Jeg har akkurat bestilt flybilletter til hele familien, og først etter at jeg har bestilt og er et par trinn unna å betale, ser jeg at det koster ekstra penger å velge flysete. Det må vi nesten gjøre som reiser med en 4-åring. Det koster 179,- per person hver vei. SÅ, etter å ha betalt, ser jeg at det koster ekstra å bestille baggasje utover håndbagasje! Det er 298, per person hver vei. :what:
Det betyr at i tillegg til billettprisen, må vi betale til sammen 3200,- for sete til alle fem og koffert til to av oss - på SAS!
Når begynte de med dette? RyanAir var irriterende nok med ekstrautgifter som dukket opp når en skulle betale de billige billettene - men da var nå billettene billige i første omgang, og ekstrautgiftene langt lavere enn dette. Jeg betaler gjerne mer for å reise med SAS, men jeg skulle ønske de kunne holdt seg til sin sedvanlige policy med at billettprisen inkluderer selvfølgelighetene.
Næh. Norwegian opererer jo med akkurat det samme opplegget. Tror ikke det er helt uvanlig hos de «vanlige» selskapene. De dyrere selskapene opererer vel sikkert med baggasje inkludert enda?
Også antar jeg at de som reiser med bare håndbagasje sikkert er glad for å slippe å betale for en tjeneste de ikke bruker.
De har gjort dette lenge. Men du kan velge sete gratis 24 timer før avreise (og noen seter blir gratis før det også), og jeg har alltid fått kremsetene jeg ville ha.
Når du bestiller, uansett selskap, så kan du velge billett utifra behovet du har. Hvis jeg drar på reise med bare meg selv og en tote, er det greit å bare få tildelt et random sete og slippe å betale for avbestillingsmulighet og koffert.
Nå er jeg så tullete at jeg er nødt til å vite hvor jeg skal sitte (helst på fanget til piloten :flau: ), så i praksis må jeg alltid opp en klasse eller to :sukk:
Sånn har det vært i mange år. Det er bare på flexbilletter man får velge seter gratis, eller om man har gullkort og sånn. Men velg bed sjekk inn 22 timer før funker veldig bra.
SAS go light har bare håndbagasjen inkludert. SAS go er inkludert en innsjekket kolli.
Jeg var litt rask der, ja. Jeg vil jo ikke risikere at vi ikke får sitte med 4-åringen, men det hadde kanskje ordnet seg likevel.
Jeg har kanskje ikke reist med SAS på noen år, men jeg husker bare hvor stort nummer de i en periode gjorde ut av at en billett hos SAS var en billett som inkluderte de tingene en måtte betale ekstra for hos billigselskapene.
SAS differensierer mye på billettene. Reiser man med fullprisbillett, er det to kolli og reservering av sete inkludert. I den andre enden er det ikke setereservasjon, og kun håndbagasje. Også finnes det mange prisklasser med tilhørende produkter.
Med Sas kan du bestille et lite hopp opp når på selve billettene. Hvis du sjekker der så kan det være bagasje er inkludert. Seter bestiller du med en gang de frigjøres. Vi har alltid fått velge å sitte sammen.
Jeg har.opplevd å gjøre feol når jeg bestiller, da blir bagasjen plutselig veldig dyr.
Dessuten ville vel ikke-bevisstløse folk reagere kraftig på å ev. skulle måtte ta ansvar for en vilt fremmed fireåring i en nødssituasjon. Det ville i hvert fall jeg.
Hvis du måtte betale for bagasjen må du ha valgt den billettypen som ikke inkluderer bagasje. De har tre valg, mener jeg - et fullflex og to uten flex, enten med eller uten bagasje.
Reservert sete har de tatt betalt for lenge. Men hvis du registrerer deg får du sjekke inn 24 timer før, og hvis du bare følger med og gjør det med en gang, er det ikke nødvendig å reservere. (Anbefaler appen; det er kjempeenkelt å sjekke inn og velge sete der.)
Jepp, det er nesten litt provoserende at de etter alt selvskrytet nå kjører samme taktikk. Eller, egentlig er SAS verre om du skal bestille for en familie; med Norwegian betaler du jo bare for det antall kolli du trenger totalt, mens hos SAS er det alle eller ingen. Vi trenger ikke 4 kofferter for et par ukers ferie, liksom. :rolleyes:
(Mulig man kan velge færre kolli ved etterbestilling av bagasje, men det går i hvert fall ikke ved ordinær bestilling.)
Nei, men Norwegian har snevret sånn inn på hva du får av gratis wifi at det i realiteten er betalingstjeneste. Du kan f.eks. ikke gå på sosiale medier lenger, og selvsagt ikke strømmetjenester. Du klarer kanskje å sjekke mail i nøden, og muligens loade en forside på VG før du lander.
Søs og jeg fløy Norwegian forrige uke, vi satt og flirte litt over hva de sparer inn på og føler vel nå at det er rett før de har myntinnkast på doene.
Vi betalte 500,- pr pers for koffert, sete og "Nice and Tasty", fair enough. Når de startet longhaul så fikk pute på setet og 1 flaske vann, nå de har fjernet begge deler. Du kan fortsatt få betale for ørepropper og teppe.
Til maten får du 1 drikke, tidligere bestod dette av 1 boks brus, nå får du 1 glass brus, jeg dristet meg til å spørre om 1 glass vann i tillegg og fikk det! Men når vi så kaffe/te koppen :haha:, de har fjernet halve koppen! Og de har fjernet tannpirkeren i bestikkposen. Jeg tenker at jaja, 1 øre her og 1 øre der, blir penger av sånt. "Man får det du betaler for", ja, denne gangen fikk jeg det, utenom sesong og tidlig bestilling, men i høysesong med fullpris++ billett er jeg søren ikke sikker.
SAS og Lufthansa ser nå ut til å følge Norwegians "suksesshistorie". De plukker bit for bit.
Joda, det kan de godt finne på. Vi hadde setereservasjoner med Norwegian en gang, men de byttet flytype og alle mistet setereservasjonene sine. Så de plasserte meg med baby på fanget fremme i flyet, mannen midt i flyet og ungene som da var 3 og 6 år gamle sammen bakerst i flyet. Heldigvis fikk mannen bytte plass med den personen som var plassert sammen med ungene, men personalet på flyplassen og på flyet var ikke interessert i å hjelpe.