Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Mopedbil

#1

Frøy sa for siden:

Nå har jo reglene endret seg og 16-åringene kan igjen ta lappen på og kjøre disse. Vi har lenge vært i tenkeboksen for hvilket fremkomstmiddel guttungen skal få når han blir 16 og det ser nå ut som at vi har landet ned på at mopedbil nok er det beste. Vi skal se på en i dag slik at vi kan komme i gang med øvelseskjøringen.

Fordelene er at han kommer seg rundt der han vil, vinterdekk kan settes på, den er større enn en moped dermed så er faren for å bli presset av veien mindre, han får god trening i å lese trafikkbildet til han skal ta bil-lappen og han kan ha en med seg.


#2

-ea- sa for siden:

Hva er det?



#4

Mikkeline sa for siden:

Er det begrensinger på hvor de kan kjøre? Det er jo relativt enkelt å passereen moped, men en mopedbil kan jo være litt verre?


#5

Frøy sa for siden:

De kan ikke kjøre på motorvei, ellers så er det fritt frem. Det er nettopp det at det er verre å passere som gjør det tryggere, man må behandle dem som bilister og kan ikke presse dem i grøfta som ofte skjer med mopedister.


#6

Mikkeline sa for siden:

Ser absolutt det perspektivet. Men de må jo fort bli et irritasjonsmoment f.eks i en 60-70 sone?


#7

Floksa sa for siden:

Ikke noe mer eller mindre enn en traktor. Vi har også sett på slik. Men har blir vel traktoren moped......


#8

Frøy sa for siden:

Ja, og det er viktig å lære han at man kan svinge til side og slippe forbi andre bilister. Men hos oss så er det nok mest lokalt i bygda han kommer til å bruke den og der er det maks 50 sone slik at i hverdagen er ikke dette ett problem.


#9

Mikkeline sa for siden:

Absolutt ikke mer langsom enn en traktor, men den er litt mer synlig enn bare en litt langsom bil? Sikkert helt supert på mindre, lite traffikerte veier, mennslik vi bor tror jeg fort det kunne oppstått kjipe eller farlige situasjoner.


#10

løve70 sa for siden:

Ja, det vil jeg og tro:( Her ønsker arvingen seg lett MC, for å kunne følge trafikken. Jeg er litt skeptisk - vil eventuelt ha et alternativ som kan gå 60-70 km/t, men ikke fortere.


#11

Frøy sa for siden:

Det var egentlig det å kunne følge trafikken som var vårt argument for lett MC også, før vi fant ut at disse søte bilene nå var lovlige igjen.


#12

løve70 sa for siden:

Men de følger jo heller ikke trafikken?


#13

millact sa for siden:

Ja! Kjørte bak en slik i forrige uke i 80-sone. Byttet fil så fort jeg kunne. Jeg var ikke den eneste.


#14

Floksa sa for siden:

De er, i likhet med traktor og moped et helt lovlig framkomstmiddel på veier som ikke er motorvei. Blir man irritert av saktegående kjøretøy som har like stor rett til å kjøre på vei som du har med bil, bør man kanskje gå i seg selv, heller enn å mene det det å følge trafikken er et argument mot disse bilene.


#15

kamp sa for siden:

Jeg kjørte stor 50 kubik atv, like stor som mopedbil her i stavanger. Gikk helt fint.


#16

Frøy sa for siden:

Jo lett MC følge trafikken. De går lett over 100 km i timen de.


#17

Tjorven sa for siden:

Så snuppa mi kan altså fyke rundt i Oslo i noe som til forveksling ligner en bil om halvannet år?

Oh, the very idea. :rofl:


#18

Frøy sa for siden:

Ja det kan hun. Men er kanskje ikke alle steder det er like aktuelt. :Knegg:


#19

Tjorven sa for siden:

Nei, ikke for vår del. Men jeg ser jo gledelig for meg at dette kommer til å slå an hos relativt mange velstående tenåringer. Og jeg synes ikke det er noen god idé.


#20

Billa sa for siden:

Disse koster jo nesten 150 000! Kjøper man DET til en 16-åring :vetikke:


#21

Frøy sa for siden:

Vi har sett på en brukt da til 50000 og som er tiltenkt brukt av begge ungene. Vi er ikke helt sprø.


#22

Floksa sa for siden:

De kostet ikke det før reglene ble endret :knegg: Da kostet de 1/3.


#23

løve70 sa for siden:

Lett MC ja, men ikke mopedbil?


#24

Frøy sa for siden:

Nei mopedbil er maks 45.


#25

Billa sa for siden:

Jeg synes jo fortsatt at 50 K er mye for kjøretøy til barn, jeg da - men så klart, hvis en slik brukt bil har kvalitet god nok brukes i nesten 10 år av flere barn, blir den årlige kostnaden ikke så voldsom.


#26

løve70 sa for siden:

Nja. Helt greit dersom de kjører inntil og slipper andre biler forbi. Da må man selvsagt akseptere dem. Erfaringsmessig gjør de fleste traktorer ikke det 😣
:oppvokst på landet:


#27

løve70 sa for siden:

Det var det jeg trodde. Da blir de fort et irritasjonsmoment for andre bilister.


#28

Billa sa for siden:

Når minibiler på over 7 år blir lagt ut for 70-80 tusen, er det noen som nyter godt av Jon Georg Dale :nemlig:


#29

Charlie sa for siden:

En ting er selv å bli irritert, noe annet å erkjenne at det er noen som blir irritert, at saktegående kjøretøy ofte er den myke parten i forbikjøringssituasjoner - hvorav noen forbikjøringer er av den aggressive arten.

Nå er undertegnede i den velsignede situasjon at det er ulike transportmuligheter i dalstroka her. Skjønner veldig godt at det er en kamel man velger å svelge om man ikke har så mange valg. For min del hadde jeg foretrukket at kiden kjørte traktor. Da er man litt mindre myk. Eller en hel del, faktisk. :knegg:


#30

Frøy sa for siden:

Men traktor er iallfall ikke gratis, og mye verre å få plass til på utsiden av huset.


#31

Floksa sa for siden:

Jepp. Derfor mopedbilen ble skrinlagt her. For det er mange der ute som ikke burde kjørt bil.


#32

Elisabet sa for siden:

Her blir det lettsykkel lappen på 15-åringen. Hun driver å øvelseskjører nå. Jeg vil hun skal kunne følge trafikken i både 50, 60 og 70 soner. Så får hun heller holde seg unna motorvei. 80 sone på landevei også er en stor fordel å holde farta der det er mulig. Mopedbiler blir jeg mer irritert på enn mopeder av en eller annen grunn. Vet ikke hvorfor. Kjører flere i 80 sone jeg kjører hjem fra jobb, og det er mye møtende trafikk så nesten umulig å komme forbi.


#33

løve70 sa for siden:

Vi overveier det samme her. Jeg vil ikke at hun skal kjøre på motorveien, så da tror jeg helst det er 50 og 60 soner som er aktuelt. Egentlig ønsker jeg helst at hun skal holde seg til bussen, men jeg ser jo at det blir mye venting og henting. Bussene går uheldigvis ikke forbi oss så ofte.


#34

Tjorven sa for siden:

Noe av greia med disse mopedbilene er jo at de er såpass store at du tar dem for å være en liten vanlig bil, og ikke helt skjønner hvorfor de kjører så himla sakte. I Oslo vil de kunne kjøre på alle andre veier enn ringene og E6/E18, og de vil sinke trafikken betydelig.


#35

Karamell sa for siden:

Vi sa nei til hele mopedgreia, og ville ihvertfall sagt nei til mopedbil. Men vi bor i en by og i nærheten av bussholderplasser. Nå har vi jo fått metrobuss også. :knegg: I mer grisgrente strøk måtte nok ungdommen fått noe mer selvstendig fremkomstmiddel.
Nå har han omsider fått litt ånden over seg på øvelseskjøringen så det er da håp om lappen til sommeren - da blir han 18.


#36

My sa for siden:

Ja, jeg kjenner jeg er glad for at vi bor sentralt og med gode kollektivforbindelser, slik at dette ikke blir en aktuell problemstilling. De får spare de pengene til de blir 18 og kan ta lappen på vanlig bil.


#37

trøtt sa for siden:

Kjørte bak en mopedbil til morgenen i dag og ser at det blir en del kø bak, selv i 60 sone. Det burde vært et merke bak som fortalte om maksfart, det er sikkert mange som ikke aner at det er en mopedbil.


#38

Floksa sa for siden:

De mopedbilen jeg har sett har klistremerke med 45 på.


#39

trøtt sa for siden:

Det er bra. Burde kommet som standard.


#40

Bloppy sa for siden:

Kjøpe mopedbil til 50 000,-? Nei, aldri i verden. Poden her må ta traktorlappen. Så får nok cruise rundt i traktor når han blir 16. :knegg: Praktisk å kunne ha med passasjer da. :humre:


#41

Blondie sa for siden:

Ganske langt fra aktuelt her også, men så bor vi sentralt nok til at de myndige barna ikke engang gidder å ta lappen. Det er lettere og billigere med buss, rett og slett.


#42

millact sa for siden:

:ja:


#43

Stompa sa for siden:

Hmmm, aldri hørt om mopedbil, men det kunne faktisk jeg ha vurdert selv. Uproblematisk med fartsbegrensning siden de veiene jeg kjører stort sett har fartsgrense 40. :knegg:


#44

Lhi-My sa for siden:

Mopedbil har jo eksistert i årevis, jeg har eldre naboer uten vanlig førerkort som har kjørt mopedbil i minst 20 år. Jeg kjenner også en mann i 30-årene som har mopedbil, antakelig fordi han grunnet funksjonshemming ikke får ordinært førerkort.

Det blir jo litt rart å ha sterke meninger om mopedbilen når man bor sentralt med godt kollektivtilbud og bytrafikk. Slike biler egner seg jo best der det er lite trafikk og jeg skjønner ikke behovet for verken moped eller mopedbil når man har kollektivtilbud. Hos oss er det helt umulig for ungdommene å transportere seg selv annet enn når de kan sykle eller gå. Det er også umulig å komme seg til eller fra skolen annet enn med skolebussen som går morgen og ettermiddag. Det siste er en utfordring på videregående. Min datter har skoledag som gjerne starter en time eller to senere eller slutter både 2 og 3 skoletimer før bussen går og det er selvsagt ikke alltid like aktuelt å være på skolen tre timer etter at hun er ferdig. Ungene må også kjøres til alt av fritidsaktiviteter, vennebesøk osv. Med tre aktive barn, blir det mange turer daglig og enormt mange kilometer i løpet av et år. Selvsagt hadde det vært kjærkomment om de kunne transportert seg selv iallfall til en hvis grad, men for oss er det uaktuelt pga kostnad/økonomi.

Vi har som sagt en del mopedbiler i området og det er ikke et stort problem i trafikken. Det er lite trafikk og de kjører uansett bare på sideveiene, så jeg har aldri opplevd det som hindrende. Vi har jo uansett haugevis av traktorer og andre saktegående farkoster. Og mengder av norske og utenlandske turister som kjører 60 i 80-sone, så man er nødt til å lære seg tålmodighet. Det kunne nok en del Oslobilister hatt godt av også.


#45

Tjorven sa for siden:

Jeg har ingen motforestillinger mot at ungdommer benytter seg av mopedbil når de ikke har noen andre transportmuligheter. Jeg bare håper inderlig at dette ikke blir noe mange skaffer seg i Oslo fordi det er kult (og de har altfor mye penger).

Er det noe du lærer av å stå i kø i Oslo-trafikken, så er det tålmodighet. Eller - tålmodigheten får testet seg relativt godt, i hvert fall.


#46

My sa for siden:

Ja, en gang jeg overnattet hos venninne i Oslo før konferanse, og satt på med mannen hennes om morgenen da han dro på jobb, og det gikk opp for meg at det ikke var snakk om veiarbeid eller spesielle forhold, men at det er slik trafikken er, hver morgen, ble jeg virkelig imponert over tålmodigheten til Oslofolk. Vi dro halvannen time før konferansen startet, og det var bare såvidt jeg rakk det. Jeg trodde også jeg hadde erfaring med saktegående trafikk på grunn av landbruksmaskiner, kyr, sau, turister og mopeder i vegen fra stedet jeg vokste opp, i nærheten av Lhi-My, men måtte innse at dette var en helt annen idrett hva tålmodighet angår. :sjokk: Min venninnes mann tok det hele med knusende ro, drakk kaffe, hørte på radioen, slappet av og skravlet, det var jo en del av hverdagen. En mopedbil eller to ville definitivt ikke ha noe å si for hastigheten i forhold til en personbil, men det er selvsagt bedre jo færre kjøretøy som befinner seg på veien, så man trenger jo ikke fylle på med flere. Så i forhold til det å sinke trafikken er det vel helst landeveier som er mest problematisk, ikke inne i byer. Men igjen, inne i byer er også behovet mye mindre, og i vårt til felle helt fraværende, heldigvis. Skjønner godt behovet når man bor på steder hvor det er helt nødvendig med kjøring uansett hvor man skal.

#47

Frøy sa for siden:

Jada, da er det ikke kommet mindre enn to mopedbiler i hus. Ikke spør hvordan det skjedde men. Guttungen og mannen er nå ute å lærekjører for første gang og jeg håper det går bra så jeg også våger å ta han med på tur.


#48

Sir Limpalot sa for siden:

Om tre år blir det lettsykkel og enten mopedbil eller tett traktorregistrert UTV på vesla.
Når vi har valgt å bo sånn til at hun må kjøres uansett hva hun skal før hun kan kjøre selv får vi bare hoste opp og gjøre henne mobil.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.