Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Lease bil i stedet for å kjøpe, erfaringer?

#1

Polyanna sa for siden:

Jeg er litt drittlei av å være bileier. Nå skal vi ha den førbannade S-maxen til den føles "brukt opp", og eldste har lappen og vi kanskje heller skal ha to små elbiler enn den ene digre dieselen. Eller noe helt annet, avhengig av behovene når vi kommer så langt.

Jeg syns det er mye mikk med bilen, og så er det det å alltid lure på om det er etellerannet gærent som kommer til å dukke opp. Nå gir den noen signalfeil dann og vann, umulig å reprodusere på verkstedet = umulig å fikse. :gal:

Jeg tenker at leasing vil gi litt mer fleksibilitet, og litt mindre bryderi med hele bilholdet. Noen som har erfaringer med dette?


#2

Tallulah sa for siden:

Jeg tror det har vært et par tråder om det før, hvor det skal en del til før det lønner seg?

Trenger dere egentlig bil i hverdagen? Evt. ha en el-bil og heller benytte dere av nabobil og liknende tjenester når dere trenger noe mer?

(ellers kjenner jeg meg godt igjen i å være drittlei av å eie bil. Jeg virkelig misliker bilen vår. I vår privatbilbruk skulle jeg gjerne bare brukt nabobil og slikt, men ser at det er praktisk for Høvdingen med egen bil i jobben)


#3

Tjorven sa for siden:

Vi lurer på det samme.

Vi liker bilen vår, men den begynner å bli tilårskommen og vi orker ikke å ha for mye styr med den. Egentlig hadde vi tenkt å kjøpe en el-bil, men tilgjengeligheten på el-biler som er store nok for oss 4 og har lang nok rekkevidde er foreløpig begrenset. Eller har ekstremt lang leveringstid.

Men jeg ser liksom ikke for meg at leasing vil gi noe mer fleksibilitet. Hvorfor skulle det det?


#4

Polyanna sa for siden:

Vi trenger den dessverre til logistikken. Vi bruker heldigvis ikke bil til jobb, men med en som spiller bandykamper (med enorme mengder utstyr) fra Hamar til Drammen + en del i Sverige, og har istrening overalt til de merkeligste tider (istrening på Ski søndag morgen, anyone? :gal: ), to med klatring på andre enden av byen (selv om de stort sett reiser kollektivt så passer det ikke alltid), karate som er i teoretisk sykkelavstand, men så kommer vinteren, friidrett i Bærum, etc., så kjøres bilen de fleste dager. Selv om vi samkjører når vi kan. Og den må være stor. Makeløst nok klarer den faktisk å romme fire svære bandygutter med 4 ENORME bandybagger og skolesekker og "legg"skinn og det hele når vi samkjører til morgentrening onsdager. :humre:

Men på sikt vil jo han eldste kunne kjøre seg selv, og da kan det være aktuelt med en liten bil + bildeling, ja, eller to små. Vi vil jo fortsatt være fem ganske svære folk (og kanskje en hund), så plass trenger vi jo. :p


#5

Polyanna sa for siden:

Jeg vet ikke nok om leasing, jeg innbilte meg at det ville være litt som å være bestemor: Ha den når det er stas, og levere den tilbake når den begynner å bråke. :knegg:


#6

Lavender sa for siden:

Fra 150 000,- for tre år med liten leasing bil, innskudd pluss mnd leie. Da får dere nybil, må betale leasingavgift pluss renter som har en tendens til å øke, pluss servicer, pluss årsavgift som faktureres med moms. Og en sluttregning for eventuelle skader. Det siste føles som å ha leiebil ansvar, og det er jo det det er. Km begrensning gjerne på 45 000 km på tre år.

Vi leaset hos Volvo, godt fornøyd, men ikke noe for oss som kjører mindre enn 20 000 km på tre år. Det blir for dyrt.

Godt tilbud dette. 5000,- pr mnd, 0,- innskudd og 60 000,- km.
www.privatlease.no/FAMILIEBILER/Skoda-Suberb-Stv/


#7

Pegasus sa for siden:

Jeg leaser bil, men hvor fornøyd jeg er, kan jeg vel strengt tatt ikke svare på før leasingperioden er over, og jeg får evt sluttregning for lakkskader m.m. Er spent på om bilfirma og jeg er enige om hva som er normal slitasje.


#8

Zulu sa for siden:

Jeg leaser også, og har gjort det i noen måneder. Jeg har valgt en avtale over tre år. Typisk kan du velge litt hvor stort innskudd du vil inn med ved oppstart, også justeres månedsavgiften etter det.


#9

Elisabet sa for siden:

Jeg ville valgt heller lavere innskudd og høyere leie. Skal en være uheldig å vrake bilen, så får en ikke noe igjen av innskuddet uansett. Da er det tapt. Les i alle fall kontrakten veldig nøye når det gjelder mange forskjellige sånne ting. Kan jo være forskjell fra merke til merke også. Hadde ei venninne som opplevde dette ved leasing av en elbil.


#10

Isprinsessen sa for siden:

Om dere leaser eller kjøper ny bil så er det jo like mye jobb men å selge den gamle, finne ny type bil dere ønsker, service, daglig bruk etc er det samme. Hvorfor vil du lease da istendenfor å eie selv? Leasingselskapet skal også tjene sine penger og jeg tenker leasing er bedre for de som kan få skattemessig gevinst ved leasing kontra kjøp. Dvs du aktiverer ikke noe i balansen og resultatmessig overskudd du skal skatte av blir mindre.


#11

Blå sa for siden:

Jeg kjenner meg igjen i å mislike bilhold. Hovedgrunnen til at vi gikk over til bildelering for to år siden var å slippe å tenke på bilen når vi ikke brukte den. Noen andre tar den på verksted, noen andre skifter dekk. Jeg henter, kjører og setter tilbake. Null stress.

Nå bruker nok dere bil oftere enn jeg gjør. Hos oss er det fotballkamper, turer til fjellet, ferier og kjøring til bror og svigerforeldre, som bor litt krøkkete til. Men jeg ville likevel sjekket ut hvor nær du har biler i bilkollektivet og vurdert om det lønner seg. I hvert fall om du tar vekk hverdagsstresset med bilen. For selv om du leaser den, så må du vel levere den på verksted og til dekkskift og sånt.


#12

Dragen sa for siden:

Jeg liker heller ikke bilhold, men ser for meg at leasing er penger ut av vinduet for meg som uansett har så gammel, nedbetalt bil at avskrivingen på den ikke koster meg noe særlig.


#13

Tjorven sa for siden:

Men det at den ikke koster deg noe gjelder jo bare så lenge du ikke trenger å reparere den. Det er det vi frykter at kan begynne å skje med vår bil. Og at kostnadene ved å reparere på en halvgammel bil etterhvert kan bli ganske betydelige. :vetikke:

Bilen vår nå er ca 7 år gammel, og så gammel bil har vi ikke hatt før (er bare på vår 2. bil). Den første trengte aldri å repareres i de 5 årene vi hadde den, men den vokste vi ut av.


#14

Karamell sa for siden:

Vi har leaset i tre og et halvt år nå. Mannen min, den sparsommelige revisoren, har regnet på det og fant ut at det lønnet seg/ gikk i null med den avtalen han fikk. jeg har ikke peiling selv. Den første leasingbilen byttet vi inn i sommer etter tre år. Det var en Audi A4,
Nå leaser vi en E-Golf. Og venter på en I-Pace, men den har vi/ skal vi kjøpt(e).



#16

Storm sa for siden:

Jeg leaser, og er fornøyd, selv om - som en over skriver, ikke vet hvor fornøyd før jeg leverer inn bilen og ser om jeg må betale ekstra. Men jeg ønsker å kjøre relativt ny bil, for å slippe problemer og reparasjoner, og jeg synes det er herk å selge bruktbiler. Og man har forutsigbare bilutgifter. Så for meg er det en god løsning, og jeg tror ikke den er så verst økonomisk heller.


#17

-ea- sa for siden:

Jeg har rettet startinnlegget for deg. :D


#18

Martis sa for siden:

Jeg tror en annen fordel med leasing nå fremover er at det skjer så mye på teknologifronten, og det er vanskelig å forutsi hva som skjer de neste årene. Hva vil en dieselbil være verdt om 3 til 5 år, blir det slik at det kun selges utslippsfri biler i 2025 eller er det kommet fossilfrie løsninger, så man slipper risikoen med å lease.

Når det gjelder påkost ved innlevering, så er det lurt å ta takst selv først og bruke smart repair hvis det er for mange lakkskader etc, det blir som regel billigere.


#19

Maverick sa for siden:

Syv år er ingen alder for en bil altså. :knegg: Jeg tror aldri jeg har hatt så NY bil.


#20

-ea- sa for siden:

Den jeg har nå var bare fem år da jeg kjøpte den. Nyeste bilen jeg har hatt. :ikke ford:


#21

ingling sa for siden:

Jeg aner ikke hva som er lurt å gjøre, men vil bare melde at jeg digger vår Ford Smax. :nemlig: Og har hatt null krøll med den på fem år. Synes den ble disset sånn. :knegg:


#22

Charlie sa for siden:

Vet en som leaser. Det tok vel noen måneder før det sank inn at lønnsom ikke var grunnen til å lease.

Så går de like nøye over bilen som når du har leid den, den dagen den skal leveres tilbake. Hver eneste liten ripe skal betales.

Vi har leasingbiler på jobb, som er fint fordi da er det alltid tilgjengelig bil. Privat hadde det vært en dyr fornøyelse for oss, fordi vi behandler bilen som en bruksgjenstand. Hadde man behandlet den som sitt dyreste eie (som kanskje er nærmere sannheten :knegg:) hadde det kanskje vært litt mer aktuelt.

Nå har jeg hatt veldig driftssikre biler, da. Så verksted er sjeldent og omtrent alltid planlagt i god tid. Pt Ford og en fantastisk mekaniker på verkstedet som er «vår».


#23

Teofelia sa for siden:

Min bil er en 2005-modell. Den har det vært veldig lite reparasjonskostnader på. Jeg har skiftet bremseskiver to ganger, samt byttet kløtsj og tectylbehandlet én gang, og det er vel de eneste større kostnadene jeg har hatt, tror jeg. Og de lå alle på under 10 000 kr.

#24

Tallulah sa for siden:

Hvordan er miljøregnskapet på å lease? Oppriktig spørsmål, ikke ment som skjult kritikk.


#25

Polyanna sa for siden:

SÅ sant!!!


#26

Polyanna sa for siden:

Jeg tror å ha en Ford er helt tipptopp hvis du er heldig og det ikke skjer noe med den. OM det skjer noe, så suger de hoppetau. Vi har dessverre fått en mandagsbil, og det er ikke til å TRO hvor elendige de er til å håndtere ting. Det er ikke de stakkarne på verkstedet sin feil, de lever under et tysk helvetesregime som gir dem null spillerom og helt håpløse, omstendige prosedyrer.

S-max, sånn på spekken, er en flott bil om man trenger 7-seter med 3 skikkelige seter bak (nesten alle de andre i den klassen har to seter og en strek imellom), og god størrelse på bagasjerommet, uten at det blir en hel flåte. Skulle bare ønske det var mindre krøll med den.

(Jeg er bra bortskjemt, da, som tidligere Toyota-eier)


#27

Polyanna sa for siden:

Toyota. :elsker:

(Men du ligger nok i rute til å skifte , snart, hvis du kjører på saltede veier. Det var det som bikket oss over på nybil (pluss at det fysisk VIRKELIG ikke var plass til tre unger i den størrelsen mine er, i bredden bak), jeg tror det skulle komme på noen og tredve tusen.)


#28

Floksa sa for siden:

På traktor heter det seg at om man har råd til å kjøpt kan man lease, men som man leaser fordi man ikke får lån bør man droppe det. Men jeg vet ikke om det kan overføres til bil og privatperson?

Mamma leaset bil og var veldig fornøyd. Helt til hun overskred km stand og måtte hastekjøpe den ut. Men selve konseptet å lease var hun svært tilfreds med.


#29

-ea- sa for siden:

Hva er det ved konseptet lease som folk er fornøyd med da? Det å "få" ny bil hvert tredje år? Slippe å bestille og betale verkstedtimer hvis det oppstår noe? Slippe å kjøpe nye dekk når det trengs etter noen år? Nytt batteri etter fem-seks-sju år?

Kan det sammenlignes med matkasser, der man får levert på døra det som trengs til å lage middag i en uke?

Er det det lettvinte folk vil ha?


#30

Floksa sa for siden:

Lettvint var nok helt klart viktig ja. Slippe styret med å selge og kjøpe. Slippe ansvaret med å passe på. Slippe å tenke verditap og når er det rett å selge osv.


#31

Polyanna sa for siden:

For meg ville det vært om det var lettvint, ja. Som nå, når bilen har begynt å lage alarmer i hytt og pine. :gaah: Det er jo noe dritt om vi vil selge den, for det må opplyses om, men verkstedet klarer ikke å fikse det. :gaah:


#32

Drømmedama sa for siden:

Vi er også her. Henger her for tips. Vurderer leasing etterhvert. Har også S-Max, omtrent like gammel som din, men vi er superfornøyde. For en bil! Går og går og er sprek og fleksibel. Har tålt alt og alle og servicen har vært super og i det hele tatt. Men den er brukt mye og har kjørt langt og snart er vi nok klar for bytte. Må ha mulighet for 7 seter igjen da... Bare to av barna som er med i bilen, men vi har ofte med venner av barna på ferie osv, vil ikke forandre på det. Så minst 6 seter trenger vi.


#33

Lavender sa for siden:

Kunne en rimelig og romslig el-bil vært noe for dere, pluss en gammel stor bil til langturer? Jeg kjenner flere familier som kjøper Leaf, e-Golf og tilsvarende for å ta all den belastende småkjøringen, det er drepen for store dieselbiler.

Selv leier jeg store biler på Nabobil. Har møtt flere utleiere som nesten klarer seg med liten elbil, som ikke riktig er klare for å kvitte seg med storbil, men som ønsker inntekter på storbilen som dekker vedlikeholdet. For høyt km forbruk, storbil og diesel i Oslo og omegn er dyrt av flere årsaker.

Jeg kjenner to familer som har godt brukt S-max til salgs, det tar tid og blir dyrt for selgerene.



#35

Camomilla sa for siden:

Jeg er på min 4 leasingselskapet og neste i februar blir og det.
Da blir det ikke bensin eller diesel, men el, så får vi se hva som skjer etter den bilen.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.