Vi må ha ny bruktbil (:mumle:), og skal bytte ut en høyt elsket Ford C-max.
Ettersom ungene blir større, taxivirksomheten øker og det ligger et ønske om hund i framtida, snuser vi på en 5-seter med oppfellbare seter i bagasjen. S-maxen har fått litt dårlige skussmål på Internettet og vi har venner som har hatt veldig uflaks med den, ellers ville den vært opplagt.
Det er ikke viktig at den har tre fulle seter på rad 2, ettersom vi ikke ser for oss å være 7 personer på langtur noensinne, men først og fremst skal kjøre et halvt fotballag rundt med ujevne mellomrom. Vi er ekstremt lite bilinteressert, og vil ha så god valuta for pengene som mulig og slippe at den bor på verksted. Design er totalt underordnet. De eneste andre kravene er drivstoffgjerrig og at bilen skal kunne ha tilhengerfeste. Med det siste kravet utgår såvidt jeg kan skjønne Prius+, som ellers ser veldig lovende ut.
Jeg har også dårlige erfaringer med kvalitet og kundeservice på S-maxen, og det er synd, for rent bruksmessig så er den helt strålende. Kjøper man brukt er det kanskje lettere å finne litt historikk rundt, og har dere Ford allerede så har dere kanskje en mening om hvordan "deres" verksted er?
Det som er bra med den er:
Tre fulle bakseter og virkelig god beinplass til tre slamper bak (Touran og de andre i klassen under har to seter og et smalt midtsete, det er uaktuelt for oss)
Fortsatt bagasjerom bak de to ekstrasetene
Den er skikkelig stødig og god på landevei (men litt "traktor" på småkjøring)
ellers er det vel opp i størrelse til Sharan, som blir voldsomt stor igjen, etter min smak og så finnes det sikkert noen i noen vesentlige prishopp over det vi gidder bruke på bil.
Tre gode seter i 2. seterad
Ekstremt godt med bagasjeplass når vi ikke bruker alle setene.
Det har vært helt fantastisk å noen ganger ha 7 seter selv om de bare har vært i bruk noen ganger i måneden.
Panoramatak :hjerter:
Har gått som den skal og ikke kostet oss noe særlig i reparasjoner.
Roper traust og funksjonell, og ikke noe annet.
Som vi nå bytter ut med noe lite og helelektrisk (les: Nissan Leaf) for ikke å blakke oss fullstendig på den nye bomringen. Jeg er altså ikke imot bomringen, men tar konsekvensen av at den kommer og ville kostet oss en liten formue siden den ligger mellom oss og fotballarenaen hvor vi er nesten daglig.
Så får vi heller leie oss inn i bilkollektivet en gang i blant når vi trenger stor bil.
... jeg er fortsatt der. :sparke:
Eller mer bestemt, så er nok mannen der.
Men 5008 har veldig fine løsninger, en venn hadde en sånn og den var fin å sitte i og kjøre, og rommet hans familie på tre og vår på fire veldig greit når vi ville spare på antall biler kjørt.
Dessverre ble den en rustholk på bare fem år også. :eek:
Vi har blitt mye gladere bileiere etter at vi ditchet Røhne-Selmer og begynte å bruke den lokale Vianor-en (selv om jeg akkurat nuh venter på en telefon de skylder meg...)
Bil er bil. Nekter å tro at noen med voldsom bilinteresse skal kjøpe bruktbil av oss når den tid kommer, for å si det sånn. :hehehe:
Da er det veldig greit å forholde seg til noen helt ok folk som kjefter deg opp litt for å ha glemt årsmodell og skiltnummer når du bestiller service, men ellers bare gjør som de skal.
Kjøp dieselbil i Oslo. Vi fikk en latterlig lav innbyttepris for vår bil med begrunnelse at det er helt håpløst å få solgt dieselbiler i Oslo nå. Vi kunne jo forsøkt å selge selv, men orket ikke ta jobben og risikoen.
Vår 2010-modell har ikke rust. Den var til takstering i forrige uke og jeg er ganske sikker på at det hadde blitt påpekt hvis så var tilfelle.
Vi har en Kia Sorrento. Den er ikke så veldig vanlig på norske veier, det er kompakt-SUVen Sportage de har solgt mye av. Men det er, på papiret, en koreansk "luksus"-SUV (i den grad Kia lager luksus, det er ikke og kommer aldri til å bli tysk/svensk luksus, men den er likevel betydelig større og bedre standardutstyrt enn f.eks. vanlige kompakt- og mellomklasse SUVer som rav4, Outlander, Mazda CX5 osv.). Den har to skikkelige seter man kan slå opp på bakerste rad og plass til overs til bagasje (men pulken og barnevogna må ligge igjen hjemme). Den har skinnseter i alle seter, varme i de fem vanlige setene, kjøling i setene foran, varme i ratt, panorama soltak, automatisk bakluke, god plass på midterste rad, dynamisk firhjulstrekk og mulighet for firhjulstrekk med differensialsperre (altså skikkelig firhjulstrekk) og 200hk dieselmotor med automatgir osv.
Den koster over 800K ny, så ikke noen billigbil i utgangspunktet og sluker drivstoff. Det fine med den er at man får den rimelig brukt (Vi kjøpte vår tre år gammel for rundt 500K) og det er lang garanti på KIA så om man kjøper en 2-3 år gammel bil er det fremdeles 4-5 år igjen på garantien og de har veldig gode resultater når det kommer til pålitelighet. Jeg anbefaler den gjerne bort, det er den bilen vi har prøvd som i det hele tatt nærmer seg de skikkelige store luksus-SUVene mtp. på plass og comfort og jevnt over er vi veldig fornøyd.
Samtidig er det nå en gang slik at man får det man betaler for i en viss grad og sammenlignet med vår nå eldgamle, men høyt elskede BMW d520 stasjonsvogn (som vi ikke vil skilles med) så skorter KIA både på kjørecomfort (og jeg vet at en SUV aldri vil bli like god å kjøre som en lav stasjonsvogn altså, men læll) og det lille ekstra som støy (den er ikke ille, mye bedre enn nevnte Outlander og dets like), varmeanlegg (altså, den blåser ikke ren ruta innvendig på null komma svisj og en DEFA eller Vebasto er en god ide). Men når man ikke har 1mill til å splurge på en Volvo XC90 (som er min drømmebil), så er Sorento et godt økonomialternativ for oss med tre barn som ikke liker å reise lett :knegg:.
Vi har valgt fransk og ikke angret et sekund! Joda, det var noen som foret oss med "franskeangst", men etter å ha lest mye rundt både norske bilsider og utenlandske så ble det avkreftet som ikke har medført riktighet på mange, mange år.
Først hadde vi en 5008 som er nevnt over her. Veldig fornøyd og elsket danseplassen. Det er verdt å merke seg at den er litt høyere i taket enn S-Max'en da den skrår litt nedover ved de bakerste setene. Dessverre var vi i en kollisjon, så den ble vraket etterpå (ingen personskade heldigvis).
Så falt valget på Citroen Grand C4 Picasso, og vi er kanskje enda mer fornøyd med den. Men det går mer på at den naturlig hadde noen flere fiffige løsninger da den var en nyere modell. Den er også "stivet" opp i forhold til tidligere modeller, slik at man ikke har den duvende følelsen i svinger som Citroen (og Mercedes) er kjent for. Det orker ikke jeg, så det var grunnen til at vi gikk for Peugeot den første gangen.
Plassmessig så funker alt veldig smooth med setene. Tre like brede seter i 2.seterad som kan individuelt justeres fremover og bakover for å skape mer plass eller space mellom de som sitter der. Ved å trekke i en stropp så setter man opp setene i 3.seterad, og man kan fint bruke kun et av de om man ønsker det. Gulvet blir helt flatt når de nedfelt.
Er man opptatt av design så er franskmenn et hakk foran synes jeg. Jeg husker jeg måtte klappe munnen igjen fullstendig da vi prøvekjørte Ford, og lurte på om de hadde tenkt seg spesielt om i det hele tatt når det gjaldt design :sparke:
Fransk her og. :juhu: Jeg har arvet en gammel Renault som fungerer knirkefritt enn så lenge. Min mor har Peugeot og min far har også Renault. Fornøyde alle sammen.
Vi har hatt Ford s-max som vi var veldig fornøyd med, og to Renault grand Espace, som er en ganske mye større 5-6-7 seterbil. Jeg likte Renaulten godt ift plass, men Forden var bedre å kjøre, da den har lavere tyngdepunkt og ligger godt på veien.
Nå kjører ikke jeg bil, så dette er mannens domene, men vi hadde også Peugeot 5008. Det eneste ankepunktet med bilen var at det bare var én koppeholder og at det alltid ble husstanden vår som måtte kjøre siden vi hadde plass til så mange. Nå er den byttet i en 3008 GT så nå har vi både 2 koppeholdere og mannen slipper å være fast sjåfør. :knegg:
Det er ikke aktuelt at vi alltid kjører, siden mannen jobber skift og det bare er han som kjører. Derfor kan det være greit at vi gjør det litt til gangs når det først skjer. :knegg:
Noterer massiv støtte til 5008, men hvor gamle biler har dere hatt? Holder de seg greit når de blir over 5 år gamle?
Vi har kjøpt ny begge gangene. 5008 ble bare 3 år gammel. Aldri noe tull på de årene. De siste 4 årene har vi hatt Grand Picasso. Ikke noe som har vært galt med den heller. Men som du ser så har vi ikke erfaring med gamlere biler enn det.
Vår bil ble kjøpt i oktober 2010, men det heter visst at det er en 2011-modell. Fordi den har noen detaljer som 2010-modellen ikke hadde.
Den har gått fint fra 2010 og til nå, men nå frykter vi at den kanskje kan begynne å krangle snart. Men det vet vi egentlig ingenting om. Årsaken til at vi bytter bil er at vi ønsker oss noe elektrisk.
Jeg anbefaler Ford S-max, er på vår andre bil nå og vil ikke bytte den ut før vi må. Ikke noe kluss(hverken med denne som er 2011-modell eller med den forrige) og bilen er romslig nok for vårt behov.
Jeg kjørte en Citroen Grand C4 Picasso fra 2008-18. Jeg elsket bilen og plassen. Men det som ikke var så gøy var systemet for heving/senking. Der tro jeg alt ble skiftet, unntatt kompressoren og da den gikk så solgte jeg den. Men det var stort sett det eneste store som gikk på den og det kan være at vi var uheldige med den. De nye modellene har kanskje et annet system for heving/senking men det kan være greit å spørre forhandleren om det.
Ja, det er kjempelurt å prøvekjøre og teste ut skikkelig.
Husker da vi første gang skulle kjøpe 5+2-seter, vi hadde i utgangspunktet en liste med aktuelle kandidater der Ford S-max var langt nede på listen. Helt til vi prøvekjørte, da forandret rekkefølgen seg raskt.
Vi har Dodge grand caravan (tror jeg). Veldig romslig 7-seter, stort bagasjerom, og vi har aldri hatt noe tull med vår 2002-modell. Fjernet litt rust for 2 år siden, men ellers er den kjempegod. Vi vurderer å kjøpe ny bil, og har landet på at vi vil fortsette med samme bil i en nyere årsklasse.
Men jeg holder igjen, for jeg liker å ha en eldre bil som jeg slipper å være så redd for. Jeg kjører med mange barn hver eneste dag, og det er sekker, bager, utebukser og annet stæsj som skal tas med. Og det er ikke så nøye om den blir skitete, eller om det får litt riper her og der. Her om kvelden var det en mindre bil som sklei mot vår bil som stod parkert utenfor butikken, og de små ripene den laget lever vi fint med siden den har mange andre småriper også. :p
Har kjørt Ford S-max siden i fjor sommmer, den var to måneder gammel da vi kjøpte den. Veldig fornøyd så langt. Min samboer sverger til Ford, og ingen av oss har hatt noe annet.