Ville dere reist til California?

Daisy sa for siden:

Vi har planlagt en tur for hele familien i ca 3 år. Neste år er året og vi har spart opp til denne ferien. Gledet oss masse!
Vi tok samme tur i 2013, og storkoste oss. Barna er neste sommer 8,12 og 14.

Mannen fått kalde føtter. Han følger med på Trump og utviklingen der borte. Mer enn meg skal jeg innrømme. Han vil ikke ta ungene med til et land det har vært 250 + masseskytinger I år, og mener det er mye annet fantastisk vi kan gjøre. Han mener hele landet faller fra hverandre. Jeg er deppa.

Floksa sa for siden:

Vi var der i 2018. Ville reist igjen i dag om det var aktuelt.
Skal man tenke slik mannen din gjør er det svært få steder man kan reise.

Bluen sa for siden:

Jeg hadde glatt reist, ja.

Wix sa for siden:

Er han redd for at dere skal bli skutt, er det derfor han ikke vil dra dit? Det finnes gode grunner for å ikke dra til usa (ikke legge igjen penger i et land man ikke vil støtte feks), men hvis det skyting han er redd for kan dere ikke dra særlig mange steder nei. Kan ikke være i Norge egentlig heller da.

Floksa sa for siden:

Califorina er ikke pro Trump. Om det hjelper.

Daisy sa for siden:

Han er redd for det ja, og han mener landet sliter veldig. Han poengterer daglige masseskytinger, og at veldig mange går med våpen. I tillegg er han jo veldig politisk bekymret. Jeg er dårlig på å fronte hans bekymring ser jeg, for jeg er jo uenig i risiko.

Denne type argumentasjon går ikke inn hos han, all den tid politiet ikke en gang går med våpen her.

Neket sa for siden:

Ja, jeg hadde reist. Vi var i USA i sommer, og følte oss ikke utrygge i det hele tatt (ikke California).

Det er vel mindre gun-nuts i California enn i resten av landet også, så lenge man holder seg unna de fattigste områdene, og jeg regner med at dere ikke skal på rundtur i Compton?

Input sa for siden:

Nei, det hadde jeg ikke gjort. For meg er det ikke aktuelt å feriere i et land som bedriver så sterke brudd på menneskerettighetene som USA.

Mikkeline sa for siden:

Jeg hadde reist. Surfer etter billetter til Miami as we speak.

ingling sa for siden:

Jeg ville ikke reist til USA på ferie nå, men ikke på grunn av frykt for å bli skutt. Jeg vil ikke dit så lenge Trump styrer (eller hva han nå gjør). En stat som setter folk i bur på grensene er ikke noe jeg ønsker å støtte.

Tjorven sa for siden:

Sannsynligheten for en masseskyting er svært, svært liten. Det er mange ting å være redd for, men trafikkulykke er vel heller det man burde frykte. Hvis man først skal begynne å regne på sannsynligheter.

Jeg synes USA er et fantastisk ferieland, men jeg får bismak i munnen av å støtte økonomien i et land med en komplett tulling som statsleder. Og betenkeligheten med å fly på ferie er definitivt tilstede. Men det er godt mulig vi hadde reist allikevel.

Selvfølgelig finnes det andre steder man kan reise, men det vil bli helt andre opplevelser. USA er virkelig helt vanvittig kult.

Harriet Vane sa for siden:

Jeg hadde ikke sendt barnet mitt på utveksling til USA på grunn av antallet skoleskytinger. Det er mange andre steder å dra på utveksling. Som turist ville jeg ikke personlig vært bekymret for sikkerheten min, da kan man ikke reise noe sted noen gang, det er gærninger overalt. Jeg var nettopp i Stockholm, der har det vært en bil som har meid ned uskyldige. Jeg har nettopp vært i Paris, der var det skyting på en klubb. osv, osv.
Men jeg tenker å la USA være isolert for min egen del fremover, så jeg kommer ikke til å dra på ferie dit. Jeg vil ikke bidra til USAs økonomi. Evt reise i forbindelse med jobb ville jeg tatt.

Pappalille sa for siden:

Det finnes mange, gode, grunner for å finne et annet ferieland enn USA, men jeg vet ikke om frykt for våpen er det som hadde holdt meg igjen.

C3PO sa for siden:

Jeg ville ikke ha hatt noen problemer med å reise til California (jeg har vært der flere ganger, selv om det er en stund siden nå). Å besøke familien er Venezuela derimot har vært uaktuelt i mange år. Av den grunnen som mannen din tenker på.

millact sa for siden:

Her er jeg og. Jeg studerte i USA i fire år og hadde det helt fantastisk. Det var på 90-tallet, få skoleskytinger. Jeg håper ikke mine vil dit for å studere, hadde vært skeptisk. Bror til en venninne av eldste havnet i dramaet i Texas ved forrige skyting. Han skal spille fotball der på universitetet og har betalt utdanning og var kommet over bare en uke eller to før. Eldste har foreløpig ingen tanker om å studere i USA, hun vil mye heller til Japan i så fall.

Men jeg hadde ikke droppet ferie (som er planlagt) mtp skytinger. Sjansen er minimal, USA er et enormt land, sjansen for at dere er på feil sted er så liten.

Tallulah sa for siden:

Samme her. Vi har mye venner og tilknytning til USA, men lysten min til å reise dit har sunket betraktelig etter Trump ble president. Jeg var der i vinter, og Trump tar mye plass i hverdagslivet. Men en planlagt reise hadde jeg ikke droppet av frykt for skyteepisoder. Hiawata som utvekslingsstudent er jeg mer skeptisk til.

Selma sa for siden:

Jeg hadde ikke latt frykten for masseskyting stoppe meg fra å dra på ferie i California nei. Risikoen for å havne i en bilulykke er nok vesentlig større enn risikoen for å havne i en masseskyting.

Vi har nettopp bodd et år i California og jeg savner California-livet hver eneste dag, så jeg hadde reist tilbake når som helst om jeg fikk mulighet til det:ja:

Magica sa for siden:

Vi var i California i 3 uker i sommer. Helt topp. Så jeg ville dratt. :knegg:

Inagh sa for siden:

Nøyaktig hva jeg ville si.

Retz sa for siden:

Og jeg.

Nå er California uansett langt nede på lista over potensielle reisemål i USA, men et utvalg av statene på Østkysten kunne vært interessante. Pluss fotturer i fjellstatene. Men ikke i den grad at jeg ønsker å støtte et slikt regime.

Pelen sa for siden:

Fir noen år siden var jeg på kurs med tre baltiske kollegaer fra hvert sitt baltisk land. De ville veldig gjerne vise Skandinavia for sine familier, men turte ikke. Jeg skjønte ikke als hvorfor de ikke turte det. Jo, det hadde jo skjedd fryktelige ting både i Oslo, Stockholm og Køpenhavn de ville ikke risikere å ta familiene med dit.

Pøblis sa for siden:

Hvis dere skal på en hyggelig familietur er det jo et poeng at dere havner på et sted alle har lyst til å reise til. USAer fantastisk, men jeg skjønner mannen din litt også. Trump har forsterket polariseringen i landet veldig.
Har dere vurdert Canada?

Pebbles sa for siden:

En kan jo argumentere både hit og dit - men selv hadde jeg ikke hatt lyst tilby dra et sted én av familiemedlemmene var redd for å dra til. Hele poenget med ferie er jo at alle skal slappe av og kose seg - og glede seg til på forhånd.

Normy sa for siden:

Her i huset drar vi nok ikke til USA før de har fått ny president.

Palmen sa for siden:

Dette er tankevekkende.

Skal vi la frykt styre livene våre?

Pøblis sa for siden:

Som et eksistensielt spørsmål synes jeg definitivt at svaret er "Nei!" Hvis frykten styrer livene våre, så er vi jo ikke frie - og ikke lykkelige.

Men - folk er forskjellige. Noen er mer engstelige av natur. Og vi kan ikke pålegge de mer engstelige å overvinne frykt for å gå foran som gode eksempler og ambassadører for å leve ikke-fryktstyrte liv, heller, synes jeg. Og jeg synes ikke at en felles familieferie man har spart til lenge, skal være arenaen for prinsipper av en slik art.

Og det er bare uendelig trist at man skal være redd for terror og vold.

Daisy sa for siden:

Takk for alle gode svar. Jeg vet ikke om jeg blir så mye klokere i noen retning. Må prøve å diskutere det litt mer.

Strå sa for siden:

Skal man på ferie er det er poeng at alle som skal med ønsker seg samme feriemål. Vi vil nok dra til USA flere ganger, hele Heltens familie bor der. I sørstatene og i gettoer.

Daisy sa for siden:

Vi ble enige og turen er bestilt.

Tjorven sa for siden:

Vi falt ned på motsatt konklusjon.

Årets sommerferie var tema i helgen, og selv om alle egentlig vil til USA så drar vi ikke slik den politiske situasjonen er nå. Særlig jeg har problemer med å legge igjen mye feriepenger i et land som har en så ravende gal statsleder.

Men jeg kaster sten i glasshus, for sønnen min tilbragte 4 uker i USA i sommer og det var hans 4. USA-tur i hans da 11-årige liv. Dog synes jeg det har blitt verre og verre med årene. Og knerten var på CISV-leir, så når vi meldte ham på ante vi ikke hvor i verden han skulle dra.

Ungene mine får dra på utveksling til USA hvis de ønsker det. Eller et annet sted i verden hvis det er det de ønsker. Selv om det er mange skoleskytinger, så er det farligere i trafikken og det er en fare vi utsetter oss for hver dag.

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.