I forbindelse med Warasaken kom jeg på noe jeg har stusset på siden vi fikk S-maxen (vi har samme bilmodell og farge som ham, derfor jeg kom på det), nemlig at det ikke er låst drivstoffluke. Det er bare å trykke og åpne, fra utsiden. Gjøre ikke det det veldig lett å både stjele drivstoff, putte sukker på tanken, eller, altså, å tenne på bilen?
Hvorfor gjør man det på den måten? Er det sikring på plass for å unngå det jeg nevner over?
Kanskje man rett og slett går ut i fra at folk ikke veldig ofte stjeler drivstoff, putter sukker på tanken eller tenner på? :vetikke: Audien vår hadde heller ikke låst bensinluke, og jeg er usikker på om passaten vår har det.
Ja, det er jo i og for seg en sjarmerende holdning til livet generelt, det, men det matcher liksom ikke den sikkerhetsutviklingen vi ser ellers, der man er "better safe than sorry" på alt. :vetikke:
Jeg googlet "låst bensinluke" og fikk opp en hel haug med frustrasjonsinnlegg hvor låsen enten hadde gått i stykker eller frosset fast, så kanskje det er større sjans for det, enn at noen tenner på bilen din. Det var aldri noen som stjal bensin, helte på sukker eller prøvde å tenne på vår. :niks:
Det er jo for øvrig ikke en "sjarmerende holdning til livet", det er jo fakta. Det er virkelig ikke ofte noen messer med andres bensintank.
Jeg LIKER at man husker at fakta viser at både det ene og det andre skjer ganske sjelden (som overfall når man jogger, sånn at man faktisk ikke trenger voldtektsalarm eller shäfer for å løpe seg en tur, som jeg stadig krangler om på en FB-løpeside...), og forholder seg deretter. Det er rasjonelt og i tillegg bra for sjela å tenke på den måten, ikke "sjarmerende".
Men jeg er fortsatt overrasket over at (tyske!!) bilfabrikanter tenker sånn. Men begrunnelsen din virker logisk. Kan tenke meg at få ting vil drive bilkunder mer fra vettet enn en tank som har gått i vranglås!
Haha, sjekket med Høvdingen. Audien hadde lås. Jeg bare, Hæ? Jeg bare vrei det opp? Men det var fordi han aldri låste det. Og passaten har visstnok en knapp inne i bilen. Så hele argumentasjonen min faller i fisk. :flau:
Poly; Høvdungen spør: det er ikke bare det at hun ikke har tenkt over det da, siden lokket som regel låses opp med sentrallåsen, dvs når man skal fylle så er jo bilen ulåst, ergo er lokket ulåst.
Selve luken er det vel sjeldent lås på? :vetikke: Jeg har et slags lokk jeg må låse opp inni der igjen på min gamle Peugeot, men jeg tipper hva som helst kan brukes så lenge man greier å stikke den inn i låsen.
Alle biler nå til dags har jo lås på bensinluken som er knyttet til sentrallås systemet. På Min gamle VW var det en knapp man måtte trykke på inne I kupeen for å få fylt drivstoff (gjett hvem som har måttet ringe og spørre om hvor den knappen er, opptil flere ganger)
Nå som vi har 2 hydbrid biler står jeg innimellom og lurer på hvorfor jeg ikke får ut ledningen, før jeg kommer på at jeg må låse opp for å ta ut ledningen.
Mondeoen vår er åpen, men har vel aldri prøvd å åpne den med låst bil.
Vi fikk frastjålet bensin for en 13år siden. Da hadde vi en Nissan som måtte åpnes innenfra. Da brøt tyvene bare opp luken og bilen måtte omlakeres. Sånn sett ville jeg heller at de skulle kommet til lettere og bare kunne ta det uten å ødelegge bilen i samme slengen.
Jeg har aldri prøvd å åpne den med låst bil, det kan jeg jo sjekke en gang jeg husker, men det er jo unektelig praktisk å ikke ha den korka som må skrus ut, og oppbevares mens en fyller, og en god håndfull kunder legger den igjen på hver bensinstasjon pr år, og i det hele tatt.
Men det har aldri falt meg inn at noen skulle stjele drivstoff eller ha på sukker eller tenne på bilen da, men at den er knyttet mot sentrallåsen virker logisk egentlig, og vel like sikkert som at man må fysisk låse den opp med nøkkel eller åpne med en knapp man aldri finner på en lånt bil, ikke huske hvor er etc, på innsiden?
Om noen vil stjele vårt drivstoff, så klarer de det åkke som, og jeg tenker at det er billigere for oss jo mindre skade de gjør på bilen...
Vi kjører en 2013 modell Golf stasjonsvogn. Ulåst lokk, men er faktisk usikker på om sentrallåsen låser lokket. Tror det ikke, men skal sjekke i morgen.
Vi hadde en eldre (type tidlig 2000 tallet) Audi før denne golfen, og på den var det låst lokk i den forstand at man måtte åpne lokket via en knapp inne i kupeen. Er sånn sett mer komfortabel med at det bare er å åpne ved et trykk på selve lokket. Da slipper vi at evt tjuver bryter opp logg med makt og skaper skader på lakk og karrosseri på bilen.
De mest desperate går fysisk løs på tanken i bilen om nødvendig, så jeg gir heller klar bane for å si det sånn.
Sukker i større mengder kan drepe en motor, også på nyere biler. Sukker smelter ved høy temperatur, og stivner noe vanvittig ved avkjøling. Noe som vel selv sier seg at ikke er noen suksess i systemet...
Men små mengder vil jeg tro er en bagatell i det store og hele.
Vann i tanken er jo også en "terroraksjon". Gjør ikke stor skade, men masse irritasjon
:p
Verstingen er vel Diesel i en bensinmotor tror jeg. Dette kan medføre full stopp, store utgifter og i verste fall motorhavari. Har jeg hørt... :plystre:
Sukkeret blir visstnok liggende nederst i tanken, så det gjør i utgangspunktet ikke så mye skade, men det skal jo ikke SÅ mye til før det skjer noe og det blir med inn. Ser at nettet florerer av folk som har testet, og det er varierende resultater. Men det har vært en "tradisjonell rampestrek", da.
Jeg fikk jo fullstendig hetta da jeg/vi etterhvert forsto hvorfor bilen fjuska og så stoppet. For joda, jeg kjørte jo jeg, uvitende om hva jeg hadde gjort.
Et googlesøk på temaet ga oss skremmende svar. Fullstendig havari, og en regning på oppunder 100 000 kunne påregnes.
Bilen ble, etter full stopp, fraktet til verksted, hvor de tømte tanken og renset systemet, og så sjekket bilen, og fant den good to go. Regning på 3000 kr.
Gjett om vi pustet lettet ut!! Og enda mer pustet vi lettet ut da leasingavtalen gikk ut og bilen ble tilbakelevert... Under åpenhet så klart, men det var null problem :)
Det ble ikke så dyrt for oss heller (eller jobben, ettersom det var firmabil), men mye styr ettersom jeg gjorde det i Sverige og jeg måtte bruke en dag på å hente den osv.
På min golf er det en knapp i døra som åpner tanklokket. Det var litt klønete og stressende da elektronikken i døra gikk åt skogen, jeg MÅTTE fylle og var langt hjemmefra.
Mannen på bensinstasjonen viste meg hvordan jeg kunne ta av et panel i bagasjen, og manuelt åpne derfra. Så jeg fikk fylt og klarte meg til verkstedet hadde fått tak i del og hadde tid til å fikse for meg.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.