Denne nettsiden har gode tips om ruter og kjøp av billetter. Det gjelder å komme seg til Paris.
www.seat61.com/Portugal.htm
Step 2, travel from Paris to the Spanish border by high-speed double-decker TGV Duplex, leaving Paris Gare Montparnasse at 12:52 arriving at Hendaye (the French side of the border) at 17:31. A café-bar is available on board, there are power sockets at all seats and free WiFi.
Step 3, travel from Hendaye to Lisbon overnight on the famous Sud Express, leaving Hendaye at 18:35 and arriving at Lisbon's Oriente station (for connecting trains to Faro) at 07:20 and Lisbon's Santa Apolonia station (for the city centre) at 07:30 next morning.
At Hendaye, the TGV usually arrives on platform 1, the Sud Express usually leaves from platform B, which would be platform 3 if platforms were all numbered.
The Sud Express traditionally started its southbound journey at Irun, but since April 2018 it 's been extended to start from Hendaye to restore connection with the TGV from Paris, see this news item.
The Sud Express is an articulated Spanish trainhotel, with Gran Clase 1 & 2 bed sleepers with private shower & toilet, Preferente 1 & 2 bed sleepers with washbasin, Turista shared 4-bed sleepers, Turista class seats, and a cafe-bar with full-length bar & bar-stools serving tea, coffee, beer, wine, snacks & hot dishes. Does not run on 24 or 31 December. See more photos & information about the Sud Express.
Map of Lisbon showing Santa Apolonia & Oriente stations. See panorama photo of 4-berth tourist class sleeper.
Da vi reiste på interrail i fjor tok vi superspeed fra Larvik til Hirtshals (ettermiddag), overnattet der, tok tog fra Hirtshals neste morgen, overnattet i Hamburg, og deretter Hamburg til Paris neste dag. Lang dags ferd fra Hirtshals til Hamburg, men det gikk helt fint det. Hadde ikke noe opphold på veien der, vi ville komme oss fortest mulig til Paris. Tog om natta var ikke noe alternativ på noen av de strekningene. Gjennom Danmark ville det bety togbytte med venting på en bitteliten stasjon i ett eller annet vegkryss, fra 02-05 på natta, eller noe sånt, i tillegg til at det var buss for tog på en del av strekningen. Så vi tok all reise på dagtid.
Da vi dro fra Hamburg til Paris byttet vi over på høyhastighetstog i Frankfurt (tror jeg det var). Det var ikke inkludert i interrailbilletten, men vi hadde lyst. Da var vi framme i Paris i 16-tida på ettermiddagen, dro vel fra Hamburg rundt kl 08.
Dro ikke lenger sør enn Paris, men oppover Bretagne og Normandie-kysten, til Belgia og Nederland.
Akkurat i sommer irriterer det meg at det er så vanskelig å komme seg ut av Norge med tog. Jeg skjønner at bane-oppgraderinger må skje om sommeren, men det irriterer meg likevel. Man må enten ta buss for tog, eller ta sakte-tog som drives av SJ fra Oslo til Sverige. Men etter det er det veldig enkelt og greit.
Kan det være en idé å ta ferge fra Bergen til Hirtshals? Jeg mener å ha lest at superspeed er nesten like forurensende som fly. Fergene mellom Bergen/Stavanger og Skagen drives med «grønn gass» og skal være en del bedre miljømessig.
Jeg tror jeg ville booket en del på forhånd denne sommeren. Det kan virke som om veldig mange har bestemt seg for å ta tog i stedet for fly (noe jeg synes er helt strålende), og jeg tror det blir mange fulle tog rundt omkring. Da vi var på interrail i 2016 var vi veldig glade for å ha plassbilletter på de lange strekkene slik at vi fikk sitteplasser og fikk sitte sammen.
Ferger generelt er på linje med å fly. Faktisk kan det i flere tilfeller være bedre for miljøregnskapet å fly til København enn å ta båt (lang diskusjon med mange gode lenker i den togferiegruppa om akkurat dette. Søk opp Hurtigruta). Jeg kan ikke noe om «grønn gass», men vil tro at tog Bergen - Oslo - Gøteborg -København også videre er bedre. Men det tar jo tid.
Jeg ville tatt båt fra Oslo til Kiel hvis miljøbarnet synes det er greit. Togreisen fra Oslo til Gøteborg, til København og deretter Hamburg er ganske drøy. Ekstra ille i år siden det er mye buss for tog.
På facebooksidene står det at man ikke må finne på å ta tog i Frankrike uten plassbestilling. Nå er det riktignok tre år siden vi var der, men da var det helt uproblematisk. Men togene i Tyskland var langt mer effektive. Mitt forslag er derfor å ta Tog til Freiburg i Sør-Tyskland og gå i fornøyelsesparken Europapark før dere fortsetter turen. Uten pauser høres det fryktelig langt ut fra Bergen til Portugal.
Mine unger likte togturene, men vi tok ikke de aller lengste strekkene pr dag.
Det var uproblematisk i fjor også, å toge rundt i Frankrike uten plassbilletter. Vi fikk alltid plass, og med kun ytterst få unntak, alltid ved et firerbord, slik at mannen og ungene kunne spille kort. Det var i det hele tatt veldig enkelt. Men på de fleste togene ut og inn av Paris var det obligatorisk.
I Oslo ja, usikker på om de har det i Kiel ennå (det står 2019 på rederiets hjemmesider). Og jeg er veldig usikker på miljøregnskapet når man tenker på at mye at Tysklands strøm fremdeles kommer fra kullkraft.
Nei, enig i det. Og det vil jo uansett være bedre å kjøre båt en liten del av veien og tog resten, enn fly hele. Men jeg syns det er interessant at ferge til Danmark og Tyskland er en såpass miljøversting som det faktisk er, det har gått under radaren til veldig mange.
Jepp, så det, og det blir interessant hva de regner seg fram til.
Men ellers så er det noe helt eget å gå på toget i egen by og kjøre på skinner (og buss for tog så klart :himle: - og tog på ferge :hyper: ) hele veien.
Om dere reiser via Paris, slo det veldig godt an med et par dager i Disneyland for både store og små i vår familie.
Erna sier at nordlendingene er gammeldagse som ønsker mulighet for det. :snurt:
Men ellers, kudos til miljøbarnet. Vi har landet på togferie (og buss i starten jamfør Erna) til Gotland i år. Og jeg skal reise på jobbkonferanse med buss og tog i stedet for fly. Jeg håper at sprengfulle tog i sommer vil få konsekvenser for kapasiteten på sikt.
Vi tar nattog til Oslo, buss og tog til Gøteborg, før vi slår oss løs på Liseberg. Dagen etter tar vi tog fra Gøteborg til Hamburg hvor vi sover over, før vi tar toget til Paris og titter på Eiffeltårnet, spiser froskelår og sover en natt. Siste etappe blir med TGV til Hendaye og nattoget til Lisboa gjennom Spania. Vi bruker 5 dager på turen og gleder oss masse. Barna skriver lister, leser seg opp på byene vi skal se og planlegger aktiviteter.
Det er ganske mye logistikk, tre ulike steder å bestille plassbilletter, finne hotell like ved jernbanestasjonene, tenke ut hvor lite man kan reise med uten å mangle noe vesentlig osv. Men vi gleder oss masse til en ordentlig reise.
Interrail er herlig! Vær obs på at det kan være litt kronglete å benytte interrailbilettene på franske tog, de har ofte begrenset med plasser som er reservert for interrail. På mindre tog funket det imidlertid greit, men vi har altså opplevd å måtte ha mange togbytter underveis på grunn av dette, siden TGV var utelukket(uten å betale masse ekstra). [url]www.seat61.com[/url] er absolutt gull å ha i planleggingsfasen!