Vi har i dag en 18 år gammel Opel zafira. Den er nylig EU-godkjent og lever nok i minst to år til. Men den begynner jo å dra på åra (har gått 350.000km) og vi stoler ikke 100% på den lenger. Vi disponerer i tillegg en nyere Suzuki men av forskjellige grunner er det litt trøblete (svigermor sin).
Eldste får eget førerkort om 2 år.
Vi har landet på å kjøpe en brukt elbil. Men er veldig i tvil om hvor mye vi skal legge i den. Vi må ha en fossilbil uansett til å dra tilhenger og med plass til alle. Det blir opelen. Kanskje holder den en EU-Kontroll til.
Maks pris er egentlig 100.000. Da får vi en greit el bil fra 2011-2013. Som leste kan arve når lappen er på plass. (Nei, han er ikke spurt om han vil ha el bil, men noen må bli bygdas første el råner også :lol: )
Legger vi til 50.000 til får vi betydelig mer bil, men da blir det vanskeligere å arve den videre.
Er rett og slett litt usikker på hva vi skal velge.
Bruk er hovedsakelig kjøring til tettsted 15km en vei. Ofte flere ganger hver dag. Og noen langturer (20-30 mil) i mnd.
Neida, Jaguar I-pace også...:knegg: Du har også Opel Ampera med bra rekkevidde i rimeligere prisklasse. Vi har en Leaf 2012 modell, den er jo dårligere på batteri nå, men går vel ca 9-10 mil uten lading. Ellers er den flott som pendlerbil og småkjøring. Vi har uansett en Volvo som storbil som må ta langturer og turene etter kjøring til og fra jobb med leafen som gjør at den ikke rekker overalt på kveldsttid.
En godt brukt Tesla kan du få til samme pris som Opel Ampera. Men begge ligger langt over budsjettet Floksa nevner.
Jeg ville prøvd å unngå 2011-modellene, da noen av dem kan ha barnesykdommer. Men fra 2012 og framover, med en bra batteritest, så tror jeg en leaf vil kunne ta mye av småkjøringa du nevner. Vil du ha plass til alle så kunne du også sett på en nissan evalia 7-seter, men på vinterføre og med motvind er det ikke sikkert du får mer enn 7-8 mil ut av den (mot 10-12 på godværsdager). Det kan bli litt irriterende på langturene.
Huyndai Kona vant test mot Tesla fra Oslo til Trondheim, med 30 sek. Men det er utenfor budsjettet. Jeg så akkurat en annonse for leasing av Renault Zoe for 1998 pr mnd, over 2 år, vet ikke om det er innafor?
Det er samme bil som Nissan eNV200, bare med 7 seter. De første kom rundt 2014, men av syvseterne som ligger på finn akkurat nå er det bare nye og dyre varianter. 5-seterne og varebilene får du ned mot 150 000 nå. Du kan jo sette opp et varsel mens du tenker, i tilfelle det dukker opp en rimelig eldre 7-seter? www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&make=0.792&number_of_seats_from=6
Men de er store og treige å varme opp, så i kulda vil det gå alvorlig ut over rekkevidden. Alternativt kan du jo vurdere en liten dieselvarmer på de kaldeste dagene - CO2-regnskapet blir ikke så ille likevel, men det kan jo føles litt tåpelig.
For turer på 1,5 mil, med lademuligheter i begge ender, vil alle elbiler laget etter 2000 helt fint holde i -40, inkludert Buddy og Think. Hvis du virkelig leiter godt, så kan du finne noen gamle Peougot 106 fra tusenårsskiftet som har ekstremt lav rekkevidde. Men de koster til gjengjeld ingenting. Fine rånebilprosjekter, i grunnen. :nemlig:
Vi trenger egentlig bare fem seter i el-bilen. For opelen vil nok holde stand en stund til. Men jeg må se nærmere på dette med leasing altså. 1900kr i mnd skal vi kunne greie.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.