Justerer prisen..må ta med kostnad til konfirmasjon og tur. Vi var førstereis i år. Og jeg synes jo det ble dyrt, selv om jeg gjorde det billig... ca 16 000 kr. Det ble utrolig fint og personlig. Hadde trykket opp stort banner og personlige klistremerker som gjorde det litt spesielt.
25 mennesker.
Neste gang, så har vi duker, vaser og glass. Så da sparer vi et par tusen. Pluss at han gir nok ikke gaver til så mange venner!!
Hva med dere?
Bunad fikk hun av mormor.
Konfirmasjonsopplegg 3500 pluss 1500 til turen
Gaver til venner av henne: ca 2000-2500
Mat: 5000
Lokale og lån av dekketøy inkl at de gjorde oppvask: 400
Duker, glass, vaser,servietter, pynt: 2000
Blomster betalte svigermor.
Kaker tok noen med.
Brus og chips og sjokolade: 500 (kjøpte fra sverige)
Gave til konfirmanten: gullkors 1500 (Her kommer vi nok til å sponse mye av lappen i tillegg, men det kan vi ta etterhvert)
Skal vi se:
Gave til bestevenn: 500
Leie av lokale: 2000
Pynt og servietter: 500
Dress til konfirmanten: 2000
Mat, drikke, kaker, snacks: 5000
Selve konfirmasjonskurset: 3450
43 gjester.
Så vi lander på toppen 13 450. Jeg har tatt i litt med maten. Vi har bestilt noe for til sammen 2000, resten lager vi selv så det er litt vanskelig å vite hvor mye det egentlig blir på. Samme med pynt. Til nå har jeg brukt 200 kroner, men mulig vi sper på med litt ekstra blomster utover det vi plukker selv.
Gaven er neste års ferie, så den regner jeg ikke inn. Den skal vi på uansett. Duker låner jeg, og alt av servise og slikt er i lokalet.
Konfirmasjonskurs: 4000
Dress og sko: 3000
Bordpynt: 2000
Mat og drikke : 9000
Gave til venner: 2000
Gave til konfirmanten: 14000 (han får en hagle samt noe tilbehør)
Vi har hatt en, i 2016 og minsten skal neste år.
Sjekket akkurat dresser så han har 3 dresser på vent, bare han vokser litt snart så tipper vi sparer dressutgift.
For eldstemann:
Kurset, husker ikke men ca 3.000,-?
Dress, skjorte + sko ca 3.000,-
Så rimelig dere landet på mat. Vi regnet litt på det og fant ut at ved å bruke kokken på jobben til mannen så ble det uansett roligere for meg. Han var utrolig snill så vi endte på i snitt 502,- pp for 3retters, kaffe, brus og servering av 2 + kokken. Ca 12.000
Pådekking og opprydding gjorde vi selv. Duker gratis.
Kjøpte roser og hadde i lave vaser+ etpar hortensiaer og roser i vase som pynt i lokalet. Kostet ikke allverden. Kjøpte små vaser på Rusta. Servietter + stæsj. Ca 2.000,-
Kakene var hjemmelaget. Jeg lagde marsipankake, gulrotkake og oreokake men skal huske på at neste gang så trenger jeg ikke å lage langpannemarsipankake. Mamma lagde suksessterte og svigermor lagde verdens beste. Holdt i massevis men vi satt i mange timer så det ble spist endel. Ca 2-3000,-
Gave til 3 kompiser; 1.500,-
Så, rundt 25.000,- gaven utenom.
Med minsten har vi booket et annet lokale her vi bor. Lav leie og lurer på å bruke kokken igjen. Det blir samme opplegg bortsett fra at jeg nok må skaffe noen som kan servere og fikse på kjøkkenet.
Vi kom på i underkant av 50 000 kroner totalt, inkludert pengegaven til ungen. Vi hadde 40 gjester, og hadde festen på et sted som stod for all mat og drikke.
Vi lager mesteparten selv. Vi har bestilt stekt ris til 10 personer (vi er 43, men alle kommer jo ikke til å spise en full porsjon av det, men bruke det som side dish), det kostet 1500 med levering, og 50 ferdigstekte kyllingklubber fra Stangeriet, det kostes ca 500.
Ellers lager vi burgere selv, et par salater, har bakt pizzaboller og pigs in blanket. Jeg skal koke egg, og svigermor bidrar med svinestek, eggerøre og spekemat. Pappa baker rundstykker, mamma baker pai. En venninne har med ceviche. Jeg vurderer å lage lakseruller. På kakesiden baker jeg to sjokoladekaker og en ostekake, svigermor baker to kaker, mamma baker og kanskje noen fler også.
Ferdig har vi kjøpt roastbeef, potetsalat, oster, kjeks og drikke i Sverige. Att vi handlet i Sverige kom på til sammen 3000 svenske, men ikke alt dette var til konfirmasjonen, og noe skal handles her rett før.
Jeg hadde glatt slått sammen festen. Det vil jo bli enormt dyrt om man skal invitere til to selskaper. Om de hadde to ulike seremonier hadde jeg evt. hatt en bitteliten samling med de nærmeste etter seremonien, og samlet til fest på et felles tidspunkt.
Du har jo gjester som må komme langveisfra også, man kan ikke forvente at de skal ta utgiften med å fly over to ganger, syns jeg.
Jeg har vært i to tvillingkonfirmasjoner, og har aldri hørt om noen som har to selskaper. Det må jo som nevnt over her være hvis de velger forskjellig konfirmasjon. Men da tror jeg kanskje uansett jeg hadde slått sammen selskapene, og heller gått ut og spist med bare nærmeste familie/gjort noe annet etter den ene seremonien.
Vi kommer selvsagt til å ha felles selskap for tvillingene. Nå ligger de trolig an til å velge samme opplegg, men uansett vil det bli i mai og vi slår det sammen. Ikke minst på grunn av at mesteparten av familien bor langt unna, og det blir veldig tullete om de skal måtte pakke med seg bunader og hele kostebinderiet, skaffe hunde- og hestevakt, bidra med hjelp og kaker (som jeg vet de vil gjøre) og ordne seg med overnatting to ganger på kort tid. For ikke å snakke om hva vi skal måtte punge ut med på ett og samme år.
Så får vi gjøre det så individuelt vi kan på andre måter, med taler, gaver og f.eks en festkake spesielt dekorert til hver av dem etc.
De er nå engang tvillinger, og av og til må de bare forholde seg til det. Det er jo også en del av identiteten deres, og jeg tror ikke noe annet hadde falt dem inn heller.
Ikke godt å si hva det vil koste her (konfirmant neste år), det kommer mest an på hvor vi har det. Mannen har et forretningsforhold til ett av hotellene i byen, og vi kan ha det der. Det betyr minimalt med arbeid på oss selv, men det kommer til å koste en del, selv med spesialpris. Mannen er veldig tilhenger av å sette bort det meste av arbeidet. Jeg er tilhenger av å prøve å få det billigere. :knegg: Har også mulighet til å ha det på et annet, litt mindre fancy men også koselig serveringssted, hvor de også står for mat og servering. Jeg har ikke fått helt klarhet i prisen der, men det blir trolig litt billigere. Det første er veldig nært seremonilokalet, så vi kan spasere bort dit etter seremonien, det andre er nært hjemme, så vi kan spasere hjem etterpå. Vi blir ca 30 personer. Det er også en mulighet å leie lokale og ordne alt selv, men det tviler jeg på at jeg får mannen med på. Hva vi bruker på pynt, blomster etc vil også avhenge av hvor vi har det.
Bunad får hun fra mamma (skjorte fra svigermor), og gave har vi ikke tenkt på enda. Følger interessert med i tråden …
Ja, felles selskap er jo mest fornuftig. Og det burde ikke være så vanskelig å gi begge nok oppmerksomhet. Jeg hadde ingen erfaring med tvillinger før jeg fikk mine egne så jeg var oppriktig nysgjerrig.
Vi var i konfirmasjon til trillinger i fjor. Jeg er saktens glad de ikke inviterte oss til tre separate selskap.
Vi har bestilt lokale og kuvertprisen lander på nærmere 700 kr og lokalleie på 1500 kr. Da er pådekking, treretters middag, kaffeservering inkludert, men ikke drikke. Vi blir rundt 50 gjester, og det er antagelig best for meg å ikke begynne å regne på noe.
Jeg kjenner også et tvillingpar der den ene konfirmerte seg borgerlig og den andre kirkelig. Riktignok ikke så lang tid i mellom, men de hadde felles selskap likevel. Det var borgerlig først, og da tok de med venninnegjengen ut for å spise etter konfirmasjonen, så hadde de selskapet når nr 2 konfirmerte seg i kirka en stund etter.
Jeg er tvilling, og vi hadde selskap sammen. Hadde ikke falt noe, verken oss eller foreldre våre, at vi skulle hatt et hver. Har faktisk ikke hørt om noen med tvillinger som har 2 selskaper, men de finnes sikkert. :)
Derimot vet jeg om flere med barn med bare et år mellom som slår sammen og konfirmerer samme året, sånn at det blir bare ett selskap å arrangere.
Vi endte på ca 20000 for dobbelselskap med 25 til middag. Da kjøpte vi all mat og blomster. Summen inkluderer dress til Herremannen og rens av bunadssølv til Frøknas arvede bunad.
De hadde selvsagt felles selskap. Jeg sa på forhånd at det måtte de være forberedt på å ha selv om de endte med forskjellig seremoni. Frøkna hadde sterke følelser, Herremannen brydde seg ikke, så han gjorde det hun ville.
Vi hadde konfirmant i fjor og tvillingene skal konfirmeres neste år. Vi leier samme lokale og betaler 700 kr for det inkl vask og duker. Mat lager vi selv. Sist kom innkjøp av mat og drikke på ca 3000 kr til 25 gjester. Denne gangen skal en venninne av meg ha konfirmasjon til sin datter i et annet lokale i samme bygg. Kjøkkenet er felles, så vi har snakket om å lage mat sammen og dele på kostnaden med å leie inn en bekjent av oss til kjøkkentjeneste. Kaker laget noen av gjestene. Konfirmanten pyntet selv veldig fint med mye gjenbruksmaterialer og naturmaterialer. Vi kjøpte stearinlys, servietter og blomster og brukte rundt 500 kr på det. Konfirmanten fikk bunad, påtegnet, brodert, klippet og sydd av meg, så der var det vel en materialkostnad på 4-5000 kr, men bunad hadde hun fått uavhengig av konfirmasjon. Gaver til venner var det aldri spørsmål om, jeg tror ikke det er så vanlig her.
Tvillingene skal selvsagt ha felles selskap og det blir på samme måte som storesøsters.
Her var det felles selskap for tvillingene. Det tok vi alle som en selvfølge. Jeg antar i grunnen det er mest naturlig for de fleste med tvillinger, men det fins sikkert tilfeller der det ikke er det.
Vi brukte:
3000 på leie av lokale
5500 på mat
750 på drikke
1200 ca. på pynt og blomster ( mye av pynten kan brukes igjen til de to neste)
600 på bunadsko
500 i gave til venninnen
I tillegg kommer gaven som er en London i høstferien. Den er dyr, men kommer i stedet for tur til Polen med klassen. Har vel brukt omtrent 14000 på flybilletter og vår halvdel av en fin leilighet. Men gjetter vi kan plusse på en god del tusenlapper i mat, transport og opplevelser. Men syns det er vanskelig å prissette, for vi har sluppet utgifter/dugnad til polentur og det er jo en fin opplevelse også for meg å få være med.
For opplegg med kirka: 1000
Dress og sko til konfirmanten: 4000
Mat: 5200
Gaver til venner: 1000
Pynt: ca 400?
Drikke: 500
Invitasjoner og takkekort + porto: ca 700
Marsipankake: 700
Så totalt 13500.
Pluss gave til konfirmanten: 4000 og ny dress til mannen (2000).
Jeg har aldri regnet på det før nå, men fant frem en del kvitteringer og tok resten sånn cirka. Vi var 22 personer inkl. fire barn, tre ungdommer og resten voksne:
Diverse utstyr (bord, stoler, servietter, glass/fat/bestikk etc.): 4.250,-
Invitasjoner, bordkort og takkekort: 1.500,-
Mat: 10.965,-
Tre album (oss, besteforeldrex2): ca 2.100,-
Blomster: ca 2.000,-
Dress konfirmant: ca 4.000,-
Kaker, 5 stk: 2.300,-
Konfirmasjonsleir: 1.750,-
Bilde tatt av fotograf som var i kirken: 250,-
Middag på restaurant for nærmeste familie (tilreisende fra inn- og utland) kvelden før: ca 5.000,-
Bobler/Vin/brus/vann: 2.500,-
Jeg tror vi endte på rundt 13000. Rundt 9 for catering, 1500 for lokale med utvask, drikke, en bestilt kake, lys, servietter, blomster osv. Vi bakte litt selv også, og var så heldige å få mange kaker. Vi prioriterte heller ikke blomsteroppsatser, men kjøpte noen rosebuketter, og plukket hvitveis selv. :)
I fjor betalte vi 21000 for 37 gjester på selskapslokale. Da gjorde de alt av pynting og dekking ( de fikk bordplan, bordkort og kuvertgaver dagen før, som de også hadde satt på). Det var servitør med Mozell når gjestene kom, vi fikk forrett og hovedrett med mineralvann. Vi hadde med egne kaker, men prisen inkluderte også kaffe/ te og framsett av kaker. Og ikke minst - da festen var slutt, tok vi kaker og gaver med oss, og gikk.:knegg:
Vi betalte da 450 for 34 pr kuvert for 34 gjester, og 100 pr kuvert for tre barn som fikk pølse og chips, avtalt på forhånd. Det var varmt den dagen, og det gikk mye brus. Vi hadde også bedt om vannkarafler på bordene.
Her i strøket koster leie av lokale fort 5000, det ville gitt en lokalekost per gjest på 135 kr, før de hadde spist en eneste krutong. Da kan man like gjerne sette bort hele stasen, og slippe arbeidet, fant vi ut. Når man kjøper inn saker og ting over tid, er det fort gjort å miste oversikten over hva en fest egentlig koster. Servietter her og blomster der, lys, kakepynt, gaver til kjøkkenhjelpa osv.
Kaker var bakt av venner, men vi baker tilbake, så en kostnad er det jo. Konfirmanten fikk bunad av foreldre, skjorte av besteforeldre og ønsket seg sølvet. Hun fikk noe av sølvet, foreldre ga resten. Bunadsølv kan man lett kjøpe brukt. For bunad bør man passe på at den passer sånn noenlunde, omsøm koster litt, men er bunaden veldig gal i str kan det være dyrt og vanskelig, fordi delene er klipt til en annen figur. Et annet barn fikk omsydd Finnbunad, dette barnet fikk nysydd pga vanskelig å finne lang nok brukt.
Jeg synes det var verdt hver krone å sette alt bort. Vi hadde spart penger til det over mange år, så det ble ikke noen sjokksum. Vi valgte sted etter hvor mye penger vi hadde tilgjengelig. Vi kommer til å ha en kopi av storebror sin konfirmasjon om to år regner jeg med.
Er det noen som har en ferdig huskeliste som kan deles? Med hva man bør tenke på hvis man skal ha konfirmasjon hjemme? :vetikke: Jeg har aldri gjort dette før, men har jo arrangert noen andre fester i mitt liv.
Vi sparte på å ikke leie lokale (men stoler og bord), hadde og lånte duker og tøyservietter og servise og sølv, og fylte på med litt vaser og glass og karafler fra loppemarked.
Brukte opp det vi sparte på catering. :knegg: (Lagde litt selv og bestilte til vel 20 (vi var 38)) og hadde mye mat igjen, nok til restefest.
Brukte 10 000 på catering og en sånn kjøpekake med bilde, så godt som ingenting på det jeg lagde selv og kaker ellers (selv, svigermor, søster).
1650 på stoler og bord, nesten like mye på et GIGANTISK fotoalbum.
Noen hundrelapper på blomster som vi lagde til selv (ble veldig pent, om jeg skal si det selv. :hjerter: )
Kurset: Ca 3500
Klær: Ingenting
Så kom gave fra oss i tillegg.
Gave til venninnene tenkte jeg ikke på som del av budsjettet, egentlig.
Hva mener du med huskeliste? Er vel ikke så annerledes enn å arrangere en vanlig fest??
Man trenger sitteplasser og glass/fat/bestikk til alle. Enten har man, eller man kan leie. Bordene skal pyntes (duker, vaser e.l. med blomster, servietter, lys, eventuelt bordkort). Dette kan man gjøre så mye eller lite ut av som man vil. Mange tips på pintrest f.eks. Så skal det være mat og drikke (lage selv eller leie - sannsynligvis lettest med en slags buffet eller noe som kan lages ferdig og varmes når man skal ha konfirmasjonen hjemme - man vil jo ikke stå på kjøkkenet mens gjestene sitter der, evt. må en annen gjør dette) og senere kaker/kaffe (vi leide en ekstra stor kaffetrakter) etterpå. Lurt å tenke over hvor og hvordan maten skal oppbevares før spising. Samme med rester etterpå. Vi fikk alt levert og det tok ganske mye plass. Ikke snakk om å få plass til alt i kjøleskap, så vi brukte det kaldeste rommet og passet på levering ikke for lenge før spising. Kaker og drikke i kjøleskap. Noen skal kanskje hjelpe med servering/rydding?
Bortsett fra dette er det vel bare å rydde så fint man ønsker. Kanskje vaske vinduer og plante blomster utenfor? Rydde bort i garderoben slik at det er plass der. Ha et gavebord?
Alt annet (invitasjoner, takkekort, antrekk til seg selv/familien og konfirmanten, gave, tale etc.) gjelder jo uansett hvor man skal ha det
Det er jo masse å holde styr på, da, om man skal ha det hjemme, så jeg liker å bruke lister. Litt fordi jeg også benytter anledningen til å få orden på en masse vanlige hus&hage-ting som eller lett kan ta hele sommeren. :knegg:
Vi brukte trello-boardet som vi ellers bruker til familieadmin, med konfirmasjons-tag.
Og post-its for selve dagen. :knegg:
Klipper fra Trello: Vi hadde kort for
Bord og bordoppsett, inkludert å finne ut hvordan vi skulle sette opp bordene og så bestille bord og stoler deretter, å hente bordene to dager før og sette dem opp, eventuelt justere når man ser det "live" (vi har helt touch&go på plass, så det måtte mikkes litt), inkludert å fjerne absolutt alle møbler fra stua, og å sette inn TV-en, for vising av bilder, og å teste bildeopplegget først.
Vaske og ordne ute (inkludert handle og plante sommerblomster, ordne brosteinen, vaske inngangspartiet for bjørkepollen og vinterskitt, olje terrassen, vaske utemøblene og putene, krige mot løvetannen (se egen tråd), spyle asfalten (den står fortsatt som ugjort, så det kortet er ikke flyttet til "ferdig". :p ), kjøpe og montere nytt trekk til trampolinen
Vaske og ordne inne, inkludert å montere nye lamper over kjøkkenbordet, vindusvask, dyprydding av noen av barnerommene (fordi de skulle brukes), rydde ut av garderobeskapet sånn at det er plass til gjesteklær og -sko, olje kjøkkenbordet. vaske ned vaskerommet (fungerer også som grovkjøkken, så svigermor brukte det til kakepynting, rydde og vaske ekstra-kjøleskapet og matboden for oppbevaring av kaker og mat)
Borddekning og bordkort, inkludert innkjøp, lage til, skrive på bordkort, og bestemme bordoppsett (vanskelig!!), skaffe servise (inkludert er par hasteinnkjøp, siden det viste seg at noe av det serviset som skulle lånes stod i "opplag"), pusse kjapt over sølvet, telle opp, sjekke flekkstatus + flekkfjerne, stryke og legge på duker og tøyservietter, låne manglende tøyservietter, kjøpe lys, kjøpe blomster, gå på loppemarked og fylle på med litt flere småvaser, arrangere blomster i vaser, fylle på med flere drikkeglass.
Mat: Lage lasagne, bake tre kaker, handle inn brus og div., bestille catering, avtale div ting rundt catering (allergier, mottak av mat), avtale kakebaking med svigermor, tante og med konfirmanten, bestille og hente marsipankake, sette surdeig og bake surdeigsbrød om morgenen
Skrive tale, lage album
Post-it-lappene inneholdt ting som
finne frem kakefat
sette frem brus og fylle vannkarafler, inkl sitron/limeskiver
Tenne lys (vanskeliggjort av at noen hadde gjemt fyrstikkene. :knegg: )
Varme den maten som skulle varmes
Matche fat og serveringsbestikk
og en del annet jeg ikke husker.
Mulig noen klarer sånt uten lister, jeg klarer det IKKE, det er bra sikkert!
Hehe, jo, du har et poeng. Jeg hadde lister jeg også, men synes disse blir ganske individuelle og ikke så annerledes enn en annen større fest, så jeg tenkte ikke på at mine lister kunne være hjelp for andre. Men for all del; Man må skrive ned alt eller ha et annen system for å få oversikt og kanskje ha en kjøreplan også. Men det er ikke så vanskelig å lage det.
Jeg hadde ikke lister. Og jeg synes heller ikke det var så mye arbeid, faktisk ganske lite. Vi ryddet normalt, kjøpte verken inn noe spesielt eller ordnet noe annet.
Vi var kun 18 (22 inviterte, 4 som ikke kom), da. Det hjelper.
Et par spisebord med klaffer, 18 stoler. Lånte noen ekstra. Hadde nok av duker, glass, bestikk og servise. Alt var ikke likt, men det ofret jeg ikke en tanke før ei venninne nevnte at det kunne være et tema. Vi brukte 60 kroner på blomster :knegg: Det var én ridderspore, akkurat den fargen vi manglet på bordet. Alle andre blomster (vi hadde minst 20 små vaser) kom fra min mors flotte hage. Vi bor på et mildt sted, så det var mye å velge i.
Kjøpte lys og servietter. Kanskje 200 kr eller noe.
Drikkevarer: ca 2000(?)
Mat: Ca 15000(?), inkludert kokk og servitør som kom hjem til oss og også ryddet det meste etterpå
Det som er vanskelig å regne på er ting som vi likevel skulle, som frisør til tre av fire og dress til far (fordi dressen hans var blitt for stor). Men det er klart, dette kostet litt.
Dress og sko til konfirmanten, ca 4-5000, tror jeg.
Kurs: Husker ikke, antar ca 3000 kr. Billetter til seremoni: Ca 1000 kr.
Kaker: Alle hjemmelagede, seks stk.
Bordkort: Laget selv, laminerte små kort med ulike bilder av konfirmanten relatert til den aktuelle gjesten. Ble fine.
Ellers tror jeg ikke det var mer? Det er jo litt det, da. Ble nok 30-35000 totalt.
Gave til konfirmanten holder jeg utenfor. Det synes jeg er irrelevant i forhold til dette.
Vi vurdere faktisk to separate fester for tvillingene våre dersom de selv ønsker det.
Vi har ikke mange gjester som kommer langveisfra og det blir kun aktuelt dersom en kan ha på våren og en på høsten.
De deler jo hver eneste bursdag, så dersom de selv ønsker separate fester og å få lov å være midtpunkt alene for en dag så ønsker jeg å gi de det. Det er noen år til og storebror skal konfirmeres først, så mulig jeg ombestemmer meg når jeg har vært gjennom en runde?
At noen gjør dette uten lister er langt over min forstand, jeg er jo nesten igang med listne til min første konfirmant, og nesten bare "venter på tråden". Altså "konfirmant 2023" that is.
Listene er mentale enda da, og består av
*Få mannen til å få ut fingeren og sjekke om lokalet jeg ønsker er ledig en av de fire aktuelle datoene i prioritert rekkefølge 13.15, 6.5, 14.5 eller 7.5. altså mannen siden han har kontakt med henne som styrer dette. Jevnlig. Mens jeg ikke er helt sikker på hvem det er.
*finne ut av hvor "bredt" vi skal invitere
*lage alle de andre listene :)
I vår konf. var det pyntet med bittesmå grener med epleblomster og eføy fra hagen. Veldig delikat, for den som har tilgang og vil ofre litt av årets eplehøst.. :knegg:
Kan også bruke en del av serveringen som bordpynt. Polerte epler, godteri i glasskåler osv.
Hadde vi hatt en tvillingfamilie i den situasjonen, ville jeg for min del gjerne fått spytte i noen sølvknapper i konfirmasjonsgave el.l. Ville tenkt at det var en fin og varig presang.
Vi hadde veldig enkel pynt på bordet. Brukte duk, servietter og lys som stedet hadde. Pyntet med remser av eføy, og hadde en enkel rose i noen billige vaser jeg kjøpte på IKEA. Sånne som passer til en blomst. Bordkortene lagde jeg selv, og gikk i den samme grønne fargen som eføyene. Det ble veldig enkelt og delikat.
30 gjester hadde vi. Lokalet fikk vi låne gratis. Skal vi zeeeee...
Mat og kokk ca 10000 kr
Servietter og lys: ca 300 kr
Blomster: ca 500 kr
Bordkort og annen pynt: ca 500 kr
Drikke: ca 800 kr
Kransekakemasse og pynt til kransekake: ca 500 kr
Iskake: ca 600 kr
Takkekort: ca 900 kr (40% rabatt på Fotoknudsen i mai!)
Gaven var selskapet og så bunad. Hun er strålende fornøyd.
900 for takkekort? Hvor mange da? Vi trenger nok ikke så mange takkekort, egentlig. Har ikke bestilt ennå, men tror ikke vi brukte så mye forrige gang.
Mye billigere per stk når man bestiller mange. Disse var avertert til "fra kr 13,-, men det ble kr 27,- per stk for 20. Forsendelseskostnader i tillegg.
Nå arrangerer ikke jeg fester for 30-40 mennesker som støtt og stadig heller, og trenger lister for det også. :knegg: Men da er det uansett mindre nøye med både blomster, servise og sølvtøy, stryking av duker og servietter, leie av stoler og bord, etc.
Jeg har allerede kjøpt bestikk sånn at vi har nok. :knegg: Heller ikke noe jeg ville gjort til en vanlig fest, da ville det nok gått i engangs, hvis vi ikke hadde hatt nok.
Mon tro om jeg burde kjøpe inn flere tallerkner også, med en gang. :gruble:
(For meg, mentalt, er det alt for lenge med 1 år fra man bestemmer seg for konfirmasjon, til selve konfirmasjonen. Jeg kjenner at jeg er på vei til å ta av helt i hodet mitt allerede, spesielt etter å ha hørt/lest om ommøblering, utkasting av sofa, osv. Jeg nevnte for mannen i går at vi kanskje burde prøve, for å se hvordan det blir, men han var ikke like gira. :knegg: )
Jeg skriver lister når det er vanlig fest også jeg.
Vi blir rundt 40 gjester, og skal derfor ha selskapet et annet sted, men mye av lista er det samme egentlig. Listene består av ansvarsfordeling, og tidspunkt det må skje for at ikke alt skal komme som en haug på slutten.
Forberedelser og pynt:
Konfirmanten og jeg tittet litt på ulike dekorasjonsideer, og han ble "tvunget" til å ta littegrann stilling. Deretter opprettet vi et Pinterestboard der vi samlet ideer, hele familien. Duker: Om du ikke har behov for duker til så mange personer i hverdagen anbefaler jeg å låne. Det er forunderlig hvor mye damask som dukker opp fra foreldre og besteforeldres skap!
Blomster: Bestemor har god koll på blomsterdekorasjoner, og siden hun bor i en annen klimasone har vi hatt det gøy med å kunne velge blomster som er avblomstret her, men ikke helt kommet der. :nerds: Vi har også samlet sammen litt vaser i familien som står i stil med hverandre, i stedet for å kjøpe nytt.
Mat:
Meny: Vi har litt allergier å ta høyde for, så jeg satte opp et gridskjema med retter jeg vurderte nedover, og allergier bortover. Deretter krysset jeg av slik at jeg fikk oversikt over at alle gjestene kunne spise seg mette, og ikke bare på småretter. På grunn av allergiene har vi valgt å lage mat framfor å bestille, det ble for vanskelig å tilrettelegge for alle.
Konfirmanten får sine yndlingsretter, også har vi satt sammen med litt forskjellig annet også som vi vet at gjestene liker og kan spise. Det blir buffet.
Forberedelser: Jeg har alliert meg med familie med større fryserplass enn meg selv, og bakt og frosset ned i et par uker.
Vi har også kjøpt inn litt ekstra med fryseposer og papptallerkner så vi kan sende med folk mat. Vi har ikke plass til så mye rester selv.
Underveis på selve dagen:
Kommer det barn? I såfall, kanskje greit med en lekekrok
Forberede quiz/taler/bildekarusell og annen underholdning man ønsker
Finn ut om noen skal/vil bidra med underhldning
Sørg for at noen tar ekstra ansvar forfotografering
Sørg for å ha et lite "change over team" blant gjestene som hjelper til med å rydde av og på, om dere ikke skal ha kjøkkenhjelp