Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Åpne drivstoffluker, hvorfor?

#1

Polyanna sa for siden:

I forbindelse med Warasaken kom jeg på noe jeg har stusset på siden vi fikk S-maxen (vi har samme bilmodell og farge som ham, derfor jeg kom på det), nemlig at det ikke er låst drivstoffluke. Det er bare å trykke og åpne, fra utsiden. Gjøre ikke det det veldig lett å både stjele drivstoff, putte sukker på tanken, eller, altså, å tenne på bilen?

Hvorfor gjør man det på den måten? Er det sikring på plass for å unngå det jeg nevner over?


#2

Tallulah sa for siden:

Kanskje man rett og slett går ut i fra at folk ikke veldig ofte stjeler drivstoff, putter sukker på tanken eller tenner på? :vetikke: Audien vår hadde heller ikke låst bensinluke, og jeg er usikker på om passaten vår har det.


#3

Polyanna sa for siden:

Ja, det er jo i og for seg en sjarmerende holdning til livet generelt, det, men det matcher liksom ikke den sikkerhetsutviklingen vi ser ellers, der man er "better safe than sorry" på alt. :vetikke:


#4

Tallulah sa for siden:

Jeg googlet "låst bensinluke" og fikk opp en hel haug med frustrasjonsinnlegg hvor låsen enten hadde gått i stykker eller frosset fast, så kanskje det er større sjans for det, enn at noen tenner på bilen din. Det var aldri noen som stjal bensin, helte på sukker eller prøvde å tenne på vår. :niks:
Det er jo for øvrig ikke en "sjarmerende holdning til livet", det er jo fakta. Det er virkelig ikke ofte noen messer med andres bensintank.


#5

Polyanna sa for siden:

Huff, ja, det hørtes litt nedlatende ut. :sorry:

Jeg LIKER at man husker at fakta viser at både det ene og det andre skjer ganske sjelden (som overfall når man jogger, sånn at man faktisk ikke trenger voldtektsalarm eller shäfer for å løpe seg en tur, som jeg stadig krangler om på en FB-løpeside...), og forholder seg deretter. Det er rasjonelt og i tillegg bra for sjela å tenke på den måten, ikke "sjarmerende".

Men jeg er fortsatt overrasket over at (tyske!!) bilfabrikanter tenker sånn. Men begrunnelsen din virker logisk. Kan tenke meg at få ting vil drive bilkunder mer fra vettet enn en tank som har gått i vranglås!


#6

Tallulah sa for siden:

Tyskere er jo rasjonelle da.


#7

Tallulah sa for siden:

Haha, sjekket med Høvdingen. Audien hadde lås. Jeg bare, Hæ? Jeg bare vrei det opp? Men det var fordi han aldri låste det. Og passaten har visstnok en knapp inne i bilen. Så hele argumentasjonen min faller i fisk. :flau:


#8

Neket sa for siden:

Min kan bare åpnes fra inne i bilen. Sånn liten spake ved døra. Tror det er ganske vanlig?


#9

Maverick sa for siden:

Går det ikke an å låse selve skiva med nøkkel, altså? At lokket utenpå er bare å trykke opp er jo ikke så rart.


#10

Tallulah sa for siden:

Poly; Høvdungen spør: det er ikke bare det at hun ikke har tenkt over det da, siden lokket som regel låses opp med sentrallåsen, dvs når man skal fylle så er jo bilen ulåst, ergo er lokket ulåst.


#11

Fersken sa for siden:

Selve luken er det vel sjeldent lås på? :vetikke: Jeg har et slags lokk jeg må låse opp inni der igjen på min gamle Peugeot, men jeg tipper hva som helst kan brukes så lenge man greier å stikke den inn i låsen.


#12

Ru sa for siden:

Mondeoen (gammel) har låst lokk (spak inne i bilen), men er lokket åpent er det bare å vri av «korken».


#13

meisje sa for siden:

Alle biler nå til dags har jo lås på bensinluken som er knyttet til sentrallås systemet. På Min gamle VW var det en knapp man måtte trykke på inne I kupeen for å få fylt drivstoff (gjett hvem som har måttet ringe og spørre om hvor den knappen er, opptil flere ganger)

Nå som vi har 2 hydbrid biler står jeg innimellom og lurer på hvorfor jeg ikke får ut ledningen, før jeg kommer på at jeg må låse opp for å ta ut ledningen.


#14

Polyanna sa for siden:

Ja, kanskje den er koblet til sentrallåsen?? Må sjekke!

Men det gjør det enda mer fishy med den der liksom-bilbrannen til wara, i så fall.


#15

Fluke sa for siden:

På Minien min ( :glis: jeg har fått "ny" bil) låses den opp av sentrallåsen. I den gamle Corollaen (hudfarget fra 1997) var det en spak inni bilen.

(Ja ikke at den gamle fargen betyr noe altså, jeg er bare så glad for å være kvitt den :D )


#16

Isolde sa for siden:

Mondeoen vår er åpen, men har vel aldri prøvd å åpne den med låst bil.
Vi fikk frastjålet bensin for en 13år siden. Da hadde vi en Nissan som måtte åpnes innenfra. Da brøt tyvene bare opp luken og bilen måtte omlakeres. Sånn sett ville jeg heller at de skulle kommet til lettere og bare kunne ta det uten å ødelegge bilen i samme slengen.


#17

Malama sa for siden:

Jeg har aldri prøvd å åpne den med låst bil, det kan jeg jo sjekke en gang jeg husker, men det er jo unektelig praktisk å ikke ha den korka som må skrus ut, og oppbevares mens en fyller, og en god håndfull kunder legger den igjen på hver bensinstasjon pr år, og i det hele tatt.

Men det har aldri falt meg inn at noen skulle stjele drivstoff eller ha på sukker eller tenne på bilen da, men at den er knyttet mot sentrallåsen virker logisk egentlig, og vel like sikkert som at man må fysisk låse den opp med nøkkel eller åpne med en knapp man aldri finner på en lånt bil, ikke huske hvor er etc, på innsiden?


#18

Elise sa for siden:

Hva skjer med sukker i bensinen?


#19

Malama sa for siden:

Aner ikke, men antar det ikke er lurt siden det nevnes.

Så er et ikke bensin heller da, det er diesel på s maxen vår med sånn luke, det hadde gjort større skade om noen helte bensin på den kanskje...


#20

Polyanna sa for siden:

Når bilen er låst er luka låst! Tenk, jeg har hatt bilen i årevis uten å vite det. Noe sier meg at det samme gjelder en viss samboer...


#21

Maverick sa for siden:

Fint lite. Men det er en kjent myte at det herper motoren. (Mulig det gjorde det på gamle biler.)


#22

GinaK sa for siden:

Har også Ford, mondeo, og tanklokket går an å åpne når bilen er låst opp.


#23

Blånn sa for siden:

Den lille bilen vår har lås på lokket. Noe jeg tenker over de få gangene mannen fyller bensin og låser det. :gaah:


#24

Carrera sa for siden:

Om noen vil stjele vårt drivstoff, så klarer de det åkke som, og jeg tenker at det er billigere for oss jo mindre skade de gjør på bilen...

Vi kjører en 2013 modell Golf stasjonsvogn. Ulåst lokk, men er faktisk usikker på om sentrallåsen låser lokket. Tror det ikke, men skal sjekke i morgen.

Vi hadde en eldre (type tidlig 2000 tallet) Audi før denne golfen, og på den var det låst lokk i den forstand at man måtte åpne lokket via en knapp inne i kupeen. Er sånn sett mer komfortabel med at det bare er å åpne ved et trykk på selve lokket. Da slipper vi at evt tjuver bryter opp logg med makt og skaper skader på lakk og karrosseri på bilen.

De mest desperate går fysisk løs på tanken i bilen om nødvendig, så jeg gir heller klar bane for å si det sånn.


#25

Carrera sa for siden:

Sukker i større mengder kan drepe en motor, også på nyere biler. Sukker smelter ved høy temperatur, og stivner noe vanvittig ved avkjøling. Noe som vel selv sier seg at ikke er noen suksess i systemet...

Men små mengder vil jeg tro er en bagatell i det store og hele.

Vann i tanken er jo også en "terroraksjon". Gjør ikke stor skade, men masse irritasjon
:p

Verstingen er vel Diesel i en bensinmotor tror jeg. Dette kan medføre full stopp, store utgifter og i verste fall motorhavari. Har jeg hørt... :plystre:


#26

Candy Darling sa for siden:

Poly, da. :humre:


#27

Maverick sa for siden:

Ikke i følge Internett eller Mythbusters eller ymse andre tester. Sukkeret, altså.

Diesel i bensin er ikke så krise, bensin i diesel er krise.


#28

Polyanna sa for siden:

Sukkeret blir visstnok liggende nederst i tanken, så det gjør i utgangspunktet ikke så mye skade, men det skal jo ikke SÅ mye til før det skjer noe og det blir med inn. Ser at nettet florerer av folk som har testet, og det er varierende resultater. Men det har vært en "tradisjonell rampestrek", da.


#29

Carrera sa for siden:

Var bensin i diesel jeg mente :o Den har jeg prøvd...:plystre:


#30

Pelen sa for siden:

Jeg også. :knegg: Gikk ikke så bra.

#31

Carrera sa for siden:

Huff...

Jeg fikk jo fullstendig hetta da jeg/vi etterhvert forsto hvorfor bilen fjuska og så stoppet. For joda, jeg kjørte jo jeg, uvitende om hva jeg hadde gjort.

Et googlesøk på temaet ga oss skremmende svar. Fullstendig havari, og en regning på oppunder 100 000 kunne påregnes.

Bilen ble, etter full stopp, fraktet til verksted, hvor de tømte tanken og renset systemet, og så sjekket bilen, og fant den good to go. Regning på 3000 kr.

Gjett om vi pustet lettet ut!! Og enda mer pustet vi lettet ut da leasingavtalen gikk ut og bilen ble tilbakelevert... Under åpenhet så klart, men det var null problem :)


#32

Pelen sa for siden:

Det ble ikke så dyrt for oss heller (eller jobben, ettersom det var firmabil), men mye styr ettersom jeg gjorde det i Sverige og jeg måtte bruke en dag på å hente den osv.

#33

Palmen sa for siden:

Du er seriøst min nye favorittetterforsker! :tilber:


#34

Bloppy sa for siden:

På min golf er det en knapp i døra som åpner tanklokket. Det var litt klønete og stressende da elektronikken i døra gikk åt skogen, jeg MÅTTE fylle og var langt hjemmefra.

Mannen på bensinstasjonen viste meg hvordan jeg kunne ta av et panel i bagasjen, og manuelt åpne derfra. Så jeg fikk fylt og klarte meg til verkstedet hadde fått tak i del og hadde tid til å fikse for meg.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.