Jeg flyr svært sjelden, så dette kan jeg lite om. Jeg leser på Norwegian sine sider at håndbagasje skal måle maksimum 55x23z40 cm. Jeg har en koffert som ble kjøpt for å bruke som håndbagasje for noen år siden. Selve kofferten måler 55x22x38, men den har relativt store hjul og med de blir den 63 cm høy. Innafor eller ikke?
Koffert nr 2 er 56 cm høy. Hvor strengt er dette egentlig? Det er Norwegian til Hamburg, forresten.
Målene er med hjulene, så må være innenfor. Norwegian har blitt strengere enn det de har vært har jeg hørt om mange som har opplevd nå. Men har ikke opplevd det selv sist jeg flytte med dem til Hellas. Men hadde ikke tatt sjansen. Husk at all taxfree etc. også skal oppi kofferten nå med Norwegian hvis du handler på avreiseflyplass. Kun liten håndveske ved siden av. Ikke stor.
Man har for mye penger når man er villig til å tape 7500 kr for kjøpte billetter OG kjøpe nye til 9500 kr fordi man ikke vil betale 750 kr av prinsipp. :mad:
Helt vannvittig. Har lest den der før. Men der står det faktisk at en kan ha en tax-free pose utenom håndbagasjen så lenge ikke totalen overstiger 10 kg. Trodde den måtte oppi bagen/kofferten, men det må den tydeligvis ikke. En må jo bare lese reglene nøye når en reiser med lavprisselskaper.
Men altså, jeg ble møtt med så horribel dårlig holdning da jeg ble utsatt for det samme, så jeg skjønner godt at han ble forbannet. Jeg ble så sint som jeg sjelden blir selv. Jeg kommer aldri til å fly Norwegian på overnight flight i jobben igjen, så sant jeg kan unngå det. Det er ingen tvil i min sjel at dette kun er en måte å tjene mer penger på, det spiller jo ingen rolle om den vesken du putter under setet veier 1 eller 2 kg, så lenge du får med 2 kolli. Jeg hadde 2 kofferter med i billetten, men måtte likevel kjøpe. Et gammelt ektepar holdt på bli nektet påstigning fordi han bar hennes veske - de var godt under 20 kg til sammen, men han bikket da over. Og alle ble kjeftet ned av de ufyselige personene som sto der og kontrollerte.
Det er så klart veldig kjipt og det er jo enkelte lavprisselskaper som skifter regler i hytt og pine slik at man ikke kan vite om det som gjaldt sist man fløy fortsatt gjelder. Men det har også vært veldig mange som har utnyttet dette med håndbagasje maksimalt for å unngå å måtte betale for innsjekket baggasje. Vi har sett mye av det når vi har reist med rutefly til Kypros. Familier som kommer inn i flyet med håndbaggasjekofferter, sekk på ryggen, pute hengende fast i sekken, masse tax-free poser og dill dall. Og da tar det en evighet å komme ombord og av flyet når alt dette skal finnes plass til og samles sammen på vei ut.
Skal sies at jeg aldri har opplevd at personalet har vært ufine når de har håndhevet reglene.
Vi opplevde det samme for et par år siden da vi skulle til London. Min venninnes bag ble først beskyldt for å være for tung. De veide, og fant ut at det var den slett ikke. Så da mente de at den var for stor. Hun hadde med et teppe som hun hadde stappet i frontlomma på trillekofferten, med det resultat at de ble noen cm for bred. Teppet fikk lett plass i håndvesken hennes, men hun fikk ikke lov til å ta det ut og legge det der i stedet, men måtte betale 750 på stedet. Det verste er at jeg tror hun fikk lov til å ta med bagasjen inn på flyet etterpå. Et selskap med smidighet og goodwill (slik jeg har blitt møtt med av andre når min egen bagasje har vært for tung) ville ikke hatt noe problem med en rask switch av teppe til veske.
I tillegg plukket de konsekvent ut passasjerer som ikke snakket norsk eller så norske ut til denne helt tilfeldige sjekken. Mens vi sto der så gikk mange passasjerer med større og flere bager på flyet uten å bli sjekket.
Hadde det ikke vært for at folk tar med flyttelasset sitt inn på flyet hadde de jo sluppet å ha disse reglene. Jeg skjønner jo at Norwegian faktisk må sette ned foten. 10 kilo er ti kilo, og en kolli er ikke fire.
Men de andre selskapene klarer fortsatt å håndheve dette mye mer smidig. Det er faktisk helt uaktuelt for meg å sjekke inn bagasje hver gang jeg skal ha en overnatting, og jeg må alltid ha en håndveske med PC i tillegg. Da vil jeg alltid være i faresonen, slik Norwegian praktiserer.
Norwegian har blitt strenge, mye blir også sjekket ved innsjekk, de som ikke er innom der blir sjekket ved gaten. Jeg har null forståelse for folk som blir sinna ved gate når de har med tyngre, større, flere kolli enn tillatt. Jeg blir møkk sur når jeg kommer til setet mitt og hele bagasjehyllen er stappet med bagasje av folk som ikke gidder å betale 250,- for innsjekket bagasje og skal ha med seg hele lasset ombord. Jeg ønsker disse reglene håndhevet og opplever at flere, med Norwegian, har blitt strenge. Spesielt på populære flyvninger.
Forskjellen er at Norwegian er rigide og veier vesken i tillegg. Det har jeg aldri opplevd med SAS, så lenge den er liten nok til å gå under setet foran.
Men det handler jo selvsagt aller mest om hvordan man blir møtt. Når man blir kjeftet ned og moralisert over fra noen som helt åpenbart bare er ute etter å tjene ekstra penger. Det spiller selvsagt ingen sikkerhetsmessig rolle om vesken min veier ett eller to kg, det er ikke det som avgjør om kofferten min på 9 kg skal sendes eller være i hattehyllen. Og at man fremdeles må betale, selv om man har bagasje inkludert i billetten, sier meg også at dette handler 90 % om inntjening.
De står helt fritt å lage reglene som de vil, og jeg står helt fritt til å velge om tilbudet passer for meg. :)
Jeg skal slett ikke forsvare Norwegian, for jeg flyr bare med den hvis det absolutt ikke kan unngås. Men en av grunnene til det er faktisk alle idiotene som har med seg en halvt flyttelass inn i kabinen - så for meg skal de bare kjøre på og være strenge. Kanskje jeg vurderer dem igjen?
(For meg handler deg ikke om plass til egen håndbagasje. Jeg hater å drasse på ting og snekker alltid inn bagasjen, men jeg blir skikkelig stressa når alt tar så mye tid fordi andre skal stå og stappe så mye greier inn i hyllene. )
Veldig enig. Og at de gjør det for å tjene penger..... Øøøh, ja? Det er jo ikke akkurat rocket-science å se at de ikke kan leve av billettprisene de tar, et sted må pengene tas inn. Det er nok bare et tidsspørsmål før vi har både vingetillegg og pilottillegg hos billigselskapene. :skratte2:
Det er forskjell mellom selskapene, så derfor må man sjekke reglene for det selskapet man skal reise med.
Jeg er en regelrytter, og ville ikke finne på å ta med mer enn det som er lov. Men nettopp derfor blir jeg litt sur når jeg står ved gaten, det ropes opp at ingen får ta med mer enn 2 kolli og så marsjerer det folk inne på flyet med 4-5 kolli. Kan ikke folk bare følge reglene. :tante sofie:
Helt enig Tjorven.
Sist jeg reiste med Ryanair holdt jeg på å bli sprø av alle som ikke fulgte reglene. Boarding tok evig lang tid fordi folk tror at de kan gjøre som de vil. Jeg skjønner ikke problemet, følg reglene og du slipper å bli nektet adgang med bagasjen. Det er ikke meningen at det skal være gratis å fly. :gal:
Vi sjekker aldri inn bagasje, men følger alltid reglene. Jeg har faktisk ikke fått med meg at det var lov med "en liten ting i tillegg" før nylig, så vi har vært mer restriktive enn nødvendig. :knegg: Jeg shopper heller aldri på vei ut, plukker opp det jeg skal ha på Gardermoen når vi kommer hjem. Men vært mer nøye på antall og størrelse enn vekt, skal innrømmes, så lenge alle lett kan løfte sin egen koffert smokk inn i hattehyllen eller under setet foran. Og at 10 kg skulle gjelde til sammen OG at det er 750 kroner i "bot", det hadde også glippet, til de helt plutselig begynte med knallhard gjennomføring sånn fra den ene dagen til den andre. Det er selvfølgelig helt fint at de er konsekvente, det er mest rettferdig for alle, men det går AN å være mer smooth når man plutselig strammer inn et regime, for eksempel med å sende ut en påminnelsesmail om reglene før avreise, om at reglene gjelder og at det er en bot, og å gjennomføre det med en viss proff håndtering. Det er selvsagt LOV å la være å være smidig og kundeorientert også, men SMART er det vel ikke, særlig for et selskap som vakler på grensen til insolvens.
Ja, det er akkurat det. Og særlig når man kombinerer det med en slags self-righteousness overfor kundene og påstår at dette gjøres for sikkerheten, og at kundene er i bunn og grunn juksepaver. Det er ikke en tilbakemelding jeg setter pris på å betale for, for å si det sånn.
De har rett og slett ikke troverdighet på at dette handler om noe annet enn å dra inn et ekstra gebyr.
Flyr SAS og tilsvarende, og dette er bare en av grunnene. Når man flyr med et selskap som presser prisene på billetter, så må man forvente at de må ta inn pengene andre steder, og for å kunne få inntekter på bagasje, må man håndheve størrelses- og vektbegrensninger. Fordi de kundene som er kjempeopptatt av å spare penger på billetten, er også kjipe på å sjekke inn bagasjen sin. Flyselskapene som ikke opererer i dette lavprismarkedet, trenger heller ikke prøve å presse mest mulig penger i håndbagasje ved gaten. Dels fordi de har mulighet til å være litt runde fordi billetten ikke er helt i bånn prismessig, men også fordi kundene ikke er like sparsommelige og derfor antakelig oftere spanderer en innsjekket bagasje.
Så slipper man også det grå og jagede draget over flyvertenes ansikter fordi lønn og sykepengerettigheter er under pari. Det er bonus. :jupp: Min favoritt om dagen er Lufthansa, hvor flyverten bød på bobler fra den åpnede flaska fra Business. :knegg:
Når det er sagt; ifht håndbagasje kommer det også litt an på flyet. De minste flyene til Widerøe og KLM (Cityhopper) har ganske trange luggage bins, så det kan være litt knotete å få plassert kofferter som egentlig er "innafor". Det kan også føre til at personalet tar bagasjen og sjekker den inn i køen ved gaten. Da er det "gratis", men til en pris. Det kan være utrolig hazzle hvis man skal videre med nytt fly, for da risikerer man at de f.eks. klasker på en lapp hvor de sjekker den inn til Amsterdam når man skal til Barcelona. Er det noe man ikke har lyst til, er det å løpe rundt og finne kofferten sin på Schiphol. Da er det greiere å sjekke den riktig inn i utgangspunktet, og få den igjen i Barcelona. Har måttet slåss for kofferten min i en sånn situasjon, så nå tenker jeg litt mer over alternativene. Dette skjer ganske ofte på avganger hvor flyet er helt fullt og de bruker en liten cityhopper.
Har likevel inntrykk av at passasjerer i større grad er villige til å sjekke inn bagasje med SAS. Men har ikke kilde på det ut over fetterforskning.
Kan også ha sammenheng med hvilket reisende-segment det er snakk om, antar jeg. Når vi reiser i jobb, legger reisebyrået et kolli på alle billetter i vår reiseavtale, og de bruker ikke f.eks. Ryan Air overhodet (vet ikke med Norwegian). Det går kanskje begge veier, at RA ikke ønsker å selge gjennom byrå. Så vi bruker normalt SAS/ Widerøe/KLM og de der.
Altså, jeg har alltid med bagasje i billetten, så det er ikke for å spare penger at jeg ikke sjekker inn kofferten. Men når man reiser i hvert fall annen hver uke, så betyr tid mer enn noe annet. Det tar fort en liten halvtime ekstra å sende bagasje; for det første må den være gjennom systemet 45 min før med Norwegian, og det tar aldri mindre enn et kvarter før kofferten er på båndet.
Det er mange timer ekstra på venting i året, altså.
Ja, det er ventingen som er avgjørende for meg. Og den lille usikkerheten ved om den blir borte, eller om det skjer noe og du står der. Noen jeg kjenner stod 6 (SEKS!) timer innelåst på en flyplass i kaos i fjor, ventende på bagasje.
Jeg har flydd mye, mye med Norwegian og er stort sett veldig fornøyd med det. De er MYE nærmere SAS i service, billettstruktur, arbeidsforhold og hvordan ting fungerer, enn de er MØKKAselskaper som RyanAir.
Jeg opplever at SAS kan være akkurat like sleipe på for eksempel å kansellere ett av to halvfulle fly pga "tekniske problemer", bare for å få flyttet over alle passasjerene over på ett fly og spare seg en avgang.
Får du ikke da en sms i forkant der du blir tilbudt å sjekke inn håndbagsjen gratis? Det pleier jeg å få av KLM når de små cityhopper avgangene er fulle.
Er det kun i fly du synes det er slitsomt å følge reglene? Jeg spør ikke for å være frekk altså, men ellers i livet er det og regler man må følge ellers følger det med en bot og litt trøbbel. For eksempel fartsgrenser, ikke stjel i butikken osv.
Når halve flyet IKKE følger reglene forstår jeg at flyselskapene faktisk må skjerpe inn. Og at de gir folk bøter, det er jo det eneste språket de fleste forstår.
SAS har kommet med følgende kategorier for innsjekket bagasje:
GO-Light må du betale du et gebyr for bagasje.
GO Pro/Flex får du med 1x23 kg.
Plus får du med 2x23 kg.
Jeg synes SAS sin måte å gjøre det på er mye bedre enn Norwegian, for det er vekten og størrelsen på kofferten som er utfordringen, ikke om håndbagasjen veier 1,5 eller 3 kg så lenge den får plass under setet foran. Norwegian hadde gjort det så mye lettere for seg selv om de kun satte en vektbegrensning på kofferten som skal være med ombord og en størrelsesbegrensning på enhet nummer 2.
Sånn som det er nå så fremstår de som unødvendig prinsippryttere og profittjegere og de treffer mye bredere med reglene sine enn å ta de som drar med seg en diger koffert og en sekk/veske som ikke får plass under setet foran.
Jeg er helt for tanken som ligger bak håndheving av regelverket, for etter at man innførte betaling for å sjekke inn bagasje har det tatt helt av på hva som regnes som håndbagasje. Men sånn som jeg har opplevd at de håndhever det så har de hoppet fra den ene grøften til den andre, og jeg vil fremover mye heller velge SAS enn Norwegian. Ikke på grunn av reglene, men hvordan de velger å håndheve dem.
Nei, jeg synes det er slitsomt med alle regler jeg finner urimelige eller meningsløse. Og igjen, de må gjerne lage reglene som de vil, og jeg står fritt til å bruke forbrukermakten min på å velge selskaper jeg finner mer fleksible og som gir mindre service. :jupp:
Og selvfølgelig mener du å være frekk. :knegg: Det er helt greit, det, men det er akkurat sånt jeg ikke gidder å ta fra folk jeg kjøper en tjeneste fra.
I dag fløy jeg innenlands med Norwegian, og 70% av alle kvinnene på flyet hadde med seg to eller flere kolli med håndbagasje. Som vanlig var det trakkende fullt i bagasjehyllene, jeg satt på rad 2 og måtte bak til rad 13 for å finne ledig plass.
Men to er jo lov, så lenge de veier under ti kilo totalt, 007! En koffert innen målene og en veske innen målene. Mer er selvsagt ikke greit, og ikke plunder og heft og styr.
Jepp, to er lov. :) Men det er selvsagt lite solidarisk å ta mer enn en piece i hattehyllen, synes jeg. Vesken vil jeg jo ha mellom bena uansett. Jeg skal jo jobbe på flyet. :knegg:
Ah. Jeg trodde veske var lov så lenge den fikk plass i annen håndbagasje. Men herrefred, så mye dilling. :gal: Koffert, liten håndveske, stor håndveske, jakke og sjal.
Ja, altså, dilling når man setter seg er dritirriterende. Og som du sier, det er jo ikke nødvendigvis knyttet til antall kolli håndbagasje. Det skal kles av seg og på seg, finne frem bøker og pader og øretelefoner og lommebøker og nei, jakken skulle visst opp likevel. Kan ikke folk a) forberede seg litt når de sitter og venter på boarding og b) bare komme seg ut av midtgangen og ta ting når folk har kommet seg inn? Djeeez.
Det er gjerne akkurat samme folkene som lager kaos i sikkerhetskontrollen også. Skal ha med seg tusen ting og så skal alt ordnes først når de har kommet frem til der man får brett.
Ah, jeg elsker å være prioritert fordelskunde hos SAS; vips så gjelder ikke firkantede regler for akkurat deg og erstattes av skjønn og hjelpsomhet når man kommer med pikkpakket sitt. :filer:
Da kan jo vi andre i hvert fall være enige om at de mest irriterende er a) de uerfarne reisende, som somler og er i veien over alt, og b) pri-kundene, bare fordi de får bedre service enn oss andre. :knegg:
Jeg tok Norwegian sørover i sommer, etter å ha kun reist med SAS og Widerøe i det siste. Ble forbauset over hvor innmari lang tid det tok å boarde flyet, fordi folk hadde med seg alt mulig, og sto i midtgangen inntil de hadde ordnet alt mulig. :himle:
Nei, takke meg til SAS som har bagasje inkludert i prisen, og Widerøe sin behandling av håndbagasjekoffert: Sett den ved flytrappa når du går ombord, så står den der når du kommer ut igjen.
Noen som vet hvordan det går med å ha med strikkepinner på fly?
Jeg har lest litt forskjellig og at det kommer an på den vakten som står ved sikkerhetskontrollen...
Er det enklest og størst sjanse for å få beholde de ut fra Gardermoen kanskje?
Skal til Las Palmas flyplass. Er de strenge der? :cool:
Jeg har nesten alltid med meg strikketøy på tur, og har aldri fått noe problemer med det. Men plutselig en dag møter jeg en eller annen som innser hvor mye skade man faktisk kan gjøre med de pinnene. (Før det er jo smått merkelig at man kan ha med seg slike stikkvåpen, men ikke en flaske vann.)
Jeg får fnatt av folk med håndbagasje. :knegg: Jeg sjekker konsekvent inn bagasje uansett, og syns alle skulle vært som meg. :nemlig:
Alt jeg har med er veske med PC (hvis jobb-tur), mobil, kindle og vannflaske. Mer trenger man ikke ass. Jeg syns man bør betale for håndbagasje i stedet for innsjekket bagasje, så blir flyturen mye hyggeligere for alle.
Strikkepinner på fly er bare sååå hvor lang er en strikk*. Elsker det når det spørsmålet igjen kommer opp i en eller annen strikkegruppe. :popcorn:
*Fasit: Det finnes ikke en ordentlig regel, og er umulig å garantere. Selv om de aksepterer det i et eller annet lands sikkerhetskontroll, er kapteinen gud på sitt fly, og man kan helt random bli fratatt dem i setet. Da er ikke "tante strikket på flyet fra Antalya" særlig brukendes som kilde. :fnis:
På las Palmas får du i alle fall ikke ha med deg en gaffel. Den må du knekke før du kaster den i søpla. Jeg vil si strikkepinner er verre enn gafler. :knegg:
Jeg tror du hadde blitt fort uglesett hvis du hadde jobbet hos oss. Vi reiser ofte flere sammen, og det eneste som er verre enn å vente på bagasjen sin, er å vente på noen som venter på bagasjen sin. :knegg:
Jeg får fnatt av å måtte sjekke inn bagasje. På jobbreiser sjekker jeg bare inn bagasje om turen varer lengre enn 4-5 dager. Så sant det ikke er klær til mange ulike anledninger, så går bagasjen for reise mandag til torsdag i kabinhyllen. PC-sekken har jeg alltid under setet foran meg, også jakken (har den på fanget). Å vente på bagasje er særdeles unyttig bruk av tid. Det eneste flyselskapet jeg har opplevd som irriterende på håndbagasjen, er KLM.
Men det er da ikke så lenge å vente? Kanskje innenlands, men i utlandet er jo som regel bagasjen på båndet før man kommer seg gjennom toll/pass/buss osv. Hvertfall hvis man har priority. Jeg syns de har blitt maks flinke på effektiv bagasjebehandling.
Jeg har noen eksempeler.
Jeg har ofte kniv på meg, type tapetkniv, denne gangen lå den i vesken, hadde helt glemt at den lå der. Vesken ble scannet på OSL, ingen reaksjon. Skulle hjem fra Arlanda samme ettermiddag, full "alarm" og selvfølgelig konfiskert. #uvitende
På de neste turene sørget jeg selvfølgelig for at veske og jakke var tomme for kniver, igjennom security på OSL, full "alarm", trukket til side, why? Jeg hadde 2 lightere i vesken, vedkommende hevdet at det kun var lov med 1. #uvitende
Så på langreise, over dammen, pakket med håndarbeid, hvilket innbefattet broderisaks, nåler og barberkniv (som er kamuflert som "smykke") durer igjennom både i Oslo og NY. Nabodamen på flyet lurte på hvordan jeg hadde fått med meg "verktøyene" mine ombord. #bevisst
Kontroll i dag etter at vi passerte gate. Det var et stativ, vekt og tre kontrollører. Ganske kaotisk i gangen og mange som måtte returnere med for mye vekt. Utrolig at folk fortsatt prøver seg på 14 kg. Jeg mistet to refill i dag, de manglet volum på flasken må vite. Har gått igjennom sikkerhetskontrollen noen år, men ikke i dag.
2 refillflasker som manglet volummerking. Hun har gått gjennom sikkerhetskontrollen noen år med de uten problemer, men i dag gikk det ikke. Er min tolkning.:nemlig:
Mener du at det må stå på refill flasken hvor mange ml den tar? :confused:
Jeg har kjøpt et sett med refillflasker nå og de er helt blanke. Står ikke noe om hvor mye de tar.... Er de ikke gyldige da? :cool:
Det var det hun påsto, jeg mente at det slett ikke var vanlig, da begynte hun å sjekke alle flaskene mine, og jeg mistet en til. :rolleyes:. Jeg har ikke sjekket forskriften, men jeg antar at vakten har rett. Nytt for meg, og jeg reiser da litt i jobb, og ofte men kun en overnatting og kun håndbagasje.
Ellers vil jeg anbefale familier å gå samlet inn til fly. Jeg slapp lett unna fordi vaktene så at jeg reiste med to barn. Hun på raden bak meg gikk inn etter mann og barn, ble veid 1,5 kg for tung og måtte ut med 750,-. Ikke snakk om å få hentet mann og barn for å bevise at hun hadde barnas håndbagasje også. Og folk ble generelt stresset i det de skulle ombord, få muligheter til å fordele seg imellom.
Du må ha truffet på en person som ikke har skjønt jobben hun er satt til å gjøre. Du kan ha med 100 ml væske i en beholder som rommer max 100 ml og som passer i Ziplock posen. Men du kan maks ha 1 pose pr reisende.
Står ingenting i reglene om at beholderen må være merket utenpå med mål. men beholderen kan maks romme 100ml, og dette burde jo de ha en formening/mal på hvor mye er sånn i forhold når de sjekker flasker. Merkelig at du ble tatt fra blanke flasker om de ikke var større enn 100ml hver. De selger jo i hopetall i reisestørrelse som er innenfor mål.
Når vi var i Los Angeles i sommer så var det ikke noe fokus på dette med flytende i det hele tatt. Jeg hadde en stor solkrem i sekken og ingen sa noe. Kanskje de har nye fancy røntgen-apparat der. Uansett så måtte alle voksne ta av seg skoa der, så det var jo litt annerledes.
Jeg har sendt klage til Avinor. Og de svarte ila en arbeidsuke.
«Om det fins noen tvil at beholdere inneholder mer enn 100ml kan sikkerhetskontrollør gjøre en vurdering, og i ditt tilfelle ble denne avvist. Vi forstår at dette kan oppleves som rigid, og vi vil ta dette videre internt med sikkerhetskontrolløren.»
De har ikke gjort feil, men noe skal de ta med sikkerhetskontrolløren.
Ingen kontroll på håndbagasje hos Norwegian verken ved ut- eller innreise. Flere medpassasjerer hadde med seg gedigne ryggsekker av typen man bruker på lange fjellturer, men ble ikke stoppet. På vei hjem ba de om at håndbagasje ble levert ved innsjekk og sendt gratis med vanlig innsjekket bagasje pga fullt fly. De oppfordret også til dette via høyttaleranlegget. Likevel var det MYE håndbagasje ombord og rimelig kaotiske forhold. Jeg hadde kun krykkene mine som håndbagasje og flyvertinnen brukte lang tid på å finne plass til de. Det tok tilsvarende lang tid å få de tilbake. Innsjekket bagasje var forøvrig på båndet før vi hadde rakk fram begge ganger. Det er kanskje ikke alltid slik, men på denne turen var det mer bry med håndbagasjen enn med innsjekket bagasje.
Synes det er helt greit at reglene håndheves, og glemmer ikke flyturen fra kurs i London med SAS i desember, julegaver tøt i alle retninger, inkludert en bamse på størrelse med en middels åtteåring.
:knegg: Det skal de ha, Norwegian, de gir seg ikke! Jeg har ikke noe problem med å betale en 50-lapp ekstra for kofferten, men lurer på hvordan de skal sjekke det? Skal de kontrollere hver eneste billett når man boarder? :gal:
Jeg håper det fører til at flere sender håndbagasjen sin. Da jeg reiste hjem fra Madrid forrige uke var flyet ganske mye forsinket fordi nesten alle hadde hver sin kabin koffert og flyet var fullt :(