Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Selvkjørende busser

#1

Palmen sa for siden:

Ruter har i dag lansert de første selvkjørende rutebussene i vanlig rutetrafikk - Mads og Oda! De kjører fra Kontraskjæret til Vippetangen med 15 minutters rute. Alt du trenger er en gyldig Ruter-billett. Skal du prøve dette? Hvorfor? Hvorfor ikke?


#2

Tjorven sa for siden:

Jeg synes det er utrolig spennende og kommer garantert til å prøve. Selv om det går fortere med bysykkel.


#3

Palmen sa for siden:

Ja fort går det ikke! Men jeg syns det er utrolig kult at teknologien har kommet så langt at man kan teste på busser i rute, tenk hvilke muligheter det gir for mobilitet! Jeg skal garantert prøve.


#4

Floksa sa for siden:

Aldri i verden!
Greit nok med autopilot på fly og tog. Men kjøretøy ute i trafikken uten fører der det der fotgjengere, katter, løse unger og bikkjer, rusa sjåfører og all verdens uforutsette ting? Nope. Kommer aldri til å sette en fot i en slik.



#6

Neket sa for siden:

Jeg skal sjelden den veien, så tviler på at jeg prøver. Men det hadde vært kult. Jeg er litt skeptisk, mener det sto i Budstikka at i forsøket med selvkjørende buss på Fornebu i fjor hadde de minst en trafikkfarlig situasjon hver dag. Det er vel mye mer som skjer i Oslo, så hvis de ikke klarer Fornebu uten issues kan det jo fort bli skummelt.

www.budstikka.no/selvkjorende-busser/fornebu/ruter/rapport-om-selvkjorende-busser-skapte-trafikkfarlige-situasjoner-hver-dag/s/5-55-845031


#7

Maverick sa for siden:

Jeg er selvfølgelig nødt til å prøve. :glis:

Satt på i en Tesla hvor vi prøvde sånn autopilotmodus, og den kjørte i og for seg bedre på egenhånd enn mange andre jeg har sittet på med, men det var sjukt skummelt, da. :knegg:


#8

Drømmedama sa for siden:

Bor ikke i Oslo. Men prøver gjerne hvis jeg får sjansen!


#9

meisje sa for siden:

Hadde sånn selvkjørende buss mellom metro stasjonen og kontoret der jeg jobbet ca år 2000. Det var en kontorbydel med 20 000 arbeidsplasser og 1 selvkjørende buss i saaakte gangfart med plass til 15 passasjerer. Det var aldri noen som tok den bussen, for det var raskere å gå. Dessuten var det alltid noe som førte til at bussen stoppet, feks en fugl på den dedikerte bussbanen. Veldig kostbart og lite praktisk, og investeringen kan aldri lønne seg.



#11

Fløyel sa for siden:

Jeg er en fryktelig dårlig passasjer, så et kjøretøy uten sjåfør høres veldig skummelt ut.


#12

Molly sa for siden:

Absolutt! Det er jo kjempegøy! Dessuten skal det være en person ombordstigning som passer på, just in case, så det er nok mye tryggere enn den testen på Fornebu.


#13

Martis sa for siden:

Jeg syns det høres utrolig kult ut!


#14

Lavender sa for siden:

Ser ikke behovet for å snegle meg fram i buss fra Kontraskjæret til Vippetangen. Jeg må vel nå sykle forbi den også.


#15

ingling sa for siden:

Det er vel sannsynlig at teknologien har blitt noe mer avansert på nesten tjue år, da. Så jeg tenker det er litt rart å dømme basert på så gamle erfaringer, og utviklingen mot førerløse busser og biler er jo i full fart.

Jeg tror ikke jeg skal teste bussen foreløpig, siden jeg sjelden farter rundt i Oslo utenom jobb, men hvem vet? Det er jo litt spennende!



#17

meisje sa for siden:

Det er sant at erfaringen min er gammel og at teknologien er i utvikling. Men det ser ikke ut basert på det jeg har lest om testen på fornebu at de har klart å løse problemet med uforutsette hindringer og at de derfor må kjøre med veldig lav hastighet. Så lenge de unngår å reservere egne baner til førerløse busser er heldigvis investeringen ikke like høy. Men en saktegående buss med plass til noen få personer er ikke særlig smart i områder med stor trafikktetthet.


#18

Lavender sa for siden:

Hvorfor rett utenfor cruiseskipene? Det er fullt med turister som knipser, store busser, leveringer til båtene, syklister, sparkesyklister og litt til.


#19

Tjorven sa for siden:

Men totalt sett er nok dette av områdene i Oslo med minst trafikk, så jeg synes det høres fornuftig ut.


#20

Lavender sa for siden:

Minst personbiler, men en god del i forbindelse med skipene. Litt sesongavhengig og ikke skip hver dag. Men det kan være 1500 passasjerer. Fin lyd på selvkjørende busser.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.