Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

De ordene Erna brukte

#1

-ea- sa for siden:

Jeg ville ikke brukt akkurat de ordene, er vel det mest kjente Erna-sitatet.

Men har dere fått med dere hvilke ord Fjerne-Erna brukte da hun var på debattmøte i Tromsø nylig?
www.itromso.no/meninger/leder/2019/05/03/Togskammen-Erna-ikke-skj%C3%B8nner-18958860.ece

Syns jeg ser det. Fisketrailerne skal over fjell og langsmed fjorder. Tipper det tar mer enn femogtyve år å lage selvkjørende veier til Husøya, til Tromvika, til hvilket som helst sted på yttersida.

Humoristisk dame, det tok nesten luven av å innsette Lista som minister.


#2

Novla sa for siden:

Jeg lurte helt seriøst på om hun var rusa da jeg leste det der.


#3

Input sa for siden:

Jeg lurer på om hun egentlig vet hva autonom betyr. Sånn annet enn i ordboka.


#4

Tjorven sa for siden:

Nå mener jeg en del om å bygge tog til Tromsø, men det er jo mulig å holde debatten på et saklig nivå allikevel. Jeg tror at autonome trailere i kommersiell drift over så lange avstander er relativt langt unna.




#7

Martis sa for siden:

Jeg tenker de fleste på FP ikke har fantasi nok til å tenke hvordan tenknologien, robotiseringen, automatiseringen er om 20 til 25 år, meg selv inkludert. Det er jo kjempelenge til. Det finnes allerede mange ulike typer selvkjørende fartøy, Ruter tester autonome busser, når sikten er for dårlig så lander flymaskinen og ikke piloten etc.


#8

Høst sa for siden:

Utviklingen 20 år frem i tid er nå en ting, jeg tror så gjerne at på veier med god standard og merking vil biler kunne "kjøre selv" på ett tidspunkt. Kjører Tesla selv og det funker i og for seg på enkelte veier allerede.

Men, jeg er veldig klar over hvor utrolige begrensninger vei(standard) vil legge på slikt, og hvilke veier vi er vant til i (store deler) av Nord-Norge. Med det ettersplepet som er på vedlikehold av veier her oppe, og fortsatte bevilgninger slik det har vært de siste årene, er 25 år frem i tid totalt urealistisk for standard som vil gi noen som helst mulighet for "selvkjørende" transport.


#9

Input sa for siden:

Flymaskiner som lander på flyplasser og busser som kjører på gode byveier kan ikke akkurat sammenliknes med trailere som skal kjøre på svingete, dårlige veier over veldig lange strekninger.


#10

Martis sa for siden:

Hvem sier det må være veitransport? Droner som flyr til hubber på litt mer sentrale lokasjoner. Jeg er godt kjent på Senja som er eksemplet her. Poenget mitt er at ting kommer til å endre seg på en måte vi kanskje ikke kan gjette nå. Det ble brukt noen millioner på å utvikle et billettsystem for offentlig transport i Oslo for 15 år siden ca. Nå betaler "alle" billetten sin med mobilen. Jeg tror ikke noen kunne gjette det for 15 til 20 år siden.

Men for alle del, bare le av fjerne Erna. ;-)


#11

Høst sa for siden:

Jeg ler på ingen måte av Erna altså, men på akkurat dette området tror jeg svært mange ser på mulig utvikling med utgangspunkt i områder med betraktelig "lettere" geografi, bedre nåværende veistandard og infrastruktur og mer stabilt klima enn Nord-Norge, for å si det slik. Det finnes massevis av muligheter her nord, men det finnes jaggu meg massevis av begrensinger også.

Det blir litt samme diskusjonsprinsippene som i diskusjonen om sjøtransport over den nordlige sjøruten tenker jeg - potensielt tidsbesparende, men med helt andre værmessige utfordringer og svært begrenset infrastruktur hvis det skjer uønskede hendelser. Da hjelper det ikke å argumentere ut fra hvordan ting fungerer lenger sør. Jeg føler innimellom at det er slik det gjøres når det gjelder blandt annet tog vs andre løsninger og mulig utvikling fremover også - det vil garantert skje en utvikling på mange områder de kommende 20-25 årene, men om det er vanskelig å anslå hvordan dette vil bedre situasjonen feks sør i Norge, så tenker jeg det er tilnærmet umulig å anslå noe som helst for Nord_norge om 20-25 år, både fordi vi har helt andre utfordringer ut fra hvor vi er plassert, men også fordi vi har etterslep på vedlikehold og (ny) infrastruktur.


#12

Polyanna sa for siden:

Nå skal jo ikke togskinnene gå ut til det ytterste nes uansett, det blir vel mer riktig å sammeligne med det som kan gå på E6 og andre stamveier. Ikke for det, jeg kjenner ikke til E6 og andre hovedveier nord for Trondheim, men om det ligner på E39 i Sogn og Fjordane, så venter jeg spent på å se hvordan autonome trailere skal klare seg der også. :humre:

Men uansett er det ekstremt vanskelig å spå så langt frem, og det er ikke urimelig at det vil være langt bedre samfunnsøkonomi i å bruke 20 år på å ruste opp stamveier til å være egnet for autonome kjøretøy, enn å bruke 20 år på å bygge en 1800-tallsinfrastruktur som er helt låst.

Hvis det var det hun mente, det var jo ikke akkurat krystallklart, det der.


#13

Fløyel sa for siden:

Av en eller annen grunn kom jeg på denne: #avsporing (NB! Sjekk dato)


#14

Tjorven sa for siden:

Ja altså. Det kommer til å skje helt vanvittige ting i transportsektoren de kommende årene. Det er garantert. Men vi kan ikke legge alle planer døde for å vente på noe vi ikke vet hva er. Eller kan vi det?



#16

Polyanna sa for siden:

Det er den ene vinklingen. Den andre er at det er temmelig idiotisk å investere massivt i noe vi har en veldig sterk anelse om er utdatert om kort tid...

At det blir mindre utslipp fra transport på vei tror jeg er uten tvil, autonome kjøretøy eller ikke. Om 20 år tviler jeg på at lastebilene kjører på diesel. Og er det ikke da bedre å satse knallhardt på veier til disse, enn på tog?

Å bygge togskinner nå blir kanskje som når de prøvde å møte fremveksten av dampskip med å bygge ENDA større seilskip...


#17

Tjorven sa for siden:

Av rent egoistiske årsaker håper jeg jo at tog er et fremtidens transportmiddel, men jeg er ikke riktig sikker på om det gjelder jernbane fra Fauske til Tromsø altså. :nemlig:


#18

Polyanna sa for siden:

Men noen stor taler, er Erna altså IKKE, der er jeg enig med HI. Men budskapet akkurat her er ikke helt bortevekk, nødvendigvis.


#19

polarjenta sa for siden:

Hvorfor tenker du at det ikke er mulig?


#20

him sa for siden:

Det er helt umulig å vite hva som skjer i fremtiden. Vi har masse utfordringer forran oss som går på ting vi ikke kan vite helt sikkert. Men vi må ikke stoppe opp av den grunn.

Veiene våre er laget for å tåle tele og kulde, ikke flom. Vi har flere steder hatt problemer med utglidning på grunn av mengde vann. Jeg vet også at "Nye Veier" får unntak fra veistandarden i Norge med tanke på frostsikring - ingen aner hvordan det går, vi får ikke fasit før om 20 - 30 år. Kanskje er vi da der at det er så varmt at alle kommer til å juble over genistreken? Eller kanskje golfstømmen er snudd slik at det er varmere enn noensinne.

Kanskje all fisk produseres lokalt som feks mye av melken gjør i dag? Allerede i dag jobbes det med å produsere fisk på land, og vi spiser nå mer "dyrket fisk" enn "villfanget fisk". Kanskje er fisk som korn om 50 år? Når spiste du sist en vill vekst?

Kanskje har man innført helt vannvittige høye summer på import og eksport for å stoppe klimaendringene? Slik at vi sitter som faren min gjorde på slutten av krigen: Med stjerner i øynene for han fikk en appelsin til jul? Eller kanskje vi ikke spiser en gang - kanskje vi lever på piller og pulver? Eller den motsatte varianten: At vi dyrker våre egne reddiker?

Det er nok slik at når det kommer paradigmeskifter så er det ikke planlegging men hell som kårer vinnerne.


#21

Høst sa for siden:

Debatt blir det i alle fall av slikt

www.itromso.no/meninger/2019/05/07/I-Sør-Norge-er-–-pussig-nok-–-jernbanen-ikke-gammeldags-i-det-hele-tatt-18979333.ece



#23

-ea- sa for siden:

Kan jo fortsette å dele fra samme avis:www.itromso.no/meninger/leder/2019/05/07/Ikke-glem-%C3%A5rets-vinter-18984495.ece

Hvis dere har fulgt med på debattprogrammer og nyheter i løpet av vinteren, så er det stadig mer tungtrafikk på veiene våre. Også på E6 som er hovedferdselsåren landet på langs. Det kommer utenlandske vogntog med dårlige kjøreegenskaper og dårlige dekk, gjerne med sjåfører som aldri har kjørt på snø og is, og som har press fra arbeidsgiver om å kjøre lengst mulig på kortest mulig tid.

Det er blitt sånn at man håper man kommer levende og uskadet hjem igjen, hvis man må legge ut på kjøretur langs landeveien. Man vet ikke hva man kan møte, man vet ikke hvilke idiot-vogntog som tar forbikjøringer på totalt uforsvarlige steder.


#24

-ea- sa for siden:

Haha, Fløyel, det der er sant. :humre:


#25

Shun sa for siden:

Det er sånn i Oslotrafikken også. Mine fordommer mot øst-europeisk trafikksikkerhetsobserveance er gjennomhullet, og trafikkdeltagelse oppleves som russisk rulett.


#26

Polyanna sa for siden:

Tror selvkjørende biler veldig snart blir tryggere enn østeuropeiske. :nemlig:

Da kan man legge inn regulering om dekk i sperrer i bilene også.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.