Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

#1

Bluen sa for siden:

Forsøker å finne ut om det er jeg som er ekstremt gjerrig. :sparke:


#2

Neket sa for siden:

Vi vurderer å bytte nå, litt fordi vi vil ha elbil, og litt fordi garantien går ut til sommeren (da er bilen fem år), og jeg orker ikke dyre verkstedsregninger. :sparke:

Den gamle bilen var 12 år når vi solgte den (for 10000 kr), så vi er ikke konsekvente. Men det ble grisedyrt hver gang den var på EU-kontroll, og det gidder jeg ikke en gang til.


#3

Polyanna sa for siden:

Så sjelden som mulig. :nemlig:

#medgjerrig som ikke syns det er noe gøy å velge bil.

(Vår forrige hadde vi i borti 10 år, da begynte det å ryke må store kostnader og den var ALT for liten. Denne har vi hatt i 6-7 år, og skal ha til ungene begynner å flytte hjemmefra (snart!! :skremt: ))


#4

Zulu sa for siden:

Mellom fem og ti år, tenker jeg vi har ligget på.


#5

Tallulah sa for siden:

Når den er brukt opp?

Vår forrige bil var en 1991-modell, den leverte vi inn i 2017. Vår nåværende tror jeg er en 2001-modell og den tenker vi også å bruke opp.


#6

My sa for siden:

Vi kjøpte ny bil i fjor, da hadde vi hatt den forrige i ni år. Bilen vi hadde før den hadde vi bare i fire år, men den måtte byttes ut med en firehjulstrekker da vi flyttet, siden den ikke ville ha mulighet til å komme opp til huset vårt på vinterføre. #bratt


#7

Bluen sa for siden:

Og kjøper man NY bil? Hva i all verden er argumentene for å gjøre det?


#8

Tallulah sa for siden:

Vi bare arver bil vi. :knegg:

Nei, jeg er en veldig dårlig representant i denne tråden. Jeg skulle ønske vi ikke hadde bil, og jeg misliker intenst den vi har. Høvdingen må ha den i jobb, og den er veldig praktisk til det da. Personlig kunne jeg tenke meg å bare benytte meg av nabobil.


#9

Lavender sa for siden:

Vi har byttet når behovene har endret seg, eks Peugeot 307 ble for liten til dobbelvogn. BMW for stort og for dyrt når barna ble større og bilen kjørt under 7000 km i året. Vi kjører nå en 18 år gammel Fiat Punto, fått bilen, den bruker lite drivstoff osv. Men jeg leier bil på Nabobil når vi skal kjøre langt.

Jeg har betalt depositum for nye Peugeot e-208 i dag. Det blir første og siste gang jeg eier bil. Jeg er så gjerrig at jeg låner ikke penger engang. Liker ikke kostnader til bil, men med to jenter som spiller fotball og basket så må vi bidra med kjøring.


#10

Blondie sa for siden:

Kommer vel litt an på?
Jeg har stort sett aldri hatt budsjett til noe annet enn å kjøpe ganske gammel bil, da har jeg også måttet bytte oftere. Har aldri vært på kjøpe ny bil og bytte etter to år-kjøret.

Min nåværende bil er 2004-modell, den bør pent holde i minst fem år til.


#11

Tjorven sa for siden:

Vi kjøper ny bil. Fordi vi ikke orker jobben og overraskelsen ved reperasjon.


#12

Myria sa for siden:

Så sjelden som mulig tenker jeg. Vi har vært sammen 20 år og er på vår tredje bil (den har vi hatt i åtte år og skal ikke bytte den med det første heller). Den første ble byttet ut fordi den begynte å få flere (dyre) problemer og den andre ble byttet ut fordi vi ventet barn nr 2 og hadde andre behov.


#13

Blondie sa for siden:

Jeg kjøper ikke ny bil fordi jeg ikke har økonomi til å ta verditapet. Så enkelt er det regnestykket for min del.


#14

Neket sa for siden:

Vi kjøpte ny bil sist fordi rabattene vi fikk gjennom jobb gjorde at det kostet omtrent det samme som en litt brukt bil. Vi ville ha en med garanti (etter årevis med dyre reparasjoner), så noe eldre enn ett år var ikke aktuellt uansett.

Nå har vi ikke bestemt oss for ny eller brukt, men ikke mer enn et år hvertfall. Hvis vi bytter. Har ikke bestemt det heller.


#15

løve70 sa for siden:

5-10 år vil jeg tro. Ser for meg at vi skal ha dieseldyret vårt så lenge den lever...


#16

Floksa sa for siden:

Vi har hatt vår i 14 år. Er i prosess med å bytte. Har vært i den prosessen i 2 år.
Har aldri byttet bil frivillig før. Vraket de to første i ulykker.


#17

GinaK sa for siden:

Jeg hadde bil da jeg traff gubben. Vi er på vår 4 bil sammen. Kjøpte sist i 2015. Det var en 2012 modell. Alle rundt her og de jeg jobber sammen med synes bilen vår er utrolig gammel. Bra å lese denne tråden da. Det er utrolig dyrt å drive sånn med å bytte ofte.
Bilen er super. Har ikke kostet noe utenom EU kontroll. Skal ha en nå så håper det går fint og blir rimelig.
Har aldri hatt ny bil. Det nyeste er 3 år og det er så godt som ny for meg..

Er litt på gli på elbil neste gang. Må lese meg mer opp på det.


#18

Teofelia sa for siden:

Vi har hatt vår 2005-modell siden 2007. Ingen planer om utskifting ennå.


#19

007 sa for siden:

Det kommer vel helt an på hvor man bor og hvor mye man bruker bilen?
Mannen kjører mye i jobben, og bytter til ny bil før garantien går ut sånn ca annet hvert år. 2017-modellen skal visst skiftes til høsten.

Jeg kjøper bruktbil til rundt 70-lapper og kjører til den er oppbrukt.


#20

Bayone sa for siden:

Vi har nå vår første nesten nye bil nå, leaset. Da byttet vi ut 2005-modellen vår. For 3 år siden byttet vi ut 1999-modellen med en 2 år gammel bil. Da har vi byttet biler som virket, men var modne for utskiftning mtp. langkjøring og forutsigbarhet.


#21

My sa for siden:

Vi kjøpte ny bil for første gang nå, på grunn av en kampanje som gjorde den mye billigere enn ellers. Tidligere har vi aldri kjøpt ny bil.

Ellers, når jeg sier "kjøpe ny bil" så mener jeg ikke nødvendigvis ny, men å bytte ut den gamle. "Ny" for den nye eieren.


#22

Hyacinth sa for siden:

Vi kjøper ny bil når det blir altfor dyrt å reparere den gamle. Det tar nokså lang tid.

«Ny bil» kan selvsagt bety bruktbil. Vi hadde tenkt å kjøpe bruktbil sist, men fikk et kjempetilbud på en ny Hyundai. Vi pleier å betale så lite som mulig for en bil som er så bra som mulig/ varer så lenge som mulig.


#23

frukt sa for siden:

Ved behov, eller når den man har blir for dyr å fikse på. Eventuelt når man krasjer og bilen blir kondemnert. :btdt: :knegg:
Nå har ikke jeg eid så mange biler i mitt liv, to varebiler og en gammel BMW, men "NY" bil har jeg aldri kjøpt. Ser ikke for meg at det kommer til å bli aktuelt heller.


#24

Bluen sa for siden:

Hvorfor bytte? Skjønte at ikke alle her mente «splitter ny bil» når de skrev «ny bil», altså. Det er mannen i huset som, stikk i strid med mine prinsipper, har begynt å mjære om helt ny bil.

Vi har hatt bil siden 1996 - Poloen var 12 år og ble kjørt til den ble tatt av EU-kontrollen kanskje 7-8 år seinere. Da kjøpte vi en ca. 10 år gammel Toyota som vi solgte i 2007 fordi vi hadde fått barn og ville ha air condition og bedre plass. Samme år kjøpte vi en 3 år ganmel Toyota 7-seter som vi altså har kjørt i 12 år. Planen var å ha den til den også ble tatt av EU-kontrollen, men nå vil altså resten av familien bytte. :sparke: Det jeg elsker ved den er plassen, alle setene og det at den er full av skrammer som får meg til å slappe av som sjåfør. Den tusler og går, men har hatt noen uventet dyre reparasjoner de siste åra.

Hvorfor bytte? De vil ha bedre komfort, mindre is på innsiden av rutene, radio og sånt. Jeg synes ikke helt det er godt nok.


#25

millact sa for siden:

Samme her. Nåværende bil er fire år. Lurer litt på å bytte i elbil, men må tenke litt. Mest sannsynlig beholder jeg den andre litt til.


#26

-ea- sa for siden:

Bruker å ha mine biler i ca sju år, og selger og kjøper nyere bil privat.
Nyeste bilen jeg har hatt var to år gammel, men da var vi to om å eie den. Helt ny bil kommer neppe til å skje noengang.

Den jeg har nå må vare i mange år til. Jeg tenker på den som "ny" selv om den er ti år gammel og jeg har eid den i fire år. :humre:


#27

Eia sa for siden:

Jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe en helt ny bil noen gang. Jeg ser ikke poenget, liksom. Men å kjøpe innenfor garantitid er noe annet.


#28

-ea- sa for siden:

Jeg tenker at uansett ny eller gammel bil, så er jevnlig ettersyn og service viktig. Jeg har ingen mekaniker i hus, men har et fast verksted jeg har brukt i alle år. Forebyggende å få dem til å se over bilen en gang i året eller så. Og så er det viktig å bytte olje og filter en gang i året.

Har man ny bil så må man inn på jevnlige servicer for at garantien skal gjelde.


#29

Olvina sa for siden:

Vi brukar som regel bilane våre til dei er oppbrukt, dvs til dei byrjar å bli dyre å repare, og vi slett ikkje stolar på at dei startar og går når vi treng det.

Sist kjøpte vi heilt ny bil, stikk i mot det vi hadde tenkt. Vi kjøper kun bil hjå forhandlar for å vere sikra ein snev av garanti om det skulle vere noko. Då vi hadde finrekna på alternativa, viste det seg at den splitter nye bilen med "alt" av utstyr, ville koste oss omtrent det same som den litt eldre modellen av same bil (og litt mindre utstyr). Dette fordi det var gode kampanjetilbod på den nye, og i tillegg fekk mannen 8% rabatt på grunnprisen (før avgifter) pga han er statstilsett. Så då vart det ny bil (og eg var skrekkslagen sjåfør den første veka, deretter gjekk det seg til).

No må vi skifte ut bil nr 2 (17 år gammal), men det blir ein rimeleg 3-4 år gammal bil sidan den ikkje skal brukast som hovudbil. Har eg tenkt. :nemlig:


#30

star sa for siden:

Når den jeg har blir koster for mye å komme gjennom EU kontroll.
Den forrige ble 19 mener jeg.


#31

Lavender sa for siden:

Det vil mest sannsynlig komme flere store utgifter, og de reparasjonene er ikke lønnsomme, men bilen går litt til. Jeg leide WW Touran i høst, eieren beklaget seg over 20 000,- årlig til drift og vedlikehold. Men bilen var heller ikke verd noe på bruktmarkedet. En vennefamilie byttet ut kjær Toyota Avensis, nær 20 år gammel, mange dyre reperasjoner og mye rust.

Jeg kjøper splitter ny bil fordi det er ikke mulig å få neste generasjon el biler brukt. Og vi ønsker sterkt reel rekkevidde på 25 mil, det dekker behovet vårt.


#32

Nenne sa for siden:

Man bytter når bilen koster mer enn dn smaker, i.e. når verkstedregninger overstiger bruksverdien.

Vi skal bytte ut den 20 år gamle Volvoen nå som fortsatt surrer og går problemfritt, men som nå er så rusten atden ikke blir EU-godkjent en gang til.


#33

Luftslottet sa for siden:

Vi kjøper ny når den forrige begynner å koste mer enn det smaker å eie. Ingen av oss er interessert i bil, vi vil at den skal koste så lite som mulig og kreve så lite arbeid som mulig. Det fins så mange ting det er morsommere å bruke tid og penger på. :knegg:

For meg: Bare for å bytte til elbil (= lavere driftskostnader) med lav inngangspris, ellers aldri.

Jeg har verken økonomi eller interesse av hundretusenvis i verditap på noe så kjedelig som transport. Og, ikke minst, så er jeg strukturert nok økonomisk til å ta verkstedregninger på 10-20 000 som en del av bilholdet uten å brekke ryggen, noe man må regne med når man har aldrende bil.


#34

Eia sa for siden:

Dette! Jeg mistenker også at årlige verkstedkostnader på bruktbiler (slitedeler) sjelden overstiger årlig verditap på ny bil.


#35

Luftslottet sa for siden:

Forrige gang byttet vi bil da det ble dyrere å fikse bilen før EU-kontroll enn bilen var verdt og solgte den for vrakpant. Nåværende bil ble kjøpt for 80 000 for tre år siden og selges nå fordi vi fortsatt kan få en 40-50 000 for den, og fordi den begynner å nærme seg den alderen da det begynner å koste en del mer å eie den enn før.
Det blir totalt sett ganske billig bilhold per år, og vi slipper billån. Vi har spart det andre ville brukt til billån per måned underveis, og går nok for samme strategi igjen, men med en marginalt nyere og dyrere bil enn sist pga. endrede behov.

I vår livssituasjon er det også greit å kunne bytte bil etter endrede behov også, i stedet for å binde seg til sammr kravspek for 10-15 år. Barna vokser jo.


#36

Bergensis sa for siden:

Me har hatt vår i 11 år.
Å


#37

Millen sa for siden:

Vi kjøpte siste bil i 2013/2014. Og har den ennå.


#38

Serena sa for siden:

Vi bytter biler når de dør/er beyond repair, de to vi har hatt var 16 og 25 år år når vi byttet dem ut. Mannen er hobbymekaniker og det fungerer dårlig på de helt nyeste bilene, de er bare full av elektronikk :knegg:. Jeg har nå kjøpt helt ny elbil, det var ikke noe å spare på å kjøpe brukt. Vi kjøper også kun biler vi kan betale for.


#39

him sa for siden:

Enig med agenten. Tror det er enklere å regne på antall kilometer kjørt heller enn år med tanke på slitasje. Selv kjører vi så lenge vi greier ... Ikke fordi vi er spesielt miljøbevisste eller flinke, bare fordi vi bryr oss minimalt om bilen. :sparke:

#40

Magica sa for siden:

Godt spørsmål. Mannen her har begynt å snakke om ny bil og det å kjøpe ny-ish bil og selge etter 3 år osv. Eller leasing av ny bil.

Vi har 2 hverdagsbiler. Jeg har kun hatt 2 biler, den første var en 1996-modell som jeg kjøpte i 2005, og vraket i 2013. Nå har vi en Subaru 2010-modell kjøpt i 2013. Hadde et sjarmerende motorhavari som førte til en kostnad på 90 000 nå i våres på den bilen. Den har nå i praksis ny motor (og en del annet).

Mannen har en Volvo 2005 modell som i følge han selv synger på siste verset. Den er vanskelig å starte i kaldt vær. Det er denne han er klar for å erstatte med en ny fancy bil. Jeg kjører mest rundt i denne 2010-subaruen som har firehjulstrekk, piggdekk og er diger SUV. Men jeg må jo være en del av dette andre bilkjøpet siden vi jo er en familie. Vi hade nok gått for hybrid eller EL i tillegg til dieselbilen, hadde det ikke vært for at vi ikke har noe lademuligheter i borettslaget vi bor i (enda).

I tillegg har jeg en veteranbil som brukes i fint vær på sommeren.


#41

-ea- sa for siden:

Dette kan ikke stemme, for Subaru har ingen diger SUV. Kun en stor stasjonsvogn; Outback/Legacy.
:humre:


#42

Magica sa for siden:

Ja, det er den ja - det er liksom suv på den måten at den er høy. Og så er stasjonsvognen diger, veldig stor plass i baksetet og i bagasjerommet. Var mer presist. :)


#43

Tjorven sa for siden:

Ops. Det er sant. De lo godt på bilforhandleren når de innså at vår 2010-modell har kjørt under 80 000 km. De mente at det ville være veldig riktig for oss å bytte til en elbil, for særlig mye langdistansekjøring kunne vi umulig bedrive.


#44

007 sa for siden:

Mens vår 2017-modell har kjørt over 70 000 km. :)


#45

Drømmedama sa for siden:

Vi beholder nok vår Ford S-max til den er brukt opp. Er så fornøyd med den bilen, 2011-modell som går og går og som matcher våre behov.


#46

meisje sa for siden:

Ca hvert 5 -10 år litt avhengig av behov etc.

Vi har kjøpt bruktbil kun 1 gang, den ble byttet inn pga at den ble kondemnert etter en mindre trafikkulykke. Den ble kjøpt som 2 år gammel, men har ikke fristet til gjentagelse. Tror vi hadde den til den ble 8 år gammel. Alle andre biler har vi kjøpt nye fra forhandler.

Polo - solgt etter 4 år pga flytting til utlandet
Scenic - solgt etter 2 år pga flytting til Norge
Scenic -kjøpt brukt 2 år gammel, kondemnert etter trafikkulykke 8 år gammel
Toyota - solgt etter 10 år pga leasing bil i ny jobb
Touran - solgt etter 6 år pga vw dieselmotorskandale, sikker på at motor kommer til å ryke
Outlander- leasingbil, kommer til å bli byttet etter 2 år pga antall km
225 xe - foreløpig ganske ny, dvs mindre enn 1 år gammel


#47

Bluen sa for siden:

Den 15 år gamle bilen vår har visst gått 220 000. Selv kjører vi bare rundt 10 000 i året. Vi bruker desidert mest sykkel og bil i hverdagen.


#48

Malama sa for siden:

I vårt tilelle med annenhver unge åpenbart.

Første bil, en liten ford escort. hyggelig bil det, men for liten når det skulle inn barnevogn, så vi kjøpte en avensis, og mannens søster overtok etterhvert den gamle escorten og brute den til den var helt oppbrukt

Avensisen har vi enda, men med barn nr 3 på vei og en hverdagslogisitkk som ikke harmonerte med en bil, kom s maxen i hus, eller utenfor hus i alle fall. Så, vi har kjøpt bil sånn rundt hvert 5. år tror jeg, men har altså de to siste enda da. Avenisen kunne med fordel vært byttet i noe lite elektrisk, det går uansett ikke tre barnestoler i den, men det er jo vel så fornuftig å bruke opp en bil før vi kjøper en ny, så i alle fall inntil bomringen kommer her så beholder vi den. Får se hvilke intensver bomringen evt medbringer.

Og jeg finne ikke en elbil for en familie med tre unger i stoler utenom enten en varebil lettere ombygd eller en som koster omtrent et lite hus. Så s-maxen blir en stund den også, vi trenger bil til tre unger flere ganger i uka.


#49

My sa for siden:

Hva som er god nok grunn til å kjøpe noe nytt kan vel diskuteres, enten det gjelder bil, sykkel, veske eller kjole.

Bilen vi hadde før den vi har nå hadde nok gått en stund til, men for mannen, med sine ryggproblemer, var alle bilturer over halvannen time forbundet med smerte og derav dårlig humør, både resten av bilturen og neste dag. Bilferie var helt uaktuelt, det ville aldri blitt noen god ferie for hans del. Så komfort var en stor og viktig grunn for oss til å bytte. Det skal sies at bilen også var gammel, og trengte en del reparasjoner, men det var ikke tvingende nødvendig for bilens skyld, den var ikke "brukt opp", og så vidt jeg vet lever den videre hos ny eier.

Med den bilen vi har nå er det en helt ny verden. Vi kan kjøre hjem til svigers (5 timer) uten at mannen kjenner noe ubehag overhodet, og til sommeren planlegger vi faktisk å reise på ferie med den. Den er selvsagt mye mer komfortabel for oss andre i familien også, og det, i tillegg til at mannens humør er mye bedre, har en hel del å si for trivselen når vi er på langtur. En fantastisk investering! At bilen i tillegg er både sikrere og mer miljøvennlig kommer oppå alt, som ekstra bonus.

På korte turer i byen har det ikke så mye å si. Det har vi ikke så mange av i det daglige uansett, vi bor i gang- sykkel- eller bussavstand til det meste.


#50

Fløyel sa for siden:

Jeg får ny bil hvert 4. år = firmabil. Min bil kan gå maks 120.000 km, kjører vesentlig mindre nå enn tidligere, så jeg klarer stort sett å holde meg til det.

Ja, jeg syntes det er deilig og gøy å få splitter ny bil.


#51

Galathea sa for siden:

Vi solgte nettopp 12 år gammel dieselvolvo og kjøpte 2017-modell ladbar hybrid. Bor på landet og må ha to biler i hverdagen, og er avhengig av en med 4-hjulstrekk, derfor solgte vi volvoen.

Den andre bilen er en elbil, og ble kjøpt ny da vi ikke fant noen gode kjøp på bruktmarkedet.

Vi har lån på "ny"bilen, og det koster jo en del. I tillegg så er det dyrt å forsikre en nesten ny ladbar hybrid. Vi er bortskjemt med billig bilhold, det er surt å bruke penger på bil. I tillegg kommer jo verditapet. Blir lenge til vi skifter bil igjen!


#52

Tjorven sa for siden:

Utslagsgivende for oss denne gangen var at gamle bilen trengte nye sommerdekk. Vi visste at vi uansett kom til å kjøpe elbil innen noen måneder, så istedenfor å legge mange tusen i nye dekk, så tok vi investeringen i nybil nå.

Men det var bare dråpen som fikk det til å renne over. Sommerdekkene var slett ikke eneste grunn.

Vi bestilte el-lader til garasjeplassen vår for nesten to år siden (og flyttet til den i sommeren som var), så elbil har hele tiden vært i planen.


#53

sindrome sa for siden:

Jeg skifter bil så sjelden som mulig... Den forrige bilen hadde jeg i 10 år og nå sitter jeg på en elbil som jeg har lyst til å skifte ut ila et par år fordi jeg vil ha lenger rekkevidde.

Men jeg vil aldri kjøpe ny bil, heller en som er ett år gammel elns eller demo, slik at jeg ikke må ta det verste verditapet. Så mye er det ikke verdt for meg å ha en bil som ingen andre har kjørt.


#54

Pasta sa for siden:

Jeg kjøpte en 2004 modell i 2012.
Jeg planlegger å kjøre den til den går på skroten.
Den har nå gått langt over 300.000 km.

Kjæresten vil at vi skal kjøpe oss nesten ny bil sammen når han er ferdig på studier våren 2020.
Ny bil virker bortkastet? Prisen faller vel enormt de to første årene?


#55

Lavender sa for siden:

På nybil kan du få godt tilbud, jeg har rabatter i jobbavtale. Du får service og garanti noen år. Men det er klart at om samme bil kan kjøpes brukt med gjenstående service og garanti er det penger spart. Bil er tap, det er bare spørsmål om hvor mye det skal koste. Finansiering koster også.


#56

My sa for siden:

Ja, her hadde det ikke blitt kjøpt ny om det ikke var for kampanje som gjorde det billigere enn om den skulle vært litt brukt.

Å kjøpe en annen, litt nyere, men fortsatt ukomfortabel dieselbil var ikke noe alternativ for oss. Da kunne vi like gjerne beholdt den vi hadde.


#57

-ea- sa for siden:

....


#58

-ea- sa for siden:

Jeg syns dette er gode grunner for å bytte.

Nyere bil med bedre komfort kan gjøre det gøy å kjøre. Automatgir gjør det enklere og artigere å lukeparkere. Kraftig motor og gode seter gjør livet bedre på lengre turer. Firehjulstrekk gjør at man ikke gruer for bakkekjøring på vinterføre.


#59

Neket sa for siden:

Nye biler er jo tryggere enn gamle også. :jupp: Filskiftevarsel, blindsonevarsel, nødbrems, sensorer til både det ene og det andre. Sånt hadde ikke jeg i den gamle bilen hvertfall.

Neste bil skal ha adaptiv cruisekontroll har jeg tenkt. Og DAB-radio. Jeg er drittlei av radio metro.


#60

Timar sa for siden:

I hear you!

Vi er bare på vår bil nummer 2 i vårt voksenliv. Kollektivt har vært og er en stor favoritt. Vi kjøpte nåværende bil som nybil, men med veldig gode rabatter. Den nærmer seg 7 år nå, og vi kommer nok til å kjøre den en god del år til. Så får vi bare håpe det er et marked for dieselbiler når den tid kommer, hvis ikke må vi kjøre gammel Ford i maaaaange år. :knegg:

Ny bil skal være så flink til å parkere seg selv at jeg ikke trenger å bekymre meg for å parkere i for trang garasje mer. Den skal også ha alle fancy sikkerhetsfunksjoner som redder både oss i bilen og de utenfor i en krisesituasjon.


#61

emm sa for siden:

Vi kjører omlag 40 000 km i året, så vi bytter til ny bruktbil ca hvert 3-4 år. Den vi har nå har gått 185 000 km, så den må byttes nå. Erfaringen vår tilsier at det er rundt nå kostnadene som er store kommer. Vi kjøper helst en bruktbil som ikke er eldere enn 3 år, og ikke har gått over 40 000 km. Hadde vi kjørt mindre hadde vi ikke byttet, bil er bare fordi vi må, og ikke en interesse her i huset.


#62

trøtt sa for siden:

Det blir aldri billigere i lengden å kjøpe ny bil. Jada man kan få dyre reparasjoner på gamle biler, men bare prisen på sevicene en må følge for å beholde garantien er mer enn vi noen gang har brukt på reperasjoner av bruktbiler. Verditapet i det du kjører ut av forhandleren dekker omtrent kjøpesummen til bilene vi kjøper. :knegg:

Vi kjører bilene ut, eller bytter når det er mer lønnsomt å kjøpe ny gammel bil enn å reparere den vi har. Jeg er ikke interessert i å ha lån på bil og heldigvis er mannen helt enig.


#63

trøtt sa for siden:

Vår bil har gått rundt 250 000 tror jeg, men dyre reparasjoner har vi ikke hatt. Det siste vi gjorde var å bytte hjullager, det kostet i underkant av fem tusen.

Mannen kjører firmabil og kjører også bilen ut før han bytter.


#64

emm sa for siden:

Det frister faktisk litt å tyne mer ut av den vi har nå, på 180', men tør vi? Den har vært en skikkelig arbeidshest, grei å kjøre, starter uansett vær osv. De dere har hatt som har gått 250' trøtt, har de hatt automat?


#65

trøtt sa for siden:

Nei, aldri hatt automat.

Den dyreste reperasjonen vi har hatt var når turboen røk. Det kostet oss rundt 11000, det er noen år siden og på vår forrige bil. Den gikk et godt stykke etter den reperasjonen. Tror ikke vi har hatt bilene lenger enn til 280000 km, men det er jo 100 lenger enn deres har gått.


#66

Lavender sa for siden:

Vi har helt ulike behov og kostnader på bil. :knegg:. Vi kjører ca 5500 km i året, jeg sykler mer enn jeg kjører, og tar t-banen om vinteren.

Det er vanlig at drosjer kjører til 350', men da gjerne største motor og automat. Jeg tviler på at vår Fiat Punto overlever mer enn 20 år og 100', det vil være en prestasjon. Bremser, håndbrekk, fôringer, servo, el, vifter og rust er gjentakende problem og grunn til at den neppe slipper ut av EU kontroll neste vår. Det har gått med litt overtalelse de siste to gangene. En Skoda Superb hadde neppe hatt vondt av å runde 200'.


#67

Polyanna sa for siden:

Jeg har en følelse av at når de først har tikket og gått SÅ lenge, så kan de leve evig. :knegg:

Nevøen min har kjørt og kjørt min brors gamle Honda, han og faren kan fikse en del småplukk selv, og den døde jo aldri! Begrenset med komfort, og en ganske snurrig giring, men trofast som bare det. Synd den ble påkjørt og måtte skrotes, for ellers tror jeg han hadde hatt den i årevis!


#68

Strå sa for siden:

Før jeg har lest hele tråden: Når den begynner å få problemer i den periodiske kjøretøyskontrollen.


#69

Carrera sa for siden:

Vi bytter ofte. Kankje hvert tredje år i snitt. Dette fordi vi har opparbeidet oss et bibudsjett som gjør at vi kan kjøpe nye/nesten nye biler, og så selger i de igjen før garanti er utløpt, samt at gjenkjøpsverdien ikke har sunket for mye. Vi ønsker også å ha biler som fortsatt har garanti. Vi orker ikke gammelt ræl som det påløper mye kostnader på, samt at jeg er mye alene og er avhengig av bil som fungerer.

I tillegg har jeg jo en heller bigal mann, så han vil prøve noe nytt til stadighet. Til alt hell har han også en økonomisk sans oppe i det hele, og vet når det er lrt å selge, og ikke minst hva som er lrt å kjøpe.


#70

Maverick sa for siden:

Passaten min har gått 340 tusen, mener den er 2011-modell. Motoren er utmerket og går sikkert 100 til, det er bare snakk om å vite hvilke lamper som man kan ignorere/er dårlig kontakt etc. Det er en 2,4 liter TDI, manuell og 4WD. Utmerket bil. Rusten, men sprek og gøy å kjøre.

Jeg synes det er ganske fjasete å kjøpe ny bil i stedet for å reparere gammel så lenge man kan.


#71

Martis sa for siden:

Første bilen min var 5 år når jeg kjøpte den og 11 når jeg byttet den inn i en tre år gammel yaris. Den hadde jeg så i 6 år, før jeg kjøpte helt ny Passat hybrid. Jeg har en del rabatter på bil og jeg ville gjerne ha elektrisk. I hverdagene kjører jeg mest el, har lader på jobb og hjemme. Denne er nå tre år gammel. Det er deilig med ny bil, men også ganske dyrt.


#72

safran sa for siden:

Vi bytter sikkert litt for ofte. :knegg: Vi bytter alltid før garantien går ut.


#73

star sa for siden:

Den forrige min kom opp i 240' mener jeg. Ikke automat
De


#74

annemede sa for siden:

Man bytter når bilen ikke tilfredsstiller behovene lenger, når man blir syk av å bruke bilen, eller når bilen ikke lenger er kjørbar.


#75

annemede sa for siden:

Syk av å bruke bilen, fukt i bilen kan føre til soppvekst, og jeg hadde ikke likt å kjøre rundt med ungene i bilen dersom det ikke gikk å tette bilen.


#76

Bluen sa for siden:

på tuppa er jeg ikke, altså. Det er ingen av ungene som har luftveisproblemer eller er spesielt sykelige. Vi bruker bilen lite - sykler i hverdagen. Det er snakk om å kjøre 20 minutter til en fotballkamp en gang i uka, kanskje, og å kjøre 1-3 timer på helgetur noen få ganger i året.


#77

Ine sa for siden:

Finnes ingen fasit. Noen bytter før garantitiden går ut, noen fordi man vil ha flere funksjoner i bilen, andre fordi bilen har gått langt, man har hatt mange dyre reparasjoner og vil unngå flere store reparasjonsregninger osv.

Nyere biler er jo utrolig mye mer kollisjonssikre enn gamle, da.


#78

apan sa for siden:

Det kommer jo helt an på. Vi har ofte byttet mens vi enda får noe for den gamle og før det blir omfattende reparasjoner, men det må jo ikke være sånn. Usikker på hva vi kommer til å gjøre denne gangen.


#79

Malama sa for siden:

Finnes ingen fasit, men en vannlekkasje (som heldigvis lot seg tette på tredje forsøket eller noe sånn, så vi har fortsatt bilen) i vår hovedbil som brukes mye med ungene, ga muggsoppvekst og astmatikersønnen reagerte. Hadde det ikke latt seg tette og fjerne tilfredsttillende måtte vi byttet ut bilen mange år før planen.


#80

annemede sa for siden:

For ordens skyld, jeg sier ikke at du er så på tuppa. :humre: Men jeg er det. :o


#81

Bluen sa for siden:

Ja, jeg skjønte det. :humre:


#82

Polyanna sa for siden:

Det er jo egentlig litt interessant at man vekter verdien av forutsigbarhet i kostnader så høyt. For i kapitalkostnader og verditap, så er det så ENORMT mye dyrere å ha en nyere bil enn en gammel, at man egentlig LETT skulle kunne sette av de 50-100 lappene man sparer i året, inn på en verkstedskonto, men det gjør man ikke. (Jeg er helt lik, altså, jeg opplevde en uventet verkstedsregning på rundt 40 000 som en mye større kostnad enn kostnaden ved verditap og kapitalkost på en nyere bil, selv om den summen rasjonelt er mye høyere. Men man SER den ikke)


#83

Sissel sa for siden:

Vi har i det siste byttet relativt ofte. Kjøpte ny elbil i høst, da byttet vi inn en 3 år gammel bensinbil. Begge kjøpt nye.

Vi har også en 5 år gammel dieselbil (BMW X3). Hadde tenkt å bytte den før den ble 5 år, men har den fortsatt, siden vi liker den så godt.


#84

Lavender sa for siden:

Tap på nybil kommer avhenger av kjøpssum, forskjell på 20% første år av 300, 600 eller 900 tusen. Stor forskjell på bilmerker også. Synes nesten synd på de som kjøpte Tesla tidlig, og er litt irritert på alle de som selger brukt e-golf dyrt, men jeg ser de blir solgt, så ingenting å klage på.

Vi blør ikke av å legge ut 10 tusen et par ganger i året, men kostnadene overstiger fort bilens verdi for vår del. Og å ha en overdimensjonert diesel stasjonsvogn i luksusklassen var også dyrt, ikke 20 lapper for å få den til å starte, men 60 på seks uker, vi klaget og fikk 10 tusen i avslag.

Jeg kjøper nybil til 250 000,-. Eier den og avskriver den på ti år, alt over blir bonus. Får minimale driftsutgifter og så lite bomavgift som mulig. En bil tilpasset vårt behov. Men godt mulig jeg leier min favorittbil Skoda Superb diesel med 140 HK på Nabobil når vi skal til Trondheim. Det er jo unektelig behagelig og trygt.


#85

annemede sa for siden:

Glem ikke den emosjonelle kostnaden ved ikke å ha bilen stående klar utenfor, men på verkstedet når du trenger den.


#86

My sa for siden:

Ja, selv om man ikke direkte taper noe mer, så er det mye styr med en bil som ikke funker. I tillegg til usikkerheten når man skal kjøre langt, om det kommer til å skje noe med bilen på veien. Det er jo ganske mye mer enn ren økonomi inne i regnskapet med ny vs gammel bil.

#87

Polyanna sa for siden:

Det er sant. Upraktisk, selv om taxi bare er 5 min unna.

Vi kjørte Toyota, da, og hadde aldri noe uforutsett. DET var gull! #savner


#88

Høst sa for siden:

Frem til for 10 år siden bodde jeg "i byen", altså sentralt og i kort buss/gåavstand til det meste. Da kjørte jeg en fornuftig bruktbil som hadde gått noen kilometer. De siste 10 årene, hvor vi hver arbeidsdag pendler 14 mil totalt t/r, har vi hatt mange biler, samtlige nye med unntak av en caravelle...:) Nå har vi en to år gammel Tesla, og en 18 år gammel Mitsubishi. Teslaen til hverdagsbruk (billig i drift, svært god sikkerhet, masse komfort og super service fra forhandler) og Mitsubishien som bil nr 2 de få gangene vi trenger det. Masse lån på Teslaen, null lån på Mitsubishien. Og vi er så fornøyd med bilparken nå, at det blir nok ikke noe salg og kjøp på noen år. Ikke skal vi ha flere unger heller, så behovene vil ikke endre seg særlig den veien heller....:knegg:


#89

emm sa for siden:

Riktig det, Polyanna!

Hadde jeg bodd sentralt, så hadde jeg knapt giddet å hatt bil. Det slår meg hver gang jeg er på møte i sentrum, det går kollektivt hele tiden. Man venter jo knapt fem minutter på holdeplassen, uansett. :nemlig:


#90

Malama sa for siden:

taxi er ikke akkurat 5 min unna her da, det er vel mer snakk om 20. Og bussen går ikke akkurat hver time. Og vi bor jo slett ikke akkurat så umulig til som en del andre gjør for kollektiv, så, vårt langstrakte land har folk med ulikt syn på "langt" og "lenge" og behov deretter.


#91

Bille sa for siden:

Skavise. Vi kjøpte vår første bil i 2001 av en kompis av mannen. Hadde den til 2003, da byttet vi bil med moren til mannen, da faren hans døde. Så hadde vi den til 2009, da kjøpte vi faktisk ny bil fordi vi trengte en større til (den gang) 2 barn. Dette var en middels stor diesel-SUV (4wd, som vi trenger pga. hytta). Så solgte vi den i fjor da vi ikke lenger ønsket å ha diesel og den i tillegg rett og slett var for liten i baksetet til 3 kids på lengre turer, hvorav en fremdeles sitter i bilstol. Nå leaser vi en hybrid.
Bil er ikke viktig for oss, den må bare være praktisk.


#92

GydaG sa for siden:

Vi bruker de opp. Når det faktisk ikke er mer igjen.
De to første bilene mine ble tauet til huggern. Da var de over 15 år begge to.
Den første bilen vi solgte i nesten kjørbar tilstand(humørsyk-don’t get me started!) hadde vi nesten hatt mer på verksted enn i drift.
Så da bytta vi til en mer hundevennlig (og etterhvert familievennlig) bil, som fikk tusle og gå helt til den ble for liten, og taksten på å fikse alt som var galt var over 60.000. Og siden den da hadde gått 230.000 km og selv ikke bilforhandleren dom tok den i «innbytte» (den var knapt kjørbar, så han bare lo da han skulle kjøre den vekk :rofl: ) sa han aldri i verden turte å selge den til noen.
Nå har vi to biler for første gang, vår 2006-modell pysj som har gått over 200.000 og som har hatt flere nær-døden opplevelser men som stadig vekk rister liv i seg igjen, noe som passer utmerket med tidsklemma akkurat nå, og så kjøpte vi en hybrid i fjor som egentlig skulle være den eneste bilen vår.
Den dagen pysjen dør helt må vi ta en vurdering av behovet, men det kan hende det blir en ren el-bil til mannens glede.
Vi kjører ca 40.000 km i året fordelt på to biler nå, men jeg kjøpte samme modell som 80% av Oslos taxier, de pleier å gå for biler som tåler mange km.


#93

GydaG sa for siden:

Haha- jeg brukt Max 30 min fra jeg går ut døra til jeg er på Grønland, men såpass langt i gokk at folk som bestiller drosje hjem fra middagsselskap Jan risikere å måtte overnatte hvis det er hektiske dager i drosjenæringa. Tuller ikke- har vært mange episoder oppi her, også håpløst med forhåndsbestilte turer, så man skal ikke langt unna sentrum før man blir helt avhengig av egen bil.


#94

Teofelia sa for siden:

Jeg kjører fortsatt min første* bil. Just saying. :tøff:

  • Hvis jeg ser bort fra russebilen som jeg kjøpte sammen med Skilpadda og eide i 88-89.

#95

vixen sa for siden:

Vi kjører bilene våre ut egentlig. Vi har en opel vectra som er 11 år gammel og en el-bil (kia) som nå er tre år. Opelen satser vi på går til vi ikke trenger noe bilputer lenger. Så kjøper vi sikkert en ikke fullt så stor bil etter det. Vi må ha to biler.


#96

frukt sa for siden:

Renaulten er 13 år gammel, og kjørt 165000. Beholder den nok til den blir for dyr å fikse på for det er en veldig grei bil. Den eldste bilen jeg har hatt var over 20 år gammel, men den var 20 år da den ble kjøpt. Det var en BMW 745 så opprinnelig en dyr bil. Den var i utrolig god stand, fantes ikke rust på den. Solgte den for 20000 da jeg flyttet til England.


#97

Strutsen sa for siden:

Ja, det er forferdelig frustrerende og irriterende å kjøre mange mil oppi huttigheita på fjellet for å hente resten av familien som var på ferie, fordi bil nr. 1 døde. Og på vei hjem måtte bli reddet av Viking langt uti ødemarka, fordi bil nr. 2 døde. :himle: True story. :gal:


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.