Guttungen mener han har hørt noe om et eller annet sted på nett hvor man kan gå inn og lese tilbakemelding på skriftlig eksamen fra 10.trinn.
Guttungen aner jo ikke hvor og hva og hvordan, og han er grinete på sin mor da hun overhodet ikke aner hva han snakker om. (Pubertetshormoner? Hæ? :grineler: )
Jeg lovte han dog jeg skulle spørre på mitt O Allvitende Forum.
Har noen av dere peiling på er slikt sted hvor man kan lese tilbakemelding på eksamen?
Det legges vel ut en form for løsningsforslag, gjør det ikke? Der man kan se hva sensorene skal legge vekt på og hva som bør være inkludert for å få 6, 5, 4 osv?
Jeg har i alle fall sett noe slikt for norsk-elsamen, mener jeg å huske.
Forstår godt at ungdommane gjerne skulle hatt el tilbakemelding. Min 03-ar synes også det er dumt at ho ikkje får sjå rettinga, til tross for at karakteren viser at det ikkje er mykje å pirke på.
Ja, jeg tror det er derfor Guttungen gjerne ville sett en tilbakemelding, han fikk 6’er på skriftlig eksamen engelsk, og syns det hadde vært gøy å vite hva sensor tenker og mener om jobben han gjorde.
Slik sett er muntlig mer takknemlig, der får man jo tilbakemelding, på godt og vondt, med en gang.
Eksamen rettes jo ikke som en vanlig prøve. Den sensureres. Man noterer ikke på den for eksempel. Det vil være ekstremt mye mer tidkrevende og antagelig ikke realistisk ressursmessig.
Jeg må jo si at jeg synes det er merkelig at ikke skolene har formidlet tydelig til elevene sine hvor forskjellig eksamen er fra vanlige prøver.
Det ville vært helt fullstendig umulig å gi individuelle tilbakemeldinger for meg som akkurat har sensurert norsk hovedmål i vgs. Jeg har fire uker på 170-190 tekster, ved siden av full jobb. Det er ikke det å lese og sette karakter som tar mest tid i vurderingsarbeidet, det er hvordan man skal formulere tilbakemeldingene til elevene så de skjønner hva man mener. Skulle vi gjort det i tillegg til å sette karakter på eksamen, ville ingen meldt seg som sensor. :nemlig:
Enig. Ille nok med de som ber om begrunnelse for karakter uten å være misfornøyd eller ha planer om å klage, de synes bare det er interessant å vite. Har bare vært sensor på universitetet da, men husker at jeg, midt oppi en svært hektisk planlegging av feltarbeid, to dager før jeg skulle reise, ble bedt om å skrive begrunnelse for karakter til en student som fikk A. :gal: Man har jo krav på begrunnelse, men den kan være skriftlig eller muntlig, så jeg ga da beskjed om at hun fikk komme innom kontoret mitt hvis det var veldig viktig for henne, så kunne jeg forklare det for henne. Men hun dukket aldri opp. Denne studenten ba om begrunnelse for absolutt alle karakterene sine, bare fordi.
Her visste ho godt at ho ikkje fekk grunngjeving altså, og forstår jo kvifor, men det er jo likevel ikkje så rart at dei skulle ønske det, sidan det er ei viktig prøve som dei har jobba med. At ungdommane ønsker det tyder jo berre på at dei er vane med faktisk å bruke tilbakemeldingar dei får på arbeida sine til å jobbe vidare.
Helt sikkert ulike regler ja. Retten til begrunnelse er jo egentlig i forbindelse med en evt klage på karakteren, ikke fordi man bare har lyst til å høre hva som var bra og mindre bra, for å lære.
Det høres rimelig ut. I vgs trenger man ikke å begrunne en klage på eksamen, og da har man vel heller ikke bruk for begrunnelsen for den opprinnelige karakteren. Der er det ellers vanlig at man ber faglærer se over besvarelsen før en eventuell klage, mest for å vurdere om det er fare for å gå ned.
Tror ikke man trenger å begrunne klagen på universitetet heller, man ber bare om ny vurdering. Så blir den vurdert av en ny person, og det kan gå både opp og ned. Så derfor er det lurt å be om en begrunnelse først, for å se om man fortsatt ønsker å klage, eller om man synes karakteren er mer rimelig da. Jeg har blitt bedt om å skrive begrunnelse flere ganger, og det har aldri kommet klage etterpå. Regner likevel med at de fleste vurderte å klage, og det var derfor de ba om begrunnelsen. Men neppe hun som hadde fått A. :knegg: Hun ba konsekvent om begrunnelse for alle karakterene sine, og hadde bare gode karakterer.
Generation feedback (junkies). Er det bare meg som synes det er slitsomt at det er blitt så mye fokus på enkeltpersoners prestasjoner? Argumentet er jo læring, det ser jeg, men vel så ofte synes jeg (yngre) mennesker har forventninger og krav til å være i fokus og få diskutert sin egen fortreffelighet som er litt... krevende.
Jeg synes det er trist at så mange er negative til å gi studenter tilbakemelding. På videregående er det noe annet, for der har man fått kontinuerlig tilbakemelding, men på høyere utdanning er ofte eksamen eneste vurderingssituasjon, og eksamen blir på mange måter tilfeldig når man ikke vet hva man har gjort riktig og hva man kunne gjort bedre. Nå er både mannen og jeg eksterne sensorer ved høyskoler (og mannen er også intern sensor der han jobber) og det er klart det er litt ekstra jobb når vi må gi tilbakemeldinger, men vi får godt betalt for jobben og jeg synes læringsaspektet er veldig, veldig viktig, så det er utvilsomt verdt det. Å måtte gi tilbakemeldinger til A-besvarelser er jeg enig i at det litt irriterende. Hvis jobben er uoverkommelig må studiestedene ha flere sensorer.
Ja, jeg har ingen problemer med å gi tilbakemelding når jeg skjønner at studenten ikke forstår hvorfor de fikk den karakteren hen fikk. Men å bruke av tida mi til å gi ekstra skryt til noen som har fått toppkarakter, synes jeg er meningsløst.
Grunnen til at folk er negative til å gi tilbakemelding utover karakter på eksamensbesvarelser, er stort sett alltid tid. Det blir enda en oppgave som spiser av forskningstida, som man alltid må verge. De aller fleste sensorer har jo et begrunnelsesnotat for hver oppgave uansett, men det er noe ganske annet å formulere noe som det er akseptabelt å vise studenten. Mine notater er gjerne både uleselige for andre og ikke spesielt diplomatiske.
Det gies ingen tilbakemelding til hver enkelt elev på eksamen 10.trinn. Kun karakteren. Eksamensveiledningen skal elever og foresatte vært gjort kjent med før eksamen. Se evt her: blob:sokeresultat.udir.no/cd5b34a9-ecb0-4cbb-b3a3-8fa22376492d. Her står det hva som er kriteriene for de ulike karakterene. Skulle sensorene gitt gode, individuelle tilbakemeldinger på eksamen, hadde man trengt mange ganger flere sensorer, og elevene skal jo ha fått personlige underveisvurderinger gjennom året. Eksamen er en sluttvurdering for grunnskolen.
Akkurat det skjønner jeg, men sensorarbeidet er jo en del av undervisningstiden din er og studenter har rett på begrunnelse for karakterer. Om det er satt av for lite tid tid sensorarbeid må det tas med ledelsen, ikke legges over på studentene.
Jeg har bedt om begrunnelse for en A selv, fordi jeg ble innmari overasket og ville vite hva det var jeg gjorde bra, slik at jeg forhåpentligvis kan gjøre mer av det de neste gangene. Det er faktisk ikke bare for å få skryt at folk ber om begrunnelse.
Det er utelukkende et spørsmål om tid og ressurser. På et universitet er det mange fag med svært mange studenter. Vi har en rekke fag med mer enn 500 studenter. Jeg tror det største på min enhet har 15-1800 studenter hvert år. Si at man bruker 15 min på hver tilbakemelding, og det må man, skal den ha noen hensikt. Vipps så har man brukt 3,5 månedsverk. Og det bare på det ene faget. Og utregningen forutsetter at man har sittet fulltid og skrevet begrunnelser non stop, uten annen pause enn 30 min lunsj.
Og da er det greit å huske på at man allerede bruker månedsverk på å sensurere det samme faget. En av våre instituttledere mente, i fullt alvor, at de ville måtte ansette fire nye medarbeidere hvis alle eksamener skulle få krav om obligatorisk begrunnelse.
Jeg har først og fremst ikke argumentert for obligatorisk begrunnelse, for det ser jeg ingen hensikt med. Majoriteten hadde ikke giddet å lese den.
Men jeg mener at når det nå er slik, bør man rette frustrasjonen mot manglende ressurser som settes av til sensurering, fremfor å irritere seg over studenter som ber om en begrunnelse de har krav på og som er verdifull for dem. Fordelen med systemet slik det er nå er at det er, i all hovedsak, bare studenter som nyttiggjør seg av begrunnelsen på en eller annen måte som ber om den. Enten det er for å lære eller for å vurdere om man skal klage.
Og bare for å være helt tydelig: jeg forstår at det er en tidsklemme, og jeg forstår at det er et spørsmål om resurser, men jeg fastholder at det er trist at negativiteten rettes mot studentene.
Jeg mener helt oppriktig at eksamen ikke er en læringssituasjon, det er en sertifiseringssituasjon.
Jeg skriver selvsagt begrunnelser når studentene ber om det (når jeg jobber et sted hvor det er regelverket), men som med så mange andre goder er det en ordning som kan misbrukes. Og jeg mener at det er misbruk om studenter summarisk ber om begrunnelse på alle eksamenene sine (og det er det noen som gjør). Jeg mener ordningen skal være en kontrollmekanisme – man ber om begrunnelse hvis man mener det har skjedd en feil. Ikke ellers.
At tida som er satt av til sensurering ikke er dimensjonert for å skrive mange begrunnelser, er altså ikke nødvendigvis feil, etter min mening.
Jeg er helt med på at ekstraarbeid i forbindelse med sensurering bør unngås om det kan.
Men så lurer jeg på om det ikke er noe krav til dokumentasjon av vurderingen man gjør underveis? Har den et format som ikke kan sendes ut som begrunnelse?
Jeg spør bare firdi jeg lurer, jeg har aldri klaget på karakterer, verken mine eller barnas, så kjenner ikke formatet til en begrunnelse.
Vi bruker vurderingsskjema og tar omfattende notater til diskusjonen med medsensoren. Disse er absolutt ikke mulige å gi til eleven uten omfattende bearbeiding.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.