Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvorfor velge hybrid?

#1

Strutsen sa for siden:

Først og fremst - EL-bil er av ulike årsaker dessverre ikke et alternativ.

Spørsmålet er: Hvorfor skal vi velge en hybridbil fremfor bensin? Hvorfor skal vi eventuelt velge bensin fremfor hybrid?


#2

Tjorven sa for siden:

Vi står i vurderingen helelektrisk eller hybrid. Når jeg snakker med "folk", får jeg beskjed om å styre unna hybrid. Årsaken er at den kommer til å bli vanskelig å selge igjen fordi det om kort tid kommer elbiler med lang rekkevidde og skikkelig størrelse, og de vil foretrekkes fremfor hybridene.

Men denne vurderingen gjelder kanskje ikke når alternativene er bensin vs. hybrid?


#3

Strutsen sa for siden:

Det er vel kanskje ikke nødvendig å ta hensyn til mulighetene for å videreselge, ettersom det er snakk om leasing. Kunne jeg kanskje ha nevnt. :blond:


#4

Zulu sa for siden:

Jeg leaser en hybrid og er veldig fornøyd med valget! Den har ca 50 km rekkevidde på el, og er ellers gjerrig på bensinen. Med hybrid slipper jeg å ha rekkeviddeangst, og det passer godt i min situasjon.


#5

celebelen sa for siden:

Det er vel økonomi og miljø som teller. Hvordan det slår ut kommer jo an på hvordan dere kjører. Vi har mest småkjøring, slik at det aller meste er elektrisk. Hvis man har mye langkjøring på bensin, vil det jo øke forbruket at bilen er tyngre.


#6

Lavender sa for siden:

Jeg kunne tenkt med hybrid Golf med teoretisk ti mil rekkevidde på EL. Fordi vi da hadde spart miljø og motor på all den småkjøringen vi driver med. Og det hadde vært vår eneste bil som også blir brukt til å kjøre 50 mil med et par ganger i året. Jeg tenker å kjøpe bil, er ikke så opptatt av restverdien da jeg tenker å eie den de ti årene jeg forventer å ha hjemmeboende barn.


#7

Pelle sa for siden:

Vi har Outlander hybrid. Vi kjører mest korte turer og dermed mest elektrisk. Det er i tillegg digg å være innom bensinstasjonen ca 1 g i måneden, og at bilen "alltid" er full pga lading hjemme.


#8

Niobe sa for siden:

Vi har blitt anbefalt å styre unna hybrid, fordi vi kjører relativt lange strekk og mye på landevei. Da bruker hybridmotoren mer drivstoff enn en vanlig bil, fordi motoren i hybridbiler er mindre. Det vil kun lønne seg på småkjøring, når den lille motoren ikke belastes. Det var noen artikler om det i fjor, mener jeg, at mange opplever at hybridbilene bruker langt mer drivstoff enn oppgitt, av denne grunnen.


#9

meisje sa for siden:

Vil gjerne kommentere det niobe skrive. Vi har en hybrid med 50 km el rekkevidde.

På motorvei kjøring på langtur bruker denne mere drivstoff enn en bensinbil, på landeveiskjøring med lav hastighet 70-80 km/t, og svinger og småkupert, bruker den mye mindre drivstoff enn en vanlig bensinbil. Vi brukte vår på en tur til Jotunheimen i høst, og frem og tilbake brukte vi kun en halv tank.


#10

Mjau sa for siden:

Elektrisk som bil nummer to, eller ved kun kortdistanse-behov. Hybrid for de som kjører mye lokalt, småkjøring, men som også av og til trenger rekkevidden som bensin gir.
Jeg kjører elektrisk, mannen kjører hybrid.


#11

annemede sa for siden:

Den er tyngre pga batteriene, derfor høyere bensinforbruk på langkjøring enn ikke-hybrid. Vi brukte 0,8 tror jeg det var på tyske motorveier.


#12

Strutsen sa for siden:

Takk for innspill!

Det blir for det meste til og fra jobb og småkjøring og det er derfor det vil føles veldig tilfredstillende å ha en hybrid og dermed spare både bensinpenger og ikke minst miljøet på dette. Vi skal selvfølgelig bruke den på langturer, men alt i alt vil jeg nok tro det ikke overstiger det vi sparer på til/fra jobb og småkjøring.


#13

Pelle sa for siden:

Våre bensinutgifter har gått voldsomt ned, men jeg har ikke sammenliknet med økte strømutgifter for å finne reell økonomi.


#14

Candy Darling sa for siden:

Jeg driver også og funderer. Vi bruker nesten ikke bilen til hverdags, hovedtyngden er faktisk til og fra Trysil. Dermed er Tesla den eneste reelle elbilen, og jeg får ikke den som firmabil (gjenkjøpsavtalen er fortsatt svært dårlig). Men jeg kan ikke tenke meg at en hybrid er et miljøvennlig valg for oss, særlig siden vi trenger 4WD og bilen er tung nok fra før.

Bilavtalen går ut om et år, så jeg er vel nesten for sen allerede for å bestille elbil i alle fall. :rolleyes:


#15

annemede sa for siden:

Vi har outlanderen. Da jeg "måtte" kjøre til jobb, brukte jeg under 0,02 l/mil i snitt på jobbkjøringen min.
Vi kjører ca 1/3 av veien til hytta på el. Vi kan lade på hytta. Nå bruker jeg ikke bil til jobb, så nå går den nesten bare turer på over 3 mil, og det er kanskje en gang i uka, utenom når vi drar til hytta da. Så nå ligger vel totalsnittet vårt på 0,4 l/mil


#16

Candy Darling sa for siden:

Ja, jeg har firmabil, så jeg er ikke så opptatt av kostnadene, men du mener at det også reflekterer utslipp vs vanlig bil? Hvis man antar at el ikke påvirker miljøregnskapet, hvilket det jo gjør?


#17

Galathea sa for siden:

Vi går over til ladbar hybrid i disse dagen (har elbil i tillegg). Fordi vi måtte skifte ut bilen uansett. Vi kjøper brukt hybrid og vi skifter bil såpass sjelden at framtidig salgsverdi ikke spiller enormt stor rolle.

Hvorfor velg hybrid framfor bensin? Billig i drift om man har et kjøremønster med mye småkjøring og få langturer, og pga lave avgifter er bilen billig i innkjøp. For vår del er det også en stor bonus å vite at bilbruken vår fra nå av kommer til å være 90 % fossilfri.


#18

annemede sa for siden:

Selvfølgelig påvirker el også miljøregnskapet, men jeg tenker at så lenge vi har nettoeksport av kraft, så er det good.

www.tu.no/artikler/norge-brukte-rekordmye-strom-i-fjor/430005


#19

Martis sa for siden:

Vi har ladbar hybrid i tillegg til ren elbil. Bilen kjører mest elektrisk i hverdagen, med kanskje en langtur i mnd. Jeg har ladepunkt hjemme og på jobb. Nå skal det jo etter hvert komme hybrider med geofence, og disse vil jo da muligens kunne kjøre som elbiler i bommen, om ikke gratis så til reduserte priser.



#21

Polyanna sa for siden:

Jepp, det candy sa. Egentlig bør man tenke på all bruk av strøm ut fra en marginalbetraktning, fordi all strøm man lar være å bruke, vil i praksis erstatte kull og gass. Så forskjellen på el og bensin på bil er at el «bruker» kull som når det brennes til strøm har en noe høyere virkningsgrad.


#22

Charlie sa for siden:

Har diesel hjemme og hybrid på jobb, og ved neste kjøp vil jeg nok foretrekke en ladbar hybrid. Det er rett som det er en eller annen som ikke kan kjøre hit eller dit fordi de har elbil (sist i går), og det er langt og/eller kaldt, kjenner at den faktoren orker jeg ikke ha i livet mitt. Tenker også i et beredskapsperspektiv at det er trygt å ha et kjøretøy med to ulike drivstoffsmuligheter. Litt prepper, akkurat som jeg har begynt med hermetikk i kjelleren.


#23

annemede sa for siden:

Ja, men, det er et tap på ca 5 % på kablene i sjøen, med 17 TWh, så vil dette utgjøre ca 0,85 TWh, dersom jeg har regnet riktig, som for det meste er varme i sjøen.
(Ja, jeg problematiserer nå, men om det nå er slik at oppvarmingen av sjøen er en stor utfordring, så synes jeg ikke vi skal bare tenke at det er uproblematisk at vi tilfører såpass store mengder varme til sjøen.)


#24

celebelen sa for siden:

Hvis noen virkelig vil nerde på strøm og elforsyning, vil jeg anbefale å se på Kontrollrummet hos SVK. Den viser både eksport/import, produksjonsmåter m.m.


#25

Candy Darling sa for siden:

Men mener du at det er et argument for at vi skal bruke mer strøm nasjonalt?


#26

Polyanna sa for siden:

OMG, takk!!! :elsker:


#27

annemede sa for siden:

Jeg tenker at det ikke er uproblematisk å frakte energi som strøm på store avstander, ikke at det er et argument for å bruke mer energi nasjonalt.


#28

Polyanna sa for siden:

Det må åpenbart med i regnestykket på CO2-avtrykk, ja, altså det med tap på transporten. Nå gjelder det også all annen transport over lengre avstander, ikke bare på havbunnen. Mye tap skjer på opp- og nedtransformering.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.