Mange trikkespor må graves opp ettersom sporene ligger for tett så at de nye trikkene ikke kan kjøre på dem. I tillegg er trikker veldig tunge hvilket ikke er så bra for veiene eller for den som eventuelt blir påkjørt eller krasjer med en trikk. Det er også en utfordring om f.eks. en bil har parkert feil (litt for langt ut fra fortauet) og trikken ikke kommer frem, en buss hadde som regel kunnet kjøre forbi.
Noe av ovenstående ting koster ekstremt mye penger. Jeg har lest 9 milliarder kroner på bare det å legge om sporene.
Det er mange fordeler med trikk også og ikke minst er det nostalgi, men er det virkelig verdt det? Er det ikke bedre å satse på elbusser og heller bruke en del av pengene på både senere og flere avganger eller andre nyttige ting i kollektivtransporten tegn?
Trikkene tar vel 2-3 ganger så mange passasjerer som en buss, hvis jeg ikke tar helt feil. (Dobbelt så mange som en leddbuss og tre ganger så mange som en vanlig buss). Det er dessuten enklere å forsvare å ha helt egne trikketraseer, enn å ha "busstraseer" hvor biler ikke får kjøre.
Det største problemet med trikker er de områdene der de må dele gatene med bilene, siden man der må ha asfalt. Asfalt og skinner er ikke verdens beste kombinasjon i vinterNorge. Der de har egne traseer, er det ikke samme problemet, og der er vedlikeholdet også enklere.
Jeg mener absolutt man burde ha trikken. Og det interessante er jo at de aller fleste som bor på Grefsen, som er ganske så kraftig berørt av en av disse skinneoppgraderingene, likevel ønsker å ha trikk. Der forsøkte de jo å ta bort trikken i noen år, til massive protester fra de som bor langs linjen. Det handler ikke bare om nostalgi, men om at skinnegående transport rett og slett er veldig behagelig å reise med.
Om det rettferdiggjer investeringane kan diskuterast. Men det er i alle fall ikkje bare nostalgi, når ein trikk rommer mellom to og fire gonger så mange passasjerar som dei ulike busstypane rommer.
Ja! Eg budde der ein periode, og erfarte forskjellen på buss og trikk i området. Det er mykje meir «smooth» å vere passasjer på trikken enn på bussen,
På fleire måtar.
Argumentene over trenger jeg ikke gjenta, men vil bare si:
Trikken :hjerter:
Heller mer egne traséer og mindre bil i bybildet.
Personlig skulle jeg ønske en liten forlengelse av trikken hvor vi bor, slik at vi slapp å bytte hvis vi ønsker å ta trikk. Dette selv om det tar tre ganger tiden toget tar, og over dobbelt av hva bussen tar.
Folk liker bedre kollektivtransport som går på skinner. Sånn er det bare.
Selv har jeg flyttet fra et sted hvor jeg tok buss til et sted hvor vi tar t-bane. Og jeg har blitt veldig glad i t-banen. Det er mye mer plass ombord, og så går den så fryktelig mye mer presis. Sistnevnte er vel ikke like korrekt for trikken, som dessverre i stor grad på forholde seg til øvrig trafikk (og ikke minst biler som parkerer i trikkesporet :gal: ). Men kapasiteten til trikkene forsvarer dem i stor grad.
Jeg er for trikk, men blir overrasket over dere som mener trikk er bedre enn buss. Trikk er det verste transportmiddelet etter mitt syn, og eneste grunn til at jeg alltid valgte trikk til jobb da det til an er at trikken var nærmest tom.
T-bane er overlegent alt, men det er jo også tidkrevende å bygge ut.
Jeg syns trikk har mange fordeler, og selv om de bråker så har de et langt mer behagelig lydmønster enn bussen.
Jeg er likevel usikker på om det er riktig med massive trikkeinvesteringer nå. Busser har noen helt uovertrufne fordeler, selv om de ikke er like hyggelige, der stor fleksibilitet er den viktigste (på antall, traseer, lettere å finne omkjøringer når det trengs). Det er få andre måter det er like lett og billig å dundre flere folk gjennom kollektivtrafikk på, som buss.
I tillegg skjer det de neste 10 årene en revolusjon i bussparken med tanke på drivstoff, selvkjøring, størrelser, osv., og jeg lurer på om vi om 10 år kommer til å tenke på trikkeinvesteringer i 2018 på samme måte som telefonkataloginvesteringer i 2000.
Jeg elsker trikk, og velger alltid det, hvis jeg har mulighet (og tid - den tar unektelig lenger tid enn banen). T-bane er også helt strålende. Vi har alt for lite bane i Oslo, og burde bygget ut t-banenettet kraftig! Buss står nederst på listen. Jeg hater å kjøre buss, og unngår det hvis jeg har alternativer. Selv alternativer som tar lengre tid.
Angående Fornebu: Når det er sagt (frustrasjonen om bane), så er de ekspressbussene virkelig fantastiske! Det er egentlig supersmooth å komme seg til og fra.
Eg veit ikkje kva det er, men det er noko med bevegelsesmønsteret og flyten i bevegelsen. Eg blir kvalm av å forsøke å lese bok eller kikke på mobilen frå buss. Eg har ingen problem med det same på trikk.
En del bussjåfører kjører veldig rykkete med harde nedbremsinger og krappe svinger. Jeg synes det går roligere for seg på trikken, sikkert litt fordi trikkesjåførene vet ganske godt hvor lang bremselengde de har.
Ikke alle trikkesjåfører kjører forsiktig, altså. Men jeg synes det er langt roligere å ta trikk enn å ta buss når det kommer til nedbremsing og svinger.
Jeg syns trikkene er skumle rent trafikkmessig, pga bremselengde og tyngde, og har en følelse av at de er involvert i urimelig mange ulykker (som veldig sjelden er deres feil, folk har bare ikke vett til å passe seg), men vet ikke om det faktisk er sånn.
I Trondheim ble trikken nedlagt 1988, det var sørgelig da de tok opp trikkeskinnnene, virkelig slutt for trikk. Noen linjer ble nedlagt tidligere, Gråkallbanen gjenåpnet 1990 som privat, men har bare 56 sitteplasser, noe vi fikk erfare som litt lite når en gruppe på 50 skal reise kollektivt til Lian, men gøy da.
Jeg har foretrukket trikk, men det er langsomt med nær 40 min fra Kjelsås til Oslo sentrum om morgenen, kunne se folk gå med kaffen fra Grunerløkka til byen på samme tid. Dyrt, støyende og ødeleggende for omgivelser. Miljø har vært fortrinn for trikk, men det kommer miljøvennlige busser som kan erstatte trikk. De er bedre egnet for disse breddegrader.
Jeg tror det er både det, og at man er nødt til å kjøre mer rolig. Noen bussjåfører har jo som metode å pumpebremse i rykk før hver holdeplass så folk blir kastet rundt.
Jeg foretrekker absolutt trikk som passasjer, og det er et poeng at de kan flytte mange fler mennesker enn bussene kan. Men det burde lages egne traseer til dem der det er mulig, siden det lett blir kaos om det står en bil i veien, eller en av dem får motorstopp.
Jeg syns heller ikke det er en god idé å flytte trikken fra inkognitogaten til Skovveien slik jeg vet det er tenkt. Skovveien er trangere og det bor flere flok der som vil bli forstyrret enn i Inkognitogaten. Der er det fler kontorer og ambassader, og noe bredere gateløp.
Ja, eg trur begge faktorane speler inn. Det var meint som svar på Input sitt innlegg om at ho ikkje skjønte at folk kunne oppfatte trikk som betre enn buss.
Buss er ikke et behagelig fremkomstmiddel synes jeg personlig. Jeg blir ofte bilsyk av den rykk og napp kjøringen som flere nevner her, og raske oppbremsninger. Trikk er bare nydelig, og hakket bedre enn tog, selv om jeg liker veldig godt tog også. T-bane er også fint, og liker veldig godt de hyppige avgangene. Jeg synes generelt at bane og trikk er langt flinkere til å sette opp hyppige avganger enn både tog og buss (ja, ok, kanskje foruten 37-bussen). Her hvor vi bor er det en evig lokal kamp for hyppigere bussavganger, og det selv om de rutene som går i dag har svært godt belegg...
Ja :hjerter: Vil både ha t-banesving og trikkesving nedom oss :nemlig: Og Rutebåt! Må jo ikke glemme den! Hadde jo bare vært fantastisk - matebuss ned til kaia og svipp så er man på Aker Brygge uten å belaste verken veinett eller skinner. Trege, kjipe politkere som ikke får ut finger'n :mumle:
Don't get me startet. Båt som parallellkjører med tog/trikk/buss er riktignok koselig, men samfunnsøkonomisk er det fullstendig katastrofe. Folk sier at de ønsker seg tilbudet, men de bruker det jo faktisk ikke.
Det er ikke parallellkjøring fra Nesoddlandet. Der tar det godt over en time å ta buss fra "sentrale deler av Nesodden" og inn til sentrum, mens det tar 20 minutter med båten. Da velger folk båt.
Det gikk båt fra Fornebu til Aker Brygge en stund. Det var svært få som valgte det alternativet fremfor å ta ekspressbussen (som parallellkjører).
Ja? Poenget er at der Izzi snakker om vil det ikke være snakk om parallellkjøring. Jeg brukte Nesoddbåten nettopp fordi jeg kjenner til reisetidene, og fordi det er et relevant eksempel. Fornebu er ikke et relevant eksempel, der går ekspressbussen nonstop.
Og Aker Brygge-båten var ikke akkurat markedsført, jeg er sikker på at den kunne blitt et kjempetilbud om den var riktig pakketert. Alt som går fra byen til Fornebu og tilbake er proppfullt, flere paralleller må da bare være bra?
Jeg er så heldig at jeg bor slik at trikken har egen trase fra sentrum og helt hjem. Så det er lett å være for. Men jeg har tidligere bodd slik at trikken kjørte i blandet trafikk, og husker hvor slitsomt det var. Også å være bilist i en slik situasjon. Jeg synes uansett at det er mye behageligere å reise med trikk enn buss.
Vi har ikke sjåfører nok til en omlegging fra trikk til buss. :knegg: Når det er buss for bane over lenger tid må det leies inn sjåfører fra Øst-Europa.
Ikke går det mange sjåfører ledig heller. Det er på mange måter et veldig utakknemlig yrke og det har vært rekrutteringstrøbbel i årevis nå.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.