Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Lading av elbil

#1

Guttemammis sa for siden:

Jeg er usikker på en ting. Vi har kjøpt en E-up! 2015 modell (60kW). Vi tok oss ikke råd til en hjemmelader siden vi antageligvis etterhvert skal flytte, derfor fikk vi satt opp en egen kurs i sikringsskapet. Kursen har jordfeilbryter type B og sikringen er en 16amp. Har lest at et sted at man skal maks ha 10amp kurs når man lader med vanlig stikkontakt . På baksiden av kontrollboksen som sitter på ladekabelen står det med liten skrift 10amp (legger ved bilde)
Kan dette være brannfarlig? Elektrikeren hevdet dette var helt safe.
[ATTACH]64347[/ATTACH]


#2

Erica sa for siden:

Er det en vanlig stikkontakt dere har, eller en egen kontakt for lading?


#3

Guttemammis sa for siden:

Tror det er vanlig stikk med egen kurs og jordfeilbryter (type B)


#4

Lavender sa for siden:

Jeg ladet litt med stikkontakt mens jeg ventet på hurtiglader, Bravida brukte ca 20 dager på å ordne det. En kabel som kun er ment for 10apm kan gå varm med 16 amp, derfor skal det forbys. Men det har gått bra for mange, lenge.

Jeg har innstilling i bilens app, satte 10 amp der også når jeg benyttet stikkontakt. Nå står den på maks.

Kan anbefale EV Link smartlader levert av Bravida til en fin pris. Ved boligsalg er elbil lader et pluss, men da gjerne smartlader med god kapasitet.


#5

Pelen sa for siden:

Går det å endre til 10 amp i bilen?


#6

Frøy sa for siden:

Dette er helt safe. Det hadde vært verre om det hadde vært motsatt. Altså en 10A kurs som du hele tiden belastet maks.


#7

Addison sa for siden:

Vi har samme bil og el-opplegg som du beskriver i hovedinnlegget, går veldig fint, ikke antydning til varme noe sted.


#8

ingling sa for siden:

Samme her, funker finfint.


#9

Guttemammis sa for siden:

Har snakket med elektriker som monterte en gang til (han har også elbil) og sier det samme som deg.


#10

Guttemammis sa for siden:

Takk for svar, da skal jeg ikke stresse mer med dette.


#11

millact sa for siden:

Så vidt jeg vet er også Frøy elektriker.


#12

Frøy sa for siden:

Helt riktig! Så siden meg og den andre elektrikeren er enig så er det bare å lade.


#13

Che sa for siden:

Laderen drar ikke ut mer enn 10 amp okke som, så da får du ikke overbelastning på nettet. Vi har ladet e-up på samme vis i 5 år


#14

gajamor sa for siden:

Veldig bra med egen kurs og jordfeilbryter. Svakheten du sitter igjen med er selve kontakten. På 10 A ser det ut som om elektrikkerne sier det går bra, men om du ønsker å føle deg enda tryggere så kan du skifte til en CEE-kontakt (50 kr på Clas Ohlson). Det forutsetter at du har en ladekabel som passer til CEE-kontakt. Vi lader ofte på campingplasser, så for oss var det verdt det å bruke 4000 på en slik ladekabel, men hvis det ikke er greia for dere og det bare er snakk om en overgangsperiode, så er det sannsynligvis ingen vits.


#15

Guttemammis sa for siden:

Sendte mld til mannen om at han skal slippe krisemaksimering fra meg, at det er sjekket ut og safe.
Han har jo igjen mast på elektriker som monterte her på torsdag.:D
Som da forsikret oss om at dette er helt etter boka.



#17

millact sa for siden:

Nettopp!


#18

gajamor sa for siden:

Regner med at du kan lade litt raskere enn 10A? Og at elektrikkerjobben med å legge opp egen kurs og installere jordfeilbryter ligger inne i de 18k?


#19

Lavender sa for siden:

Ja til begge deler. Men jeg er fortsatt ikke sikker på om det var nødvendig eller bare anbefalt. Med vårt forbruk kommer vi ikke til å tjene inn investeringen. Men en megler som var her anbefalte ladestasjon på det sterkestes, i det minste.


#20

Candy Darling sa for siden:

Det kommer vel litt an på oppsettet også, vel? Vi er et sameie med 8 enheter og felles garasje, og har fått støtte til å sette opp felles opplegg. Det er visstnok bedre fordi den fordeler belastningen på flere kurser når mange lader samtidig, eller noe sånt? Og for vår del trenger vi uansett en oversikt over strømforbruket, siden dette er firmabil.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.