Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Angre/heve kjøp av mobiltelefon

#1

GinaK sa for siden:

Svigerfar har «blitt lurt» til å kjøpe iPhone.
Han trodde telefonen, en helt enkel Dorotelefon, var ødelagt fordi han ikke trykker inn påknappen hardt nok så derfor måtte han straks ha ny telefon. Han skal jo fikse alt selv og spør ikke om hjelp.
Så da kom han hjem med en iPhone8.

Han har åpnet esken og prøvd å få den på. Da ba han om hjelp. Vi ba han om å gå tilbake og få tilbake pengene men det fikk han ikke fordi han hadde åpnet esken og brutt forseglingen.

Han har ikke prøvd den for telefonen er jo helt død før den blir ladet.
Er det ikke bytterett på sånt? Jeg trodde man hadde angrerett, selv om man har tatt varen i bruk?
Telefonen er kjøpt på en Telenorkiosk på et senter.

Dette står på Telenor sin nettside. Men hva når det er kjøpt fysisk i butikk? Hvorfor står det ikke noe om angrerett da?

Angrerett
Forbruker som kjøper tjenester ved fjernsalg, herunder telefonsalg eller netthandel eller utenfor fast forretningslokale, kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at Telenor har oppfylt sin opplysningsplikt i henhold til angrerettloven.
Hvis kunden tar tjenesten i bruk før angrefristens utløp, skal kunden betale for den bruk av tjenesten som har funnet sted om kunden går fra avtalen.


#2

Tjorven sa for siden:

Man han har ikke kjøpt telefonen ved fjernsalg, så da gjelder ikke den angreretten du viser til. Når man kjøper i butikk har man egentlig få rettigheter hvis det ikke er noe galt med varen. Det hender at butikkene lar deg bytte, men det er ikke en juridisk rettighet du har.

Jeg skjønner problemstillingen til butikken. De kan ikke selge denne telefonen og få full pris for den.


#3

Fintdethei! sa for siden:

Men han må jo reklamere om ikke telefonen lar seg skru på?


#4

GinaK sa for siden:

Oki, så han har ikke noen "rettigheter" når han har blitt "lurt" til å kjøpe en sånn komplisert telefon da? :cool:
Gammel, senil mann som har en Doro og som skulle ha en ny enkel Doro men kommer hjem med en komplisert iPhone som krever abbonement--- :confused:
Er det noe å hente/bruke der? :cool:


#5

Elisabet sa for siden:

Du har nok ikke noe krav om å få hevet kjøpet. Men ville sendt en grundig klage til butikken og på den ansatte som har fått til det her med en gammel mann. Så kanskje litt velvillighet fra butikken gjør at dere får levert den tilbake og får en type han trenger/kan klare å bruke.


#6

mkj sa for siden:

Altså hvis han er senil og det burde framgå at han er forvirret tror jeg dere har en god sak. Men prøv med et brev til butikken først.


#7

Floksa sa for siden:

Jeg ville klagd til butikken. De har lurt han til å kjøpe en vare han ikke trenger. Ta evt i bruk Forbrukerrådet. Det finnes noen regler for slikt.


#8

GinaK sa for siden:

Takk for alle svar.
Tenkte å få noe tips her i forkant når vi oppsøker butikken. Vi prøver iallefall. :nemlig:


#9

Palmen sa for siden:

Det samme skjedde med faren til en venninne for et par uker siden. Hun troppet opp i butikken, forklarte alt og fikk alt i retur. Selvfølgelig skal de ikke utnytte eldre mennesker på denne måten.


#10

Inagh sa for siden:

Dette høres veldig ut som en telefonselgebutikk på vårt lokale kjøpesenter - de er notoriske for å svindle eldre mennesker til å kjøpe telefoner og ekstrautstyr i dyre dommer, snakker kunden trill rundt, og lurer dem i tillegg til å bryte forseglinge på eska i butikken, etter at kontrakt er underskrevet. (Min egen svigermor inkludert, og hun er ei oppegående dame, og ble likevel lurt trill rundt. Jeg var så sinna at jeg freste da jeg hørte om det.) Det har vært endel medieoppslag rundt akkurat den telebutikken, og jeg tror at kunden i et par tilfeller har fått hevet kjøpet, men det er først etter masse bråk og sak i avisa. Svigermor orka ikke å gå den runden, så hun endte opp med å beholde alt hun hadde endt opp med å kjøpe.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.