Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Engelsk: Legal eller official

#1

Strå sa for siden:

Vi bruker britisk-engelsk i det meste av våre grunnlagsdokumenter. Nå reviderer vi et av dem og krangler om uttrykket "legal version" eller "official version" er riktigst å bruke om gyldigheten av diverse versjoner av dokumenter vi har. Målet er å påpeke at papirversjoner og produksjonsformater ikke kan regnes hverken som grunnlag eller dokumentasjon, sånn til vanlig. Vi har hittil brukt "legal version".

Er det noe poeng i å endre?
Er det formell forskjell på de to uttrykkene?


#2

frukt sa for siden:

Official betyr jo offisiell, noe som er blitt offentliggjort mens legal betyr noe som har tilknytning til loven så det er jo absolutt en forskjell. Men nå vet jo ikke jeg hva slags dokumenter det er snakk om.


#3

Niobe sa for siden:

Jeg er ganske sikker på at «legal document» og «official document» er synonymer, så jeg tror ikke det er noe poeng i å endre.


#4

Strå sa for siden:

Uttrykket brukes hos oss for å skille mellom midlertidige dokumenter, arbeidsdokumenter osv og de som faktisk har eller kan ha en juridisk betydning. Det er definitivt ikke snakk om publiserte dokumenter nei.

Da har jeg argument for at vi skal fortsette å bruke "legal version".


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.