ville jeg vurdert å bryte det ned litt. :nikker:
Og erfaringsmessig selger man mye mer når folk kan velge selv. :nemlig:


#7

Anne C sa for siden:

De gangene jeg har solgt kakebokser med forhåndsbestilling har jeg fått solgt MYE mer enn når man han den kjipe ferdige pakka som noen har satt sammen.


#8

Elise sa for siden:

Ja, jeg lurer på om vi rett og slett bare skal kjøre på til den ene gruppen som har en utenlandstur som ligger og venter.


#9

apan sa for siden:

Hvor mye folk er det snakk om da? Og er det kakebokser?
Jeg bestilte for 27 stykker i fjor. Det var ganske omfattende leveranse av paller og det fylte hele kjelleren.


#10

Elise sa for siden:

Nei, vi har ikke landet på om det blir kakebokser enda. Det ene laget er kanskje 20 stk, hele greia er 150 kanskje.


#11

apan sa for siden:

150 stk er veldig mange å ta inn bestillinger fra. Det hadde jeg ikke orket. Uansett hva. Jeg har også tatt inn bestillinger på dopapir/tørkeruller, og det er jobb nok å få inn fra 20-30 stk. Dersom jeg skulle hatt flere, ville jeg hatt en greie der jeg sa at man bestilte innen det og det, og alle som ikke gav lyd fra seg fikk en forhåndsdefinert pakke. Da slipper man å purre. Jeg purrer på de samme hver eneste gang.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.