Jeg er i stuss på hvem som skal få stemmen min i år.
Jeg bor i Bergen, vil ha bybane, men ikke over Bryggen (hva er vitsen med det dersom havet stiger liksom?),
AP valgte bort Marte Mjøs Persen som førstekandidat, Høyre er uaktuelt pga persongalleriet.
V og SP er jeg generelt skeptiske til.
:gaah:
For meg er det ekstremt viktig at sittende byråd fortsetter, i Oslo. Jeg synes de gjør vanvittig mye bra og jeg ønsker hver eneste bomstasjon velkommen.
Det er vanskelig i år. Jeg har blitt oppringt i et par meningsmålinger og hver gang har jeg svart "vet ikke" på spørsmålet om hvilket parti jeg skal stemme på.
Utydelige ordførerkandidater i kommunen min. Men spennende i den nye nabokommunen som blir sammenslått fra nyttår, jeg følger nesten mer med der.
For ikke å snakke om fylkestvangen Troms og Finnmark. :dåne:
Etter alle innlegg om at "men hver enkelt kan ikke gjøre så veldig mye for miljøet - her må det endringer til på høyere nivå" syns jeg svært mange kan vurdere å stemme MDG. Særlig om man bor i Oslo. Her skjer det jo faktisk noe!
Jeg vet hvilke partier jeg IKKE skal stemme på, men det er fortsatt usikkert på hvem som får min stemme. Ordførerkandidatene har vært lite synlige i lokalavisene foreløpig og så er det noen fra andre partier som jeg tror har vært bra å fått inn i bystyret.
Jeg er også kandidat, så ikke noen tvil her i gården. I min by har vi ikke noe bompengeparti, men vi har en annen liste som har oppstått pga en enkeltsak, som har skapt en del "støy", så det blir spennende å se om den saken får noen betydning, eller ikke. Siste lokale måling tyder ikke på at det vil bli så store omveltninger, men man vet jo aldri. Mye kan jo skje ennå.
Jeg er fornøyd med ordføreren i kommunen min, men ikke så fornøyd at jeg stemmer direkte på henne (Ap). Venstresiden har fått til mye bra her i regionen, synes jeg, men jeg følger nok mest med på dem også. Jeg er en av dem som bejubler bommene, fordi det pr nå er den muligheten vi har til å ruste opp gang- og sykkelveier. Hver dag går jeg kilometer på kilometer med fortau som ikke fantes for fem år siden.
Jeg stemmer SV også lokalt, de har den skole- og miljøpolitikken som er nærmest meg.
Som en klok fyr sa til meg «bompengepartiet får meg til å bli for bomring». Jeg skal nok stemme det samme som alltid i lokalvalget. Jeg er for bompenger, mot måten det er gjort på her i byen. Bompengene endrer dog ikke noe mht valg for meg. Og at det er bompenger, av alle særinteresser, som for folk til å protestere over urettferdighet i verden?? :snill:
Jeg vet bare at jeg vil ha en annen ordfører enn han som er i dag, så da må det bli et annet parti enn det han står på liste for. Og da kan det jo heller ikke være noe lite parti som samarbeider med dem for å komne litt til makta.
Det eneste som er sikkert er at jeg ikke skal kaste så mye som ett blikk på rikspolitikerne, men sette meg godt inn i hva alle har gjort og vil gjøre lokalt. Jeg har rimelig god oversikt på hva som er gjort av hvem, så det blir å finne ut av hva de planlegger videre.
Jeg er ganske fornøyd med hvordan Oslo blir styrt for øyeblikket. Jeg var skeptisk til mdg i starten, men jeg er temmelig imponert over hvordan de har gjennomført endringer ingen andre partier har turt å gjøre tidligere, selv om de blir utsatt for masse hets.
Jeg elsker ordføreren vår fra SV, liker byrådslederen fra AP, er mindre fornøyd med et par byråder (uavhengig av parti), men det går nok mer på deres personlighet, enn reell partipolitikk. Jeg kommer til å stemme for en fortsettelse av denne politikken.
Fint for dere som bor i Oslo, ikke nødvendigvis så bra for oss som bor rett utenfor. Det er ikke bare å overføre alt som skjer i Oslo til de mindre byene rett utenfor. Det er liksom ikke helt det samme på bygda, selv om det er en by.
Men er det noen som har snakket om å gjøre det da?? :confused:
Jeg synes helt ærlig at hverdagen til oss som bor i byen trumfer retten til å kjøre inn og parkere der det passer dem for de som bor utenfor. I Oslo har vi et veldig godt kollektivtilbud og synes man det er for dyrt/vanskelig å komme seg inn hit kollektiv utenfra, må man rett og slett stemme slik at kollektivtilbud blir prioritert også nasjonalt.
Jeg sier ikke at du ikke skal stemme det som passer for deg i Oslo, men det får veldig store ringvirkninger til de små byene rett utenfor Oslo. Og det er er ikke alltid det funker like godt.
Jeg er nesten aldri i Oslo, så at det er dyrt å parkere og sånt det spiller ikke så stor rolle for meg.
Jeg skjønner ikke helt hva du mener, Anne C? Jeg bor ved en av de små byene rett utenfor, og kan ikke si jeg merker annet enn at kollektivtilbudet er styrket sånn jevnt over? :gruble: Skjønner ikke helt hvordan endringene i Oslo skulle påvirke negativt?
Jeg stemmer først og fremst på ideologi uavhengig av om det er lokalvalg eller stortingsvalg, men har ofte slengt på kandidater jeg mener er dyktige uavhengig av parti (men dog fra partier som er nærmere det jeg stemmer). Jeg tror ikke jeg kunne latt en lokal enkeltsak styre hva jeg stemmer, men forstår at det kan være sånn for noen. Men et helt parti basert på bompengemotstand, det forstår jeg ikke, altså.
Her jeg bor kommer det til å bli ett bompengevalg i år, i alle fall slik det ser ut nå.
Jeg er godt miljøbevisst, jeg kjører el, jeg er heller ikke i og for seg imot bompenger - men det sier seg selv, at i områder hvor kollektivtrafikk tilsvarer en buss om morgenen og en buss om ettermiddagen, så virker det svært urettferdig at man skal betale bompenger når det reelt sett ikke finnes ett alternativ. Så jeg tipper det vil være fokus for de aller fleste i nærområdet. Selv gjør jeg som Nenne tror jeg - ser på hvem som får ting gjort.
Hos oss er det kun vindmøller(kraft) og salg av energiselskap som står på agendaen.....
Man klarte å «mobbe» bort sittende ordfører,etter noen hårreisende vedtak,mn man har ikke noenbrukende alternativ. Etter some kom,ble detvansklig å være politisk engasjert på ordentlig. Jeg ga opp i 2011.....
Jeg er ganske enig med Blondie, men min stemme går til AP. Vi har en ganske ung, kvinnelig ordfører, og jeg må bare si at jeg syns hun har fått ekstremt mye dritt oppigjennom, til og med fra partifeller. Jeg er imponert over det hun har fått til, men jeg er jammen meg minst like imponert over at hun holder ut.
For eksempel at folk som ikke bor i Oslo likevel må betale i bommen fordi veien til huset deres gjør at de ikke slipper utenom. Bedrifter som taper penger på å ikke få gjort jobber i Oslo fordi det ikke finnes parkeringsplasser. At man tror at bare fordi det er greit å ta bort parkeringsplasser i Oslo så skal det fungere like bra i en liten by som ikke har de samme kollektivtilbudene som i Oslo. Men for meg personlig spiller det ingen trille, jeg har ikke blitt påvirket at dette. Bortsett fra at jeg velger å ikke dra til Oslo annen enn når jeg skal i Operaen.
Men altså, folk som kjører på en bombelagt vei må betale for kjøringen. Oslofolk må jo også betale når de kjører gjennom bommer i en annen kommune. Og det er parkeringsplasser, men mange er avgiftsbelagt. Også for håndverkere tilhørende i Oslo. Det er da vel ikke mer synd på håndverkere fra tilstøtende kommuner? Og om en liten by tar bort parkeringsplasser er jo ikke det Oslo sin feil. Det er ikke en ringvirkning av Oslos politikk. Om du ønsker annen politikk der du bor må du stemme på dine politikere og påvirke dem, det for være voldsomt hva Oslo skal få skylda for.
Mener du at Oslo skal la være å gjøre ting fordi byene rundt gjør det samme? :confused:
Det er ingen som har klart å vise til reell dokumentasjon på at bedrifter, hverken av "omreisende" (type håndverkere) eller faste (klesbutikker etc) har tapt penger på fjerning av parkeringsplasser i Oslo. Hvis du har den, vil jeg veldig gjerne se. Før det fastholder jeg at det er en (seiglivet) myte.
Jeg bor i Oslo og betaler også uhyre lite for å parkere. Ingenting faktisk. Jeg kjører nemlig kollektivt når jeg skal bevege meg rundt i byen. Og ideen om at Oslo skal legge til rette for at folk fra småbyer rundt Oslo som MÅ kjøre helt inn til Oslo sentrum synes jeg er relativt teit.
Jeg kommer til å stemme for samme kurs videre for Oslo. Ikke alt jeg er enig i, men mer jeg liker enn misliker.
Nåe bomring og dyrere parkering er realiteten i Oslo så krever det at kommunene rundt tilpasser seg. Det er klart det får konsekvenser for dem også. Pendlerparkering er vel av tingene jeg har inntrykk av har vært dyrt og fullt rundtomkring. Jeg har kolleger som bor utenfor Oslo og de er veldig fornøyde med at kollektivtrafikken for dem har blitt bedre. Flere av dem har sluttet å kjøre. Som Oslobeboer er jeg svært glad for det.
Mens jeg synes at vår ordfører er altfor lett og lite tydelig og skulle ønske meg en dame (eller mann) som var mer bestemt og mindre marionett for tidligere ordførere fra samme parti. Akkurat nå ser jeg ingen kandidater fra noe parti som jeg tenker at jeg heller vil ha som leder av kommunen (og så er det jo alle koallisjonene og hestehandlene), men ser frem til å ta fatt på velger-oppgaven etter sommeren. Storesøster er førstegangsvelger, så vi må gå ekstra grundig til verks i år.
Eg har ingen anelse i år. Er redd det blir mange stemmer til bompengepartiet. I tillegg må ein ta hensyn til kommunesammenslåing. Er ein del "ukjente" folk på listene.
Synes det er vanskelig i år. Er dritt lei av alt surret den sittende ordfører og gjengen hans i den lille byen vår driver med, så vet ihvertfall hva jeg ikke skal stemme. Det dumme er at vi ender nok nesten uansett opp med en like tafatt gjeng etter valget. Tror ikke det er noen gode reelle kandidater i år. Æsj, stortingsvalg er mye enklere...
Valgomat plukker ut en del saker - men det er ikke gitt at de sakene de plukker ut til valgomaten er de som er viktigst for deg. Det er også en faktor. På sånne valgomater får jeg som regel "mitt" parti som en relativt klar vinner, men det har også hendt at andre partier har hevdet seg i tet. Pga spørsmålsstillingene.
Jeg velger ut fra en helhetlig ideologi og samfunnsretning. Å stemme på enkeltsaker er helt uaktuelt (bompenger, fødeavdelinger og hva har du). Grunnen til det er at vi har hatt flere sånne partier her i bøgda, og den kampsaken de gikk til valg på ble som regel avgjort samme høst som valget og resten av perioden var det 3,5 år med polsk riksdag, mer eller mindre, i den gruppa. Hvor de meldte seg inn i motsatt partier, stemte i den ene og den andre retningen, osv. Helt uforutsigelig hva man har sendt inn i kommnuestyret. Jeg er ikke kjempebegeistret for listetopp, men det tenkte jeg å fikse når jeg står i stemmeavlukket med kryss og slenger. Endringer på kommunestyrelister kan gjøre store utslag, så det er en del av moroa ved lokalvalg. :knegg: Men altså - det er to valg. Pass på å minne folk om å stemme ved fylkestingsvalget, også. Det er ganske utbredt at folk bare plukker med seg en stemmeseddel og ikke to, og det kan klart ha hatt utslag på resultatet. I år hvor det er en del sammenslåinger er jeg redd den effekten kan bli sterkere, ved at folk ikke stemmer i begge valg, men bare ett.
Om hun står på lista fremdeles, kan du også vurdere å bruke retten til å endre på lista. Det synes jeg er noe av moroa - å gi folk kryss osv. :jupp: Så vet jeg sånt blir lagt merke til i partiene.
Ja, det blir lagt merke til, helt klart! Og kan ha mye å si for hvem som får hvilke viktige verv i etterkant av valget.
Det viser seg jo også at menn er flinkere til å endre på lister med kryss og slengere. Og gjett hvem de krysser og slenger rundt? Jo, andre menn! Så husk på damene! Kjønnsbalansen ble bedre i valget i 2015 enn i 2011, kanskje fordi det var en kampanje med "kryss en kvinne". Den har vi ikke i år, men forhåpentligvis husker folk noe av det fra sist. Var jo en del menn som ble dødelig fornærmet over den kampanjen...
Jeg bor i Bergen, og er ganske fornøyd med sittende bystyre, selv om jeg kunne tenkt meg en enda sterkere miljø- og sosialprofil. Jeg håper bompengepartiet går på rattata - det er pinlig at de skårer så høyt på meningsmålingene.
Det som jo er en utfordring er jo at hittils har jo kollektivsatsingen og de mange tunnelene i hovedsak vært finansiert med bompenger betalt av de som bor rundt Oslo. Da blir det jo merkelig at ikke prosjekter i de områdene skal få støtte fra oslopakken som tidligere avtalt. Svært mange her jeg bor tilbringer hoveddelen av sin våkne tid i Oslo pga jobb, jeg syns det blir rart at ikke deres hverdag skal telle med ettersom det er de som betaler for trikken/bussen/banen du bruker input
Jeg stemmer AP. Godt fornøyd med sittende ordfører, og enig i hovedtrekkene i ideologien. Jeg ligger lengre til venstre i en del saker, men gir stemmen min til til det (i hvert fall lokalt) mest stabile alternativet.
For det første: har du tall på at det er de som bor utenfor Oslo som kjører mest i bomringen?
For det andre: De som kjører kollektivt har bidrar med mer penger til kollektivsatsingen i Oslo enn bompengene.
For det tredje: Det er ikke slik at bompengene ALLTID går til kollektivtransport, men akkurat for øyeblikket er det der det trengs et løft.
For det fjerde: siden du tilbringer mesteparten av din våkne tid i Oslo, og tydeligvis da kjører hit syns jeg det er rett og rimelig at du bidrar, og ikke bare med slitasje.
For det femte: Bompenger går fremdeles til Oslopakke 3, som også inkluderer Akershus, så vidt jeg kan se.
Stemmer nok på venstresiden denne gangen også. Er godt fornøyd med hva de får til i Oslo for tiden, og ønsker at utviklingen fortsetter i samme retning.
Siden dette tydeligvis ikke bare handler om hva man skal stemme lokalt, men også bompengeringen i Oslo; jeg skjønner hva Anne C mener. Jeg pendler med elbil til Oslo, og synes det er rett og rimelig at jeg nå skal betale for den slitasjen jeg påfører veiene. Men jeg skulle også ønsker at det fantes et annet kollektiv-alternativ enn tog fra Øvre Romerike for oss som jobber i nordre del av Oslo. Jeg bruker 1 t 30 min dør til dør dersom alt er i rute (og vi vet jo at det er ikke alltid Vy og t-banen...). Hvis jeg har brukt 50 minutter i bil, da har jeg stått i kø. Lett å se hva alternativet blir, for det er mange timer i året å tjene på å kjøre bil. Men kjører jeg den andre bilen, dieselmonsteret, da koster det skjorta. Og det synes jeg er urimelig. Jeg synes politikken i Oslo har blitt for ensidig og ønsker meg derfor et skifte. Men det får jeg ikke påvirket.
Sånn. Til saken.
Jeg står på lista for samme parti som jeg sitter i kommunestyret for i dag, og kommer til å stemme på meg selv :) Ønsker meg ordførerbytte, men ikke "side-bytte". Det vil si at jeg vil ha borgerlig styre fremdeles i kommunen her.
Men dere blander jo sammen lokalpolitikk og nasjonalpolitikk, i tillegg til å mene at Oslo skal bremse sin utvikling fordi deres egne regioner er kollektivsinker, tydeligvis.
Vi har hatt AP-politiker siden 2003. De har fått til mye bra, men tror de mister en del stemmer denne gangen. Nytt bussystem (Metrobusser) og plassering av «Trondheim Spektrum» har skapt litt furore.
Bompenger griner vi ikke så mye over. Jeg går nok videre til venstre (altså, politisk sett - ikke mot partiet), men har ikke satt meg helt inn i det ennå.
Jeg er helt med på de fire første punktene dine. Du vet jo hvor jeg bor. For meg, så betyr Oslos nei til den planlagte videre utbyggingen av E18, som er en del av Oslo-pakke 3, at jeg fortsatt må leve med både luft- og støyforurensning i mange år til - selv om planen i MANGE år har vært at veien skal under jorden forbi oss. Vi er i høyeste grad med på å betale, slik jeg mener er rett og rimelig. Jeg synes IKKE det er rimelig at Oslo skal blokkere veiplaner når det får som direkte konsekvens at 15000 husstander må leve med støy og svevestøv og eksos - i mange år på overtid. Jeg synes det er merkelig med et miljøengasjement som stopper ved kommunegrensen.
Og jeg må jo tillegge at jeg IKKE tror trafikken kommer til å øke inn til Oslo selv om E18 blir utbedret. Veldig synd at man planla E18 midt gjennom (eller under da egentlig) Oslo i hine gårde dager - slik at all trafikk må innom byen - også den som skal videre nordover eller sørover på andre siden av fjorden.
Ja, det forundrer meg litt at alle veier må gå igjennom byen. Bygg et bedre alternativ syd for Oslo og også at de som kommer fra E6 nordfra og skal mot Gøteborg/Stockholm ikke må igjennom byen.
Jeg har hørt deg gjenta det argumentet mange ganger, Pøblis, men er ikke enig i at det er så enkelt. Men er på tlf, så kan ikke komme med en lang argumentasjon nå. :)
Uansett, nå er fremdrift og finansiering av Oslopakke 3 vedtatt. Og kun FRP er uenige.
Det handler vel om at Oslo er omgitt av et naturreservat? Alternativet måtte være å bygge ut riksvei 22 fra Lillestrøm til Sarpsborg.
Jeg hadde vært happy med det, jeg altså, men er usikker på om det er nok trafikk som skal strekningen, altså ikke innom de nærliggende tettstedene til Oslo. :vetikke:
Det tror jeg, i hvert fall ganske mange lastebiler og turister både sommer og vinter (og jeg når jeg skal fra jobb til kontoret i Gøteborg eller familie i Sverige).
Ja, en del tungtrafikk er det. Men man kan jo ikke bygge vei basert på ferieutgifter. Og det er vanskelig å vite hvor biler kjører av og på når man kjører. Vet ikke om det er gjort noen utregninger på det.
Nå er det vel veldig mye trafikkforskning som tyder på at du tar fullstendig feil her, så det hjelper jo lite. Jeg håper inderlig vi slutter å bygge større motorveier, det er fullstendig feilslått politikk når vi ønsker færre biler inn i sentrum.
Det er jo ikke bare sentrum vi snakker om, det er mange som bare passerer Oslo og som har utfordringer med kollektivtransport. Jeg jobber nord for Oslo og har flere kollegaer som bor sydvest eller vest for Oslo.
For første gang må jeg stemme helt med hjernen og ikke med hjertet. Jeg har stemt Venstre siden jeg var 18, men det styret vi har her i byen nå, og ordføreren spesielt må byttes ut og da er det AP som er alternativet.
Jeg tror ikke trafikken til sentrum av Osl vil øke selv om veien blir bedre - det er jo ikke bilvennlige i sentrum i det hele tatt, og det gjøres jo mange lure ting for å hindre at folk kjører til og i sentrum. Men hos meg går all trafikken forbi - den som skal videre nordover eller sørover på østsiden av byen og på vestsiden av byen. Det er bedre for bomiljøet vårt hvis trafikken flyter bedre. Det er ikke god samfunnsøkonomi at varertransporten bruker eviglang tid i kø gjennom Oslo. Det er ikke bra for kollektivtrafikken som går på vei, heller.
Men mitt viktigste argument er miljøet til oss andre - vi som bor der noen har bestemt at køene skal gå oppe i dagen - rett forbi mitt hus - vårt miljø er også viktig!
Å legge E18 i tunnel forbi hos oss har vært planen i 25 år. Klart folk blir utålmodig. Klart folk blir surre når det endelig var vår tur til å slippe miljøbelastninge, og så bruker politikerne i nabokommunen vårt bomiljø som forhandlingskort - så vi sitter der midt i trafikken. Man må jo tenke litt helhet.
Men jeg lurer fremdeles på hvorfor du tror den vil flyte bedre, og hvorfor du tror den ikke vil øke, når, som sagt, veldig mye (all?) forskning viser at du tar feil. Hva baserer du det på?
Og, dersom det at Oslo sentrum er utilgjengelig i seg selv medfører at det ikke blir mindre trafikk, hvorfor vil det ikke også medføre at trafikken blir mindre uten at veien bygges ut? Dersom det er utilgjengelighet i Oslo som medfører at folk velger bort å kjøre dit, vil de vel ha enda sterkere intensiv for å gjøre det om veiene før Oslo i tillegg er dårligere enn de hadde vært om de var nye?
Poenget mitt er at det aller meste av trafikken forbi hos meg, IKKE skal til sentrum.
Setningen om utilgjengelighet skjønte jeg ikke. Det er jo mindre biltrafikk i sentrum nå som det er vanskelig å kjøre dit og sette fra seg bil.
I øvrig handler argumentet mitt om at mitt nærmiljø og min luft ikke skal ofres i et politisk spill. Mitt argument for E18- utbyggingen i Asker og Bærum handler om mitt nærmiljø og alle de 15 000 husstandene som har tildels SVÆRT store ulemper i dag.
Jeg kan også legge til at det ligger forslag på bordet om at E18 legges under bakken uten at den blir bredere enn i dag. jeg gir beng i om de øker kapasiteten på veien, for å være helt ærlig. jeg gir IKKE beng i at løftet om at traseen skal legges under bakken, kan fjernes med et pennestrøk - på bekostning av en haug med folk som bor her.
Jepp. Men poenget mitt handler ikke om det. Poenget mitt er at miljøgevinsten ved å legge E18 under bakken er veldig viktig for veldig mange mennesker. Og at jeg ikke synes det er greit at den hestehandles med.Jeg synes det er viktig at vi har en bra miljøpolitikk i Oslo - slik at vi sikrer folk god livskvalitet. Jeg bare synes det er merkverdig at det er greit at den miljøpolitikken har fått som konsekvens at et svært viktig miljøtiltak for oss som bor rett utenfor byen, droppes.
Jeg kommer til ikke til å stemme på de som har hatt makten i min kommune siden tidenes morgen. Men jeg tror de kommer til å fortsette på tross av mitt valg.
Jeg er helt enig i at det burde komme tunnel Pøblis, det er virkelig uholdbart p bli en kasteball på den måten dere har blitt. Men jeg er uenig i at det er Oslos skyld alene at arbeidet har blitt utsatt. At Oslo ønsket å endre størrelsen på veien syns jeg virkelig de er i sin fulle rett til. Det handler ikke om å bare bry seg om miljø innenfor bygrensa slik du utrykket det, men å ta ansvar for miljø innenfor bygrensa, det er tross alt det som er jobben deres.
t
Jeg vet jo at det er jobben deres. Jeg synes bare de kunne gjort det på en annen måte. Vi vil også ha levelige forhold. Det er kasteballtilværelsen jeg mener det må tas et kollektivt ansvar for å avslutte. Snart, helst.
Det må være noen som har regnet på hvor det er bedre å ha litt flere biler på en vei som faktisk kjører sammenlignet med litt mindre antall biler som står i langsamtgående kø.
I tillegg bør man kanskje ta med i regnskapet at folk er mer effektive, kanskje jobber mer, rekker barnehagen osv osv.
Om du leser linken som er lagt inn her, ser du at den effektiviteten er svært midlertidig og at kort tid etter at det er blitt plass til flere biler på veien, er køen akkurat like langsomtgående som før. Det er absolutt ingen effektivitetsgevinst i å bygge ut veier.
Det med tunnelen skjønner jeg svært godt, Pøblis. Men det er noe annet enn å bygge ut veier, slik jeg oppfattet (kanskje feilaktig) at du argumenterte for i starten.
Nei, jeg argumenterte for at man skal gjennomføre de vedtatte planene. Vi er lovet miljøgate forbi her i mer enn 20 år. Vi bor i eksos og svevestøv. Jeg ble skikkelig provosert når byrådet i Oslo forhandlet vekk dette for oss i 2017. Eller stilte et ultimatum som ofret mitt og tusenvis av andres bomiljø. www.vg.no/i/Qezqq
Jeg synes tiltakene som gjøres i Oslo er kjempebra, og jeg ville stemt pø det sittende byrådet hvis jeg bodde i Oslo. Og jeg synes altså det er kjemperart at de ikke ser at vi trenger mijøtiltak og ren luft vi som bor rett utenfor bygrensen også.
Altså - jeg kjører veldig ofte på denne strekningen jeg snakker om her. Jeg står i køene og vet hvor de oppstår og ser hvordan de oppstår også. Jeg tror trafikken vil bli mer eggektiv og at presset på småveiene/sideveiene vil bli kraftig redusert hvis vi får hovedtraseen i tunnel og får redusert antallet påkjøringer og avkjøringer.
Hvorfor skal barn i Oslo få astma av Bærumshenting i barnehagen?
Jeg tror både Pelen og jeg snakker om gjennomkjøring på hovedveinettet her. (I tillegg til at Bærumsbarna også har rett til å slippe å få astma - som var det jeg begynte med i denne lange litt avsporingen)
Ingen er vel tjent med at det er kronisk kø og forsinkelse på hovedtransportårene? Nå går hovedtransportårene under Oslo sentrum - og hvis det skal endres vil det være LANGT frem i tid.
jeg tror at man både kan ha et effektivt transportsystem og regulere unødvendig og uønsket bilkjøring samtidig - ved å kombinere gode kollektivtilbud, samordnet planlegging for hele regionen, veiprising og minsket tilgjengelighet for biler/gjennomkjøring/parkering i sentrum. Oslo er ikke en øy for seg selv. Vi som bor utenfor er ikke slemme egoister som ikke tenker på barnas krav på ren luft. VI trenger en overordnet plan for transport av varer og folk.
Men hvorfor må alle disse folka kjøre bil? Hvorfor velger de bil fremfor kollektivtransport? Svaret er som regel at de sparer tid og penger. Og hvorfor da legge opp til at veiene blir billigere og mer effektive når vi ikke ønsker mer biltrafikk?
Jeg ser at disse folka bruker lang tid uansett transportmiddel, men kommer ikke det som en naturlig konsekvens av å bosette seg langt unna der man jobber?
Fordi vi snakket om tiltak som er gjort for å redusere trafikken i Oslo, når Pelen begynte å snakke om effektivitetsregnskap.
Og poenget var selvsagt ikke at folk fra Bærum var egoister, come on! :himle: Poenget var bo utenfor, kjører inn til Oslo. Du så jeg nevnte Jessheim dom eksempel også, ja?
Seriøst? Den var stygg! :leppe: Jeg, en snurt FrPer - fordi jeg ønsker å bo uten svevestøv og trafikkstøy døgnet rundt ?!?
Leste du artikkelen fra 2017 om hvordan byrådet la ned veto mot akkurat den planen som ville gitt tusenvis av folk (inklusive oss) utenfor bygrensen bedre luft og mindre støy? Det er DEN avgjørelsen jeg sikter til når jeg sier akkurat det jeg sier. For det var AKKURAT det som var konsekvensen av den avgjørelsen - at vårt miljø ikke ble tatt med i det regnskapet i det hele tatt. Så det er klart at vi føler at vi ble ofreti den prosessen der.
Punkt 1: Jeg snakker ikke om bare personbiltrafikk - jeg snakker om totalen. Det er mye varetransport på hovedveiene våre. Det går ikke mange sekunder mellom hver trailer kjører forbi hos oss. Og så er det faktisk slik at ikke alle kan velge helt fritt hverken hvor de skal bo eller hvor de jobber. Livet er litt mer sammensatt enn som så. Noen har faktisk ikke råd til å etablere seg i Oslo selv om de jobber der. Andre opplever at arbeidsplassen flytter på seg - fordi de trenger større plass eller rimeligere husleie.
Punkt 2: Jeg har heller ikke ment at veien skal bli billigere. Jeg synes veiprising er helt greit - men jeg synes det er på tide at alle deler litt mer rettferdig på den regningen. EL-bilene lager for eksempel akkurat like mye svevestøv som andre biler. Jeg synes også at det må satses på innfartsparkeringer - og at disse må være tilgjengelige for alle som skal reise kollektivt, også de med enkeltbillett.
Det gjør det selvsagt, men det kan være at jobben har flyttet også og at man faktisk trives eller jobber i en spesiell bransje der det ikke er så enkelt å finne et godt alternativ. Om min kollega (sjekket en kollega der jeg har adressen) som bor sydvest for Oslo skal være på jobb 8 og ta offentlig trafikk så må han gå til bussen kl 05.06. Han kjører gjennom tunnelen ved Drøbak og bruker 70 minutter med bil. Det blir da ganske gitt hva man bruker, dessverre.
Jeg bruker 25 minutter med bil, 70 minutter med sykkel og 105 minutter på offentlig transport. Det blir da også ganske gitt hva jeg bruker når jeg ikke sykler. Jeg sparer 2 timer og 40 minutter hver dag på å kjøre bil sammenlignet med offentlig transport.
Er det ikke bedre å forbedre offentlig transport i stedet for å gjøre så at det blir enda mer kø når man kjører? Jeg skjønner at mer kø gjør at kanskje noen vurderer offentlige transport, men for mange så er det ikke et bra nok alternativ, barn skal hentes i barnehage og SFO osv.
Jeg tror at man kan vinne mye på å få styrt unna tungtransport utenfor Oslo. Det er mye tungtransport som ikke skal stoppe i kjernen av Oslo, men som går igjennom byen. Noe skal stoppe på f.eks. Alnabru, men man kan muligens jobbe for å få flyttet disse omlastningsterminalene litt mer ut av byen for å unngå at de kjører inn i byen. Da får man i tillegg plass til litt mer boliger der og i Groruddalen er det bra t-bane nett så da tar nok mange av dem t-bane til jobb (men jeg skjønner at de som jobber på omlastningsterminaler da kanskje trenger å ta bil til jobb, men de er i mindretall sammenlignet med hvor mye boliger man kan få inn der).
Jeg burde ha presisert at det var snakk om Oslo og Akershus.
Nei, Pøblis. Fordi du kommer med populistiske uttalelser om at Oslo-byrådet ikke ser at folk i Bærum trenger ren luft. Jeg skjønner godt at du vil ha ren luft. Jeg er enig med deg i at dere burde ha fått tunnel for lenge siden. Det har jeg skrevet. Men seff, det er gøyere å vri det til at jeg mener at Bærumsfolk er slemme egoister.
Det er ikke en populistisk uttalelse - leste du artikkelen fra 2017? Realiteten var jo at Oslo-byrådet sa nei.
Og det var faktisk du som begynte med å hevde at det var ugreit at Oslo-barna fikk astma på grunn av Bærumshenting i barnehagen.
It cuts both ways.
Jeg tenker at både vi og politikerne våre, er tjent med å se ting i litt større sammenhenger når det gjelder samferdsel. Da unngår vi kanskje at et viktig miljøtiltak hestehandles bort, også.
Og selvsagt har alle barn, både på Jessheim, i Ski, på Rodeløkka og i Bærum lik rett på god luftkvalitet og trygge bomiljøer. goes without saying.
Dette beviser jo bare at du ikke leser. Men kan godt ta det en gang til:
Pelen nevnte at effektivitetsregnskap burde inn. Jeg skjønte ikke hvorfor det skulle inn i et miljøregnskap, siden henting i barnehagen eller få tid til å jobbe mer (som var hennes eksempler) ikke gir bedre luft i Oslo, om man har kjørt inn og ut til byen på raskere vei. Mer effektivitet i hverdagen kan ikke veies opp mot miljøet, om effektiviteten er avhengig av bil. Poenget var selvsagt ikke Bærum. Poenget var bilkjøring.
Oki. Jeg skjønner. Jeg snakker om at man valgte bort et tiltak som ville gitt radikalt bedre luftkvalitet og radikalt mindre støy for oss, fordi man mente det vill øke trafikken i Oslo. Argumentet om at økt kapasitet på veien, ville gi økt trafikk, er tatt hensyn til i planene som gjelder nå, og planen som foreligger, har like mange kjørefelt som idag, og vil derfor ikke invitere til mer kjøring - i følge fylkespolitikerne våre og Statens veivesen på orienteringsmøtet jeg var med dem i fjor. Planen som foreligger nå, er laget med alle mulige hensyn, og har også inkludert veiprising - for å hindre at folk slutter å reise kollektivt og begynner å kjøre igjen.
Statens veivesen mener at trafikkflyten vil bli bedre når antallet av- og påkjøringer blir færre. Inkludert i planen er også en tilkjøringsvei fra Gjettum/bekkestua til E18 - for å samle trafikken østfra og fjerne den fra boligveinettet. Det hender jeg kjører inn til jobb om morgen når jeg skal noe så jeg trenger bilen min- og vanlig flyt er at køene løser seg opp ved avkjøringen til ring 3, slik at det ikke står kø vestfra gjennom Oslo om morgenen. Det er oftere kø utover om ettermiddagen, men den også tetter seg ved Lysaker og der Ring 3 (granfos) kommer inn på E18. Det er utenfor bygrensen de store køproblemene er.
Trafikken er et ganske omfattende problem for store deler av Bærum - og denne omleggingen har derfor vært etterlengtet og imøtesett i MANGE år. Det er ikke bare Bærumstrafikkantene som kjører i og gjennom Bærum. Det er folk fra Asker, fra Ringerike, fra Røyken, Hurum, Lier og Drammen. Varetransport fra havnene langs hele kysten fra Oslo og nedover skjer på den veien som går forbi hos oss.
Da mannen kjøpte huset vi bor i i 1994, var planen at arbeidet med å legge E18 under jorden skulle starte i løpet av fem år. Nå er det 2019, og planleggingsarbeidet er lagt på is. Så det er liksom litt forståelig at både jeg og flere andre er utålmodige - selv vi som ALDRI noensinne kommer til å stemme FrP.
Vi hadde anleggsområde i hagen vår i tre år - etter det fikk vi togavganger fra nærmeste stasjon hvert 15. minutt i stedet for hver halvtime. I ettertid var det så verdt det! Jeg er innstilt på å gjøre samme offer for å få veien under bakken også.
Jeg har hele tiden skjønt at det var det du mente. Jeg er uenig med deg i at man bare skulle kjøre på med eldgamle planer bare fordi de var vedtatt, siden man mente at det ville gjøre det verre for Oslo. Miljømål har endret seg, forskning har gått videre. Da må man gjøre om på planer. Selvsagt er det ultrakjipt for dem som bor midt i sonen som hele tiden blir en kasteball, og jeg mener fortsatt at tunnel burde prioriteres av miljøhensyn. Men ikke nødvendigvis resten av utbyggingen. Jeg er også uenig med deg i at dette er Oslobyrådets feil alene, og mener på generelt grunnlag at politikere bør bli flinkere til å snakke sammen, og finne gode løsninger samarbeidskommuner kan bli fornøyde med. Og nå har man faktisk kommet til en enighet, og det blir hvert fall noe tunnel.
Også er det ikke slik at vi som bor sentralt i Oslo er dem som bare får og får og får. Vi ofrer også noe. Der andre har flytta på landet, fått hage, gratis parkering, god plass til alle barna og natur rett utenfor døra har vi 3000 kr i parkering i året, og det kun i egen bydel, vi får kuttet parkeringsplasser til fordel for sykkelvei, vi bor trangere både i egen leilighet og i strøk, kanskje vi har valgt bort flere barn, vi bruker lenger tid på å komme oss steder ved å bruke kollektivtransport, og en del handlinger krever mer planlegging. Det er fordeler og ulemper ved å bo både sentralt og utenfor byen. Og begge deler kan være valg som ikke føles helt frivillige. Jeg mener det er verken verre eller bedre å bo sentralt eller utenfor byen, det er ulike fordeler, og ulike ulemper (dette på generelt grunnlag mtp tema tråden har utviklet seg til å handle om i hovedsak, ikke direkte til deg Pøblis).
Også er jeg interessert i hva folk UTENFOR dem som "rammes" av Oslopolitikken tenker om å stemme der de bor, og hvilke lokale saker som opptar dem. Siden det er en generell valgtråd.
I tillegg til miljø generelt og trafikkens betydning for miljøet spesielt, er jeg opptatt av velferd, både eldreomsorg og skole. Jeg mener for eksempel at min kommune burde ha råd til å satse mer på eldreomsorgen. Det er en generell utfordring at de kommunene som har god råd, ikke ruster seg til et økende antall eldre på tross av at de har mulighet til å prioritere det, og jeg vil legge vekt på dette når jeg stemmer. En av de viktigste sakene for meg er at kommunen selv skal drive hjemmesykepleie og institusjoner for eldre.
I min kommune som er en kommune med befolkningsøkning og behov for nye boliger fremover, er det (nesten) tverrpolitisk enighet om at fortetting og nybygging i som prinsipp skal legges ved trafikknutepunkter - dvs langs lokaltoglinjen og T-banen. Dette synes jeg er kjempeviktig - fordi det er viktig for å redusere biltrafikken, men også fordi det gjør det mulig å verne landbruksområder og beholde markagrensen.
Jeg heller mer og mer mot å være en radikal miljøforkjemper, og lar miljøsaker veie absolutt tyngst for å få min stemme. Dette gjelder både kommunalt, på fylkesnivå og nasjonalt.
Vindmøller! Jeg er ikke imot vindmøller generelt, men svært imot at de skal plasseres i inngrepsfri natur. Slik natur er det svært lite igjen av, også i Norge. Og hos oss tenker man å bygge en diger vindmøllepark i et slikt område :gal:
Plassering av ny industripark. Hvor skal vi legge den uten å flytte sentrum.
Svømmehall. Når skal vi slutte med brannslukking i den vi har og bygge ny?!? Mitt parti har funnet penger til å bygge, men da må andre ting prioriteres vekk en stund.
Bruk av en gammel tomt i sentrum. Vi vil ha skolehage, sansehage, park, kolonihage og muligens noen få aldersboliger.
Relokering av kukturskola. Noe vi er mot!
På fylkesplan
Vern av matjord!!!!!!!!!
Vern av matjord!!!!
Vern av matjord!!!!!
Bevaring av setring
Støtte til felling av rovdyr (bruk av plotthunder). Her er jeg uenig med eget parti.
Støtte til kjeveortoped i regionen så folk slipper å kjøre 40 mil hver sjette uke.
Fortsatt gratis havregrøt til alle på VGs.
Jeg tok valgomaten (NRKs) og selv om jeg tok mange valg der jeg ikke var helt på linje med Venstres "linje", så kom de likevel ut på topp. Det stemmer greit.
KrF og Piratpartiet som nummer to og tre, da. :knegg:
Jeg var overrasket over at MDG ikke kom høyere, for selv om jeg ikke er enige med dem i hverken alt de gjør, eller metodene bestandig, for ikke å snakke om hvem de styrer med, og at de bare har lempet store, viktige områder over på AP for å få lov til å gjøre som de vil på by og miljø, så er jeg regelrett fascinert av den handlekraften de har, det at de bare dundrer på, tilsynelatende helt uten tanke på omdømme eller hva som vil "ta seg ut" eller gjøre folk sure. Jeg er så drittlei politikere som skal gjøre alle til lags absolutt hele tiden, at de aldri tør STÅ for noe. Og så liker jeg at de tester og eksperimenterer. Jeg er mye på plassen bak Rådhuset, en nydelig borggård man aldri helt har "fått til". Det har vært helt bilfritt og helt fritt frem for biler, og diverse ting i mellom, og det har vært vanskelig å få noe av det til å virkelig fungere. Så de har testet frem flere ulike løsninger, satt ut moduler, hatt det helt og delvis bilfritt, og nå begynner plassen endelig faktisk å ligne på noe, med en blanding av uteservering og frie sitteområder, balanseliner, kunst og blomster.
Avhenging av hvilken valgomat jeg tar så hanver MDG, Rødt, SV og AP i topp i litt ulike konstellasjoner, og det stemmer godt overnes med hva jeg stemmer.
Jeg er ikke så glad i SV i skolesammenheng i Oslo, men jeg syns byrådet vi har nå utgjør en god sammensetning, og virker som de påvirker hverandre på bra vis. Jeg er også imponert over at MDG (sammen med de andre de sitter sammen med) er såpass kompromissløse og bare GJØR det. For det må man jo.
Jeg har alltid hatt et godt øye til Venstre, men synes det er umulig å stemme på dem lenger. Ref regjering med FrP og KrF og abortsaken (som de da skal jobbe for å få bort i 2121, men hva skjer hvis de fremdeles er i regjering med KrF etter det valget da?) og synes det er skikkelig trist.
Feministisk initiativ. :knegg: Jenta til mamma, det! :hjerter:
Eldste fikk KrF og Piratpartiet. :knegg:
Han hadde forresten vært med på valgmøte på skolen, og var ikke så imponert over at nesten alle ungdomspartiene kjørte frem JA TIL LEGALISERING AV CANNABIS som valgflesk. Altså, en ting er at rus er et komplisert og vanskelig spørsmål med ingen gode løsninger, og at det man gjør i dag definitivt IKKE virker, og det kan godt hende legalisering er det minste av flere onder, men å bruke det som gøyal propaganda mot ungdommer? (Der det finnes noen skikkelig triste, rusrelaterte skjebner også). Unge Venstre hadde cannabisplante over hele forsiden av brosjyren sin. :dåne:
Jeg er veldig enig i denne kronikken i Nationen i dag, og synes både debattantene og programlederne er helt håpløse i å få fram noe som helst som er relevant for lokalvalgene.
Jeg prioriterer ikke valgkampsendinger på tv når det er lokalvalg, for de inneholder jo ikke noe om det som er relevant for min lille kommune likevel. Jeg har tatt et par valgomater som lar meg velge min kommune, og ikke overrasket over samme konklusjon på begge, som stemmer med hva jeg pleier stemme. Så jeg føler meg rimelig trygg på hva jeg skal stemme ja. Har lest lokale programmer og fulgt med på hvem som sier hva på kommunestyremøtene.
MDG stiller med liste for første gang i vår kommune, og selv om jeg ikke er enig med all politikk eller har veldig sansen for personen som står øverst på lista, vurderer jeg sterkt å gi dem min stemme. Vi trenger et større miljøfokus over hele linja.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.