New York en uke i februar. Hva bør vi gjøre og se mens vi er der?

Molly sa for siden:

Storesøster og jeg reiser til New York i vinterferien. Vi har fremdeles ikke planlagt hva vi skal gjøre der. Vi har aldri vært der før så nå trenger vi råd og tips fra dere som har vært der og som er kjent i byen.

millact sa for siden:

Ta med vinterklær, kan være kaldt, men dere kan og få 10 grader.

Bryant Park området er min favoritt. Grand Central Station er flott, se opp i taket. Jeg liker best å gå i New York. Får sett mye da. Little Italy, Central Park, Wall Street, Battery Park og Tribeca.

Tjorven sa for siden:

Gå over Brooklyn Bridge og spis pizza i Brooklyn.

Det går gratisferge til Staten Island med god utsikt til frihetsgudinnen. Men hvis du tar turistbåtene, så synes jeg Ellis Island er verdt et besøk.

Velg en aveny og gå opp/ned. Se hvordan nabolagene forandrer seg.

Opplev stillheten midt i storbyen i Central Park.

Bli blendet av alt lyset og viraken rundt Times Square, og kjøp «siste liten»-billetter til en musical.

Tjorven sa for siden:

Jeg synes New York er helt fantastisk!

millact sa for siden:

Enig! Så mye forskjellig å se og gjøre og så ulike nabolag. Hadde tre år med jobb i Connecticut etter studier. Da tok vi tog inn til Manhattan en gang eller to i måneden og fikk sett masse og spist godt. Det var fantastiske år.

Palmen sa for siden:

Heldiggriser!

Har ikke vært der på 20 år, så tips har jeg ikke.

Teofelia sa for siden:

Jeg var der i fjor vinter og syns det var utrolig flott å gå over Brooklyn Bridge mot Manhattan på kvelden. Selv i fem minus og vind.

Etter tips fra erfarne, droppet jeg tur opp i Empire State, og tok en tur opp i Rockefeller Plaza i stedet. Fordeler: lettere å få billett, mindre kø, og ikke minst: man ser Empire State. Bestill billetter i forkant.

Som flere sier: man får mye igjen for å gå dit man skal. Det er utrolig mye spennende arkitektur, som man ikke ser fra drosje eller tbane.

God tur!

Charlie sa for siden:

Det er veldig mye man kan gjøre helt gratis i NY. Søk på free things in NY.

Feks være publikum på et tv-show. De har aldersgrenser, mest for 18+, noe for 16+. Under 16 fant vi kun ett show, et morgenshow med Kelly Ripa og Ryan Seacrest (Kelly and Ryan). Veldig moro å ha vært med på. Man må se seg ut hvilket show man vil være med på, og være klar akkurat når billettene legges ut. Veldig proft opplegg, selv i køen (man må stå i kø en time eller drøyt det, selv med prio. billett - var det skikkelig underholdende vakter. :knegg:

Et annet gratistips vi benyttet, var å skaffe billetter til Federal Reserve Bank sin omvisning. Det er typ 25 billetter pr dag, så også her må man være klar akkurat når billettene legges ut. Det er en informativ utstilling man blir ført rundt i, og høydepunktet (sic!) er å ta heisen 8 etasjer under bakkenivå for å se gullhvelvet. Ja, dere får se barrer :jupp:

Mye annet gratis. Vi tok en tur rundt Central Parks nedre del og så highlightsa fra Hjemme Alene i New York - hotellet, skøytebanen hvor skurkene nesten tok Kevin, stedet til duedamen.. Kan søke opp på nett. Gå over Brooklyn Bridge er gratis, ferga til Staten Island er gratis. Ligger ved Bryant Park, som er nevnt fra før.

En ting vi ikke rakk, var Tenement museum, det er kun omvisninger. Det er mye interessant NY-historie med hvordan folk bodde. Vi hadde lyst på omvisningen hvor en 14-åring forteller om hvordan immigrantene levde, basert på en virkelig immigranthistorie, men rakk det ikke.

Ellis Island var ikke gratis, men virkelig et bra sted hvor man kan bruke mye tid. Mange personlige historier om immigranter som levde i limbo, ble returnert eller kom inn - noen etter flere års venting på EI.

Det jødiske museet i NY skal ha noe helt særskilt - de har fått hjelp av BBC (tror jeg det var) til å intervjue Holocaust tidsvitner. De er stilt 1000 spørsmål, og man kan nå i 3D (eller var det hologram?) spørre tidsvitnene om alt mellom himmel og jord (på menyen av 1000 spørsmål :ja:) alt fra hva er yndlingsfargen din, og oppover. Der skulle jeg gjerne ha vært, der er så interessant både ifht historie, teknologi og formidling.

Etter tips herfra var vi på Blue Tap for burgers & shakes. Lang kø ute, men så verdt det. Bestill shakes selv om dere ikke orker alt, det er så Instaworthy - og utrolig godt og amerikansk.

Så synes mine det er gøy å ta manikyr, det gjør vi aldri hjemme, og kan være ganske rimelig i US.

Husker ikke bussnr, men det er en bussrute som går en runde over Manhattan. En enkelbillett er ganske rimelig. Da får man sett mye. Vi måtte gå av på endestasjonen, men kunne da gå på neste buss tilbake (vi valgte å ta tbanen, men det var andre grunner). Vi kjøpte en bunke med billetter av gangen. I automaten blir man bedt om å taste inn postnummer, merkelig nok, men holder å taste inn 0-er.

millact sa for siden:

Ellis Island er flott, ja. Frihetsgudinnen likte jeg, men det tar litt tid.

amylin sa for siden:

Virkelig glad i NY. Graffiti Hall of Fame er verdt et besøk. Bare vær obs på at det er en skolegård så det må besøkes utenfor skoletiden. Akkurat i nordenden av Central Park mot Harlem, og det er heller ikke langt unna fasaden som ble brukt i White Collar.

Ellers anbefaler jeg også Brooklyn Bridge. Virkelig verdt gåturen. Vi tok ferje tilbake til Manhattan.

Williamsburgh er også utrolig koselig. Mange koselige butikker og spisesteder.

Drømmedama sa for siden:

Harlem! Bruk noen timer i Harlem og dere får et helt annet inntrykk av NY. Spis tradisjonell kylling og vaffel hos Amy Ruths eller Sylvia, ta en burger og rød milkshake på kule Harlem Shake eller spis på magiske Red Rooster - restauranten til svensk-etiopiske Marcus Samuelson(stemningen, maten, menneskene), ta en rusletur ned hovedgaten 125.Street og sjekk butikkene(alt fra HM til småbutikker), folkelivet og det berømte Apollo theatre og Studio Museum. I Harlem finnes også kjente Levein Bakery, med knallgode sjokoladecookies.

Fløyel sa for siden:

Vi går langt og mye på våre storby ferier.
Men vårt 1. besøk i NY kjørte vi begge sløyfene på Hop On Hop Of buss, da får du med alt fra Harlem til Brooklyn.

Du får gjort mye på en dag i og rundt Finance distrikt:
One World Tower, hadde tatt en lunsj på toppen der. Mye heller det enn Empire og The Rock.
Her ligger også minnesmerkene og parken etter 11.9.samt noen museer. Når dere er der nede kan dere også få med Battery Park, Holocaust museet og evt båten ut til Ellis/Frihetsgudinnen. Oksen står på Wall Street, et yndet fotoobjekt. Century 21 er outlet som ligger rett ved minnesparken, betydelig oppgradert siste årene. Dere kan gå herfra til Soho, ta med Chinatown og Little Italy. Broadway videre oppover til Greenwich village.

Midtown, ligger Madison Sq garden, Macy's og Empire State, mye som skjer rundt her, Flatiron bygget ligger i nærheten og da også Union Sq som er en artig litt urban park med mye "artister". Her ligger også en gigantisk sportsbutikk og Design Shoe Warehouse.

42nd st er en gate med mye liv og røre. Mye glam og lys, madam Tusand, Ripleys, utrolig bra kino, Grand central st ligger vel nedi der også. Og Chrysler bygget, som forøvrig er til salgs om det skulle være av interesse. Kort vei til Times sq.

Så har du Radiocitymusichall, ligger rett ved Rockefeller center og The Rock.

Lei sykler i Central Park. 5th Ave fra Central Park til ca Empire State er mye fashion. Trump Tower, St Patrick's cathedral anbefales et besøk!

NY er fantastisk. Det er stort, men likevel en rask by å navigere seg rundt i.

Fløyel sa for siden:

Husk! Ullundertøy og vindtett jakke. Skal dere ta hop on hop off buss ta gjerne med pledd. Pledd er godt å ha på flyet, så ta det med på busstur også evt.

Blå sa for siden:

Brooklyn Bridge - gå over og fergen tilbake var virkelig en opplevelse.

Vi ble veldig begeistret for Central Park. Men det er kanskje morsommere i juni enn i februar.

Jeg anbefaler Tenement Museum. Veldig verd det. Hadde vi hatt bedre tid skulle vi gått flere omvisninger.

Vi fant ut at vi bare orket et kunstmuseum og valgte Guggenheim og det var veldig flott. Anbefalt.

Vi var litt skuffet over botanisk hage, så om det ikke er sommer sånn at man trenger en hvilepause i natur ville jeg kanskje ikke prioritert den.

Nenne sa for siden:

Jeg anbefaler museet der tvillingtårnene stod. Da vi var der møtte vi folk som hadde vært tilstede som mannskap da det skjedde. Både deres historier og selve museet var veldig spesielt.

Candy Darling sa for siden:

Har ingen nevnt High Line Park? Det er vel verdt turen, synes jeg.

Spise god amerikansk frokost med pannekaker og alt som er, er så klart vel verdt. Jeg anbefaler også denne nettsiden (han har også en app med kart): www.newyork.no/om-eric/

Divine sa for siden:

Jeg synes som Nenne at 9/11-senteret er et must.

Fløyel sa for siden:

Jeg syntes det var skikkelig hardt å gå i det museet, men absolutt verdt det. Mini lurte veldig på hvorfor jeg var så våt i øynene. Men jeg gråter lett når jeg går på museer med en tung histore. :rødme:

Molly sa for siden:

Å herremin, dere er fantastiske! Tusen takk for massevis av gode tips! :tilber: :slengkyss:

Nenne sa for siden:

Jeg synes den er flott på sommeren, men sa ikke noe når turen går nå. Jeg kan ikke tenke meg at det er noe særlig i vinterkulda.

Divine sa for siden:

Jeg synes ikke High Line var noe særlig i november, i alle fall. Ganske kjedelig, egentlig. Greit nok, men ikke så fantastisk som jeg hadde blitt forespeilet.

liefje sa for siden:

Jeg synes High Line er veldig oppskrytt uansett tid på året. Greit nok å ta en tur hvis man ikke har noen andre spennende alternativer, men over hodet ikke noe høydepunkt for meg. Det beste med hele turen var å ende opp i Meatpacking og surre rundt der etter turen med shopping og spisemuligheter. Ville heller prioritert mer tid der enn å gå den turen først, men det er meg.

Drømmedama sa for siden:

Dylans Candy Bar er et gøy tips; en berømt og imponerende flashy godteributikk(finnes flere filialer) grunnlagt av Dylan Lauren(datter av Ralph Lauren), stappfull av godteri og godterirelaterte greier i alle slags varianter. Cafe er det også.
Ellers anbefaler jeg en lunsj på The Boathouse i Central Park, en klassisk restaurant med nydelig beliggenhet, en litt schtilig opplevelse.
Jeg ville også prioritert et show på Broadway, Lion King er f.eks en klassiker som gir wow-opplevelse uansett alder. Bestill gjerne bord på Ellens Stardust Diner i samme slengen, tradisjonell diner med noe utradisjonelle servitører som alle er musicalartister og som når som helst bryter ut i sang og show. Veldig veldig lite norsk, litt kleint og kjempegøy.

Candy Darling sa for siden:

Mens jeg gikk High Line i desember, og elsket den. :knegg: Der kan man se!

Enda bedre i juli, forstås, men det er jo alt som ikke involverer ski. Og akevitt.

Tjorven sa for siden:

Jeg synes også at High Line var veldig interessant. Vi kom så tett på "folk" i den forstand at vi nesten kunne se inn i leilighetene deres. Og all kunsten underveis. Dessuten var det et pluss å ende opp i Meatpacking hvor det var et strålende utvalg av steder å spise lunsj.

Charlie sa for siden:

Pga tidsforskjellen (og litt pga økonomi) droppet vi musicals, og prøvde å ikke forskyve tiden for mye fra norsk tid. Det betød jo at vi var oppe "tidlig om morran" NY-tid (selv om vi hadde dratt oss til langt ut på morrasia etter norsk.. :knegg: ) og så la vi oss "tidlig" etter NY-tid.

Nå skal det sies at da vi var der, var det mye de samme musicalene som man kan se overalt, og ganske dyrt i forhold til for eksempel samme forestilling i London. Men leter man litt , finner man også spesielle forestillinger som er mer unike og mindre kostnadskrevende enn det man finner på turistsidene. Det er klart det er flotte show, så det er litt hva man (ønsker å ) legge i det.

Divine sa for siden:

Vi var ikke på musical, men mannen og jeg var på onemanshow med Billy Crystal + teateroppsetning med Bill Pullman, Ed Harris og andre kjente skuespillere og det uten å ruinere oss. Så det går an, men jeg tror vi hadde flaks. Vi prøvde å finne noe like interessant og rimelig neste gang vi var i New York, men det var det bare å glemme.

MissS sa for siden:

Hvis dere har lyst på et hipt besøk i Brooklyn anbefaler jeg en tur til Park Slope. Ta F train til 7th avenue og gå en tur opp og ned gata. Små kafeer, koselige resturanter og skikkelig Brooklyn stemning (bodde her som au pair). Botanisk hage er bare et steinkast unna.

Hvis dere planlegger shopping anbefaler jeg Woodbury Outlet (www.newyork.no/woodbury-common-premium-outlet-center-i-new-york/). Du trenger en hel dag for området er stort og her er det MYE å spare.

Elise sa for siden:

Jeg har nettopp bestilt tur til New York, vi drar i april. Har kost meg med denne tråden nå. :jupp:

Lurer på om noen vil si litt om hvor mye penger som går. En uke, fire i familien, hvor mye bør vi beregne utenom fly og hotell? Har foreløpig bestilt et hotell uten frokost, så all mat blir ute. Vi gidder ikke å spise så veldig fancy, til det er barna for kjedelige og sære. Ser for meg ser det fort kan bli litt mye burger og pizza, og den typen mat. Vi må nok være med på endel typisk turist-greier, det koster jo også. Regner ikke med noe utstrakt shopping, men litt.

millact sa for siden:

New York er generelt dyrt.

Molly sa for siden:

Litt usikker på hvor mye vi brukte den uken vi var der. :gruble: Å spise ute koster omtrent som i Norge.

Fløyel sa for siden:

Med en dollar over 9,-, i New York, spise alle måltider ute bør dere regne 1.500-2.000, - pr dag i mat hvis dere skal spise på folkerestauranter, noe mer om dere skal på noe fancy.
Frokost på hotellene har vi erfart er dyrt og dårlig. Full amerikansk frokost koster $10-15, lunsj $15-20 (typ pizza/salat), middag $15-25 (TGI Friday's, Olive Garden, Applebee's) , i tillegg kommer 15-20% i tips. I NY er det ofte lagt til Gratitude på 18% på regningen, da skal man ikke gi tips. Man tipser ikke på mat kjøpt over disk, type coffeeshop. Sist bodde vi rett over gaten til en typisk frokost-takeaway, den var full hver morgen av kontorfolk som var innom for å kjøpe frokost to go, helt ypperlig og 1/3 av prisen. God kaffe, gode bagels og ferskpresset juice. Det er noen av dem i NY. Vi løp ut hver morgen og spiste dette på rommet. Det blir mye mat om du skal spise amerikansk frokost, lunsj og middag. De har rause porsjoner, derav doggybag.

De typiske attraksjonene kan du regne 300-500,- i inngang, enkelte noe mer. Skal dere på musical koster billettene 800-1.000,- pr pers.

Takk for svar, Fløyel. Da skal jeg presentere en spareplan for familien. :jupp:

millact sa for siden:

Enig med Fløyel, dropp frokost på hotellet og finn et frokoststed og spis ute. De finnes overalt.

Charlie sa for siden:

Hvis du gjør nettsøk på free Things to do in NYC, finner du veldig mye, altså. NYC kan fint gjøres Budget, om man tar det som en utfordring. Man gjør uansett ikke NYC på én tur! På vårt hotell var det et lite kjøkken på familierom, vi spiste frokost og kvelds på rommet.

Noen eks:

Central Park (få med dere spots'a til Hjemme Alene 2)
Brooklyn Bridge
Times Sq.
Ferga til Long Island er gratis
Central Perk/ Friends
Federal Reserve Bank
publikum på ørtogførti tv-show ( de fleste har aldersgrenser, dog. Eneste vi fant som barntillåtet var Live Kelly & Ryan, morgenshow. Morsom opplevelse, må stille seg i kø i otta selv om man var først til køen på nett. Sjekk nøye hvordan man går fram med å få billetter, så du logger på når de legges ut. Gjelder også Federal Reserve Bank). Hvis du ikke har fine nok klær, må du sitte på balkongen. Klare juvelfarger er bra, logoer er uønsket.

Vi gikk i museumsbutikken til MOMA, MOMA er dyrt. Det var nok for oss, egentlig.

Sikkert masse mer.

Anbefaler å bruke penger på Ellis Island-turen, da. Ferga passerer Frihetsgudinnen.

Elise sa for siden:

Ja, det er gull med noen ting som er gratis/billig, men jeg har ikke lyst til å gå rundt og spinke og spare hele tiden mens vi er der. Jeg tenker vi sparer litt penger nå det neste halve året (har spart til denne turen i 1,5 år allerede, så det er ikke sånn at NYC-kontoen er tom), men må ha noe å forholde meg til. En ting er å reise alene, men når man er med familien og betaler 4x på uansett hva man velger, så blir det litt penger av det. :jupp:

Har endret hotell så vi har nå mulighet til å lage litt mat, så hvis vi klarer oss med 1 eller 2 måltider ute hver dag er det endel penger spart.

Satt nettopp og kikket etter musicaler, og trodde jeg fant en god deal. Hadde trykket inn at vi var 4 stk, så trodde prisen som kom opp var totalpris. Men neida. Det ble ikke no. :hehehe:

Fløyel sa for siden:

Smart! Jeg syntes det er godt å ha et lite kjøkken på rommet, om ikke annet et te-kjøkken, så man får kokt seg kaffe, smurt en baguette ol. Er det micro og kjøleskap der så er det greit å ta med seg doggybag når man er ute. Vi er store deler av sommeren i Florida, og vi spiser gjerne ute en kveld og spiser rester dagen etter. Vi bestiller gjerne ulike retter så man kan lage en liten "mini buffet" dagen etter, så føler man ikke at man spiser det samme 2 dager på rad. Veldig greit ihvertfall med kina og indisk. *nå er jeg skrubbsulten pga manglende lunsj.

Uber-eat er utbredt i USA, da får du maten levert på hotellrommet hvis dere ikke ønsker å spise ute en kveld.

~TM~ sa for siden:

Jeg gleder meg sykt til å dra og nå er det ikke lenge til, men synes det er litt skummelt å reise alene også. Men mest deilig tror jeg.

millact sa for siden:

Februar kan være kald, så husk varme klær.

Elise sa for siden:

Starten av tråden er gammel, så de var avgårde i februar som var. Jeg skal i april.

Molly sa for siden:

Det var veldig varierende vær i vinterferien i år, uke 8. Vi hadde nydelig vårvær med sol og god temperatur et par av dagene. En dag var det snøstorm. Vi hadde med oss både tykke vinterklær og lettere jakker, alt ble brukt.

millact sa for siden:

Nettopp. Vanskelig å vite.

Charlie sa for siden:

Det er morsomme forestillinger å gå på i NYC utenom Broadway, som koster en brøkdel, men kan være minst like morsomt å ha vært på, når det er noe ikke alle andre gjør.

F.eks. er det IMAX kino med laser på noen forestillinger, f.eks. denne kinokjeden:
www.amctheatres.com/movie-theatres/new-york-city/amc-empire-25

Å gå på kino i USA med en bøtte popcorn er jo gøy uansett, da kan man også se filmer før de har kommet til Norge, generelt. IMAX laser er jo et sterkt begrenset utvalg film, og også dyrere.

Masse teatre med gode forestillinger for voksne, og en god del for barn og unge, også, hvis man leter litt. Til helt andre priser enn Broadway-shows, og kanskje mer spennende, også. Her er f.eks. et teater med mange fine forestillinger å ta med barn på:
tickets.newvictory.org/single/eventlisting.aspx

Vi tenkte å gå på New Victory, men vi droppet teater til fordel for å ha "norsk døgnrytme" i NYC, og få en lettere landing når vi kom hjem. Så vi var mer på tur tidlig morgen. Soloppgang over Brooklyn Bridge og sånn. :knegg:

Elise sa for siden:

Tusen takk for tips, skal sjekke litt fra pc etterpå. :jupp:

Ser også for meg å holde litt på døgnrytmen.

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.