Et av målene mine fremover er å få ryddet og organisert mat på kjøkkenet. For nå er det såpass kaos at vi ofte må lete etter det vi trenger og vi kjøper ting vi allerede har fordi det har forsvunnet bak i skapet. Ting går ut på dato og jeg gjør impulskjøp som aldri blir spist. Bare idiotisk og lite miljøvennlig.
Jeg holder på å skrive en liste over de basistingene vi spiser fast. Jeg tenker at jeg skal finne et merke av hver ting som jeg kjøper fast, slik at vi ikke har 5 sorter ris, 4 ulike spagettityper osv... Planen er da at jeg kun kan kjøpe disse tingene dersom vi har lite igjen og at det skal være lett å se om vi trenger mer.
Noen som har gode tips til meg? Jeg ser på en del videoer at de har ting i oppbevaringsglass. Er dette noe som funker bedre enn i originalinnpakning? Og er det noen som har oppbevaringsglass de kan anbefale som ikke koster en formue?
Originalpakning tar mindre plass enn glass, tenker jeg. Originalpakning viser også holdbarhetsdato...
Jeg har fordelt tørrvarer/hermetikkbokser i "brukes til middag" (pasta, ris, sauseglass, nudler, tomat- og bønnepakker) og alt det andre i det andre skapet. :humre: Mel og bakevarer, knekkebrød, nugatti og potetgull. Har liten plass, så det er problematisk med flere sorter pasta eller ris.
Det viktige er kanskje å lære opp husets beboere om å skrive på handlelisten hvis de bruker siste rest av noe?
Ja, det er nok en utfordring å få dem til å si fra når noe er tomt. Men vi driver allerede med ukeshandling, så det er ikke så ille å måtte se litt over en gang i uka og finne ut hva vi mangler dersom jeg faktisk klarer å se det. Mitt håp er at vi skal ende opp med såpass lite at det er lett å se hva vi har og hva vi er tom for. Har vel også et håp om at ting som potetgull og godteri skal kjøpes inn såpass lite av at det faktisk ikke blir særlig med rester av det etter helgen.
Jeg tror litt av utfordringen er at skapet vi har til tørrvarer er høyt og dypt. Veldig dårlig til å organisere i. Men jeg har en plan om at et annet skap som nå brukes til baketing som kanskje brukes en gang i året og annet tull skal tømmes og så kan heller de tingene sorteres og lagres i kjelleren. Da får jeg plutselig litt mer plass og kan oppbevare tørrvarer uten at det skyves langt bak i skapet og stables i høyden.
Det var betraktelig enklere å ha oversikt da alt var i store skuffer, i forrige leiligheten min. Nå må jeg dytte det inn i overskap. 40 cm overskap rommer det samme jeg hadde i 60 cm kolonialskuff.
Fast plass til alle matvarer. Dersom du vet hvor risen bor, er det lett å se til at det ikke blir flere unødvendige pakker. Jeg tror egentlig at bare en sortering og videre bevissthet på at matvarene har sine faste plasser bør være nok til å få orden.
Jeg tenker dere har mye å hente på å skrive på handleliste når man tar siste porsjon av noe. Da vet du at det alltid er ris og trenger ikke sjekke før hver ukeshandling.
Anbefaler å ha samkjørt handlelapp på app. Vi bruker Our Groceries, alle i familien har den og skal (men gjør ikke alltid) skrive på så fort man ser at vi holder på å gå tomt for noe.
Alt har faste plasser, en nabo kalte kjøleskapet vårt typisk tysk, jeg tror det er en bra ting. Jeg tar bilde av beholdningen i kjøleskapet før jeg ukehandler, hvis jeg husker det. Vi bruker bokser fra IKEA, de er hel, halv eller kvart størrelse og stables enkelt. Svært lite går ut på dato her og jeg savner ikke datomerking på egg eller pålegg. Mye spises langt over dato, kjøtt kastes hvis det lukter surt. Ost oppbevares i tett ostefolie.
Vi har penn og papir på kjøkkenet, hvor vi fører opp det som mangler og savnes. Ukens middager skrives øverst.
Jeg tenker at slike høye, dype skap er utfordrende. Det vil lønne seg for deg å dele det inn. Feks ha "tilbehørskarbohydrater" (er det et ord, mon tro?) sammen i en åpen kasse (da tenker jeg spagetti av diverse typer, potemospulver, ris etc).
Hvis skapet er høyt, tenk på å dele det av. (hvis du da ikke har noe å ha tørrvarene i slik at du kan ta det ut i større enhenter blir du aldri å finne noe ...)
Jeg har delt mine skuffer inn i følgende: Baking, middag, dessert og brødmat. Gjør det enklere å lete.
Krydder er fint å sette i sånne småhyller fra Ikea, enten fremme eller på innsiden av dørene. Vanskelig å ha oversikten hvis ikke.
Jeg var der du var for et par år siden, og det er mye lettere å lage mat (og handlelister) når det er ryddigere. På den andre siden er vel direktoratet for sikkerhet og beredskap mindre fornøyd med meg nå. :knegg:
Jeg har gjennomsiktige plastkasser til ulike typer mat i kjøkkenskapene. En til type kjapp halvfabrikat-mat, en til pasta, ris etc. og en til bakevarer. Da kan jeg bare løfte ned plastkassa med riktig "tema", så har jeg full oversikt.
Dette kjente jeg meg igjen i... følger med på gode tips i tråden :jupp: Jeg har også tørrvarer i et dypt upraktisk hjørneskap. Sist jeg romsterte litt i det fant jeg intet mindre enn ti pakker med tacolefser :sparke:
Ja, når det blir tid for nytt kjøkken en gang skal jeg tenke nøye igjennom hva jeg vil ha og se på ulike løsninger. For sånn vi har det nå er iallefall ikke praktisk.
Vi samler det som bør spises snart i egen hylle i kjøleskapet og tørrvareskapet. Skriver lister med middager for hver uke etter å ha sjekket hva vi har og som bør spises først.
Ellers er det verdt å søke etter organisering+kjøkken på Pinterest. Mange smarte tips der.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.