Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Noen som kan hjelpe meg med matte (s1 i vgs) Prosentregning

#1

him sa for siden:

Kjenner jeg gruffer litt når de får oppgaver som ikke står i boka.

"Hege har i dag 6180 kr på en bankkonto som gir 6% rente per år"

Og så kommer en masse oppgaver som går på grafer (sett inn i geobra) og utregning av vekstformler for prosent (6180 x 1,06^x ) for 2 år og 6 år. Og negativ vekstfaktor (Hvor mange penger satte hun inn for 2 år siden).

Og så kommer:
"Hvor mange prosent har kontoen økt med i gjennomsnitt per måned?"

Noen som har tips? Jeg tenkte at det betyr at man skal se hvor mye kontoen har økt med etter feks 1 år og dele på 12, og se hvilken økning det er på. Men dette tallet vil jo variere om det er 2 år, 6 år eller 12 år? :confused:


#2

apan sa for siden:

Tallet ja. Derfor skal det ikke gjøres slik. Prosenten vil ikke variere.

Du skal ta tolvteroten av 1,06. Da får du vekstfaktor per måned, så må du gjøre om til prosent. Da blir det ca 0,49% per måned.


#3

him sa for siden:

Tusen takk, apan! :D (men litt flisespikking fra min side: Burde ikke spørsmålet ha vært: Vis hva som er den månedlige vekstfaktoren? For dette er jo strengt tatt ikke et gjennomsnitt?)

PS! Datteren min har Sinus - hun spør om du har noen mattebøker å anbefale? (Jeg også synes den er dårlige på forklaringer. Det har vært flere ganger de spør om ting som ikke er vist i boken før flere kapittel senere)


#4

apan sa for siden:

Jo. Det er et gjennomsnitt. Fordi man da forutsetter at økningen er lik hver måned. Man kunne sett for seg at den ikke var lik hver måned, men likevel ble 6% på ett år.

Jeg har selv undervist etter Sigma, det er Gyldendal sin. Den er egentlig ikke så god på forklaringer heller. Dog tror jeg akkurat dette er vist der.

Aschehougs går for å være best for forklaringer så vidt jeg vet:
www.adlibris.com/no/bok/matematikk-s1-9788203349836?gclid=EAIaIQobChMIypLQ7_Ki4AIVA-aaCh1f6wb_EAQYASABEgJIO_D_BwE
Men den kan være komplisert for elever som ikke er så sterke i faget (har vært en innvending. Alt kommer an på øyet som ser).

Jeg har ikke vært involvert i fagbokdiskusjoner i matematikk på noen år, så jeg er ikke helt oppdatert, men om hun kan få sett på Aschehougs, kan det være verdt det.


#5

apan sa for siden:

Jeg ser du har quotet meg på 0,5%. Jeg var litt unøyaktig der, og ville nok svart 0,49%. Desimalene får litt å si i disse utregningene. Vet ikke hva fasiten sier.


#6

him sa for siden:

Da er Aschehougs sin bok i posten. :blomster:

tre desimaler i fasit.

(Nå er vi over på å teste d-faktoren. Den underliggende psykopat tendensen :nemlig: )


#7

apan sa for siden:

Nemlig, 0,487? Det er nok best ja.


#8

apan sa for siden:

Ble litt nervøs her nå, kjenner jeg. Håper hun blir fornøyd da, den er jo ikke helt gratis.
(Jeg jobber ikke i forlag, bare så det er sagt).


#9

him sa for siden:

Det er jeg helt sikker på - jeg har kjøpt bøker til meg selv for samme sum i år :) Må bare ha litt mer matteklaging: Selv tar jeg økonomi (regnskap, budsjett) i år, og jeg blir så frustrert. Som ingeniør er jeg vant til at tallene er fasiten etter en lang diskusjon. Her i denne økonomien, er tallene utgangspunktet for diskusjon. (Har i det minste fått bedre forståelse for hvorfor kommunikasjonen mellom ingeniører og økonomer kan krasje)

#10

him sa for siden:

Ja :nikker:

#11

apan sa for siden:

Bra jeg ikke ble økonom!


#12

Skilpadda sa for siden:

Haha, him, det jeg pleier å si om hvorfor matematikere hater økonomi er at økonomi ved første øyekast ser ut som matematikk, men så er det faktisk bare gjettverk og psykologi. (Som ikke er det samme, for all del.)


#13

Malama sa for siden:

Vi fikk presentert en sånn en gang i løpet av siv-øk studiet

Hva er 2+2?

4 sier de fleste
4,0 sier matematikeren
3 sier økonomen (nåverdi)
5 sier markedsføreren (synergi)
Hvilket svar vil du ha? sier regnskapsføreren.


#14

Chiffre sa for siden:

Nah. 2+2 = 5 (for store verdier av 2)


#15

Malama sa for siden:

Ikke matematiekren som sa 4,0 altså? JEg kan huske feil, men jeg vet det var markedsføreren pga 5 pga synergi, og at 3 var nåverdi, og at regnskapsføreren (som jeg altspå selv er) spurte hvilket svar vil du ha. Og NOEN sa 4,0 i alle fall og jeg mener en matematiker og muligens og statistiker var inni der en plass.

Men jeg er ikke matematisker og skjønner ikke parantesen :)


#16

Chiffre sa for siden:

Tjanei, jeg betviler ikke at historien ble presentert slik. Det er vel en utbredt oppfatning både at

  1. matematikere er mer opptatt av presisjon enn de fleste andre (riktig)
    og at
  2. 4,0 er et mer «korrekt» svar på regnestykket enn 4 (feil).

«One out of two ain't bad», ikke verst for en siv.øk. (Prejudiced? Moi? :D)

Bedre sånn?

2 + 2 = 5 for store verdier av 2.

I noticed that mathematicians frequently had a characteristic sense of humor. (...) they tended to interpret statements literally (...)
(John Allen Paulos: Humor and mathematics)


#17

Malama sa for siden:

det er store verdier av 2 som vipper meg.... forlengst innsett at jeg ikke egner meg som matematiker, men fungerer helt fint som regnskapsfører... Så, 1 av 2 er vel godt nok for meg ;)


#18

Skilpadda sa for siden:

2,4 er et eksempel på en stor verdi av 2. :jupp: Hvis du skal skrive 2,4 med bare ett gjeldende siffer (altså: du runder av til nærmeste heltall), så blir det 2. Men 2,4 + 2,4 = 4,8, som skrives 5 med bare ett gjeldende siffer.


#19

Malama sa for siden:

Ahhm, 2,4 er stor verdi av 2 ja, det ville jeg bare aldri tenkt å for 2,4 er ikke 2 det er 2,4 det i mitt hode :)

Men ja, med bare et gjeldende siffer ser jeg hva dere mener :) Lærer så lenge jeg lever :)


#20

him sa for siden:

Ville bare si at hun (og jeg) er veldig fornøyd med boken. De har hatt en prøve og en innlevering (derivasjon) og den boken er mye bedre! :riktig: Meget bra karakter på begge, også. Takk igjen!

#21

Frøydis sa for siden:

Tips: ndla.no har mye filmer, oppgaver og forklaringer på matematikk på videregående nivå.


#22

apan sa for siden:

Så bra! Lykke til videre med S1.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.