Altså, når jeg vokste opp så fikk vi ruteark og linjal også tegna vi grafer i alle former og fasonger. Knirk. Nå skal man bruke GeoGebra og jeg klikker i vinkel av det programmet. Og jentungen er rimelig tom i blikket hun også, selv om hun får til en del mer enn meg.. Om det i det minste kunne kommet opp et vindu med forklaring når man holder musa over de ulike knappene, så hadde jeg kommet et stykke, men så enkelt skal det ikke gjøres. Ikke blir jeg særlig klokere av googling heller... Så håper noen kan hjelpe med denne her:
"Et likningssett kan løses i geogebra, hvordan gjør man det? Og hvorfor?"
Særlig det siste spørsmålet synes jeg er interessant. Hvorfor skal de ikke regne for hånd, men bruke et program?
Jeg klarer å sette inn ligningene og har og funnet ut at det skal finnes en knapp som heter «å løse en eller flere likninger», men den finner jeg ikke noe sted. Har og funnet ut man kan gjøre det mer som i "kodingsform" med en masse klammer ({}), men det skjønner jeg i alle fall ikke noe av.. Hjelp!
Nei, for jeg vet ikke hva jeg skal leite etter. Søker jeg f.eks på likningssett så får jeg ingen treff. Jeg har gått i svart over den manualen mange ganger.
Men hvilken knapp? Jeg tror jeg har trykka på hver knapp som er der uten at noe vettugt skjer.. Jeg prøver å løse dette eksempelet her: ndla.no/subjects/subject:31/topic:1:165540/topic:1:165544/resource:1:95199
Takk. Lurer på om vi bruker en annen versjon av GeoGebra enn den som er vist der? :confused: Frøkna googler GeoGebra, velger den som heter Classic. Ser annerledes ut enn i videoen, har bla ikke det innskrivningsfeltet som han har.
Du må passe på å dra grafikkfeltet slik at du finner grafen, som du ser i eksempelet du linker til må jo aksen begynne på 50 for at du skal finne grafen
Åh gud, det ser slet vi med for to uker siden også. :gal: Så vidt jeg forsto så var de midt mellom et skifte av programvare, så det elevene hadde tilgang på stemte ikke overens med det det fantes online-instruksjoner på. Så samme problem som du har nå, Noba!
Høvdingen brukte en hel kveld på å bare lære seg det, og det gikk tåelig bra på prøven til Hiawata. Jeg skjønner at de må lære det her altså, men det forundrer meg at det er så enorme menger innmari dårlig lærestoff der ute!
Jeg begynner å bli venn med programmet, men jeg har bannet en del over det jeg også og kjent at det har vært urettfeigt at jeg skulle føle meg som en gamlis. Men nå etter å ha brukt det i snart ett skoleår er jeg litt mer fortrolig med det. Kan enda ikke bruke Cas feltet da.
Min hater begge deler. :knegg: Jeg har alltid syntes det var kjempegøy både å løse ligninger og tegne grafer, så følte meg brått urgammel og avleggs her gitt... Men nå fikk vi det til tilslutt, så takk for hjelpa alle! :)
Hiawata går i 9. klasse, de har nettopp startet med det. Selvsagt har de hatt dette på skolen. Det er dessverre ikke ensbetydende med at de har lært det. Derfor trenger mange ungdommer også hjelp hjemme. Trodde ikke det kunne komme som en overraskelse, akkurat. :gruble:
Min tiendeklassing gikk helt i :lalala:-modus da de hadde det på skolen, så jeg har måttet lære henne det. Og hun har et veldig godt hode for matte og ikke minst et sylskarpt øye for ligninger og funksjoner.
Det varierer nok veldig fra lærer til lærer hvor mye man jobber med det. Jeg blir like overrasket hver gang vi tar det frem hvor lite de husker fra sist. De jeg har nå som går i 10. klasse er blitt ganske gode, men det er ikke nå før etter jul at lyset har gått opp for endel. Og det er fremdeles noen som ikke skjønner bæret, selv om vi startet med dette i 8. klasse.
Jeg trodde mine 10.klassinger var gode på GeoGebra, likevel ble det elendig score nå på tentamensoppgaven med funksjoner, til tross for at de hadde tilgjengelig en bruksanvisning på en nesten identisk oppgave. :vetikke:
Frøkna har jobba med det når de har jobba med funksjoner. Men så har de jo andre tema innimellom, og da bruker de heller ikke GeoGebra og da forsvinner det hele litt. Jeg tror man må sitte med det en del og over litt tid før det setter seg. Min frustrasjon med progammet, er at jeg synes det er så lite intiutivt. Jeg blir og utrolig irritert på det at du ikke får info om hva knappene brukes til ved å holde musa over de.
Skulle ønske frøkna hadde dere som mattelærere. Hun trenger en som orker å sitte her en fredagkveld og engasjere seg i en mors frustrasjon. Og slippe å få høre at hun klarer seg fint med treeren sin, hun er faktisk bedre enn halve klassen. Så hun kan ikke få hjelp på skolen og må nøye seg med sin avdanka mor som sverger til ruteark og linjal. Knirk. Og hvis pedagogiske tilnærming til matte er: jeg bare forstår det, jeg aner ikke hvordan jeg skal forklare deg det...
Det er noen veldig gode yoytube-snutter som ligger ute. Kan hende det kan gå an å se på en og gjøre ting samtidig. Hvis man googler geogebra eksamen 2018 oppgave 5, så er det en fra læreboka Nummer som er veldig bra.
Lærer sa og at det er fem i klassen hennes som er så kritisk dårlig i matte at de vil slite i voksenlivet. Disse lager i tillegg så mye støy i mattetimene at det har vært et umulig klassemiljø alle årene på ungdomsskolen. Først høsten i 10. fikk de tiltak på dette, men da ved at lærer tok disse fem ut og forsøkte alternativ læringsarena i matte. Resten av klassen fikk ulike vikarer og mye studenter. Sikkert godt for de fleste, men for frøkna mi helt håpløst. Hun er voldsomt forknytt sosialt og blir ekstremt utrygg av nye voksne, så når den trygge, kjente læreren forsvant, var det litt kroken på døra for henne. Så dermed prøver jeg nå mitt beste for å få henne gjennom på et vis. Vi satser hardt på at hun ikke kommer opp i matte til eksamen for å si det sånn. :knegg:
«1. Elevene og lærlingene skal forstå hva de skal lære og hva som er forventet av dem.
Om å arbeide med læreplan, mål, kjennetegn og kriterier.
2. Elevene og lærlingene skal få tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen.
Les om å gi elevene gode faglige tilbakemeldinger.
3. Elevene og lærlingene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg. Les om å gi elevene gode faglige tilbakemeldinger.
4. Elevene og lærlingene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.
Om elevinvolvering»