Vi prøver å få et system i forhold til dokumenter og annet vi har lagret i permer tidligere. Før, når alt kom på papir, så var det "enkelt". Har flere permer med skilleark for alt fra selvangivelser de siste par årene, fakturaer og andre papirer for diverse bilhold (verksted/eukontroll), epikriser, husregninger, årsoppgaver, utbetalingsmeldinger for bidrag osv.... Skjønner? Alt som det av og til kan være kjekt å se tilbake på av nysgjerrighet eller for å sammenligne.
Nå er det kaotisk...
-noe får jeg i digipost
-noe i altinn
-noe som vedlegg i banken
-noe som epost
-noe på minhelse eller hva det heter
-noe på andre sider vi må logge inn på (feks forsikringer)
F.eks: Vi skulle finne spesifisert regning på sist komm.avgifter siden vi har fått melding om at de har gjort om på eiendomsskatten i kommunen. Vi var nysgjerrig på hvor mye det har økt. Men i banken finner vi bare hele beløpet. Kan sikkert finne det ut, men jeg blir lei av å ikke ha den samme oversikten.
Vurderer å begynne å skanne det vi får på papir fra nå i år, og slippe permer. Men hvordan går jeg frem enklest?
Dette er vedlegg/filer/dokumenter som både jeg og samboer gjerne vil ha tilgang til både å lagre og å finne frem. Og jeg er litt skeptisk til å lagre sensitivt informasjon på nett (jeg har feks stort sett bilder lagret på ekstern harddisk, vil ikke ha de i skyen) , men mulig det er ubegrunnet?
Jeg klarer nok å lage et mappesystem på ekstern harddisk der vi begge kan lagre, bare vi er enig om "systemet", eller bør vi prøve noe nettlagring, ev hvilke måte er best/tryggest?
Denne følger jeg med på. Opprydding i digitalt rot. Lurer på hva Maria Kondo ville gjort. Kaste selvangivelsen og alle regningene som ikke gir deg glede? :knegg:
Jeg synes det. Det er veldig fort gjort på mobilen. Jeg har i tillegg jottacloud så jeg føler meg trygg. Jeg har ingen papirkopier av brev jeg har fått digitalt.
Her i huset har vi en fellesserver, satt opp lenge før skytjenestenes tid, med kataloger vi er enige om. Alle digitale fakturaer lastes ned samtidig som vi betaler og dermed slipper vi å lete opp i nettbanken de gangene vi trenger detaljer. Der har vi også kataloger for bilder, e-post, musikk, filmer osv. Jeg synkroniserer min harddisk (privat PC) på fellesserveren når jeg er ferdig med en økt, dermed har jeg det meste tilgjengelig også når vi befinner oss på steder med dårlig internettforbindelse, som f.x. der vi har hytta vår.
Backup: Automatisk nattjobb er satt opp, i tillegg tas det en manuell backup minst en gang i måneden, på et medium som lagres på Heltens jobb.
OBS: Denne løsningen går an fordi Helten jobber med slikt.
Vi vurderer et par betalingstjenester, men har ikke gjort noe ennå. Og nei, jeg har ikke navn. Jeg vurderer betalingstjenester som sikrere enn Google og andre gratistjenester, fordi vi da faktisk kan stille krav og har rettigheter som kunde. Lagring på norsk jord er et absolutt kriterium og at jeg kan ha utvalgte kataloger på min PC.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.