Har FP erfaringer med dei små bybil-elbilane av typen Citroen C-Zero, Mitsubishi iMiev, Peugeot iOn eller liknande?
Eg vurderer om eg skal kjøpe ein bruktbil av denne typen. Eg ser at 2012-2014-modeller er innafor det eg kanskje kan ta meg råd til. Eg ser føre meg småkjøring for å kjøre og hente barn, handleturar, små ærend og diverse "bykjøring" som primært bruksområde. Eg har ytterst sjeldan behov for å dra på lange bilturar.
Har hatt iMiev og var strålende fornøyd med den. Billig og bra! Solgte den fordi vi trengte en større bil. Eneste aberet med den var at den er kald om vinteren, men det er jo bare å kle på seg.
Vi har 2015-modell e-Up VW, veldig fornøyd! Akkurat sånn bruk du nevner, god å kjøre, gode forseter, føles ikke så liten inni som utenpå. Er det greie lademuligheter og parkeringsplass ved ny bolig?
Ja, eg har garasjeplass med lademoglegheit tilknytta ny leilighet. Inntekt for utleige av garasjeplass er med i reknestykket for om eg skal ta meg råd til bil. Men eg ser at med dei fysikalske utfordringane eg har nå, bruker eg bil ein del til slike småturar. Eg har tenkt at eg skal klare meg utan, fordi eg har ein veldig romslig elsykkel. Men nå får eg ikkje sykla på grunn av skade og det vil nok ta litt tid. Og vinteren kjem ...
Vi betalte 150 for vår bil (ny). Den ble levert i innbytte da den var fire år gammel, vi fikk 60 for den. Forhandler solgte den rekordraskt. Tror den lå ute for mellom 70 og 80.
Slik eg forstår det så blir batterikapasiteten redusert ved 100.000 km, deretter held det seg fram til 300.000. I alle fall utifrå det eg har klart å lese meg til. Men det vil jo avvente av kor gammalt batteriet er.
Vi elsker vår lille iOn, billig i innkjøp (både brukt og ny), nok rekkevidde til alt vi trenger det til, og det er det samme du ser for deg. Jeg kjører den til jobb hver dag, kjører på trening, butikken osv. Kjører også noen langturer, da bare hurtiglader jeg.
Elsker mitt lille, hvite såpestykke! (iOn). Eneste er at den er som et såpestykke på vinteren, og siden jeg har en parkeringsplass i en oppoverbakke hender det at jeg må ta kollektivt på vinteren. Liker at den er liten og tar kort tid å fullade. Ulempen er at jeg kan ikke kjøre superlangt med den uten å lade. Jeg synes ikke den er så kald på vinteren, men jeg kjører korte strekninger hvor jeg kjører på med varme.
Min iOn er fantastisk på vinterføre, har gode dekk - og jeg liker bakhjulstrekk på vinterføre. Bor på vestlandet da, så har ikke erfaring med vinterkjøring over flere måneder. Her er det snø/is/slaps/regn på repeat - men den får meg både trygt opp og ned bakken fra garasjen når det er glatt.
Tror ikke det bare er vinterdekkene og bilen, men mer selve parkeringen. Ser det er flere naboer som har trøbbel også, Tesla, Volvo stasjonsvogn, Leaf og Golf.
Nå har eg kjøpt ein Citroen C-zero. Er spent på om det er eit godt kjøp, men eg trur det. Eg ser at veldig mange forbrukertestar omtaler desse tre som "trillingbiler", så eg såg litt på alle tre.
Du er svært effektiv i beslutningene dine, så bra! Det blir helt sikkert en ålreit bil for deg. Vi har liten elbil, men stor nok til at vi er 4 (les: Nissan Leaf). Den har ikke all verdens rekkevidde, men til bykjøring er det helt uproblematisk. Det er jo bare å lade litt oftere. Og så er det bare å kle på seg om vinteren.
Hadde tenkt å anbefale en Nissan leaf type 2011 (som er det jeg har). Eldre batteri, men super til dagligdags kortkjøring og om sommeren har den rekkevidde rundt 70 km.
Takk! Eg kjenner at eg blir veldig lett oppslukt av å ikkje klare å ta beslutninger. Så eg har bestemt meg for å vere meir handlekraftig nå. Når eg bruker all kapasitet på å gruble over eit eller anna, må eg bare skjære gjennom og bestemme meg.